کتاب استخدامی اداری ها
اخبار اداری و استخدامی

برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی/ تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی/ تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

شناسنامه قانون- رئیس سازمان امور اداری و استخدامی درباره برگزاری آزمون استخدامی در سال جاری گفت: سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون ملاحظه سازمان سنجش را دارد و اگر این سازمان بتواند شرایط و امکانات برگزاری آزمون استخدامی را فراهم کند، ما آماده برگزاری آن هستیم.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از ایرنا، «میثم لطیفی» معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در حاشیه نشست پاسخگویی به تماس‌های مردمی در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری به پرسش‌های خبرنگاران درباره شرایط تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی و برگزاری آزمون استخدامی پاسخ گفت.

نظر سازمان در مورد تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی

رئیس‌ سازمان امور اداری و استخدامی درباره نظر این سازمان پیرامون طرح ساماندهی کارکنان دولت مجلس شورای اسلامی برای تبدیل وضعیت کارکنان دستگاه‌ها اظهار داشت: با اصل طرح مجلس در این زمینه موافق هستیم اما در جزئیات بحث‌های جدی وجود دارد.

لطیفی درباره تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی گفت: بحث‌ها و رایزنی‌های مفصلی با مجلس و نمایندگان در این زمینه انجام شده است اما ابتدا باید آمار دقیق کسانی را که به‌صورت شرکتی یا قراردادهای دیگر در دستگاه‌های اجرایی مشغول خدمت هستند، مشخص شود که هنوز این آمار مشخص نشده است.

وی ادامه داد: در مرحله بعد باید نیاز واقعی دستگاه‌ها و سازمان‌ها مشخص شود، گاهی شرکت‌ها حجم خاصی از خدمات را ارائه می‌کنند که این حجم می‌تواند با ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ نفر ارائه شود؛ پس باید کارسنجی، زمان‌سنجی و روش‌سنجی صورت گرفته و بر این اساس نیاز واقعی دستگاه تعیین شود.

معاون رئیس‌جمهور مرحله بعد در مسیر تبدیل وضعیت را برگزاری آزمون دانست و توضیح داد: باید آزمون برگزار شود تا از این طریق بهترین‌ها در دستگاه‌های اجرایی جذب شوند.

لطیفی توضیح داد: این آزمون‌ها یا علمی یا مهارتی هستند تا صلاحیت حرفه‌ای فرد مشخص شده و جذب بر این اساس صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تا این مقدمات حاصل نشود جذب به‌صورت عمومی و کلی، نه‌تنها به ارتقای بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی کمک نمی‌کند بلکه موجب هرج و مرج و بی‌نظمی در این دستگاه‌ها هم می‌شود.

وی افزود: چندین ویرایش از این طرح تاکنون تدوین شده و یکی از دغدغه‌ها بحث بار مالی طرح است اما مسأله مهم‌تر در تبدیل وضعیت، موضوع بهره‌وری است.

لطیفی متذکر شد: اگر با هزینه‌ای که پرداخت می‌شود بهره‌وری دستگاه‌ها افزایش یابد، مصداق سرمایه‌گذاری است و سازمان امور اداری و استخدامی از آن استقبال می‌کند.

وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: استخدام صرف افراد بدون افزایش بهره‌وری و رضایت مردم هدف نیست و جایی استخدام معنا می‌یابد که عدالت را ایجاد کرده، بهره‌وری را افزایش داده و رضایت مردم را در پی داشته باشد.

لطیفی تأکید کرد: در صورت تحقق این سه هدف، استخدام مفید خواهد بود اما اگر فقط تعدادی کارمند به دستگاه‌ها اضافه شوند، هزینه دولت افزایش می‌یابد و اگر کار مردم هم به سامان نرسد و فرصت برابر هم ایجاد نشود، مصداق بی‌تدبیری است که باید از آن احتراز کنیم.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور درباره دستگاه‌هایی که بیشترین نیاز به جذب را دارند، گفت: بیشترین جذب در حال حاضر باید در آموزش و پرورش صورت گیرد و مسیر جذب در این وزارتخانه حتماً باید از دانشگاه فرهنگیان باشد؛ به این دلیل که در این دانشگاه هم آموزش لازم و هم ارزیابی مورد نظر درباره معلمان اعمال می‌شود.

لطیفی درباره امکان انتقال نیرو از دیگر دستگاه‌ها به آموزش و پرورش هم توضیح داد: اگر این نیرویی شرایط لازم را داشته باشد؛ یعنی استعداد، توان و علاقه کار در آموزش و پرورش را داشته باشد، ما از انتقال وی با این ویژگی‌ها حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری نیروهای داوطلب و دارای توانایی لازم، به‌منظور انتقال به آموزش و پرورش ارزیابی شده و متناسب با نیاز این وزارتخانه در مشاغل آموزشی، پشتیبانی و خدماتی منتقل می‌شوند و این انتقال هم به‌صورت آنلاین و در سامانه پاکنا صورت می‌گیرد.

امکان برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی

رئیس سازمان اداری و استخدامی درباره برگزاری آزمون استخدامی ۱۴۰۱ در دستگاه‌های دولتی هم گفت: سازمان اداری و استخدامی برای برگزاری آزمون ملاحظه سنجش را دارد و اگر سازمان سنجش بتواند شرایط و امکانات برگزاری آزمون استخدامی را فراهم کند، ما آماده برگزاری آن هستیم.

ضرورت آگاه‌سازی مردم از حقوق و تکالیف

لطیفی همچنین درباره ضرورت آگاه‌سازی مردم از حقوق و تکالیف خود اظهار داشت: باید زنجیره‌ای در این زمینه به وجود آید، جنس سؤالاتی که در مجموعه سامد ثبت می‌شود، نشان می‌دهد که چه سؤالاتی در ذهن مردم وجود دارد که در مرحله نخست این سؤالات باید دسته‌بندی و طبقه‌بندی شوند.

وی افزود: در مرحله بعد نیاز است که جواب عالمانه، حقوقی، دقیق و اقناع‌کننده برای مردم تهیه شود که در این زنجیره، سازمان اداری و استخدامی و مجموعه حقوقی ریاست جمهوری می‌توانند همکاری کنند؛ در مرحله بعد هم این پاسخ‌ها باید به زبان هنرمندانه‌ای از طریق رسانه‌ها به مردم منتقل شود.

معاون رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه این دانستن و آگاهی جز حقوق شهروندان است، گفت: در قانون مدیریت خدمات کشوری هم فصلی در این حوزه وجود دارد و این مهم تبیین شده است که مردم باید از حقوق و تکالیفی که دارند مطلع باشند.

لطیفی تصریح کرد: با توجه به همت و پیگیری مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری، با تکمیل این زنجیره و نیازسنجی اجتماعی از طریق همین مرکز و سیستم سامد در سراسر کشور، تهیه پاسخ دقیق و عالمانه توسط مجموعه حقوقی دولت و ما و در نهایت انتقال هنرمندانه آن از طریق رسانه، می‌توانیم در زمینه آگاهی مردم گام‌های راهگشایی برداریم.

وی خاطرنشان‌ کرد: گاهی اوقات گلایه مردم که بسیاری از مواقع هم به حق است، به دلیل بی‌اطلاعی از حقوق و تکالیف قانونی آنهاست که آموزش و پرورش هم می‌تواند با دوره‌های آموزشی این نیاز به آگاهی را در برنامه‌های درسی خود لحاظ کرده و مرتفع سازد.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

70 دیدگاه

  1. باتوجه به بخشنامه آموزش وپرورش در خصوص انتقال از دستگاههای دیگر هیچ کس نخواهد امد چون تمام سنوات صفر می شود و کارمند جدید محسوب می شود

  2. سلام
    من کارمند اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان گیلان می باشم که ۱۵ سال و اندی هست که در این اداره مشغول بکار می باشم که اول بصورت شرکتی و بعد در سال ۹۱ به قراردادی طرح مشاغل تبدیل وضعیت شدم و با مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد در یکی از پست های اجرایی به عنوان مسئول حمل و نقل یکی از شهرستانهای این استان مشغول بکار می باشم. متاسفانه با تبعیض چشم گیری در این اداره مواجه هستیم ،بطوریکه در اداره ما ۵ نفر نیروی رسمی داریم که قبلا ۲ نفر آن هم رئیس و معاون بود که اخیرا به اجرایی شدیم تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران ۳ نفر از نیروهای طرح مشاغل به آنها اضافه شدند و ۳ نفر نیز نیروی جاری بگیر کار معین هستند که جمعا جاری بگیر این اداره ۸ نفر می باشد و الان ۲۱ نفر نیروی طرح مشاغل و ۱۵ نفر نیروی شرکتی که جمعا ۴۴ می باشیم. وقتی که کار عمده و بیشترین نیرو فقط و فقط طرح مشاغل و شرکتی می باشند و کار به دست این افراد انجام می شود چرا از لحاظ دریافتی باید بقدری تفاوت داشته باشد که انگیزه کار را از همکاران بگیرد. وقتی که ما نیروهای طرح معوقات سال قبل خود را هنوز دریافت نکردیم از قبیل سنوات و ذخیره مرخصی و ایتم های دیگر و موقع عیدی پایان سال هم به اندازه نیروهای رسمی می دهند ولی موقع ایتم های دیگر ما را از آنها جدا می کنند، این چه قانونی هست که این مسئولین درست کرده اند.
    امسال در طول ۶ و ۷ ماه اخیر نیروهای جاری بگیر دو بار وام بدون بهره که یکبار ۸ برابر پایه حقوق و اخیرا نیز ۱۲ برابر پایه حقوق وام بدون بهره و با باز پرداخت ۱۰ ساله دریافت کرده اند و پاداش بالای ۱۰ میلیونی در این هفته حمل و نقل دریافت کرده اند ولی به ما فقط ۷۰۰ تومان پاداش داده‌اند، چرا اینقدر فرق بین انسانها وجود دارد در حالی که تمامی کارهای به دستان ما انجام می شود.
    خواهشا یه فکری برای مسئولین این استان بکنید و برای تبدیل وضعیت و ساماندهی این نیروها فکری بکنید تا ما هم با انگیزه بیشتری کار کنیم.

