اخبار اداری و استخدامی

برگزاری اولین جلسه ستاد مرکزی راهبری و ارتقای فرهنگ سازمانی

اولین جلسه «ستاد مرکزی راهبری و ارتقای فرهنگ سازمانی» با حضور مهندس جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور دکتر علاالدین رفیع‌زاده، معاون نوسازی اداری این سازمان و اعضای ستاد با هدف ارائه گزارش اقدامات انجام‌شده در اجرای مصوبه شورای عالی اداری پیرامون نظامنامه فرهنگ سازمانی و دریافت نظرات اعضای محترم ستاد ، صبح روز سه شنبه ۲۵ اسفند در محل سازمان اداری و استخدامی کشور برگزار شد.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، مهندس انصاری در ابتدای این نشست با اشاره به مقدمه قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، گفت: در این مقدمه، به اصول کشورداری در جمهوری اسلامی پرداخته شده شده است. در بخشی از این مقدمه که به قوه مجریه اشاره نموده ، تاکید شده است که در نظام جمهوری اسلامی سیستم بوروکراسی به‌شدت طرد می شود تا نظام اجرایی با کارایی بیشتر و سرعت افزون‌تر در اجرای تعهدات اداری به وجود آید. با چنین رویکردی، ما به موازات نظام اداری، نظامات جدیدی را شکل دادیم. مثلاً در کنار نیروهای مسلح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شکل گرفت که مناسبات درونی متفاوتی داشتند و در این مناسبات متفاوت، سلسله مراتب نظامی هم تعریف خاصی داشت، مثلاً در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، درجه نداشتیم و افراد بر مبنای توانمندی‌های خود موقعیت‌های اداری و فرماندهی مختلفی می‌گرفتند. اساس کار بر اعتماد و ایثار بود.

وی افزود: بعد به این سمت رفتیم که این فرهنگ که به فرهنگ رفتاری نهادهای انقلابی تبدیل شده بود، باید در نهادهای رسمی و سنتی کشور با رفتارهای اداری و سازمانی متداول آنها جایگزین شود. در فرآیند ادغام نهادهای انقلابی در سازمان های سنتی مانند ادغام وزارت کشاورزی با جهاد سازندگی و یا ادغام نیروهای انتظامی هم سعی کردیم فرهنگ سازمان جدید را بر فرهنگ سازمان قدیمی تر و سنتی تر ترجیح دهیم.

مهندس انصاری با بیان این‌که انتقال فرهنگ نهادهای انقلابی به نهادهای رسمی سه اثر غیرقابل انکار داشت، گفت: اول اینکه به میزان قابل توجهی انضباط اداری ما را مخدوش کرد. چون در این نهادها مبنا بر خدمت ایثارگرانه بود و به کنترلهای انضباطی نیازی احساس نمیشد و تصور می‌شد کسی که برای خدمت آمده است، احتیاجی به کنترل ندارد. اثر دیگر، جاافتادن این واقعیت بود که نظام اداری در رابطه با کارکنان خود و برای جبران خدمت، محور تکیه‌اش باید بر تأمین معیشت آنان باشد نه جبران خدمت متناسب با کارکرد . اثر سوم را می‌توان به‌هم‌ریختن کارکرد سلسله‌مراتب در نظام اداری دانست. بر همین اساس هم است که در بند ۱ سیاست‌های کلی نظام اداری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، بر نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی و ارج‌نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعی تأکید شده است.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور اظهار داشت: اگر بتوانیم مؤلفه‌های عمومی و اختصاصی فرهنگ سازمانی و شاخص‌های ارزیابی و سنجش اجرای این مؤلفه‌ها را باز تعریف کنیم، به مدیران و کارکنان ما کمک خواهد کرد تا تقید بیشتری به انتظارات سازمان از آنان داشته باشند.

مهندس انصاری با اشاره به مطالعات و پژوهش‌های صورت‌گرفته در دوره اول برنامه جامع اصلاح نظام اداری، بیان داشت: در ابتدای دوره دوم برنامه جامع اصلاح نظام اداری، بر اساس پژوهش‌های دوره قبل، توانستیم «نظام‌نامه مدیریت توسعه فرهنگ سازمانی» را به تصویب شورای‌عالی اداری برسانیم.

وی حضور دستگاه‌های اصلی در حوزه فرهنگ‌سازی، مانند سازمان صدا و سیما، وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش، علوم، تخقیقات و فناوری، و فرهنگ و ارشاد اسلامی را کمک‌کننده ستاد در ترویج و نهادینه‌کردن مدل مطلوب فرهنگ سازمانی در نظام اداری جمهوری اسلامی دانست.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه در این حوزه به برنامه‌ریزی بلندمدت احتیاج داریم، گفت: برخی آموزش‌ها باید از مدارس آغاز شود، بسیاری از مسائل باید در دانشگاه و توسط دانشجویان به‌عنوان کسانی که می‌خواهند در آینده وارد مدیریت های نظام اداری شوند، تحقیق شود و موضوع پایان نامه ها و تحقیقات دانشگاهی قرار گیرد و بسیاری از آموزش‌ها نیز باید به مردم داده شود تا در مراجعات خود به نظام اداری به کار بگیرند.

وی افزود: ما باید دو موضوع را در دستور کار این ستاد قرار دهیم، یکی، تدوین برنامه‌های عملیاتی که بتواند مؤلفه‌های مصوب شورای‌عالی ادرای را در دستگاه‌ها اجرایی مستقر کند، دوم ، تهیه برنامه‌های آموزش عمومی برای جامعه و شکل‌گیری رابطه درست میان مردم و دستگاه‌های اجرایی همچنین باید دستگاه‌های اجرایی را در کنار اجرای شاخص‌های عمومی فرهنگ سازمانی، به تعریف و اجرای شاخص‌های اختصاصی متناسب با ویژگی‌ها و مقتضیات کارشان تشویق کنیم.
وی در پایان بر پیشگامی و پایبندی دستگاه‌های اجرایی عضو ستاد، یعنی، وزارت‌خانه‌های کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، علوم، تحقیقات و فناوری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در اجرای فرهنگ سازمانی عمومی و اختصاصی به‌عنوان الگوی سایر دستگاه‌ها تأکید کرد.

در ادامه این جلسه دکتر علاالدین رفیع‌زاده، معاون نوسازی اداری سازمان اداری و استخدامی کشور، به ارائه گزارش اقدامات صورت‌گرفته و کارهای در دست اقدام در حوزه فرهنگ سازمانی پرداخت. همچنین سایر اعضای ستاد به ارائه نظرها و پیشنهادی خود پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام