آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

تکلیف سازمان ملی بهره‌وری در ارتقای مدیریت بهره‌وری در دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور

جمشید انصاري در مراسم معارفه رئيس جديد سازمان ملي بهره‌وري ايران گفت: شناساندن سازمان ملی بهره‌وری به عنوان متولي اصلي بهره‌وری در كشور از وظايف رئيس جديد اين سازمان است.

شناسنامه قانون | pahlavan

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از روابط‌عمومي سازمان اداري و استخدامي كشور، مهندس جمشيد انصاري در مراسم تكريم و معارفه رئيس جديد سازمان ملي بهره‌وري ايران كه امروز برگزار شد، گفت در آستانه بيستمين سال تأسيس اين سازمان در دوره جديد فعاليتش هستيم. سازماني كه بر اساس يك نياز برآمده از شرايط خاص اقتصادي و اجتماعي كشور شكل گرفت. وقتي دولت اصلاحات بر سر كار آمد، از سوي رئيس‌جمهور وقت، جناب آقاي خاتمي، تيمي براي سامان‌دهي اقتصاد كشور تشكيل شد. يكي از ضرورت‌هايي كه در بحث برنامه سامان‌دهي اقتصادي كشور به صورت جدي مطرح شد، استفاده بهينه و بهتر از امكانات محدود بود.

وي با بيان اينكه مقوله بهره‌وري، نه يك مقوله صرفاً اداري و نه يك مقوله صرفاً مديريتي است، افزود: بهره‌وري، بيشتر يك مقوله اقتصادي است، ولي به دليل نقش بسيار گسترده‌اي كه نهاد دولت در اداره امور اقتصادي كشور ايفا مي‌كند، جمع‌بندي‌ها به اين سمت رفت كه اين سازمان بايد نقطه عزيمت خود را از نظام اداري كشور بگذارد و به دنبال ارتقاي بهره‌وري در نظام اداري باشد، چرا كه نظام اداري است كه بخش‌هاي اقتصادي كشور را مديريت مي‌كند و حتي ارتقاي بهره‌وري در بخش‌هاي اقتصادي نيز از رهگذر مديريت نظام اداري اتفاق مي‌افتد. لذا اين سازمان در سال ۷۸ شكل گرفت و بنا بر اين شد كه اين سازمان، زير نظر سازمان اداري و استخدامي كشور كه متولي مديريت بود، فعاليت كند.

معاون رئيس‌جمهور در ادامه با يادي از مرحوم سيد احمدي اسحاق‌حسيني، گفت: من به عنوان كسي كه عضو اولين هيئت‌مديره اين سازمان بودم، بايد ياد كنم از مرحوم اسحاق‌حسيني كه در شكل‌دادن به اين سازمان نقش بسزايي را ايفا كردند و بخش قابل توجهي از ماندگاري سازمان در سال‌هاي بعد، مرهون تلاش‌هاي ايشان بوده است.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور افزود: به‌ويژه بعد از ادغام سازمان اداري و استخدامي و سازمان برنامه و بودجه كشور و شكل‌گيري سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور، به نظر مي‌آمد كه سازمان ملي بهره‌وري، جايگاه بهتري را پيدا كند، ولي به هر دليلي، اين اتفاق تا شروع برنامه پنجم توسعه نيفتاد. در زمان تصويب برنامه پنجم توسعه كه بنده توفيق داشتم نماينده مجلس و عضو كميسيون تلفيق باشم، احكام خوبي با توصيه برخي دوستان در بيرون از دولت، در خصوص ضرورت توجه به بهره‌وري در قانون پنجم پيش‌بيني شد و تأسيس سازمان بهره‌وري به عنوان يك حكم قانوني درج شد. آنچه كه تا آن روز، يعني تا ۱۰ سال قبل از آن از فعاليت سازمان ملي بهره‌وري وجود داشت، بر اساس يك مصوبه شوراي‌عالي اداري بود ولي در برنامه پنجم، به عنوان يك حكم قانوني مشخص، سازمان ملي بهره‌وري ايران، براي انجام تكاليفي كه در اين قانون وجود داشت، تأسيس شد.

مهندس انصاري با بيان اينكه دولت يازدهم در تصويب برنامه جامع بهره‌وري كشور در سال ۹۲، سازمان ملي بهره‌وري را در مسير جديدي قرار داد، اظهار داشت: دولت يازدهم وظايف و مأموريت‌هاي مشخصي را بر عهده اين سازمان گذاشت تا بتواند بر اساس آن وظايف، اهدافي را دنبال كند تا هم مديريت بهره‌وري كشور ارتقا يابد و هم شاخص‌هاي بهره‌وري كشور به جايگاه مطلوب‌تري برسد.

وي افزود: در دوره‌ جديد فعاليت سازمان اداري و استخدامي كشور و تفكيك از سازمان برنامه و بودجه، يعني در سال ۹۵، مجدداً با همان ملاحظات، سازمان ملي بهره‌وري ذيل سازمان اداري و استخدامي كشور قرار گرفت و در تكميل اهدافي كه در گذشته شكل گرفته بود، يك مسير جديد با رياست آقاي مهندس اوليا شكل گرفت.

معاون رئيس‌جمهور ضمن اشاره به برنامه ده‌ساله برنامه جامع بهره‌وري، بيان داشت: ما ذيل اين برنامه كارهايي را انجام داده‌ايم و كارهايي را به صورت نيمه‌تمام داريم كه بايد به سرانجام برسانيم. يكي از برنامه‌هايي كه بايد در دستور كار سازمان ملي بهره‌وري باشد، تحقق تكاليفي است كه برنامه جامع بهره‌وري تحت عنوان ارتقاي مديريت بهره‌وري در دستگاههاي اداري و اجرايي كشور بر عهده اين سازمان گذاشته است.

مهندس انصاري يكي از كارهايي كه در دوره جديد بايد در دستور كار سازمان ملي بهره‌وري باشد را شناساندن و مطرح‌كردن سازمان ملي بهره‌وري به عنوان متولي ارتقاي بهره‌وري در نظام اداري و مديريتي كشور دانست و گفت: آنطور كه به نظر مي‌آيد، بسياري از دستگاهها و مديران ارشد كشور، هنوز به جايگاه، ماموريت‌ها و وظايف اين سازمان وقوف و آشنايي لازم را ندارند و اميدواريم مهندس پهلواني با كمك تجارب خود در اين حوزه و توانمندي‌هاي مديريتي‌شان، و كمك مجموعه همكارانشان در سازمان ملي بهره‌وري ايران، به ترويج، شناساندن و نهادينه‌كردن مفهوم بهره‌وري اهتمام ورزند.

مهندس انصاري ضمن يادكردن از مجموعه فعاليت‌ها و تجارب مهندس پهلواني، گفت: معتقدم كساني مي‌توانند در حوزه بهره‌وري موفق‌تر باشند، كه هم در مديريت و هم در مهندسي صنايع به تحصيل پرداخته باشند كه خوشبختانه ايشان اين دو تخصص را دارند و ان‌شاءالله بتوانند با دقت و جديت بيشتري برنامه‌ها را دنبال كنند.

رئيس سازمان اداري و استخدامي كشور ضمن قدرداني و تشكر از مجموعه تلاش‌هاي مهندس اوليا در سازمان ملي بهره‌وري، گفت: در طول يك سال گذشته و با زحمت‌هايي كه آقاي اوليا كشيدند، سازمان در مسير خوبي قرار گرفت و حتماً ما در ادامه راه از تخصص و علاقه‌مندي ايشان استفاده خواهيم كرد.

 

مطلب مرتبط:

– انتصاب فاطمه پهلوانی به عنوان رییس سازمان ملی بهره‌وری ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام