اخبار اداری و استخدامی

گزارش عملکرد سه ماهه سوم: از عدالت در پرداخت‌ها تا جذب نخبگان و مجوز استخدام‌ها

گزارش عملکرد سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی کشور

شناسنامه قانون- امشب میثم لطیفی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در برنامه تلویزیونی «صف اول» با موضوع گزارش عملکرد سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱ حضور یافت.

در این برنامه از موضوعاتی همچون عدالت در پرداخت‌ها تا جذب نخبگان و مجوز استخدام‌ها صحبت شد. میثم لطیفی، رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در برنامه صف اول به سوالات زیر پاسخ داد.

*اجرای عدالت در پرداخت حقوق به چه معنی است و در این خصوص چه اقدامی انجام داده اید؟

به تعداد افراد، تلقی از عدالت وجود دارد. همیشه مساوات و برابری به معنای عدالت نیست. تفاوت هایی در مورد نوع شغل داریم. برای رعایت عدالت در حقوق باید ویژگی های شغل و شاغل و همچنین شرایط جغرافیایی محل ادای خدمت را در نظر بگیریم. عدالت در پرداخت حقوق مطلقا به معنی برابری نیست.

برخی می‌گویند عدالت یعنی افزایش حقوق اما قانون گذار تعیین تکلیف کرده که حقوق باید متناسب با تورم و درآمد دولت افزایش یابد.

برخی تلقی‌ها از عدالت، قله‌تراشی حقوق است یعنی با سقف بالای پرداخت مقابله شود اما در برخی مشاغل خاص ما که افراد تخصص بالایی دارند با اجرای این کار به سمت حذف این مشاغل می‌رویم و نگرانی از حذف بخش نخبگان هم وجود دارد.

بیش از ۴۰۰ عنوان شغل دولتی داریم. در تعیین حقوق، مدرک تحصیلی یک امتیازی دارد. شرایط جغرافیایی و خدمت در مناطق محروم یا شغل پرخطر امتیاز دارد البته نیاز به بازنگری این امتیازات هم است که به مرور زمان انجام می‌دهیم.

یکی از اقداماتی که در این بخش انجام شده، احیای شورای حقوق و دستمزد است که در دولت سیزدهم بیش از ۲۰ جلسه این شورا برگزار شده است. وزیر اقتصاد، معاون اول رئیس جمهور، وزیر آموزش و پرورش، وزیر کار و رئیس سازمان برنامه و بودجه در این شورا حضور دارند. مسائل دستگاه‌ها یک به یک بررسی می‌شود.

سامانه حقوق و دستمزد هم تقریبا راه افتاده و وزارت نفت هم به این سامانه متصل شده است. بر این اساس تحلیل اطلاعات در دسترس ما است و می توانیم این اطلاعات را در تحلیل های خود برای تعیین حقوق استفاده کنیم.

بخشی از مشکلات ما در عدالت پرداخت حقوق این بود که اطلاعات دقیق از دستگاه ها وجود نداشت و این سامانه می تواند کمک کند تا پرداخت ها بر اساس عدالت باشد.

*در لایحه عدالت در پرداخت حقوق و دستمزد چه مواردی آمده است؟

در لایحه چند نکته داریم. دستگاه ها مکلف شده اند که اطلاعات خود را وارد سامانه کنند. کار دیگر شناسه یکتا است که دستگاه ها موظف به ایجاد آن شده اند.

احتمال دارد یک فرد در دستگاه دولتی از چند مجموعه حقوق بگیرد وقتی سرجمع حقوق را حساب کنیم همه اینها برای ما مهم است. داشتن چند شغل دولتی خلاف است اما اینکه فردی با یک شغل از چند جا دریافتی داشته باشد مشکلی نیست.

بر اساس کد ملی فرد ، نوع پرداخت و دستگاه پرداخت کننده، شناسه ۳۰ رقمی تحت عنوان شناسه یکتا ایجاد می شود و بر اساس آن مشخص می شود فرد در همه حساب های خود، از همه دستگاه های دولتی چه میزان حقوق دریافت می کند و آیا از سقف عبور کرده یا نه؟

با اجرای شناسه یکتا، شفافیت ایجاد می شود و مجموع دریافتی و مبادی دریافتی حقوق هر فرد مشخص خواهد شد بنابراین از فساد اداری جلوگیری می شود.

*مشخص است که چه مقدار از بروز تخلفات جلوگیری می‌شود؟

میزان مبلغی که با ایجاد شناسه یکتا از فساد جلوگیری می‌شود مشخص نیست اما در بحث حقوق های نامتعارف خودش را نشان می‌دهد.

با سازوکارهایی که با همکاری خزانه‌داری و سازمان برنامه و بودجه انجام شده به دنبال این هستیم که هرگونه پرداختی به کارکنان دولت قابل رهیابی باشد تا جلوی فساد گرفته شود.

شناسه یکتای کارکنان دولت از بهمن ماه نهایی می‌شود و دستگاه‌ها موظفند آن را عملیاتی کنند.

*اتصال نظام پاداش به ارزیابی عملکرد به کجا رسید؟

یکی از بحث هایی که در بودجه پیگیری کردیم این بود که پاداش مدیران عامل و اعضای هیات مدیره را به ارزیابی بهره وری آنها متصل کنیم و اگر دستگاه ها از ارزیابی بهره وری مطلوبی برخوردار نباشند در حقوق مدیران عامل و اعضای هیات مدیره آنها تاثیر می گذارد. در بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده ایم این موضوع به سطح مدیران هم تعمیم داده شود.

در بحث ارزیابی از عملکرد دستگاه ها، شرایط بهتر از قبل است. از ۳۶۰ شرکت، بهره وری بالای ۲۰۰ شرکت را به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم. این اطلاعات در دسترس عموم است و پرداخت ها بر اساس آن پیش رفته است.

در بخش اداری به دنبال این هستیم که هر آنچه پرداختی خارج از حکم است اعم از رفاهیات و غیرمستمرها، بر اساس بهره‌وری و ارزیابی عملکرد باشد.

*در بحث مقابله با فساد و اجرای قانون رسیدگی به تخلفات اداری چه پیشرفتی حاصل شده است؟

قانون مبارزه با تخلفات اداری قانون جامعی است البته در این قانون نقش جدی برای سازمان اداری استخدامی تعیین نشده بود اما ما بر اساس مطالبه مردم این موضوع را دنبال می کنیم. از الگوهای موازی هم در برخورد با تخلفات اداری استفاده می کنیم که یکی از آنها هیات‌های رسیدگی به تخلفات دستگاه های اجرایی است.

۱۹ هزار پرونده تخلف اداری تشکیل شده که این تخلفات بررسی و منجر به حکم می‌شود. ۴۰۰ نفر از کارمندان متخلف دولت اخراج یا انفصال خدمت داشتند.

شناسایی گلوگاه‌های فساد را داریم. هرچه نیاز به حضور افراد در فضای اداری برای دریافت خدمات کمتر شود، فساد هم کم می شود. پنجره ملی خدمات دولت در همین راستا است که بخشی از فساد اداری با کاهش مراجعات به دستگاه ها کم می شود و از همه مهم تر در این بخش، فرهنگ سازی است.

*بخش اعظمی از درآمدهای دولتی صرف پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان می‌شود، دولت در چابک سازی دولت چه اقدامی کرده و آیا دولت مجوزی برای استخدام جدید دارد؟

در قانون اساسی حذف تشکیلات غیر ضرور و در برنامه های توسعه هم بحث چابک سازی دولت مطرح شده است. کاری که مردم می توانند انجام دهند نباید دولت انجام دهد.

تدبیری که در بودجه پیش بینی شده بحث ساماندهی نیروهای مازاد است. در برخی جاها نیرو مازاد است اما دربرخی استان ها کمبود داریم. ساز و کاری پیش بینی شده تا هر دستگاهی که نیروی مازاد دارد در سامانه یکپارچه نظام اداری کشور (سینا) اعلام کند و جابجایی نیروها اتفاق بیفتد.

در خصوص مجوز جدید استخدام؛ ما هر سال در دستگاه های دولتی خروجی نیرو به دلیل بازنشستگی داریم در برخی دستگاه ها هم نیاز جدید به نیرو دارند بنابراین مجوزهای استخدامی هم می دهیم البته به دستگاه می گوییم که ابتدا از بانک اطلاعاتی ما می تواند نیرو تامین کند.

۲۵ هزار مجوز استخدام برای دانشگاه فرهنگیان و ۳۵ هزار مجوز جذب در آموزش و پرورش صادر شده است. در وزارت بهداشت برای بیمارستان‌های جدیدالاحداث مجوز جذب نیرو صادر شده است.

نگاه ما این است که باید نقطه ای حرکت کنیم یعنی مشخص شود در کدام نقطه و برای چه شغلی نیاز به نیروی کار داریم و برآورد واقعی از نیاز دستگاه‌ها داشته باشیم.

*در خصوص جذب نخبگان چه اقدامی شده است؟

ما از سه طریق قراردادی، آزمون و مسیر سوم نخبگان، جذب نیرو داریم. تا پایان سال آمادگی جذب هزار نخبه را در دستگاه‌های دولتی داریم. سال آینده جذب نخبگان در دستگاه‌های دولتی حداقل به ۵ هزار نفر می‌رسد.

همچنین می‌توانید فیلم کامل این برنامه را در ذیل ملاحظه بفرمایید:

گزارش عملکرد سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱ سازمان اداری و استخدامی کشور

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
ایتا
eitaa.com/Shenasname
بله
https://ble.ir/Shenasname
سروش
splus.ir/Shenasname

20 دیدگاه

  1. سلام.اصلا حقوق بر اساس مدرک تحصیلی آیتم خوبی واس افزایش حقوق نیست
    من بخش مالی کار میکنم خیلی مسئولیت داره و چون سه سال سابقه کاری دارم حداقل حقوق شاملم میشه
    متاسفانه به فکر استعفاممم?

  2. لطفا نیروهای خرید خدمات بعد از ۹۲ را تعیین تکلیف کنید والا خدارو خوش نمیاد چندساله عین برده ها بدون بیمه و حقوق کار میکنیم همانند یک نیروی رسمی

  3. با سلام
    آقای لطفی عزیز شما با ساماندهی کارکنان مخالفت نکنید همچی درست میشه تا موقعی که در ایران چیزی بنام پیمانکار نیروی انسانی وجود دارد هیچی درست نمیشه

  4. سلام لطفا فکری به حال اساتید حق التدریس کنید ۱۱ سال تدریس میکنم بدون بیمه و مزایا و حقوق ناچیز خواهش میکنم ما رو هم حداقل به عنوان کارمند در دانشگاه‌ها جذب کنید.نگذارید حق ما پایمال شود.

  5. سلام و عرض ادب.
    لطفا گوشه نظری هم به نیروهای جهادی که در دوران کرونا در مدارس طرح تثبیت یادگیری، بدون هیچگونه حقوق و مزایایی و گمنام کار کردند، بیفکنید. این نیروها همه تحصیل کرده و با تجربه در امر آموزش بودند. همانطور که ثابت شده در امر آموزش تجربه تدریس بسیار فراتر از مدارک دانشگاهی بدون تجربه هست.
    سپاس از همه مسئولان خدوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام