آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

مسئولیت ارزیابان نظام رتبه‌بندی معلمان مانند امر خطیر قضاوت است

مسئولیت ارزیابان نظام رتبه‌بندی معلمان مانند امر خطیر قضاوت است/ مرکز آموزش مدیریت دولتی یاریگر آموزش و پرورش در اجرای رتبه‌بندی معلمان است

شناسنامه قانون- رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی از ارزیابان ویژه نظام رتبه‌بندی معلمان خواست که مسئولیت و فعالیت خود را مانند امر خطیر قضاوت بدانند تا حق هیچ شخصی در این روند تضییع نشود.

محسن میری در جمع فراگیران دومین دور تخصصی تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبه بندی معلمان ضمن اظهار خرسندی از شروع این دوره و با اشاره به ضرورت برگزاری آن گفت: طرح رتبه بندی معلمان، طرحی است که نزدیک به ۱۰ سال اجرای آن به تأخیر افتاد و بحق، معلّمان درخواست‌ها و مطالباتی را داشتند که دولت سیزدهم و شخص آقای رئیس جمهور جناب دکتر رئیسی تأکید ویژه داشتند که طرح رتبه بندی هرچه سریع‌تر آغاز شود.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از اجرای این طرح می‌شود؛ سؤال به وجود می‌آید که چگونه این طرح باید انجام شود؟ خُب ابتدا طرح رتبه‌بندی توسط همکاران وزارت آموزش و پرورش نوشته شد، تقریباً از اواسط مردادماه آیین‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان‌ تدوین شد و سازمان برنامه و بودجه، پای کار آمد و بودجه‌ای را اختصاص داد و بخشی از حق‌الزحمه که در نظام رتبه‌بندی پیش‌‌بینی شده است را پرداخت کرد و زمینه اجرایی شدن طرح رتبه بندی را فراهم کرد.

میری ضمن اشاره به جایگاه و نقش مرکز آموزش مدیریت دولتی در این طرح، بیان داشت: طبق آیین‌نامه اجرایی، مرکز آموزش مدیریت دولتی متولی این امر مهم شد که ارزیابان این طرح را تربیت کند تا بتواند یاریگر آموزش و پرورش در اجرا و انجام طرح رتبه بندی باشد. قرار است در این طرح بیش از ۸۰۰ هزار نفر ارزیابی شوند.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی در خصوص چگونگی انجام و فرجام این طرح اظهار داشت: قرار است از طریق ۶۰۰۰ ارزیاب آموزش دیده که ما به آنها «ارزیابان ویژه نظام رتبه بندی» می‌گوییم، این امر مهم تحقق یابد. وسعت این طرح، ملی است؛ یعنی در تمام استان‌ها قرار است این امر خطیر اتفاق بیفتد. طبق آیین‌نامه اجرایی، مرکز آموزش مدیریت دولتی متولی شده این۶۰۰۰ ارزیاب را تربیت کند. البته در راستای این طرح، مرکز اولین دوره تخصصی را با حضور ۱۰۰ بانوی معلم برگزار کرد و در دوره دوم آن، ۲۲۰ نفر از آقایان معلّم پذیرش شدند و امید است در دوره‌های بعدی طبق برآورد و ظرفیتی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، پذیرش معلمان متقاضی این دوره‌های تخصصی افزایش پیدا کند. پیش بینی ما این است که بتوانیم انشاء‌الله تا قبل از اربعین حسینی، حدود ۲۰۰۰ نفر از معلمان را در این طرح دعوت نماییم.

میری حضور معلمان را در این طرح با اهمیت خواند و افزود: حضور معلمان در این طرح دارای مزایا و اهمیتی است؛ نخست اینکه معلّمان با معیارهای نظام رتبه‌بندی آشنا می‌شوند و مهم‌تر از آن، اینکه یک مسیر رشد برای معلم شکل می‌گیرد که این مسیر رشد در رفتار و عملکرد ارزیابان به صورت محسوسی قابل مشاهده است. کسانی که در حوزه ارزیابی فعال هستند به مرور شروع می‌کنند به بهبود مستمر شایستگی‌های خودشان و مسیر رشدشان سریع‌تر از دیگران خواهد بود.

وی رویکرد آموزش‌های این دوره تخصصی را کارگاهی دانست و افزود: در این دوره، آموزش نظری حداقلی در کنار تمرین حداکثری ارائه می‌شود. یعنی کلاس‌ها به صورت کارگاه برگزار می‌شود. آموزش‌های این دوره از جنس ارتقای مهارت است. خدایی نکرده برای معلّمان و فرهیختگان، این شائبه پیش نیایید که ما می‌خواهیم برای شما تدریس کنیم؛ بلکه نکات به صورت فشرده و سرتیتر خوانی گفته خواهد شد.

رئیس مرکز آموزش مدیریت دولتی درباره رضایت فراگیران حاضر در این دوره‌ها نیز ابراز داشت: برگزاری و اجرای خوب این دوره‌ها، حاصل تلاش و همکاری و هماهنگی مشترک مرکز با آموزش و پرورش است. محتوای دوره و مطالبی که تدریس می‌شود و اساتیدی که در دوره‌ها حضور دارند و همچنین سین برنامه‌ها همه توسط مرکز آموزش مدیریت دولتی طراحی شده و پشتیبانی در دوره اعم از اسکان و پذیرایی بر عهده آموزش و پرورش است. هرچند که قاعدتاً همه، ما را در یک لباس خواهید دید و خیلی تفکیکی قائل نخواهید شد.

میری خطاب به ارزیابان این دوره گفت: شما قرار است به عنوان ارزیاب ویژه نظام رتبه‌بندی به آموزش و پرورش کمک کنید و بیش از ۸۰۰ هزار نفر از همکاران خود را ارزیابی کنید با چه چیزی ارزیابی می‌کنید؟ ما اصطلاحاً می‌گوییم «شایستگی‌های تدوین شده». این دوره تخصصی می‌خواهد این مدل شایستگی را به شکل عملیاتی با معلّمان تمرین و تدوین کند و در اختیار شما قرار دهد.

وی ادامه داد: «ما تا انتهای فرایند به نوبه خود پای کار هستیم؛ ولی ما بخشی از فرایند هستیم و بقیه کار دست دوستان ما در آموزش و پرورش است. شیوۀ همراهی ما دارای تناوب است. وقتی که شما از این دوره خارج می‌شوید و بخواهید ارزیابی کنید. متولی آن دیگر آموزش و پرورش است؛ یعنی در وهلۀ نخست، همکاران شما باید دعوت بشوند در مراکز و از شما ارزیابان نیز باید دعوت به عمل آید و شما باید ارزیابی را شروع کنید این قسمت بر عهده آموزش و پرورش است. اما ما پشتیبانی از شما بزرگواران را ادامه خواهیم داد؛ یعنی یک تیم پشتیبانی در مرکز آموزش مدیریت دولتی برای شما شکل گرفته است که با شما ارزیابان محترم در ارتباط خواهد بود و اگر سؤالی بود می‌توانید از آنها بپرسید؛ تمرین‌ها و سناریوهای تولید شده حتماً در اختیار شما قرار خواهد گرفت. پس ما شما را به شکل محتوایی پشتیبانی خواهیم کرد؛ اما اجرای نظام رتبه بندی برعهده مجموعه مرکز آموزش مدیریت دولتی نخواهد بود.

میری ارزیابی را نوعی قضاوت معرفی کرد و عادلانه، دوستانه، قاطعانه و منصفانه بودن در این امر را از مصادیق و ویژگی‌های ارزیابان موفق برشمرد و گفت: خواهش می‌کنم همه معلمان همراهی داشته باشند و در طول دوره کمک کنند که نظام رتبه‌بندی به شکل دقیق خودش اجرایی شود. وقتی ما در مقام ارزیابی قرار می‌گیریم، در مقام قضاوت هستیم و ممکن است من به دلایلی، از مسیر قضاوت درست خارج شوم؛ به این دلایل که مگر قرار است چقدر به ما پول بدهند! یا به فلان مجموعه بیشتر می‌دهند؛ ولی به معلم کمتر می‌دهند یا به هر دلیلی، فکر کردید که ارزیابی شما خوب نشده یا نخواستید ارزیابی خوبی بکنید، بدانید از بیت‌المال مسلمین، منابعی را به گروهی از افراد اختصاص می‌دهید و دقت کنید که این قضاوت اسباب سعادت بشود و اسباب گرفتاری نشود؛ زیرا رتبه‌بندی شبیه قضاوت است. ان شاءلله همه ما بتوانیم در این قضاوت به نحو احسن انجام وظیفه کنیم و ان‌شاءلله که نظام رتبه بندی باعث شود که شرایط معیشتی معلم‌ها بهتر از گذشته شود.

گفتنی است، دومین دوره تخصصی تربیت ارزیابان ویژه نظام رتبه‌بندی معلمان با عنوان طرح شهید حسن امیدی‌زاده و با حضور ۲۲۰ فراگیر در دانشگاه فرهنگیان پردیس نسیبه از پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ آغاز شد. این دوره با حضور استادان خبره و کار آزموده در حوزه‌های تخصصی ارزیابی، به صورت حضوری و کارگاهی در بازه زمانی پنج روزه در حال برگزار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام