اخبار اداری و استخدامی

در جلسه نظارت ستادی رییس جمهور: سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است

در جلسه نظارت ستادی رییس جمهور: سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است/ اجرای عدالت شاخص عملکرد سازمان برنامه و بودجه است/ نظارت شجاعانه و بدون تعارف بر عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها مورد تأکید دولت مردمی است

شناسنامه قانون- رئیس جمهور سازمان برنامه و بودجه را مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور دانست و اظهار داشت: ضرورت دارد هر دو عنوان برنامه و بودجه در این سازمان توأمان مورد توجه قرار گرفته و مسأله مهم نظارت به عنوان یکی از شئونات و وظایف مغفول مانده برنامه و بودجه بدون تعارف و مسامحه پیگیری شود.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی در ادامه فرآیند نظارت ستادی بر دستگاه‌های اجرایی صبح امروز دوشنبه در هفتمین مقصد، به سازمان برنامه و بودجه کشور رفت و پس از استماع گزارش رئیس و مدیران این سازمان از عملکرد یکساله، به بیان راهکارها و پیشنهادات مهمی در جهت ارتقای کمی و کیفی عملکرد سازمان پرداخت.

رئیس جمهور طراحی و راهبری بهینه مسیر توسعه کشور را از جمله وظایف مهم سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه مغز متفکر نظام اداری و اجرایی کشور است که تحلیل داده‌ها را به برنامه‌ریزی برای عملکرد مطلوب سایر اجزا و بخش‌ها تبدیل می‌کند.

دکتر رئیسی تضمین ارائه خدمات عمومی با کیفیت و با کمترین هزینه را از دیگر وظایف سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: طراحی نظام راهبری کشور و رصد عملکرد آن برای پیشرفت همه جانبه بر عهده سازمان برنامه و بودجه است که پیشبرد مطلوب این موضوع به توجه جدی نیاز دارد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن تاکید بر ضرورت توجه توأمان به عنوان «برنامه» و «بودجه» در این سازمان، شاخص عملکرد سازمان برنامه و بودجه را اجرای عدالت عنوان کرد و اظهار داشت: لازمه اجرای عدالت سندی است که بتواند بخش‌های برخوردار، کم‌برخوردار و غیربرخوردار را مشخص کند که در این زمینه بهترین دست‌مایه «سند آمایش سرزمینی» است.

رئیس جمهور در ادامه رصد دائمی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در دستگاه‌های اجرایی و تطبیق آن با شاخصه‌های کلان را از مسئولیت‌های مهم سازمان برنامه و بودجه برشمرد و گفت: یکی از این شاخصه‌های کلان مهم و محوری، افزایش رشد و بهره‌وری است. در زمان تنظیم و تخصیص بودجه به یک سازمان باید بررسی شود که آیا این سازمان متناسب با بودجه‌ای که به آن تخصیص می‌یابد، بهره‌وری لازم را دارد یا خیر و اگر پاسخ منفی بود این موضوع در بودجه سال آینده لحاظ و اصلاح شود.

دکتر رئیسی در ادامه مسأله مهم نظارت را از شئونات و وظایف مغفول مانده سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد و اظهار داشت: اگر در کنار تنظیم برنامه و تخصیص و ارائه بودجه نقش نظارتی این سازمان نیز به شکل شایسته مورد توجه قرار گیرد، بسیاری از انحراف‌ها و کاستی‌ها در مصرف منابع رفع خواهد شد و به اصلاح روندها در دولت بسیار کمک خواهد کرد.
رئیس جمهور با تصریح بر اینکه نظارت به معنای نفی اعتماد نیست، بلکه تداوم اعتماد است، تأکید کرد: نظارت شجاعانه و بدون تعارف و مسامحه بر عملکرد و صرف بودجه در همه دستگاه‌ها از سوی سازمان برنامه و بودجه مورد تأکید دولت مردمی است.

آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود «تنظیم واقع‌بینانه، مسأله‌محور و قابل تحقق برنامه هفتم توسعه» را از دیگر مأموریت‌های جدی سازمان برنامه و بودجه برشمرد و افزود: دلیل اینکه بسیاری از طرح‌های برنامه‌های پنجم و ششم امکان تحقق نیافت، عدم توجه به این سه فاکتور مهم بود، بنابراین سازمان برنامه و بودجه وظیفه دارد با لحاظ جدی این سه مولفه و همچنین اتکا به سیاست‌های مصوب و سند تحول دولت، برنامه هفتم توسعه را تنظیم نماید.

رئیس جمهور همچنین به این سازمان توصیه کرد در برنامه‌ریزی‌ها صرفاً به درآمدهای دولت اکتفا نکند و منابع مردمی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را نیز مورد توجه قرار دهد.

دکتر رئیسی بودجه‌ریزی عملیاتی و تخصیص بودجه بر اساس عملکرد‌ها را از دیگر ضرورت‌های این سازمان دانست و گفت: در این زمینه عملکرد بودجه‌ای دستگاه‌ها اهرم مناسبی است که می‌توان با استفاده از آن تحقق برنامه‌ها را تضمین و کشور را در ریل و مسیر درست قرار داد.

«توجه به فرصت‌های جهش‌آفرین»، تأکید بر «جزئیات در بودجه‌ریزی» و «نقش دادن به استان‌ها» در تخصیص بودجه از دیگر نکاتی بود که رئیس جمهور بر آنها تاکید کرد و گفت: در این زمینه صندوق پیشرفت و عدالت می‌توانست در به سامان رساندن پروژه‌های نیمه تمام استانی بسیار نقش‌آفرین و مؤثر باشد که لازم است سازمان برنامه و بودجه همچنان اهداف آن را پیگیری کند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه مدیریت بر منابع و مصارف را وظیفه همه مدیران اجرایی در کشور دانست و اظهار داشت: مدیران همچنین وظیفه دارند در کنار برنامه‌ریزی برای صرف بودجه اخذ شده از سازمان‌ برنامه و بودجه راهکارهای درآمدزایی در دستگاه‌ها را مورد توجه قرار دهند که در این زمینه یکی از راهکارهای مهم، شناسایی و استفاده بهینه از اموال و املاک مازاد است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در جمع مدیران سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بخشی از پروژه‌ها و مصوبات دور اول سفرهای استانی در انتظار تخصیص بودجه و اعتبار از سوی این سازمان است، بر تامین اعتبار طرح‌های مصوب دور اول سفرهای استانی تأکید کرد.

«فعال‌سازی دبیرخانه شورای اقتصادی»، «میدان دادن به بخش خصوصی»، «پیگیری مسأله مهم کاهش تورم»، «توجه به افزایش بهره‌وری بویژه در بخش‌های فرهنگی و آموزشی کشور»، «برنامه‌ریزی برای مشارکت بخش عمومی در پروژه‌های عمرانی و تنظیم بودجه ۱۴۰۲» متناسب با تأکیدات و منویات رهبر معظم انقلاب و سند تحول دولت از دیگر توصیه‌های مهم دکتر رئیسی به سازمان برنامه و بودجه کشور بود.

پیش از سخنان رئیس جمهور، دکتر میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه و تعدادی از مدیران این سازمان گزارشی از عملکرد و برنامه‌های این سازمان از جمله در حوزه ثبات و رشد اقتصادی، آمایش و اشتغال پایدار، عدالت‌محوری، شفافیت، توسعه سامانه‌ها و اقدامات انجام شده در جهت تحقق سند تحول دولت با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی ارائه کردند.

مطلب مرتبط: سازمان اداری و استخدامی کشور مقصد ششمین جلسه نظارت ستادی رییس‌جمهور شد

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام