لایحه نظام رتبه بندی حرفه‌ای معلمان

نامه شماره ۱۲۹۱۶۰ مورخ ۲۸/۷/۱۳۹۹

جناب آقای دکتر جهانگیری

معاون اول رییس‌جمهور

با سلام و احترام؛

همان گونه که استحضار دارند، به استناد جزء (۲) بند «الف» ماده (۶۳) قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف شده است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت، «نظام رتبه‌بندی معلمان و استقرار نظام پرداخت‌ها بر اساس تخصص یا شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی مبتنی بر نظام رتبه بندی معلمان و مهندسی نیروی انسانی» را بر اساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور با تصویب مجلس شورای اسلامی در قالب بودجه سنواتی تهیه نماید». اگر چه در عمل به این تکلیف قانونی، دو مصوبه هیئت محترم وزیران در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ به رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان اختصاص یافته است اما از آنجا که سازوکارهای پیش‌بینی شده در مصوبات یاد شده ماهیت دائم داشته و می‌باید مستند به قانون، فرایندهای خود را اجرایی و مستقر نماید، پیشنهاد تدوین «لایحه رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان» مطرح است که ضمن تعیین صلاحیت‌ها، نحوه سنجش صلاحیت و اختصاص به رتبه حرفه‌ای، ساختار اجرایی این موضوع را نیز به روشنی تعریف و ارائه نماید.

با توجه به موارد بالا و نظر به اهمیت موضوع ، به پیوست متن پیشنهادی «لایحه رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان» برای طی فرآیند تصویب در هیئت محترم وزیران ایفاد می‌شود. لازم به توضیح است که سازمان برنامه و بودجه و سامزان اداری و استخدامی کشور با تدوین لایحه رتبه‌بندی و کلیات متن تهیه شده از سوی این وزارت موافقت دارند. بدیهی است نظرات اصلاحی یا تکمیلی می‌تواند حین بررسی ارائه و متن نهایی جهت طرح در هیئت محترم وزیران آماده گردد.

محسن حاجی میرزایی- وزیر آموزش و پرورش

خبر مورخ 29 مهر 1399

لایحه رتبه‌بندی معلمان به هیأت دولت ارائه شد

عضو هیئت رئیسه مجلس از پیگیری مجلس برای تدوین لایحه رتبه‌بندی معلمان خبر داد و گفت: آموزش و پرورش، این لایحه را به هیأت دولت ارائه کرد.

به گزارش شناسنامه قانون، کریمی فیروزجایی از پیگیری این کمیسیون برای تدوین نظام رتبه‌بندی معلمان خبر داد و اظهار کرد: سؤال بنده از وزیر آموزش و پرورش درباره تعلل وزارت آموزش و پرورش در اجرای جزء(2) بند «الف» ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر تهیه نظام رتبه بندی معلمان بود.

وی ادامه داد: پرسش از وزیر آموزش و پرورش این بود که وفق جزء(2) بند «الف» ماده 63 قانون برنامه ششم توسعه، دولت مکلف است برای ایجاد تحول در نظام تعلیم و تربیت نسبت به تهیه نظام رتبه‌بندی معلمان اقدام کند؛ اما دلیل تأخیر و تعلل دولت و وزارت آموزش و پرورش در ارائه لایحه نظام جامع رتبه‌بندی معلمان به مجلس شورای اسلامی چیست؟

کریمی فیروزجایی گفت: اتفاق خوب این است که وزیر آموزش و پرورش 28 مهر، در نامه به معاون اول رئیس جمور، متن پیشنهادی لایحه رتبه‌بندی حرفه ای معلمان را برای طی فرایند تصویب در هیأت وزیران ارائه کرده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم هرچه سریع‌تر، این لایحه در دولت تصویب و به مجلس برای بررسی و طی مراحل قانونی ارائه شود و مجلس نیز آماده پیگیری آن برای رساندن این لایحه به نتیجه مناسب است.

این در حالی است که دو روز پیش مدیر کل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش صراحتاً بحثی در خصوص ارائه لایحه از سوی وزیر آموزش و پرورش بیان نداشته است.

یارمحمد حسین بر مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش درباره جزئیات جدید طرح رتبه بندی فرهنگیان بیان کرد: پیش نویس اولیه این طرح آماده شده و کار در مرحله مقدماتی است و آمادگی داریم تا هر زمانی که نیاز باشد آن را به دولت در قالب لایحه ارائه دهیم.

او ادامه داد: در رتبه بندی جدید عملکرد رقابتی، توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای و توجه به نظام پرداخت بر اساس معیارهای در نظر گرفته شده مورد توجه قرار خواهد گرفت.

حسین بر با اشاره به اینکه در رتبه بندی جدید مانند طرح گذشته نیرو‌هایی که عملکرد آن‌ها قابل سنجش است، مشمول خواهند بود، بیان کرد: بر این اساس تاکنون تصمیمی برای رتبه بندی نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش اتخاذ نشده است.

مدیرکل امور اداری و تشکیلاتی آموزش و پرورش درباره وضعیت اجرای رتبه بندی برای معلمان مدارس غیردولتی اظهار کرد: تامین حقوق و دستمزد این معلمان از سوی موسسان مدارس غیردولتی انجام می‌شود و آن‌ها باید با هماهنگی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی برای ارزیابی معلمان تصمیم گیری کنند؛ طرح فعلی رتبه بندی معلمان برای نیرو‌های رسمی و پیمانی آموزش و پرورش در نظر گرفته شده است.

خبر مورخ 2 مرداد 1398

ارجاع لایحه نظام رتبه بندی معلمان به کارگروه

در جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دولت، پس از بررسی لایحه نظام رتبه بندی معلمان، مقرر شد این لایحه جهت بررسی‌های بیشتر به کارگروه مربوط ارجاع شود.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» در جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک که روز یکشنبه ۳۰ تیر برگزار شد، دو پیشنهاد با عناوین «لایحه نظام رتبه بندی معلمان» و «اصلاح موادی از قانون محاسبات عمومی کشور» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب رسید.

در این جلسه ضمن تأکید بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی دولت و تدوین متن پیش نویس در قالب مصوبه هیئت وزیران، مقرر شد کارگروهی با مسئولیت وزارت آموزش و پرورش با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، معاونت حقوقی رئیس جمهور و دبیرخانه کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک تشکیل و با توجه به رویکردهای مطرح شده در جلسه بررسی و نتیجه به کمیسیون ارائه شود.

بر اساس ملاحظات مدنظر در این موضوع مقرر شد اصلاحات لازم در متن پیش نویس متناسب با میزان اعتبار قابل تخصیص از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرای نظام رتبه بندی در طی دو سال، اعمال شود. 

هم‌چنین، متن پیش نویس صرفاً در قالب پیش بینی سازوکارهای لازم در زمینه سنجش صلاحیت های تخصصی و حرفه ای، شایستگی ها و عملکرد رقابتی و مهندسی نیروی انسانی بر اساس سند تحول و نقشه جامع علمی کشور تنظیم و مقرر شد پس از ابلاغ مصوبه مربوط، نظام پرداخت ها متناسب با اعتبارات پیش بینی شده در قوانین بودجه سنواتی تنظیم شود.

جلسه اصلی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۹۸ به ریاست دکتر جمشید انصاری، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی و دبیری دکتر اشتریان و سایر اعضای کمیسیون برگزار شد.

خبر مورخ 14 آذر 1397

بطحایی در حاشیه جلسه هیات دولت: منابع مربوط به نظام رتبه‌بندی در بودجه 98 لحاظ شده است

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف اصلی رتبه بندی افزایش حقوق نیست، بلکه ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های معلمان است

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، سیدمحمد بطحائی وزیر آموزش و پرورش با حضور در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: کار نظام رتبه بندی در حال پیشرفت است، تا آخرین خبرهایی که من دارم نیز این موضوع در بودجه سال 98 هم در نظر گرفته شده است. منتظر ارائه بودجه به مجلس هستیم تا تکلیف این موضوع روشن شود. پیشنهادی که در کمیسیون اجتماعی دولت ارائه شد به تصویب رسید و در دستور کار دولت قرار می گیرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: هدف اصلی رتبه بندی افزایش حقوق نیست، بلکه ارتقای شایستگی‌ها و توانمندی‌های معلمان است اما یکی از آثار توانمندی این است که با ارتقای شایستگی‌ها حقوق‌ها هم افزایش می‌یابد.

خبر مورخ 23 آبان 1397

تشکیل جلسه تخصصی کمیسیون اموراجتماعی/ تصویب لایحه نظام رتبه بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دفتر هیئت دولت

لایحه نظام رتبه بندی معلمان پس از دو ماه بررسی در کمیسیون تخصصی امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیئت دولت، به تصویب رسید و آماده سیر مراحل تصویب در هیئت وزیران شد.

به گزارش «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» در آخرین جلسه تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیئت دولت لایحه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نظام رتبه بندی معلمان با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب رسید.

لایحه نظام رتبه بندی معلمان که بررسی آن از دو ماه پیش در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیئت دولت آغاز شده، به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه برای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شده است.

بر اساس این نظام رتبه بندی، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایای آنان لحاظ می‌گردد.

لایحه نظام رتبه بندی معلمان

مقدمه:

در اجرای جزء (2) بند (الف) ماده (63) قانون برنامه ششم توسعه و راهکار 2-10 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، و به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه برای ارتقاء فعالیت های آموزشی و پرورشی از تاریخ 1/7/1397، نظام رتبه بندی معلمان اجرا می شود.

ماده 1- رتبه بندی عبارت از فرآیند تعیین مراتب حرفه ای معلمان بر اساس سنجش صلاحیت ها و عملکرد آنان می باشد.

ماده 2- مشمولان طرح طبقه بندی مشاغل معلمان (آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، مدیر و معاون واحدهای آموزشی و تربیتی) و همچنین مشمولان لایحه قانونی مصوب 17/9/1358 شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران، در حیطه شمول این قانون قرار می گیرند.

ماده 3- مشمولان طرح بر اساس آیین نامه مربوط، در یکی از رتبه های «معلم پایه»، «معلم مربی»، «معلم حرفه ای»، «معلم سرآمد» و «معلم راهبر» قرار می گیرند.

ماده 4- در ازای احراز هر یک از رتبه ها به ترتیب ضرایب 0.5، 0.9، 1.4، 1.7 و 2.2 در امتیازات شغل و شاغل ضرب و به عنوان فوق العاده خاص در حقوق و مزایای معلمان اعمال می گردد و مشمول کسور بازنشستگی نیز می باشد.

ماده 5- آیین نامه مربوط به این قانون، حداکثر طی 3 ماه با پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش به تصویب هیئت وزیران می رسد.

ماده 6- وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف 3 ماه از تاریخ تصویب این قانون، نظام سنجش صلاحیت های حرفه ای معلمان و نیز نحوه صدور گواهینامه "صلاحیت معلمی" را تدوین و به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش برساند. داشتن این گواهینامه، لازمه انجام خدمت معلمی در مدارس اعم از دولتی و غیردولتی است. نظام مذکور، از زمان تصویب در یک دوره زمانی سه ساله برای کلیه معلمان به اجرا درمی آید.

ماده 7- با اجرای نظام رتبه بندی، معلمان تمام وقت واحد آموزشی می باشند که علاوه بر تدریس، به انجام فعالیت های مرتبز با امور آموزشی و پرورشی دانش آموزان و پژوهش می پردازند.

ماده 8- معلمانی که دارای رتبه ای «سرآمد» و یا «راهبر» باشند برای همکاری جهت تدریس در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پزوهشی بالاخص دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی انتخاب می گردند. نحوه همکاری در مؤسسات مذکور، توسط وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری و وزارت آموزش و پرورش تهیه و ابلاغ می گردد.

ماده 9- معلمان کارآفرین مشمول این قانون برای توسعه وسایل، ابزار و نرم افزارهای آموزشی و کمک آموزشی از قوانین و سیاست های حمایتی پیش بینی شده و مصوب برای شرکت های دانش بنیان برخوردار خواهند بود.

مستندات قانونی مربوط:

وزارت آموزش و پرورش، پیش نویس متن لایحه رتبه بندی معلمان را جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران ارائه نموده است.

به گزارش شناسنامه قانون، در راستای اجرای ماده (63) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، دولت مکلف است نظام رتبه بندی معلمان را براساس تخصص، شایستگی ها و عملکرد رقابتی تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی برساند. در سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و همچنین نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز ارتقای صلاحیت علمی و حرفه ای معلمان و اعتلای منزلت اجتماعی و نظام رتبه بندی معلمان مبتنی بر تخصص و شایستگی ها مورد تأکید قرار گرفته است.

بر این اساس وزارت آموزش و پرورش، پیش نویس متن لایحه رتبه بندی معلمان را در قالب یک مقدمه و (9) ماده، جهت سیر مراحل بررسی و تصویب هیئت وزیران ارائه نموده است.

مطلب مرتبط:

- شیوه نامه اجرایی رتبه بندی حرفه ای معلمان