آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

ساعت کاری ادارات از خرداد در سراسر کشور ۶ صبح تا یک بعدازظهر است

ساعت کاری ادارات از خرداد در سراسر کشور ۶ صبح تا یک بعدازظهر است

شناسنامه قانون- وزیر نیرو از شکسته‌شدن رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی از نیمه سال ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: ساعت کاری ادارات از خرداد ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از تسنیم، علی‌اکبر محرابیان، وزیر نیرو در همایش مشترک وزارت نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق اظهار داشت: ۷ هزار و ۵۴ مگاوات در نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر ظرفیت جدید تا پایان ۱۴۰۱ وارد مدار بهره‌برداری شد که از این مقدار، ۶۸۶۴ مگاوات آن نیروگاه‌های حرارتی بود که رکورد جدیدی در تاریخ کشور است.

وی افزود: در نیمه دوم سال ۹۲ بالغ بر ۸۸۱ مگاوات، در سال ۹۳ بالغ بر ۲۴۷۶ مگاوات، در سال ۹۴ بالغ بر ۵۵۱ مگاوات، در سال ۹۵ بالغ بر ۱۲۲۸ مگاوات، در سال ۹۶ بالغ بر ۱۷۲۶ مگاوات، در سال ۹۷ بالغ بر ۱۴۶۲، در سال ۹۸ بالغ بر ۲۷۵۶ مگاوات، در سال ۹۹ با نیمه ۱۴۰۰ مجموعاً ۱۸۶۰ مگاوات و در نیمه دوم ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بالغ بر ۶۸۶۴ مگاوات افزایش ظرفیت در نیروگاه‌های حرارتی داشتیم به‌طوری که متوسط ساخت نیروگاه در ۸ سال قبل ۱۶۱۸ مگاوات در سال بوده است‌.

وزیر نیرو با اعلام اینکه “رکورد دوم و مهمی در بخش نیروگاهی به ثبت رساندیم”، گفت: به مدار آمدن ۱۳۱۶ مگاوات بخش بخار نیروگاه‌های گازی این دستاورد بزرگ است که موجب صرفه‌جویی ۲ میلیارد مترمکعب سوخت شده است‌.

وی ادامه داد: کل تولید سال قبل ۳۲۰ میلیارد کیلووات‌ساعت بوده که ۷۶ میلیارد کیلووات‌ساعت آن بدون مصرف سوخت بوده، یعنی یا آبی یا تجدیدپذیر یا بخش بخار واحدهای سیکل ترکیبی بوده است‌.

وزیر نیرو با بیان اینکه برای ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰ هزار مگاوات ناترازی برق پیش‌بینی شده بود، گفت: تقاضا ۷۰ هزار مگاوات بوده که میزان ناترازی ۲۸ درصد کل تقاضا بوده است، اگر بدون برنامه‌ریزی می‌خواستیم به زمان اوج ورود کنیم، باید بیش از ۶ ساعت خاموشی می‌دادیم که با مجموع اقدامات، خاموشی خانگی صفر و در بخش صنعت و تولید هم اقدامات قابل‌توجهی انجام شد که منجر به رشد تولید صنعتی شد.

وی اضافه کرد: بالغ بر ۹۷ درصد تعمیرات نیروگاهی تا امروز انجام شده است و باقی اقدامات هم می‌بایست تا پایان اردیبهشت انجام شود که شاید ۲ یا ۳ واحد به خرداد ماه برسد.

ساعت کاری ادارات از خرداد ۶ صبح تا یک بعدازظهر است

محرابیان از تغییر ساعات ادارات به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف برق خبر داد و گفت: ساعت کاری ادارات از خرداد ۶ صبح تا یک بعدازظهر خواهد بود و یک ساعت قبل از پایان وقت اداری بر اساس مصوبه دولت در مناطق غیرگرمسیر باید سیستم‌های سرمایشی خاموش شود‌ و در مناطق گرمسیر نیز همزمان با ساعت تعطیلی باید خاموش شوند‌.

وی افزود: تمام دستگاه‌ها باید مولدهای برق خودشان را در این دوره وارد مدار کنند‌.

مقررات مرتبط: تصویب‌نامه تعیین ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: خانگی خط قرمز است و باید انرژی بخش خانگی به‌هرنحو تأمین شود، در سال گذشته از اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی نتیجه خوبی گرفتیم و موجب کاهش مصرف شد، در سال جاری بر اساس پیشرفته‌تربن مدلهای اقتصادی که مدل‌های خودتنظیمی توسط خود مصرف‌کننده هست، اطمینان داریم یک کاهش مصرف جدی بدون کاهش رفاه در سطح خانوار خواهیم داشت، به‌طوری که از ابتدای خرداد به‌میزان کاهش مصرف توسط مصرف‌کننده خانگی برای تمامی مشترکان، به‌ازای کاهش هر یک کیلووات‌ساعت، تا ۲۰۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی می‌گیرد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

24 دیدگاه

  1. افزایش ساعات کاری و افزایش مصرف برق با اجرای طرح تابستانه ساعات کاری بالاخص در شهرهای کوچک تر از تهران و شهرستان‌ها طبق تجربه سال‌های قبل ( کور کردن چشم با به اصطلاح درست کردن ابرو و ایجاد بیشمار مشکلات دیگر برای رفع یک مشکل به روش نامتعارف)!

    شرح وضعیت موجود و اشکالات آن:

    با سلام و عرض ادب و احترام

    همان‌طور که مستحضرید هر طرحی زمانی که با واقعیات جامعه و برنامه کاری وزندگی مردم هماهنگ و سازگار نباشد معضلات و عوارض اجرای آن بیشتر است و نتیجه معکوس می‌دهد و محکوم‌به شکست در اهداف پیش‌بینی‌شده است.

    با تصویب دولت، ساعت‌ شروع کار از خرداد به مدت یک فصل، به ۶صبح تغییر می‌کند.

    به این عقب‌ رفت «ساعت کار» دست‌کم ۳ سه چالش (اختلال) در پایتخت و بالاخص در دیگر شهرها و شهرستان ها ایجاد خواهد کرد.

    فقط به حجم تغييراتي كه ساعت كاري جديد (بخوانيد اجراي قانون مجلس) در شهر پرترافيك تهران و دیگر شهرها ايجاد مي‌كند که مهم‌ترین آن، نحوه ارتباط بخش خصوصی با دولت با توجه به تشدید اختلاف ساعت‌کار بین شرکت‌ها و دستگاه‌ها است، نگاه كنيد:

    ۱- ساعت پايان كار يعني 1 بعدازظهر بسيار نامتعارف است. با اين ساعت كاري جديد، عملا بخش زيادي از كاركرد بروكراسي اداري ايران به خطر مي‌افتد.

    طبق تجربه سال‌های قبل از زمانی که ساعت 6:00 الی 13:00 مقررشده است، نه‌تنها ساعات کاری کم نشده است، بلکه ساعت کاری حداقل 1 ساعت بیشتر شده است و در شهرستان‌های کوچک‌تر (بنا به صحبت با روسای حوزه‌ها ,حتی تا 2 ساعت بیشتر کارمندان مجبور به ماندن در سرکار ،حتی تا ۴ بعداز ظهر در بیشتر مواقع مجبور جوابگویی به ارباب‌رجوع هستند! یعنی ما به‌جای کاهش در مصرف برق، افزایش قابل‌توجهی در مصرف برق نسبت به مدت مشابه قبل از اجرای طرح داشته‌ایم.

    دلیل آن این است که فقط ما کارمندان دولت و بانک ها مجبور هستیم که زودتر از ساعات بیداری و کار مردم به سرکار بیاییم، ولی زمان مراجعه مردم که فرقی نکرده است و آن‌ها (بازنشستگان–بانوان-دانشجویان- -بخش خصوصی – بازاریان و حتی کارمندان دولت پس از اتمام ساعت کاری خود) عموماً از ساعت 8:30 به بعد مراجعه می‌کنند و بازاریان نیز از 9 به بعد به سرکار خود می‌آیند و هجوم مردم در پایان ساعات کاری بانک‌ها وادارات به‌مانند قبل است.

    در نتیجه مدت زمان کاری مشترک بخش خصوصی و دولتی با اجرای مصوبه تابستانه دولت به حداقل خواهد رسید و این موضوع روندهای کاری را با مشکل مواجه می کند.

    مردم که مجبور نیستند ساعات خواب‌وبیداری خود را با ما تنظیم کنند.
    بانکها و ادارات بخاطر مشتری مداری تا زمانی که مشتری در بانک یا اداره یا مثلاً مراکز پلیس+۱۰ حضور داشته باشند بدلیل مشتری مداری و فضای رقابتی و اینکه بنگاه مالی و اقتصادی هستند ، مجبور به پاسخگویی و کار راه‌اندازی امورات مردم هستند.

    متأسفانه برخی مدیران و روسای ادارات و حوزه‌ها (بخش ستادی) به دلیل آنکه مثل کارمندان جزء مراجعه‌کننده ندارند و ساعات کاری‌شان دست خودشان است، خودخواهانه ترجیح می‌دهند که زودتر بیایند و زودتر بروند و کاری به افزایش ساعات کاری واحدهای صف و افزایش مصرف برق ندارند.

    مدیران ونخبگان بانک ها فارغ از تهدیدهای که اقتصاد ملی را هدف قرار داده است هرکدام با جزئی نگری ، بصورت جزیره ای عمل میکند و برنامه منسجمی که برآیند گفتگو وتعامل بین نخبگان ومدیران تمام بانکها با سایر مدیران ادارات و دستگاه های اجرایی و عملیاتی و قانونی در جهت همگرایی و مقابله با جنگ رسانه ای واقتصادی دشمن و رفع مشکلات و ارائه راهکارهای مناسب کاربردی باشد را ندارند و هر کدام به دنبال توسعه بانک متبوع می باشد.

    ۲- اختلال دوم ناظر بر مشکلاتی است که والدین دارای فرزند خردسال به آن دچار خواهند شد و مشكلات بي‌شماري را براي خانوارهاي بچه‌دار ايجاد مي‌كند.
    بنابراین والدین شاغل که ناگزیر به ساعت 6 صبح به عنوان شروع به كار در دستگاه‌هاي اجرايي در ساعت ۶ صبح در محل کار هستند، نمی‌توانند به سادگی برنامه سفرهای روزانه شغلی خود و سبک زندگی فرزندان را تنظیم کنند.

    مهدكودك‌ها: همراه با خيلي از زنان و مرداني كه صبح‌ها به قصد رسيدن به محل كار، خانه را ترك مي‌كنند، يك يا چند بچه زير سن مدرسه هم وجود دارد كه بايد به مهدكودك سپرده شوند. بنابراين ساعت كار مهدكودك‌ها هم بايد تغيير كند، اين در حالي است كه آنها قانونا به اين كار ملزم نشده‌اند.

    ۳- از آن سو، اين ساعت كاري جديد عملا بخش زيادي از بار ترافيكي به ساعاتي منتقل مي‌شود كه هوا تاريك است و عدم تغییر ساعت رسمی کشور از ابتدای سال‌جاری نیز بر این مشکلات دامن زده است.

    حمل‌ونقل عمومي: قاعدتا با تغيير ساعت شروع به كار ادارات، ساعت كار متروي تهران و دیگر شهرها كه 6:30 صبح است، بايد دوساعت جلو بيايد، همچنين راننده‌هاي تاكسي و اتوبوس بايد زودتر ترك خانه كنند.
    البته با توجه به اينكه احتمالا متروها و تاكسي‌ها نتوانند همزمان كه ساعت 4:30 صبح از خانه بيرون مي‌زنند، به همان شكل سابق تا پاسي از شب ارايه خدمت كنند، ‌معلوم نيست كه ساعت كار آنها هم از آن‌ طرف كوتاه خواهد شد يا نه و اگر اين اتفاق بيفتد، چه چيزي در ادامه روز و حتي شب رخ مي‌دهد؟

    این در حالی است که جبران افزایش ساعت خدمات‌دهی حمل‌ونقل عمومی توسط شهرداری ها قطعا به این نهاد هزینه مضاعفی بیش از آنچه در بودجه پیش‌بینی شده است، تحمیل خواهد کرد.

    ترافيك سحرگاهي: ساعت پيك ترافيك از 7:30 صبح شروع مي‌شد، احتمالا با تغيير ساعت شروع به كار ادارات خيابان‌ها دوساعت زودتر شاهد ترافيك باشند يعني ساعت 5:30 ترافيك در محورهاي تهران و شهرها شروع مي‌شود.

    پليس راهور هم بايد تعداد نيروها و گشت‌هايش را كه وظيفه باز كردن گره‌هاي ترافيكي دارند را دوساعت زودتر به كار فرا بخواند.

    —————————————————-
    شرح پیشنهاد و مزایای آن:

    به نظر می‌رسد دولت بدترین الگوی ساعت کار برای مدیریت مصرف برق در ماه‌های گرم سال را در نظر گرفته است . این در حالی است که دولت می‌توانست تهدید کمبود برق را به فرصت تبدیل کند و به جای تعیین سخت‌ترین ساعت شروع کار،با کاهش ساعت‌کار هفته، از تجربه موفق جهان به نفع افزایش بهره‌وری نیروی کار استفاده کند.
    راهکار بهینه اقدامی که کشورهای زیادی پس از عصر کرونا به آن روی آورده‌اند و مطالعات نیز آثار مثبت آن بر ارتقای بهره‌وری را اثبات کرده است. یا مثلاً پنج شنبه ها را نیز برای کل ادارات و بانک ها تعطیل اعلام کند و به این ترتیب نه تنها زمینه کاهش مصرف برق، بلکه ارتقای راندمان کاری کارمندان را نیز فراهم کند.
    —————————————————-
    پیشنهاد می‌شود نه‌تنها در تابستان بلکه در تمامی ایام سال یک‌بار برای همیشه تصمیم درست گرفته شود و ساعات کاری بانک‌ها با ساعات کاری بازار و مردم هماهنگ باشد.
    یعنی به پیشنهاد من ساعات کاری باید برای کارمندان و مشتریان از 8:30 الی 14:00 باشد.
    اگر سازمان یا اداره‌ای در مواقع خاصی از سال نیاز به ساعات کاری اضافه‌تر داشته باشد می‌توان موقتاً آن واحد کاری را تغییر ساعت داد (نهایتاً 30 شعبه از هر اداره و بانک در کل کشور) مثلاً برای اداره دارایی در 2 روز آخر خردادماه و تیرماه.

    مزایا: افزایش راندمان کاری و بهره‌وری و کاهش مصرف انرژی

    ———————————————–

    1. بسیار بسیار طرح خوبی هست و قطعاً شما یک مشکلی برخورده اید که با این طرح مشکل دارید؛ این طرح از ۱۵ خرداد و پس از پایان مدارس هست و همچنین با هماهنگی مراکز حمل و نقل هست؛ ضمناً کاهش مصرف برق را در نظر بگیرید ؛ لازم به ذکر است کلی از مراکز بهداشتی و درمانی شروع و پایان کارشان ۸ صبح الی ۱۴ هست؛

  2. چطور این کسر کار برای تهران محاسبه نمیشه و مهم نیست. فقط برای شهرستان باید جبران بشه که مجبور باشیم پنجشنبه هم بریم؟؟
    تهران بازرسی نداره؟؟ ذیحساب نداره که به ساعت کار کارمند دقت کنه؟؟ این کسر کارها رو برای تهران میبخشن برای شهرستان نه؟!!!!
    دولت فقط برای تهرانه؟؟ از جای دیگه اطلاعی نداره که بقیه استان ها چند روز در هفته کارمیکنن؟
    پس راسته که میگن ایران فقط تهرانه
    دولت هم فقط برای تهرانه، جای دیگه هیچ اهمیتی نداره

  3. کاهش ساعت کار برای استان تهران مشکلی نداره؟ چرا در شهرستان ها پنجشنبه ها هم باید سرکار برن در صورتی که تهران فقط تا چهارشنبه و تا ساعت 13 سرکار خواهند بود؟این چه تبعیض بزرگیست

  4. خیلی کار اشتباهی هستش. اولا هیچ کس ساعت 6 صبح برای کار اداری بیرون نمیره. 2. رفت و آمد کارکنان خیلی مشگل میشه. باید از 5 صبح از خانه بیرون بری. کسانی که بچه مدرسه رو دارن تمام برنامه زندگیشون بهم میریزه. 3.جاهایی که نیمه دولتی هستند شاید کارمندان رو ساعت 6 به خاطر کارهای دولتی سر کار بیارن ولی از اونطرف مثل قبل ساعت 2 ظهر به بعد تعطیل میکنن مثل دفترخانه ها.

  5. ساعت کاری ۶تا ۱عصر کارمندان دارن اعتراض میکنن،اگه جای کادر درمان بودین چکار میکردین موظفی۲۰۰ساعت باید پر کنن بدون تعطیلی پنجشنبه جمعه ،بدون مزایا و حقوقشون هم اندازه بقیه کارمندان ؛عدالت

  6. واقعا متاسفم برای اتاق فکر دولت، بدون هیچ برنامه و دوراندیشی، شب میخوابن صبح قانون و مصوبه میدن بیرون.
    این تصمیم صحیح نیست اگر لازم بود از همان تغییر ساعت مثل گذشته تصمیم میگرفتن و مردم و کارمندا را به زحمت نمیانداختن
    شکی نیس هر تصمیمی تا الان گرفتن چندی بعد پس گرفتن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام