اساسنامه دانشگاه فرهنگیان مصوب جلسه 704 مورخ 6/10/1390 (ابلاغی طی نامه شماره 14272/90/دش مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی)

وزارت آموزش و پرورش - وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‏

اساسنامه «دانشگاه فرهنگیان» که در جلسه 704 مورخ 6/10/1390 شورای عالی ‏انقلاب فرهنگی و بنا به پیشنهاد مورخ 28/6/1390 وزیر آموزش و پرورش به تصویب ‏رسیده است، به  شرح ذیل برای اجرا ابلاغ می شود:‏

اساسنامه دانشگاه فرهنگیان

ماده 1- کلیات

دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است: برای تأمین، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی ‏وزارت آموزش و پرورش، پیشرو در آموزش، پژوهش، تولید و ترویج علم نافع مورد نیاز ‏آموزش و پرورش، سرآمد در آموزش و شایستگی های حرفه ای و تخصصی تربیت محور، ‏توانمند در بهره گیری از فناوری های نوین آموزشی و تربیتی در انجام مأموریت ها، مبتنی ‏بر معیارهای نظام اسلامی، توانمند در زمینه سازی برای شکوفایی فطرت، استعدادها و ‏شکل گیری هویت یکپارچه اسلامی- ایرانی- انقلابی دانشجو معلمان، برخوردار از هیأت ‏علمی و مدیران مؤمن، آراسته به فضائل اخلاق اسلامی، عامل به عمل صالح، تعالی جو و ‏تحول آفرین، باورمند به جامعه عدل جهانی (جامعه مهدوی)، وابسته به وزارت آموزش و ‏پرورش که با اهداف ذیل تأسیس و طبق مفاد این اساسنامه، مصوبات شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی، ضوابط و مقررات وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری و قوانین ‏و مقررات مربوط اداره می شود. ‏

در این اساسنامه دانشگاه فرهنگیان به اختصار «دانشگاه» و وزارت آموزش و پرورش ‏به اختصار «وزارت» نامیده می شود.‏

ماده 2- اهداف:‏

‏1- تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی مؤمن و متعهد، ‏معتقد به مبانی دینی و ارزش های اسلامی و انقلابی، دارای فضائل اخلاقی و ارزش های ‏والای انسانی، کارآمد و توانمند در طراز جمهوری اسلامی

‏2- تربیت، توانمندسازی و ارتقای شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای منابع ‏انسانی با تأکید بر پرورش انسان های متقی، کارآفرین، خودباور، خلاق و توانا در تولید علم، ‏فناوری و نوآوری، متناسب با مبانی و ارزش های اسلامی و نیازهای جامعه

‏3- تسهیل فعالیت های آموزشی و پرورش در تلفیق علم و دین و مشارکت در ‏نهضت تولید علم، افزایش سهم تولیدات علمی در محتوای آموزشی و تربیتی موردنیاز ‏آموزش و پرورش مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و نیازهای ملی و کاربردی کردن ‏دستاوردهای علمی و پژوهشی از طریق تعامل پویا و سازنده با حوزه های علمیه و مراکز ‏علمی و پژوهشی داخلی، منطقه ای و بین المللی

‏4- ایجاد تحول و نوآوری در نظام تربیت معلم کشور و تغییر، اصلاح و ارتقای روش ها ‏و برنامه های آموزشی و پژوهشی تربیت معلم، براساس مبانی اسلامی و آخرین تحولات ‏علمی و بهره مندی از فناوری های نوین جهت تحقق اهداف تعلیم و تربیت اسلامی

‏5- توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و ‏مهارت های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام های تربیت معلم و تحولات علمی در ‏حوزه علوم تربیتی و آموزش و پرورش.‏

ماده 3- وظایف و اختیارات:‏

‏1- تعلیم و تربیت دانشجو معلمان و مدیران و کارشناسانی با شایستگی های ‏اخلاقی،  اعتقادی، انقلابی، تخصصی و حرفه ای و مسلط بر مبانی و شیوه های تربیت ‏اسلامی، در طراز جمهوری اسلامی ایران ازطریق آموزش‌های بلندمدت، با مجوز شورای ‏گسترش آموزش عالی

تبصره- دوره های تحصیلات تکمیلی «دانشگاه» باید در زمینه نظریه پردازی در ‏عرصه تعلیم و تربیت اسلامی (به نحو عام) و یا نظریه پردازی در عرصه شیوه ها و رشته های ‏آموزشی مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش دایر شود. ‏

‏2- تربیت مدیران آموزشی و تربیتی توانمند، شایسته و تحول آفرین، مبتنی بر مبانی ‏و معارف اسلامی و اقتضائات بومی

‏3- توانمندسازی و ارتقای سطح تربیتی، دانشی و مهارتی فرهنگیان ازطریق آموزش های ‏کوتاه مدت پس از اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح

‏4- ارتقای توانمندی های دانشجو معلمان به منظور ایجاد مهارت تدریس چند رشته ای

‏5 - حرکت در مسیر نظریه پردازی و کاربست نظریه های اسلامی در زمینه تعلیم و ‏تربیت اسلامی با مشارکت حوزه های علمیه و مراکز علمی و پژوهشی

‏6 - برگزاری کارگاه ها، همایش ها و گردهمایی های آموزشی، پژوهشی و اعتقادی و ‏تحقیقاتی به منظور تولید، توصیف، تبیین و ارزیابی دانش مرتبط در عرصه تعلیم و تربیت ‏و ارتقای سطح علمی و شایستگی های اعتقادی، اخلاقی و حرفه ای دانشجو معلمان با رعایت ‏ضوابط و مقررات مربوط

‏7- همکاری با مراکز آموزشی و پژوهشی که دارای فعالیت های علمی مرتبط هستند ‏به منظور بهره گیری از تجارب و تخصص آنان

‏8 - انجام مطالعات و پژوهش های کاربردی و تولید دانش مورد نیاز وزارت آموزش و ‏پرورش

‏9- انتشار مجله، کتاب علمی، جزوه آموزشی، تولید نرم افزار و برنامه های رایانه ای ‏متناسب با اهداف «دانشگاه» طبق ضوابط و مقررات مربوط

‏10- فراهم آوردن امکان بهره گیری از ظرفیت مدارس تجربی در کارآموزی و کارورزی ‏دانشجو معلمان

ماده4-  شخصیت حقوقی دانشگاه:‏

‏«دانشگاه» دارای شخصیت حقوقی و استقلال اداری و مالی و وابسته به وزارت آموزش ‏و پرورش است و به صورت هیأت امنایی اداره می شود.‏

تبصره - با تأسیس «دانشگاه»، مجتمع آموزش عالی پیامبر اعظم (ص) و مراکز ‏تربیت معلم تحت پوشش آن در این دانشگاه ساماندهی می شود.‏

ماده5 - محل فعالیت دانشگاه:‏

سازمان مرکزی «دانشگاه» در تهران مستقر است. تأسیس دانشکده، پژوهشکده، ‏آموزشکده و سایر واحدهای آموزشی و پژوهشی «دانشگاه» مشتمل بر دو پردیس خواهران و ‏برادران در هر یک از استان ها، با پیشنهاد هیأت امنا و تصویب شورای گسترش آموزش ‏عالی وزارت علوم،  تحقیقات و فناوری امکان پذیر است.‏

ماده6 -  ارکان دانشگاه:‏

ارکان دانشگاه عبارتند از: ‏

‏1- هیأت امنا

‏2- رئیس دانشگاه

‏3- هیأت رئیسه

‏4- شورای دانشگاه

ماده7- ترکیب هیأت امنا

‏1- رئیس جمهور (رئیس هیأت امنا)‏

‏2- وزرای آموزش و پرورش و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

‏3- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور یا معاون توسعه مدیریت و ‏سرمایه انسانی رئیس جمهور، حسب مورد

‏4- رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها

‏5 - دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

‏6 - معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ‏

‏7- رئیس  دانشگاه  (دبیر هیأت امنا)‏

‏8 - دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش

‏9- رئیس مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش

‏10- سه تن از شخصیت های علمی - فرهنگی کشور که نقش مؤثری در توسعه و ‏پیشرفت علم و دانش داشته باشند (ترجیحاً اعضای هیأت علمی دانشگاه و مدرسین ‏حوزه های علمیه دارای کرسی تعلیم و تربیت)‏

تبصره - اعضای مذکور در بند 11 با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، تأیید وزیر ‏علوم، تحقیقات و فناوری و حکم رئیس جمهور برای مدت چهار سال منصوب می شوند و ‏در یک زمان می توانند حداکثر عضو دو هیأت امنا باشند. انتصاب مجدد آنان بلامانع است ‏و تا زمانی که افراد جدیدی به جای آنان منصوب نشده باشند همچنان به وظایف و ‏اختیارات قانونی خود ادامه می دهند.‏

ماده8 -  وظایف و اختیارات هیأت امنا:‏

‏1- تعیین خط مشی  کلی «دانشگاه» و سیاست های کلان آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ‏پژوهشی، دانشجوئی، اداری و مالی «دانشگاه» مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی و متناسب ‏با نیازهای وزارت آموزش و پرورش

‏2- تصویب اصول و سیاست های کلان برنامه های توسعه «دانشگاه»‏

‏3- تعیین شرایط و ضوابط تحصیل دانشجو و شاخص های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، ‏پژوهشی و دانشجوئی «دانشگاه»‏

‏4- تعیین و تصویب ساختار و شرح وظایف کمیته های استانی هیأت امنای «دانشگاه»‏

‏5 - تصویب نمودار سازمانی و تشکیلات «دانشگاه» براساس ضوابط و مقررات مربوط

‏6 - تصویب آئین نامه داخلی هیأت امنا و مقررات، آئین نامه ها و شیوه نامه های لازم

‏7- تصویب آئین نامه های مالی - معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی «دانشگاه» ‏‏(ازجمله آئین نامه های سفرهای علمی، بورس های تحصیلی و فرصت های مطالعاتی) که ‏پس از تأیید رئیس جمهور قابل اجرا خواهد بود.‏

‏8 - بررسی و تصویب بودجه سالانه و تفصیلی «دانشگاه» و واحدهای تابعه که از طرف ‏رئیس «دانشگاه» پس از تأیید شورای «دانشگاه» پیشنهاد می شود. ‏

‏9- تصویب حساب ها و ترازنامه سالانه «دانشگاه»‏

‏10- تصویب دوره ها و رشته های تحصیلی، دانشکده های جدید، مؤسسات پژوهشی و ‏علمی تابع دانشگاه و پیشنهاد آن به مراجع ذی صلاح برای تصویب

‏11- تصویب نحوه وصول درآمدهای اختصاصی و مصرف آن با رعایت ضوابط و ‏مقررات مربوط

‏12- جذب کمک ها و هدایا اعم از نقدی و غیرنقدی از اشخاص حقیقی و حقوقی

‏13- تصویب میزان فوق العاده های اعضای هیأت علمی «دانشگاه»‏

‏14- تعیین نحوه اداره واحدهای تولیدی، خدماتی، کارگاهی و ... در چارچوب ضوابط ‏و مقررات مربوط

‏15- تعیین میزان پژوهانه، آموزانه، ترجمانه، نویسانه و نظایر آن با رعایت ضوابط و ‏مقررات مربوط

‏16- بررسی گزارش عملکرد سالانه «دانشگاه» که از طرف رئیس «دانشگاه» ارائه می شود ‏و تصمیم گیری در مورد رفع موانع، مشکلات و نقایص آن به منظور پیشرفت بهتر امور

‏17- نظارت بر حسن اجرای قوانین و مقررات و مصوبات هیأت امنا

ماده9- جلسات هیأت امنا:‏

جلسات هیأت امنا حداقل هر شش ماه یکبار تشکیل می شود.‏

تبصره - جلسات هیأت امنا با حضور حداقل دوسوم اعضا رسمیت می یابد و مصوبات ‏آن با رأی حداقل نصف به علاوه یک اعضای حاضر در جلسه رسمی، معتبر خواهد بود. ‏

ماده10-  رئیس دانشگاه

رئیس «دانشگاه» که نماینده قانونی «دانشگاه» نزد مراجع حقیق-ی و حقوقی ‏است با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب ‏شورای عالی انق-لاب فرهنگی و با حکم وزیر آم-وزش و پرورش برای مدت چ-هار ‏سال منصوب می شود.‏

تبصره1- پیشنهاد و انتصاب مجدد وی به طور متوالی فقط برای یک دوره امکان پذیر ‏می باشد. در موارد استثنا، انتخاب مجدد وی برای دوره بعدی پس از تصویب شورای عالی ‏انقلاب فرهنگی امکان پذیر می باشد.‏

تبصره2- وزیر آموزش وپرورش می تواند تا تعیین رئیس «دانشگاه» یکی از اعضای ‏هیأت علمی واجد شرایط را پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان سرپرست ‏‏«دانشگاه» منصوب نماید.‏

تبصره3- پذیرش استعفا یا عزل رئیس «دانشگاه» با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش ‏و تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و حکم وزیر آموزش و پرورش انجام می پذیرد.‏

ماده11- وظایف و اختیارات رئیس دانشگاه:‏

‏1- تمهید امکانات ضروری برای تحقق اهداف «دانشگاه»‏

‏2- مسئولیت درقبال کلیه امور «دانشگاه» و حسن اجرای مقررات و مصوبات هیأت ‏امنا و شورای «دانشگاه» درحدود مقررات مصوب و آئین نامه ها و بخشنامه های صادرشده ‏توسط «وزارت»، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ابلاغ آن به واحدهای ذیربط حسب مورد

‏3- تهیه و پیشنهاد برنامه های راهبردی، سیاست ها، اهداف و خط مشی ها برای طرح ‏در هیأت امنا

‏4- تعیین خط مشی اجرایی «دانشگاه» براساس برنامه های راهبردی مصوب هیأت امنا، ‏برنامه ریزی و هدایت فعالیت های فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، دانشجوئی، بهداشتی ‏و درمانی، خدماتی و توسعه مدیریت و منابع «دانشگاه» در چارچوب برنامه های راهبردی ‏مصوب و سیاست ها و بخشنامه های «وزارت»‏

‏5 - ارتباط نزدیک با آموزش و پرورش در جهت احصای نیازهای آموزشی و نیروهای ‏انسانی وزارت و پاسخگویی به آنها

‏6 - نظارت دقیق و مستمر بر حسن اجرای امور تربیتی، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی، ‏دانشجویی، بهداشتی و درمانی، اداری، مالی، عمرانی و خدماتی، استخدام، انتصاب، ‏مأموریت، اخراج، ترفیع و ارتقای اعضای هیأت علمی، توسعه مدیریت و منابع، استخدام، ‏جذب، انتصاب، مأموریت، ارتقاء و اخراج کارکنان طبق ضوابط و مقررات مربوط و کلیه ‏ارتباطات داخلی و بین المللی «دانشگاه» با رعایت ضوابط و مقررات مربوط و هماهنگ نمودن ‏فعالیت های واحدهای مختلف «دانشگاه» و پاسخگوئی به مراجع ذیصلاح و پیگیری اشکالات ‏و تخلفات احتمالی و ارجاع آنها به مقامات ذیصلاح

‏7- استیفای منافع و حقوق «دانشگاه» در مراجع قانونی (اعم از قضایی، اجرایی، ‏اداری و ...) به نمایندگی از دانشگاه

‏8 - تهیه آئین نامه های مالی - معاملاتی، اداری، استخدامی و تشکیلاتی، نمودار سازمانی ‏و تشکیلات «دانشگاه» و همچنین تغییر و اصلاح آنها در چارچوب ضوابط و مقررات «وزارت» ‏و پیشنهاد آنها به هیأت امنا برای تصویب

‏9- تهیه بودجه تفصیلی سالانه «دانشگاه» با رعایت مفاد آئین نامه مالی و معاملاتی و ‏سایر مقررات جاری و ارائه آن به هیأت امنا و همچنین نظارت بر نحوه هزینه  نمودن بودجه ‏تخصیصی به «دانشگاه»‏

‏10- امضای قراردادها، اسناد تعهدآور، اسناد مالی، اداری و مکاتبات «دانشگاه» در ‏چارچوب ضوابط و مقررات مصوب و مسئولیت امور مالی «دانشگاه» طبق قوانین، ‏آئین نامه های مالی و معاملاتی، اداری و مقررات و مصوبات ابلاغی، پاسخگویی به هیأت امنا ‏در قبال گزارش های حسابرسی، پیگیری و رفع مشکلات و مسائل مطروحه در گزارش ‏حسابرسی و ارائه گزارش اقدامات انجام شده به هیأت امنا

‏11- ارائه گزارش عملکرد سالانه آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اجرایی، ‏مالی و محاسباتی «دانشگاه» به هیأت امنا، «وزارت» و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

‏12- نصب و عزل هیأت رئیسه، اعضای حقیقی شوراهای «دانشگاه»، رؤسای پژوهشکده ها، ‏مؤسسات و واحدهای وابسته و مدیران ستادی «دانشگاه»‏

‏13- ارائه پیشنهاد تأسیس، توسعه، انحلال و ادغام واحدها با تأیید شورای «دانشگاه» ‏به هیأت امنای «دانشگاه»‏

‏14- ارائه پیشنهاد همکاری های علمی با سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزشی یا ‏پژوهشی داخلی و خارجی به شورای «دانشگاه» برابر ضوابط و مقررات مربوط

‏15- ایجاد ش-ورای مشورتی متشکل از پنج تن از اعضای هیأت علمی شاخص ‏و برجسته در حوزه های مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجرایی با مرتبه علمی ‏استادیار و بالاتر

‏16- نظارت بر امور انضباطی «دانشگاه» (هیأت علمی -  دانشجویان -  کارمندان) ‏در چارچوب ضوابط و مقررات مربوط‏

ماده12- ترکیب هیأت رئیسه دانشگاه

‏1- رئیس «دانشگاه»‏

‏2- معاونان «دانشگاه»‏

‏3- مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه

ماده13- وظایف و اختیارات هیأت رئیسه

‏1- مشارکت و همکاری فعالانه در تنظیم برنامه های راهبردی «دانشگاه» مبتنی بر ‏سند چشم انداز، برنامه های توسعه کشور، نقشه جامع علمی کشور و برنامه های «وزارت» و ‏سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ارائه و تصویب در هیأت امنا

‏2- فراهم نمودن بسترهای لازم جهت تحقق اهداف برنامه های راهبردی «دانشگاه»‏

‏3- فراهم نمودن بستر مناسب به منظور اجرایی نمودن مصوبات شورای عالی انقلاب ‏فرهنگی، هیأت امنا، آئین نامه ها و بخشنامه های ابلاغی از سوی «وزارت» و وزارت علوم، ‏تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح

‏4- بررسی آئین نامه ها، تشکیلات، شیوه نامه ها، دستورجلسات و سایر موارد ارائه شده ‏از سوی معاونت ها و شورای «دانشگاه» به منظور طرح در هیأت امنا و یا سایر مراجع ذیصلاح

‏5 - پیشنهاد بودجه سالانه «دانشگاه» به هیأت امنا ازطریق رئیس «دانشگاه»‏

‏6 - تنوع بخشی به منابع مالی «دانشگاه» ازطریق جذب کمک های مردمی و افزایش ‏درآمدهای اختصاصی ازطریق ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و سایر ‏منابع دیگر پس از اخذ، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و سایر منابع دیگر پس از اخذ مجوزهای ‏لازم ازهیأت امنا، «وزارت» وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح

‏7- پیشنهاد توزیع و تخصیص فرصت های مطالعاتی و دوره های کوتاه مدت آموزشی ‏و تحقیقاتی داخل و خارج که طبق ضوابط به اعضای آموزشی و پژوهشی «دانشگاه» ‏تعلق می گیرد از طریق رئیس «دانشگاه» به «وزارت»‏

‏8 - بررسی و تصویب پیشنهادهای ارائه شده در خصوص فعالیت های تربیتی، ‏دانشجوئی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تربیت بدنی که براساس تقویم سالانه «دانشگاه» ‏ارائه گردیده است.‏

‏9- نظارت و پیگیری گزارش های تربیتی، فرهنگی، دانشجوئی، سیاسی، امنیتی و... ‏با هماهنگی دیگر دستگاه های ذیربط تا حصول نتیجه

‏10- بررسی و ارزیابی نحوه اجرای تصمیمات هیأت رئیسه توسط حوزه های مختلف ‏‏«دانشگاه» و نظارت بر عملکرد آنان

‏11- ارزیابی عملکرد حوزه های مختلف «دانشگاه» و بررسی گزارش های ادواری ‏در شورای «دانشگاه»‏

‏12- ایجاد هماهنگی لازم بین حوزه های مختلف «دانشگاه»‏

ماده14- معاونان دانشگاه

تعداد معاونان «دانشگاه» براساس تشکیلات «دانشگاه» تعیین می گردد. شرایط عمومی ‏معاونان طبق آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری ‏مصوب 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشد. ‏

ماده15- شورای دانشگاه

الف - تعریف:‏

شورای دانشگاه دومین رکن سیاستگذار بعد از هیأت امنا می باشد که به تنظیم ‏سیاست ها و برنامه های جاری «دانشگاه» براساس سیاست های کلان مصوب در هیأت امنا ‏و سیاست های «وزارت»، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مراجع ذیصلاح می پردازد.‏

ب - ترکیب:‏

‏1- رئیس دانشگاه (رئیس شورا)‏

‏2- معاونان دانشگاه

‏3- مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه

‏4- معاون مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش

‏5 - رؤسای دانشکده ها، آموزشکده ها، پژوهشکده ها و مؤسسات تحقیقاتی و علمی ‏وابسته به دانشگاه

‏6 - دو تن از اعضای هیأت علمی هر یک از شوراهای تخصصی (آموزشی و تحصیلات ‏تکمیلی، پژوهشی و فناوری، دانشجویی و...) و دارای صلاحیت های عمومی مندرج در ‏آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری به انتخاب ‏شورای مربوط و با تأیید و حکم رئیس «دانشگاه»‏

‏7- دو تن از اعضای هیأت علمی در مرتبه علمی حداقل دانشیار و دارای صلاحیت های ‏عمومی مندرج در آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و ‏فناوری با انتخاب و حکم رئیس «دانشگاه»‏

تبصره1- رئیس «دانشگاه» می تواند در مورد مسائل خاص از رئیس گروه معارف و ‏سایر مدیران حسب  مورد به منظور شرکت در جلسات شورا (بدون حق رأی) دعوت نماید.‏

تبصره2- مدت عضویت اعضای حقیقی شورای دانشگاه 2 سال می باشد.‏

تبصره3- شورا دارای نایب رئیس می باشد که از میان اعضای شورا با انتخاب و حکم ‏رئیس «دانشگاه» منصوب می گردد.‏

تبصره4- ابلاغ مصوبات شورا و مکاتبات مربوط ازطریق رئیس شورا انجام می پذیرد.‏

ماده16- وظایف و اختیارات شورای دانشگاه

‏1- تدوین و تصویب آئین نامه های داخلی شورا و کمیته های آن

‏2- بررسی و تصویب دوره ها و رشته های آموزشی جدید و برنامه های آن، پیشنهادی ‏معاونت ها و شوراهای تخصصی «دانشگاه» به منظور ارائه به شورای گسترش آموزش عالی ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تصویب

‏3- بررسی و تصویب ضوابط تدوین شده در راستای همکاری «دانشگاه» با سایر دانشگاه ها ‏و مؤسسات دولتی و غیردولتی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات مربوط

‏4- بررسی و تأیید برنامه های پذیرش دانشجو توسط پردیس های استانی دانشگاه ‏مبت-نی ب-ر بودج-ه و امکان-ات «دانش-گاه» و در راس-تای اجرای ت-کالیف مندرج در ‏برنامه های توسعه ک-شور، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برنامه های «وزارت» ‏و سیاس-ت های وزارت علوم، تح-قیقات و ف-ناوری به منظور ارس-ال به وزارت عل-وم، ‏تحقیقات و فناوری

‏5 - بررسی طرح جامع و برنامه های توسعه دانشگاه و پیشنهاد اصول کلی آنها ‏به هیأت امنا‏

‏6 - بررسی و تصویب برنامه های پیشنهادی آموزشی، پژوهشی و تربیتی کوتاه مدت ‏در چارچوب نیازهای وزارت و مبتنی بر مبانی و معارف اسلامی

‏7- بررسی گزارش تحلیلی ارائه شده توسط واحدهای ذیربط درخصوص مشکلات ‏تربیتی، فرهنگی، آموزشی، دانشجویی،  پژوهشی و فناوری، پشتیبانی و خدماتی به منظور ‏ارائه راهکارهای سازنده و عملی جهت رفع کاستی ها

‏8 - بررسی سالانه امکانات علمی (نیروی انسانی و تجهیزات) دانشگاه و تعیین کمبودها ‏و طبقه بندی نیازهای علمی و اقدام برای تأمین آنها‏

‏9- ارجاع برخی از موضوعات «دانشگاه» برای بررسی و اظهارنظر به یکی از شوراهای ‏تخصصی، حسب مورد

‏10- ارزیابی کلی عملکرد «دانشگاه» براساس شاخص ها و ضوابط مربوط ‏

ماده17- ترکیب، وظایف و اختیارات شوراهای تخصصی «دانشگاه» به شرح مندرج ‏در آئین نامه جامع مدیریت دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری، ‏مصوب جلسه مورخ 10/12/1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، می باشد.‏

ماده18- پردیس های استانی «دانشگاه»‏

‏1- ترکیب و نحوه انتخاب اعضای شورای پردیس های استانی «دانشگاه» متناسب با ‏شرایط استان مربوط، به پیشنهاد رئیس دانشگاه و تصویب شورای دانشگاه تعیین می شود.‏

‏2- رؤسای پردیس های استانی «دانشگاه» به پیشنهاد رئیس دانشگاه، تأیید وزیر آموزش ‏و پرورش،  تصویب هیأت امنا و با حکم رئیس دانشگاه منصوب می شوند.‏

تبصره - پذیرش استعفا یا عزل رئیس پردیس استانی «دانشگاه» به پیشنهاد رئیس ‏‏«دانشگاه»، تأیید وزیر آموزش و پرورش و با حکم رئیس دانشگاه انجام می پذیرد.‏

‏3- وظایف و اختیارات رؤسای پردیس های استانی «دانشگاه» متناسب با وظایف و ‏اختیارات رئیس «دانشگاه» تعیین و پس از تصویب شورای دانشگاه و تأیید وزرای آموزش ‏و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری توسط وزیر آموزش و پرورش ابلاغ می شود.‏

ماده19- منابع مالی

‏1- اعتبارات عمومی

‏2- درآمدهای اختصاصی

‏3- کمک های دریافتی از وزارتخانه ها، سازمان ها و دستگاه های ذی ربط

‏4- هدایا و کمک های دریافتی از اشخاص حقیقی و حقوقی

‏5 - تسهیلات بانکی مأخوذه طبق ضوابط و مقررات

‏6 - دانشگاه می تواند با حفظ وظایف اصلی خود با اشخاص و مؤسسات دولتی و ‏غیردولتی قرارداد انجام خدمات پژوهشی و آموزشی منعقد نماید و درمقابل، حق الزحمه ‏دریافت دارد. آئین نامه نحوه عقد قرارداد و نیز هزینه کرد وجوه حاصل از آن باید به تصویب ‏هیأت امنای دانشگاه برسد.‏

ماده20- پذیرش دانشجو برای «دانشگاه» با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ‏و به شیوه مورد توافق وزارتین آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، صورت می پذیرد.‏

تبصره1- پذیرش دانشجو معلمان از بین پذیرفته شدگان آزمون سراسری، پس از ‏تأیید صلاحیت عمومی و تخصصی آنان توسط وزارت آموزش و پرورش، صورت می پذیرد. ‏پذیرفته شدگان نهایی با رعایت مقررات مربوط، به عنوان دانشجو معلم متعهد خدمت به ‏وزارت آموزش و پرورش پذیرفته می شوند و باید پیش از ثبت نام رسماً تعهد دهند که ‏پس از دانش آموختگی به میزان دو برابر مدت تحصیل خود، در محل تعیین شده توسط ‏وزارت آموزش و پرورش خدمت نمایند. مدت تحصیل دانشجو معلمان جزء سوابق خدمت ‏آنان محسوب می شود.‏

تبصره2- دارندگان مدارک معادل مورد تأیید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شاغل ‏در وزارت آموزش و پرورش در صورت پذیرفته شدن در آزمون ورودی و مصاحبه، می توانند ‏در «دانشگاه» ادامه تحصیل دهند. ‏

تبصره3- دارندگان مدارک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد برای ادامه تحصیل ‏در مقطع بالاتر، درصورت داشتن حداقل 3 سال سابقه خدمت در وزارت آموزش و پرورش، ‏می توانند در آزمون مربوط شرکت نمایند.‏

تبصره4- نخبگان علمی، دانش آموختگان ممتاز دانشگاه ها، حوزه های علمیه و ‏مؤسسات آموزش عالی، مخترعان، مبتکران و برگزیدگان المپیادهای علمی، قهرمانان ورزشی ‏بین المللی، دارندگان سوابق تجربی مفید، نیروهای بومی و منطقه ای، با رعایت مقررات مربوط ‏از اولویت های پذیرش در دانشگاه برخوردار می باشند. ‏

ماده21- مدرک تحصیلی دانش آموختگان «دانشگاه» براساس ضوابط وزارت علوم، ‏تحقیقات و فناوری صادر و اعطا می شود.‏

ماده22- جذب هیئت علمی «دانشگاه» به  صورت استخدام پیمانی، راتبه تحصیلی ‏‏(بورس)، طرح سربازی، مأموریت و انتقال از سایر مؤسسات، تبدیل وضعیت استخدامی از ‏پیمانی به رسمی - آزمایشی، از رسمی - آزمایشی به رسمی - قطعی، تبدیل وضعیت از ‏کارشناس به هیئت علمی براساس ضوابط و مقررات مصوب هیئت عالی جذب اعضای ‏هیئت علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی و با ساختار هیئت اجرایی جذب زیر نظر هیئت ‏مرکزی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خواهد بود. ‏

ماده23- برنامه های آموزشی و سرفصل دروس باید براساس آموزش تخصصی ‏رشته های مورد نیاز آموزش و پرورش و مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ‏زمینه ساز تحقق اهداف «وزارت» باشد.‏

تبصره1- برنامه های آموزشی، پژوهشی و تربیتی دانشگاه مبتنی بر فلسفه تعلیم و ‏تربیت اسلامی و متناسب با نیازهای «وزارت» باتوجه به اهداف مندرج در ماده 2 این ‏اساسنامه، توسط دانشگاه تهیه و به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای تصویب ارسال ‏خواهد شد.‏

تبصره2- با توجه به اهداف تربیتی «دانشگاه»، حداقل تعداد 35 واحد درسی در ‏دو سال اول تمام رشته ها، مشتمل بر دروس معارف دینی و تعلیم و تربیت اسلامی می باشد.‏

تبصره3- دانشجویان دوره کارشناسی «دانشگاه» موظفند طبق برنامه آموزشی مصوب، ‏حداقل 8 واحد درسی به عنوان کارآموزی به تدریس بپردازند و «وزارت» موظف است ‏زمینه اجرای آن را فراهم کند.‏

تبصره4- برنامه آموزشی و سرفصل دروس برخی از رشته های دانشگاه در تعامل با ‏حوزه های علمیه (با افزودن واحدهای مهارت آموزشی به رشته های تخصصی حوزوی) ‏‏ تدوین می شود.‏

ماده24-  انحلال دانشگاه

دانشگاه در موارد زیر پس از تصویب شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات ‏و فناوری و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی منحل می شود:‏

‏1- به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیأت امنا‏

‏2- در صورت تخلف «دانشگاه» از مقررات اساسنامه، مصوبات و ضوابط «وزارت» و ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر ضوابط مربوط یا از دست دادن شرایط ادامه ‏فعالیت به تشخیص وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

ماده25- در صورتی که شورای گسترش آموزش عالی با انحلال «دانشگاه» موافقت ‏اصولی نماید، «دانشگاه» موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:‏

‏1- همه تعهدات مربوط به دانشجویان خود را تا اتمام دوره تحصیلات و فارغ التحصیلی ‏آنان به نحو مطلوب و طبق مصوبات و ضوابط مربوط اجرا نماید.‏

‏2- همه امتیازات و اموالی را که از منابع عمومی و دولتی و بانک ها و شهرداری ها و ‏غیره در اختیار «دانشگاه» قرار گرفته است مسترد کند یا موافقت صاحبان حق مبنی بر ‏واگذاری امتیازات و اموال مذکور به «دانشگاه» را ارائه دهد.‏

‏3- همه تعهدات خود را در برابر وزارتخانه ها، مؤسسات و سازمان های دولتی، ‏نهادهای عمومی غیردولتی، بانک ها، شهرداری ها، سایر اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی ‏‏(اعم از اعضای هیأت علمی و کارمندان) انجام دهد.‏

ماده26- پس از احراز اجرای تعهدات مذکور در ماده 26 و حل و فصل امور آموزشی ‏و حقوقی «دانشگاه» و تصویب و تأیید نهایی انحلال «دانشگاه» طبق ماده 24 فوق، هیأت ‏تسویه ای مرکب از: ‏

‏1- نماینده حقوقی وزارت آموزش و پرورش ‏

‏2- نماینده حقوقی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

‏3- رئیس وقت «دانشگاه» (درغیاب رئیس وقت «دانشگاه»، یکی از معاونان وقت ‏‏«دانشگاه» بنا به تشخیص وزیر آموزش و پرورش)، تشکیل و با رعایت مقررات قانونی امر ‏تسویه «دانشگاه» را برعهده خواهد داشت.‏

ماده 27- پس از انجام تعهدات و تعیین تکلیف دیون «دانشگاه» و اعلام ختم تسویه، ‏باقیمانده دارایی «دانشگاه» با رعایت بند 2 ماده 25 اساسنامه به «وزارت» منتقل می شود. ‏

تبصره1- درخصوص اموال وقفی، مطابق وقفنامه عمل می شود.‏

تبصره2- هیأت تسویه موظف است درمورد فوق، صورت مجلسی را که به امضای ‏همه اعضای هیأت می رسد در دو نسخه تنظیم، یک نسخه از آن را به وزارت آموزش و ‏پرورش و نسخه دیگر را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تسلیم نماید.‏

ماده28- تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان ‏توسعه آن ازطریق «دانشگاه» وجود ندارد، مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و ‏پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی ‏کشور و حوزه های علمیه، مشروط به گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی در «دانشگاه» ‏بلامانع می باشد.‏

ماده29- مسئول اجرای اساسنامه

وزارت آموزش و پرورش مسئولیت اجرای این اساسنامه را به عهده دارد و گزارش ‏چگونگی اجرای آن و پیشرفت کار دانشگاه را به شورای عالی آموزش و پرورش، ‏وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می نماید.‏

ماده30- هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه مطابق دو روش ذیل امکان پذیر است:  ‏

‏1- با پیشنهاد مشترک وزرای آموزش و پرورش و علوم،  تحقیقات و فناوری با تصویب ‏شورای عالی انقلاب فرهنگی

‏2- به پیشنهاد و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی ‏

ماده31- این اساسنامه مشتمل بر 31 ماده و 22  تبصره در جلسه 704 مورخ ‏‏6/10/1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.‏

رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی - محمود احمدی نژاد

نوشتن دیدگاه