  3. “استخدام صرف افراد بدون افزایش بهره‌وری و رضایت مردم هدف نیست و جایی استخدام معنا می‌یابد که عدالت را ایجاد کرده، بهره‌وری را افزایش داده و رضایت مردم را در پی داشته باشد”

    جوک قرن!!

    در مورد استخدام و نبدیل وضعیت کسانی داره صحبت میشه ک بر اساس روابط فامیلی و قوم و خویشی و بصورت فله ای ورود کردن.. اونوقت از عدالت صحبت میشه..
    یکی مثل من بدون هیچگونه روابطی با آزمون استخدامی در سی و چند سالگی ورود کردم.. یکی هم بیست و چند سالگی با پارتی ورود کرده و الانم قراره تبدیل وضعیت بشه..
    اون قبل ۵۵ سال بازنشست میشه و من باید تا ۶۵ سال کار کنم.. البته اگه زنده بمونم

    اگه از کل واژگان موجود در فرهنگ لغات فقط یک گزینه بعنوان مایه فلاکت و بدبختی این مملکت انتخاب بشه اون “تبعیض و بی عدالتی” هست نه چیز دیگه

  4. جناب آقای دکتر لطیفی سلام علیکم. ما کارگران بارگیرخانه شرکت سیمان خوزستان 12سال است که با بدترین شرایط و با غلظت خاک 75درصد با پیمانکاران مختلف مشغول کار هستیم. در صورتیکه حقوق ما یک سوم حقوق دیگر کارکنان سیمان خوزستان نمیشود. بدون بیمه تکمیلی بدون بهره وری و سایر مزایا را به ما نمی دهند. و پیمانکاران با بدترین توهین و حتی فحاشی مثل برده با ما برخورد می کنند. ایا سزاوار است با سی روز کارکرد با حقوق کم ومزایا مورد توهین وتحقیر و تهدید به اخراج قرا بگیریم. اگر برای حق و حقوق خودمان کوچکترین اعتراضی کنیم برای مدت یک هفته تا یک ماه اخراج میشویم و ما را به دادگاه هم شکایت کرده که حتی دادگاه محترم پیمانکار را محکوم کرد. چرا از پیمانکاران حمایت می کنید.

  5. سلام،
    جناب آقای لطیفی با ذکر نیاز سنگی دستگاه یعنی چی انگار که اصلا شما در جریان کاری نیروهای قراردا. کار معین نیستید یا اینکه دستگاه ها آمار غلط به شما می دهند طرف ۲۰ساله کارشناس دستگاه و سالیان ساله برای دستگاه اجرایی کار می کنه حالا شما می فرمایید باید نیاز سنگی بشه، خدایش این دیگه ازون حرفهایی که آدم شاخش می خواد بزنه بیرون، هزار تا منت برای این بدنه خدا ها مستدل می کنید برای خودتون

  6. چرا بار دولت را سنگین می کنید ؟می دانید استخدام ۱۲۰۰۰۰۰۰هزار نفر بدون ضابطه مسابقه یعنی نابودی بدنه کارشناسی دولت در آینده!!این افراد ابتدا با پارتی و نفوذ برای کارهای خدماتی بصورت حجمی به دولت ها طی ۱۵ سال گذشته علیرغم ممنوعیت های استخدام قراردادی با فشار نمایندگان و افراد با نفوذ به استخدام شرکتی درآمدند و طی این مدت همه این افراد از موسسات بی کیفیت پولی مدرکی دست و پا کرده اند و مدعی مشاغل کارشناسی و حتی مدیریتی هستند دولت و علی الخصوص سازمان امور اداری و استخدامی مقاومتش بجاست زیرا ورود این افراد شاکله و ساختار دولت را بر هم می زند و دولت مجبور است برای این افراد حداقل ۳۰ درصد توسعه تشکیلاتی و پست های سازمانی داشته باشد زیرا در صورت تبدیل به حتی قرارداد کار معین یک پست سازمانی طبق قانون باید برای کارمند قراردادی بلوکه بشود…لذا پیشنهاد می‌شود دولت را تحت فشار قرار ندهید برای جذب این افراد و حتی دولت را کمک کنید برای چابک سازی و سبو شدن بخشی از نیروی در اختیار بدون انگیزه و ناکارآمد را از طریق بازنشستگی پیش از موعد تعدیل کند…وظیفه دولت اشتغالزایی از طریق بکارگیری افراد در بخش خصوصی و تعاونی مولد هست دولت بجای افتادن در تله استخدام باید به فکر طر ح های اشتغالزا ،حمایت از صادرات گه منجر به توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال می گردد و طرحهایی که موجب تشویق و ترغیب بخش تعاونی و خصوصی برای جذب و استخدام نیروی کار می گردد متاسفانه احساسی برخورد کردن با اینگونه موارد لطمات جبران ناپذیری به دولت خواهد زد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام