اخبار اداری و استخدامی

سقف حقوق قضات و اعضای هیأت علمی برداشته شد

سقف حقوق قضات و اعضای هیات علمی برداشته شد

نمایندگان مجلس ضمن موافقت با پیشنهاد نماینده مردم محلات، با برداشته شدن سقف حقوق قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه ها به منظور حمایت از نخبگان موافقت کردند.

سقف حقوق قضات و اعضای هیأت علمی برداشته شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۲۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد علیرضا سلیمی که درباره حذف سقف حقوق قضات و اعضای هیات علمی دانشگاه ها بود، با ۱۲۲ رأی موافق، ۶۶ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۳ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بر این اساس عبارت «این افزایش و نیز حقوق قضات و اعضای هیات علمی از سقف مقرر در تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ مستثنی است» به جزء یک ماده واحده لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری اضافه می شود.

بنابراین جزء یک لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشگری که هنوز این جزء و ماده واحده آن به تصویب نمایندگان مجلس نرسیده و تنها یک پیشنهاد الحاقی با عنوان الحاق یک عبارت به جزء یک به تصویب رسیده است، به شرح ذیل تغییر کرد:

۱- (۳۰۰۰) امتیاز برای کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۸۶ و معادل ریالی امتیاز مذکور برای کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب ۱۳/ ۶/ ۷۰ و سایر مشمولین جزء (۱) بند «الف» تبصره (۱۲) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور (به استثنای مشمولان قانون کار) و معادل ریالی (۲۱۰) امتیاز برای اعضای هیأت علمی و قضات، با عنوان ترمیم حقوق، به صورت ثابت در احکام کارگزینی و قراردادهای آنان درج می شود. مبلغ ناشی از اعمال این افزایش مشمول کسور بازنشستگی می باشد. امتیاز مذکور برای افرادی که پس از تصویب این قانون در دستگاههای موضوع این بند بکارگیری می شوند، نیز اعمال می گردد.

این افزایش و نیز حقوق قضات و اعضای هیات علمی از سقف مقرر در تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۱ مستثنی است.

تبصره: علاوه بر افزایش مندرج در این بند، حداکثر ۱۵% به عنوان “فوق العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد” به حقوق و مزایای مستمر اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاههای اجرائی، اضافه می شود.

دستورالعمل مربوطه به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه، سازمان اداری استخدامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می رسد.

اعتراض رییس کمیسیون اجتماعی به لحاظ نشدن نظرات آن کمیسیون

در جریان بررسی لایحه مذکور، مهدی عیسی زاده در اخطار قانون اساسی، گفت: آقای نیکزاد شما بارگذاری را بدون اطلاع ما انجام دادید، کمیسیون اجتماعی این حق را دارا است که موضوع را بررسی کند اما این کار را در نظر نگرفتید.

نماینده مردم میاندواب در مجلس افزود: چرا آقای حاجی بابایی این موضوع را در پستوها برده و پنجاه و هفتی کرده است تا شورای نگهبان درگیر شود، تا کی می خواهید این کارها را انجام دهید؟ لطفا بس کنید.

وی بیان کرد: سوال من این است کمیته امدادی ها کجای این ماجرا هستند، نخبگان و دانشگاهیان در اینجا وجود دارند؟ بهزیستی کجاست؟ شما این موضوعات را از کجا آورده اید؟ افزایش کارکنان شاغل و بازنشسته قرار بود یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان باشد اما آیا اتفاق افتاد؟ چرا این کارها را انجام می دهید، چرا بی اطلاع از نمایندگان این موضوع را بارگذاری کردید؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: آقای نیکزاد این قانونی که بررسی می کنید مشروعیت ندارد چرا که خودت آن را پاراف کرده اید و باید حداقل ۴ بند آن را کمیسیون اجتماعی بررسی می کرد.

رئیس کمیسیون اجتماعی اظهار کرد: ای ملت ایران! کمیسیون اجتماعی ۵۰ درصد افزایش حقوق داد اما آقای میرکاظمی افتخار ندادند به کمیسیون بیایند و یک دقیقه وقت خود را برای ضعفا بگذارند. می دانید چرا حضور پیدا نکردند چون آقای حاجی بابایی حرف آن ها را گوش می کند و این موضوعات را حل و فصل می کند آیا این عدالت است؟ در این جریانات اخیر چه کسانی در خیابان ها از دولت حمایت کرده اند؟ آن خارج نشین ها و گردن کلفت ها بودند یا همین ضعفا حضور پیدا کردند؟

همچنین حمیدرضا حاجی بابائی در جریان ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد لایحه دوفوریتی متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری با اشاره به اظهارات رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: حاجی بابایی شفاف و روشن است و ۴۳ سال در خدمت نظام بوده و کسی کوچکترین انگی به او نزده است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دولت لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان را به مجلس ارائه کرد و هیأت رئیسه آن را به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع و کمیسیون اجتماعی هم مطالبی را مصوب و به کمیسیون برنامه ارجاع کرد و اصل بر این بود که لایحه را با تعامل با دولت جلو ببریم و در این رابطه هیچ نظر شخصی وجود نداشته است.

وی افزود: کمیسیون اجتماعی پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی مستمری مددجویان کمیته امداد را داد و ما با توافق با دولت ۳۰ درصد افزایش دادیم و دولت اعلام کرد که اگر یک ریال افزایش دهیم شورای نگهبان آن را رد خواهد کرد؛ پیشنهاد شد که فوق العاده شغل نیروهای مسلح ۳۵ درصد افزایش یابد اما ما آن را ۵۰ درصد افزایش دادیم و دولت و مجلس امروز ۶۰ هزار میلیارد تومان برای این لایحه مصوب کردند تا دهان کارکنان شیرین شود و به بازنشستگان خدمت کنیم.

حاجی بابایی یادآور شد: دولت می‌خواهد از کارمندانش حمایت کند و مجلس هم بر این کار تأکید دارد و در این رابطه ۸۰ هزار معلم طرح مهرآفرین مورد حمایت قرار گرفته‌‌اند؛ سال گذشته بودجه دانشگاه ۳۰ درصد کاهش یافت و ما در این لایحه آنها را حمایت کردیم و روسای مجلس و دولت هم در مورد این لایحه موافقت کردند و می‌خواهیم بگوییم مجلس، دولت و نظام پیام هم را دریافت کرده‌اند.

توضیحات نایب رییس مجلس در خصوص بررسی جزییات

همچنین علی نیکزاد ثمرین در جریان بررسی پیشنهادات جزئیات لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری در پی انتقاد برخی از نمایندگان به روند بررسی جزئیات، گفت: زمانی که ماده واحده و ۷ بند این لایحه به مجلس ارائه و دوفوریت آن در صحن تصویب شد، گفتیم که از این ۷ بند، ۴ بند مربوط به کمیسیون اجتماعی است که باید به آنها ارجاع شود و ۳ بند مربوط به کمیسیون برنامه و بودجه است، به همین جهت از آقایان عیسی زاده و حاجی بابایی روسای کیسیون های اجتماعی و برنامه و بودجه خواهش کردم نظراتی که داده می شود را تجمیع و در یک گزارش به ما ارائه کنند.

نایب رئیس مجلس یازدهم افزود: قرار بود کمیسیون اجتماعی نظرات خود را به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه دهد و خواهش کردم که در تعامل با دولت این لایحه بررسی شود. دولت پیش از این گفته بود که بار مالی این لایحه نباید بیشتر شود، بنابراین آقای حاجی بابایی در جمع بندی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و با در نظر گرفتن نظر کمیسیون فرعی باید گزارش را به ما ارائه می کرد.

وی افزود: آنچه در حال حاضر پیش می بریم طبق قانون بوده و ما بررسی بند به بند گزارش کمیسیون اصلی را در دستور قرار دادیم. آقای حاجی بابایی شما باید گزارش کمیسیون اجتماعی و فرعی را تلفیق و به صحن ارائه می کردید.

جواد نیک بین در جریان همین موضوع به استناد اصل ۷۵ قانون اساسی و آیین نامه داخلی مجلس گفت: هیات رئیسه محترم به خطا رفته است و پیشنهادی را که سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون اصلی با آن مخالف است را اجازه داده تا وارد دستور شود. صحن به این پیشنهاد رأی داده، لذا توقعی ایجاد می شود و شورای نگهبان نیز با توجه به مغایرت این موضوع با اصل ۷۵ قانون اساسی، مخالفت خود را اعلام خواهد کرد. بنابراین در نهایت مردم به شورای نگهبان ناسزا می گویند.

وی افزود: طرح این موضوع در صحن علنی خطا بوده است، از سوی دیگر وزارت بهداشت، شربت آنتی بیوتیک و سرماخوردگی را که تولید داخل هم بوده در این روزها ۱۶۰ درصد گران کرده است، این در حالی است که این داروها در بازار وجود ندارد و دسترس مردم نیست. به نظر می رسد برخی می خواهند کارهای خوب و سیاست های درست دولت را ناکارآمد جلوه دهند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: وزیر بهداشت باید از این موضوعات دست بردارد و نفوذی ها را از بدنه وزارت بهداشت کنار بگذارد. البته تعدادی نفوذی نیز در مجموعه مخابرات اقدام به افزایش قبض های موبایل و تلفن های ثابت کرده اند، به گونه ای که بدون اطلاع رسانی ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان به قبض موبایل ها و تلفن ثابت افزوده شده است.

نیک بین خطاب به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر دولت می خواهد درآمدی برای خود کسب کند، نباید فشاری به مردم بیاورد، علاوه بر این موضوعات، پرداخت وام روستاییان نیز انجام نگرفته است.

گفتنی است پیشنهادی که در جریان بررسی جزئیات این لایحه مطرح و موجب انتقاد برخی نمایندگان شد، مربوط به برداشتن سقف حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه ها و قضات بوده است.

در ادامه، ابراهیم عزیزی در جریان بررسی پیشنهاد محمدرضا صباغیان بافقی درخصوص حذف ۳۰۰۰ امتیاز مدنظر قرار گرفته شده در فوق العاده کارکنان در سال ۱۴۰۲ در اخطاری با استناد به اصول ۲ و ۳ قانون اساسی گفت: پیشنهاد مطرح شده توسط آقای صباغیان تمام نظام اداری کشور را برهم می ریزد. این لایحه ۳۰۰۰ امتیاز را برای افراد شاغل قائل شده و برای بازنشستگان نیز به نحو دیگری هدفگذاری کرده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس یازدهم افزود: این موضوع دائمی است و فوق العاده محسوب می شود. ۳۰۰۰ امتیاز مطرح شده باید به صورت همیشگی در حقوق کارکنان آورده شود. آیا کسی که در سال آینده استخدام می شود، نباید فوق العاده دریافت کند؟ این موضوع معنایی ندارد و پیشنهاد مطرح شده قابل رأی گیری نیست.

وی با تاکید بر اینکه ۳۰۰۰ امتیاز برای افراد شاغل و ۹۰۰ هزار تومان به علاوه ۵ درصد برای بازنشستگان مدنظر قرار گرفته شده است، عنوان کرد: پرداخت ۳۰۰۰ امتیاز در سال جاری و قطع آن در سال آینده معنایی ندارد، دولت شجاعت به خرج داده و در تعامل با مجلس به میدان آمده است تا سرمایه اجتماعی را حفظ و تقویت نماید.

جدول پیشنهادات افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان

صفحات رسمی شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

19 دیدگاه

  1. این مجلس حتی در افزایش حقوق چند رغاز کارکنان دولت نمی‌تواند عدالت را برقرار کند به یه ارگانی فوق العاده خاص می‌دهد و به ارگان دیگری نمی‌دهد همین بی عدالتی که سبب می‌شود کارمندان کشور از این بی عدالتی دلسرد شود

  2. متاسفم برای جامعه ای که انتظار دارند حقوق اعضای هیات علمی و قضات که همردیف با وزیر اشل حقوقی دارند با سال ها دست و پنجه نرم کردن با تحصیل و مشقات دوران تحصیل و استخدام در سنین بالاتر از شرایط معمول برای همه باید حقوقشان به اندازه کارگر محترم برسد . پیشنهاد میدم که منبعد هیچکس به دنبال درس و تحصیل نرود و از همون ابتدا برون دنبال حرفه و یا کارگری. وای به حال جامعه ای که فرهنگش چنین تفکری داشته باشد

    1. خدایا کجای این عدالته شما که همش دم از عدالت میزنید یعنی چی به منظور حمایت از نخبگان سقف حقوق قضات و اعضای هیأت علمی دانشگاه برداشته شد . تورو خدا چرا عدالت رو برقرار نمیکنید . قانون باید در مورد همه بطور مساوی اجرا بشه

  3. چرا برای معلمان به قول خود مسولین بعد از ۱۰ سال رتبه بندی شد ۱میلیون تومان ولی برای قضات سقف ندارد آقای میر کاظمی پول اینه را از کجا می آورید .

  4. چقدر عادلانه ، الهی ی جایی این حقوق های نجومی و بی عدالتی ها را پس بدید ، یا دنیا تمام بشه ، دیگه خسته شدیم از بس بی عدالتی دیدیم خدایا خودت فقط ی کاری بکن

  5. واقعا این نمایندگان نماینده همه ملت ایرانند یا فقط نماینده قضات و اساتید .بقیه مردم این چی چرا باید حقوق آنها سقف نداشته باشد ولی حقوق بقیه کف هم نداشته باشد .حتما این نمایندگان ذی نفع هستند که همچون مصوبه ای گذرانده اند. این یعنی تعارض منافع

  6. وقتی بیشتر نمایندگان مجلس خودشون از اعضای هیئت علمی باشن
    کاملا مبرهن هست که قوانین و بندهاشو رو به نفع خودشون تغییر میدن
    درسته که اعضای هیئت علمی و قضات تاخته جدا بافته هستن ولی این همه اختلاف درست نیست.
    مثلا یک هیئت علمی علوم پزشکی چکار بزرگی میکنه که ماهی ۴۰ میلیون بگیره
    اونوقت کارمندان با سختی کار بیشتر حداکثر ۱۰ میلیون
    #عدالت

  7. اگر به حقوق اعضای هیات علمی 25 درصد اضافه شد (10 درصد مثل همه و 15 درصد جداگانه بعنوان فوق العاده) پس کارمندان هم باید 25 درصد اضافه شود. اگر خلیج فارس امن باید برای همه امن باشه نه برای اعضای هیات عملی که حقوق شون خیلی زیاده، به طور ویژه دیده شوند. آقای رییسی رفتند سازمان ملل در مورد عدالت صحبت کردند ولی اینجا در مجلس شورای اسلامی عدالتی دیده نمی شود.

  8. فقط برای اعضای هیات علمی و قضات. حقوق ها برای اینها خیلی اضافه کردند. بیچاره کارمندان و مردم که فکر می کنند نماینده های مجلس دلسوزشون هستند.

    1. در این دولت فقط و فقط دارن به قشر متوسط ظلم میکنن، اسم خودشون هم گذاشتن انقلابی
      .
      در اکثر مصوبات مجلس انقلابی هم ظلم به همین قشر شده
      .
      بیچاره کارمندها
      .
      دولتی که پیکره خودش که همون کارمندان هستن رو ضعیف بکنه خائن هست

  9. سلیمی عضو هیات علمی فقط به نفع خودش و بقیه نماینده مجلس که هیات علمی هستند ارائه کرده. متاسفیم برای نمایندگان مجلس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام