آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

شرایط جدید ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری برمبنای قانون جدید از ۲۲ خردادماه

شرایط جدید ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری برمبنای قانون جدید از ۲۲ خردادماه

شناسنامه قانون- رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به همه مدیران دستگاه‌های اجرایی با اشاره به قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین‌دادرسی دیوان عدالت اداری درباره شرایط ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری، گفت: اشخاص قبل از طرح شکایت در دیوان باید خواسته خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهند.

در این نامه، بر لزوم اجرای تبصره ۴ ماده ۱۵ اصلاحیه قانون دیوان عدالت اداری تأکید شده است.

شرایط جدید ثبت شکایت در دیوان عدالت اداری:

در تبصره ۴ ماده ۱۵ قانون دیوان عدالت اداری مقرر شده است:

«در مواردی که اشخاص ذینفع تقاضای انجام امر اداری را از دستگاه های مذکور دارند، ابتدا باید تقاضای خود را به دستگاه مربوطه ارائه دهند و آن دستگاه مکلف است ضمن ثبت درخواست و ارائه رسید، حداکثر ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخ قطعی را (نفیا یا اثباتا) به ذینفع ابلاغ نماید. عدم پاسخگویی و استنکاف از ثبت درخواست و ارائه رسید به اشخاص متقاضی، تخلف اداری محسوب می شود.»

تصویب این قانون، دستگاه‌های اجرایی را موظف کرده است به منظور پاسداری از حاکمیت قانون و حفظ حقوق شهروندان، چنانچه اشخاص حقیقی و حقوقی درخواستی از دستگاه‌های اجرایی در باب حقوق خود دارند باید در ابتدا به دستگاه اجرایی مربوطه مراجعه کرده و متعاقب آن و بعد از گذشت بازه زمانی یادشده به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند همچنین قانونگذار ضمانت اجرایی قانونی را هم در صورت عدم ارائه پاسخ برای ماموران مستنکف پیش‌بینی کرده است.

قانون جدید دیوان عدالت اداری

گفتنی است، قانون جدید تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری از ۲۲ خرداد سال جاری اجرا می‌شود و چنانچه دعوایی بدون رعایت تشریفات قانونی یادشده در دیوان عدالت اداری مطرح شود، قابلیت رسیدگی نخواهد داشت.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

2 دیدگاه

  1. سلام ،لطفا جهت جلوگیری از ازدحام طرح شکایت در دیوان عدالت ،اکثر کارها را با اختیارات به سازمانها مورد نظر واگذار کنید ،مثال مشکلات کارگر وکارفرما را به اداره کار همان استان واگذار کنید چون در ادارات کار کارشناسان خبره ای وجود دارد و طبق بخشنامه و قانون کار حکمی صادر میکند، کسانی که ظلم میکنند مثل کارفرماها که حق کارگر را پرداخت نمیکنند نسبت به رای های ادارات کار معترض هستن ،یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام