اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه
اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه (نامه شماره ۴۷۶۵۴/۲۲ مورخ ۲/۳/۱۳۹۱ وزارت علوم، تحقيقات و فنآوري)
جناب مستطاب آیتا… صادق لاریجانی
رئیس محترم قوه قضائیه
به پیوست یک نسخه اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه که در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی بهتصویب رسیده است برای اجرا ابلاغ میشود.
اساسنامه مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی وابسته به قوه قضائیه
به منظور رفع نیاز تخصصی قوه قضائیه به نیروهای کارآمد، توانمند و متخصص در زمینه مأموریتهای خود و در اجرای آئیننامه تأسیس مؤسسات آموزش عالی وابسته بهسازمان های دولتی مصوب بیست و هفتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی (مورخ ۴/۴/۱۳۶۴)، مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی براساس مجوزهای شماره ۱۴۸۹۹۴/۲۲ مورخ ۷/۸/۱۳۹۰ و شماره۲۰۵۷۵۶/۲۲ مورخ ۱۲/۱۰/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳) و اساسنامه دانشگاه جامع علمی – کاربردی مصوب ۱۸/۷/۱۳۷۱ شورای گسترش آموزش عالی برای نیل به اهداف مندرج در نقشه جامع علمی کشور و آئیننامه نظام آموزش مهارت و فناوری مصوب ۱/۸/۱۳۹۰ هیأت وزیران تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، قوانین، ضوابط و مقررات مربوط اداره میشود.
در این اساسنامه قوه قضائیه به اختصار «قوه» و مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی شهید قدوسی به اختصار «مؤسسه» نامیده میشوند.
ماده۱- اهداف
۱- ارتقاء و انتقال دانش کار
۲- ایجاد مهارتهای شغلی به منظور افزایش بهرهوری
۳- شناسایی و ارتقای معلومات و تجارب شاغلین حرفهها و مشاغل گوناگون
۴- ایجاد هماهنگی بین مهارت و دانش کار.
ماده ۲- وظایف و اختیارات
وظایف و اختیارات مؤسسه که در چارچوب ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی – کاربردی برای پاسخگویی به نیازهای «قوه» میباشد به شرح زیر است:
۱- فراهم نمودن امکانات ضروری برای تحقق اهداف مؤسسه
۲- نیازسنجی مستمر آموزشی مبتنی بر آمایش سرزمین، برنامهریزی، سازماندهی و هدایت آموزشهای علمی – کاربردی در راستای سیاستها، برنامهها و خطمشیهای «قوه» در بخش مربوط
۳- پذیرش دانشجو در دورههای علمی – کاربردی مصوب دانشگاه جامع علمی – کاربردی برای مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط پس از اخذ مجوز از شورای گسترش آموزش عالی
۴- اجرای دورههای نیمسالی، پودمانی و کوتاه مدت علمی – کاربردی متناسب با نیاز بخش مربوط با رعایت ضوابط و مقررات در مراکز آموزش علمی – کاربردی، پس از اخذ مجوز از دانشگاه جامع علمی – کاربردی و شورای گسترش آموزش عالی
۵ – ایجاد زمینههای مناسب برای انجام پژوهشهای کاربردی و فناوری در دورههای مربوط
۶ – فراهم نمودن بسترهای لازم برای انجام فعالیتهای دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی.
تبصره۱- مؤسسه در چارچوب مجوزهای صادر شده، نقش سیاستگزاری، ستادی و راهبردی در اجرای دورههای آموزشی بخش متبوع خود را خواهد داشت و متعهد بهحسن اجرای این آموزشها در مراکز آموزش علمی – کاربردی میباشد.
تبصره۲- مؤسسه میتواند جهت نظارت بر آموزشهای مهارتی تخصصی در بخش مربوط با تصویب هیأتامنای مؤسسه نسبت به ایجاد «دفتر برنامهریزی و نظارت راهبردی آموزشهای علمی – کاربردی» به صورت ستادی در واحدهای وابسته به «قوه» اقدام نماید. حدود وظایف، اختیارات و ساختار دفاتر مزبور براساس مصوبه هیأتامنای مؤسسه تعیین خواهد شد. «قوه» موظف است تمهیدات لازم برای استقرار دفتر مذکور را فراهم نماید.
ماده۳- پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی – کاربردی دولتی و غیردولتی بخش مربوط بنا بر پیشنهاد مؤسسه، تأیید دانشگاه جامع علمی – کاربردی و پس از طی مراحل قانونی امکانپذیر است.
تبصره – تأسیس مراکز آموزش علمی – کاربردی در بخش مربوط با مجوز شورای گسترش آموزش عالی امکانپذیر میباشد.
ماده ۴- مؤسسه میتواند به منظور توسعه و هدایت آموزشهای علمی – کاربردی در بخش مربوط، برای استفاده از امکانات بخشهای دولتی و غیردولتی و با تأکید بر حداکثر استفاده از استعداد و توان اجرایی بخش خصوصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط، برنامهریزی نماید.
ماده۵ – پذیرش دانشجو در دورههای مصوب علمی – کاربردی برای رفع نیازهای بخش مربوط خواهد بود و در صورت تأیید دانشگاه جامع علمی – کاربردی درصدی از ظرفیت پذیرش میتواند به دانشجویان آزاد اختصاص یابد.
ماده۶ – مؤسسه شخصیت حقوقی مستقل دارد و وابسته به قوه قضائیه است.
ماده۷- مرکز اصلی مؤسسه در تهران قرار دارد.
ماده ۸- ارکان مؤسسه
۱- هیأت امناء
۲- شورای مؤسسه
۳- رئیس مؤسسه.
ماده ۹- ترکیب هیأتامناء
۱- رئیس قوه قضائیه (رئیس هیأت امناء)
۲- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری یا نماینده تامالاختیار وی
۳- وزیر دادگستری
۴- معاون برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور یا نمایندگان تامالاختیار ایشان، حسب مورد
۵- معاون آموزش و تحقیقات قوه قضائیه (نایب رئیس هیأت امناء)
۶- رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی یا نماینده تامالاختیار وی
۷- رئیس مؤسسه (دبیر هیأت امناء)
۸- حداکثر دو تن از شخصیتهای علمی، فرهنگی و یا اجتماعی کشور که نقش مؤثری در توسعه و پیشرفت آموزشهای علمی – کاربردی داشته باشند.
تبصره ۱- حداقل یک تن از شخصیتهای مذکور در بند (۸) باید از اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور باشند.
تبصره ۲- اعضای بند (۸) با پیشنهاد رئیس هیأت امناء و تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی و حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برای مدت چهار سال منصوب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
ماده۱۰- وظایف و اختیارات هیأت امناء
۱- تدوین و تصویب آئیننامه داخلی هیأت امناء
۲- تصویب سازمان و تشکیلات اداری مؤسسه براساس ضوابط و مقررات مربوط که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا خواهد بود.
۳- تصویب آئیننامه مالی معاملاتی مؤسسه و شیوهنامههای اجرائی آن
۴- تصویب مقررات استخدامی کارکنان مؤسسه و تعرفه حقوق و دستمزد و مزایای آنان
۵ – بررسی و تصویب بودجه مؤسسه که توسط رئیس مؤسسه، پس از تأیید شورای مؤسسه پیشنهاد میشود.
۶ – تصویب بودجه تفصیلی مؤسسه
۷- تأیید حسابها و ترازنامه سالیانه مؤسسه
۸ – تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۹- تعیین حسابرس و خزانهدار برای مؤسسه
۱۰- ارزیابی گزارش عملکرد مؤسسه که از طرف رئیس مؤسسه ارائه میشود.
۱۱- ارسال گزارش عملکرد سالیانه مؤسسه و مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط به دانشگاه جامع علمی – کاربردی.
ماده۱۱- ترکیب شورای مؤسسه
۱- رئیس مؤسسه
۲- نماینده رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی
۳- معاونان مؤسسه
۴- دو تن از صاحبنظران آموزشهای علمی کاربردی در بخش مربوط
۵ – دو تن از رؤسای مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط.
ماده۱۲- وظایف و اختیارات شورای مؤسسه
۱- تصویب آئیننامه داخلی شورا
۲- بررسی و تصویب امور جاری آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و دانشجویی که از طرف رئیس مؤسسه پیشنهاد میشود.
۳- بررسی بودجه سالیانه، نیروی انسانی و تجهیزات مؤسسه و تعیین کمبودها و اقدام برای تأمین آنها
۴- برنامهریزی پذیرش دانشجو در مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط براساس امکانات مراکز و نیازسنجی «قوه»
۵- بررسی مشکلات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی کاربردی بخش مربوط و ارائه راهحلهای مناسب
۶- ارزیابی کلی عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط و ارائه آن به هیأت امناء و دانشگاه جامع علمی – کاربردی.
ماده۱۳- رئیس مؤسسه
رئیس مؤسسه که نماینده قانونی مؤسسه در مراجع حقیقی و حقوقی است، از بین دارندگان مدرک دکترا به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه، تأیید رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی و حکم رئیس قوه قضائیه به مدت چهار سال منصوب میشود و انتخابات مجدد وی بلامانع است.
تبصره – پذیرش استعفاء یا عزل رئیس مؤسسه با حکم رئیس قوه قضائیه انجام میپذیرد.
ماده۱۴- وظایف و اختیارات رئیس مؤسسه
۱- اتخاذ تدابیر مناسب به منظور تحقق اهداف مؤسسه
۲- نظارت بر حسن اجرای کلیه ضوابط و مقررات آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و دانشجوئی مصوب دانشگاه جامع علمی – کاربردی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط.
۳- اجرای مصوبات هیأت امناء، شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی – کاربردی
۴- نصب و عزل معاونان و مدیران گروههای آموزشی مؤسسه و رؤسای مراکز آموزش علمی – کاربردی وابسته به «قوه»
۵ – پیشنهاد نمودار سازمانی و تشکیلاتی مؤسسه به شورای مؤسسه
۶ – پیشنهاد بودجه سالیانه مؤسسه به شورای مؤسسه
۷- ارائه گزارش کامل عملکرد مؤسسه و مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط به شورای مؤسسه و دانشگاه جامع علمی – کاربردی
۸ – پاسخگوئی در مجامع حقوقی
۹- اداره سایر امور مؤسسه
۱۰- امضای قراردادها، تعهدات و اسناد مالی، اداری و مکاتبات مؤسسه در چارچوب ضوابط و مقررات.
ماده۱۵- مؤسسه تابع مصوبات و آئیننامههای مالی، معاملاتی و اداری – استخدامی – تشکیلاتی هیأت امنای مؤسسه است که پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قابل اجرا است.
ماده۱۶- منابع تأمین مالی مؤسسه
۱- از محل ردیف خاص در بودجه کل کشور
۲- از محل اعتبارات «قوه»
۳- از محل دریافت کمکهای دولتی و غیردولتی و هدایا و سایر درآمدهای اختصاصی با رعایت ضوابط و مقررات مربوط
۴- از محل بخشی از شهریه دریافتی توسط مراکز آموزش علمی – کاربردی، در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط با تصویب هیأت امناء در راستای توسعه مؤسسه.
ماده ۱۷- پذیرش دانشجو برای مراکز آموزش علمی – کاربردی بخش مربوط براساس ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی – کاربردی صورت میگیرد.
ماده ۱۸- نحوه گزینش عمومی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی – کاربردی تابع ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح است.
ماده ۱۹- صلاحیت علمی داوطلبان عضویت در هیأت علمی و مدرسان مراکز آموزش علمی – کاربردی ابتدا در دانشگاه جامع علمی – کاربردی بررسی میشود و سپس در صورت تأیید، برای طی مراحل بعدی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام میگردد.
تبصره – صلاحیت علمی و مهارتی مدرسان مراکز آموزش علمی – کاربردی تابع ضوابط و مقررات هیأت ممیزه دانشگاه جامع علمی – کاربردی است.
ماده ۲۰- اعضای هیأت علمی مراکز آموزش علمی – کاربردی از لحاظ وظایف آموزشی و پژوهشی تابع قوانین و مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و آئیننامههای اجرایی آن میباشند.
ماده ۲۱- فعالیت آموزشی مراکز آموزش علمی – کاربردی از نظر دورهها و رشتههای تحصیلی با تأیید دانشگاه جامع علمی – کاربردی و مجوز شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است.
ماده ۲۲- مؤسسه تابع تمامی قوانین، مقررات، ضوابط و آئیننامههای مربوط بهمؤسسات آموزش عالی دولتی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه جامع علمی – کاربردی و سایر قوانین و مقررات مربوط است.
ماده ۲۳- برنامههای آموزشی و سرفصل دروس که در مراکز آموزش علمی – کاربردی ارائه میشوند باید مصوب شورای برنامهریزی آموزشی و درسی علمی – کاربردی باشد.
ماده ۲۴- آئیننامههای مربوط به امور آموزشی و امتحانی و انضباطی و شرایط علمی پذیرش دانشجو و مدت دوره تحصیلی و نوع دانشنامهای که به دانشآموختگان مراکز آموزش علمی – کاربردی اعطا میشود طبق ضوابط و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
ماده ۲۵- مدرک تحصیلی دانشآموختگان مراکز آموزش علمی – کاربردی براساس ضوابط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شیوهنامههای دانشگاه جامع علمی – کاربردی با امضای رئیس مؤسسه و رئیس دانشگاه جامع علمی – کاربردی صادر و اعطا میشود.
تبصره- گواهی موقت دانشآموختگان با امضای مشترک رئیس مؤسسه و معاون ذیربط دانشگاه جامع علمی – کاربردی صادر میگردد.
ماده۲۶- فضا، امکانات و تجهیزات مؤسسه و همچنین فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی و پژوهشی مراکز آموزش علمی- کاربردی بخش مربوط باید مطابق ضوابط دانشگاه جامع علمی – کاربردی باشد.
ماده۲۷- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق دانشگاه جامع علمی – کاربردی بر کلیه فعالیتهای مؤسسه و مراکز آموزش علمی – کاربردی (امور آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، مالی و معاملاتی و …) نظارت مینماید و در صورت احراز تخلف از ضوابط، نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم جهت جلوگیری از ادامه فعالیت و یا انحلال مؤسسه اقدام میکند.
ماده۲۸- انحلال مؤسسه
مؤسسه در موارد زیر پس از تصویب نهایی شورای گسترش آموزش عالی منحل میشود:
۱- به پیشنهاد رئیس قوه قضائیه
۲- در صورت تخلف از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی – کاربردی و سایر قوانین و مقررات جاری کشور، بنا به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
ماده ۲۹- در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال مؤسسه موافقت نماید، مؤسسه موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:
۱- تمامی تعهدات مربوط به دانشجویان مراکز آموزش علمی – کاربردی وابسته به«قوه» را تا اتمام دوره تحصیلات آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.
۲- تمامی امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانکها و شهرداریها و غیره در اختیار مؤسسه قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر واگذاری امتیازات و اموال مذکور به «قوه» را ارائه دهد.
۳- تمامی تعهدات خود را در برابر وزارتخانهها، مؤسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، بانکها، شهرداریها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی (اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان خود) انجام دهد.
ماده۳۰- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده ۲۹ و حل وفصل امور اداری، مالی، حقوقی و تصویب نهایی انحلال مؤسسه توسط شورای گسترش آموزش عالی، هیأتتصفیهای مرکب از:
– نماینده حقوقی «قوه»
– نماینده حقوقی دانشگاه جامع علمی – کاربردی
– رئیس وقت مؤسسه (در غیاب رئیس وقت مؤسسه، یکی از معاونان وقت مؤسسه بنا به تشخیص رئیس قوه قضائیه)
تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر تصفیه مؤسسه را بر عهده خواهد داشت.
ماده۳۱- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون مؤسسه و اعلام ختم تصفیه توسط هیأت تصفیه، باقیمانده دارایی مؤسسه با رعایت بند ۲ ماده ۲۹ اساسنامه به «قوه» منتقل میشود.
تبصره- هیأت تصفیه موظف است در مورد فوق صورتمجلسی که به امضای کلیه اعضای هیأت میرسد در سه نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، یک نسخه را به «قوه»، و نسخه دیگررا به دانشگاه جامع علمی – کاربردی تسلیم نماید.
ماده۳۲- مواردی که در این اساسنامه پیشبینی نشده است تابع ضوابط و مقررات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه جامع علمی – کاربردی و سایر مراجع ذیصلاح میباشد.
ماده۳۳- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه با تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امکانپذیر است.
ماده۳۴- این اساسنامه در ۳۴ ماده و ۹ تبصره به استناد بند ۱۱ جزء (ب) ماده ۲ قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (مصوب ۱۸/۵/۱۳۸۳)، در جلسه مورخ ۱۵/۱۱/۱۳۹۰ شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ معتبر است.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- دکتر حسین نادریمنش