اخبار اداری و استخدامی

سازمان کار دستگاه‌های اجرایی و به کارگیری افراد باید متناسب با مأموریت‌ها باشد

سازمان کار دستگاه‌های اجرایی و به کارگیری افراد باید متناسب با مأموریت‌ها باشد

رئیس جمهور تحول ساختاری در نظام اداری را ضرورت دستیابی به عدالت در کشور دانست و بر رصد و ارزیابی مستمر نهادها و کارکنان دولت در راستای صیانت از جهت‌گیری‌های کلان دولت مردمی تاکید کرد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز چهارشنبه در هفدهم جشنواره شهید رجایی، شهید رجایی را نماد خدمتگزاری، مدیریت جهادی، دلسوزی برای مردم و دغدغه‌مندی نسبت به مسایل دین و ارزش‌های الهی دانست و گفت: توجه به عملکرد شایسته و قدردانی از نیروهایی که در نظام اداری کارهای فاخر و ارزشمند انجام داده‌اند، یک اصل مهم و مورد تاکید اسلام است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تلاش کارکنان همواره و به شکل مستمر باید مورد قدردانی قرار گیرد، افزود: در هر روز و هر هفته و هر ماه باید از عملکرد نیروهای اداری و مدیران در همه دستگاه‌ها ارزیابی وجود داشته باشد و این ارزیابی دقیق موجب رشد و تعالی نظام اداری در کشور شود.

دکتر رئیسی با اشاره به گزارش رئیس سازمان امور اداری و استخدامی درباره بازنگری در شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران، دستگاه‌ها و کارکنان اداری در راستای عدالت‌محوری و افزایش بهره‌وری، با قدردانی از این اقدامات اظهار داشت: یک دغدغه‌ مهم در طراحی ساختارهای اداری، بحث کارآمدی است. اصولا این دغدغه به نوعی مهم‌ترین اولویت در دانشکده‌های مدیریت است و در طراحی نظام اداری نیز باید در همین راستا حرکت شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اهمیت پاسخگویی در نظام اداری، پاسخگویی در نظام مدیریت اسلامی را دارای ۴ سطح دانست و در توضیح آنها گفت: سطح اول پاسخگویی در نظام اداری اسلامی پاسخگو بودن در برابر خداوند متعال است، چون مدیریت و نظام اداری ما در محضر مقدس اوست و پاسخگویی به عموم شهروندان، پاسخگویی به ارباب رجوع و پاسخگویی به سلسله مراتب نظام اداری در سطوح بعدی هستند.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای افزایش بهره‌وری، علاوه بر اعتماد باید نظام کنترل و نظارت هم تعریف شود، تصریح کرد:‌ اینکه آیا در نظام مدیریتی ما اصل بر اعتماد است، یا کنترل، اگر به عهدنامه امیرالمؤمنین(ع) با مالک اشتر توجه شود، ایشان هر دو را حائز اهمیت می‌دانند. هم در گزینش افراد باید بهترین‌ها را گزینش کرد، هم بر افرادی که مورد اعتماد قرار گرفتند و به کاری گمارده شدند، باید همواره نظارت و کنترل داشت.

دکتر رئیسی کارآمدترین نظام کنترلی را خودکنترلی دانست و خاطرنشان کرد: کارآمدترین نظام کنترلی آن است که هر فرد و هر کارمند، خود را موظف به اجرای قانون و پاسخگویی صحیح به ارباب رجوع بداند،

چه بازرس و ناظری بر وی نظارت داشته باشد و چه نداشته باشد. نظام خودکنترلی، بویژه در فرهنگ دینی ما که افراد خود را در آشکار و نهان در محضر خداوند متعال می‌بینند، بسیار کارآمد است.

رئیس جمهور تقویت خودکنترلی با ترویج و ارتقای معنویت و اخلاق حرفه‌ای در سازمان‌ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: تقویت و ترویج اصول اخلاقی، اداری و حرفه‌ای در هر سازمانی می‌تواند در کاهش ناهنجاری‌های اداری، سازمانی و تخلفات موثر باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خودکنترلی نافی بکارگیری سیستم‌های نظارتی نیست، ادامه داد: البته کنترل به معنای مچ‌گیری نیست، بلکه برای استمرار اعتماد است. استمرار اعتماد در گروی کنترل و نظارت است. باید این نظارت به صورت سیستمی وجود داشته باشد تا اعتماد استمرار یابد. این منافی یکدیگر نیستند.

آیت‌الله رئیسی بر ضرورت اعمال همزمان نظارت‌های درون و برون سازمانی تاکید کرد و گفت: وجود دستگاه‌های ناظر بیرونی می‌تواند به ارتقای عملکرد ساز و کارهای نظارتی درون سازمانی کمک موثری داشته باشد.

دکتر رئیسی به ضرورت بازنگری در ساختارها با هدف ارتقای کارآمدی تاکید و خاطرنشان کرد: باید در درجه اول این را مشخص کرد که آیا حجم فعلی نظام اداری متناسب با نیازها و اهداف ما هست؟ اگر پاسخ به این سوال خیر است، طبعا باید این ساختارها بازنگری و بهینه‌سازی شود.

آیت‌الله رئیسی دستیابی به عدالت در نظام اداری را در گروی تحول ساختاری در این عرصه دانست و گفت: برای تحقق این تحول، در وهله اول خود مدیران باید تحول‌خواه و تحول‌گرا باشند. قدم دوم بازنگری در فرآیندهاست. همه کسانی که در نظام حکمرانی نقش دارند، باید در این زمینه نقش فعال ایفا کنند.

رئیس جمهور راه‌اندازی سامانه‌های اداری را مصداق اصلاح و ارتقای فرآیندهای اداری عنوان کرد و گفت: باید با راه‌اندازی سامانه‌ها، نظام‌ اداری چابک و کارآمدتر شود. همه مدیران و کارکنان دستگاه‌های اجرایی باید در این بازنگری و برای تحقق اهداف مورد نظر آن تلاش کنند.

دکتر رئیسی با تاکید بر اینکه رشد کشور در گرو افزایش بهره‌وری است، اظهار داشت: اگر بهره‌وری افزایش پیدا نکند، تزریق نیرو، اعتبار و بودجه به سازمان‌های اداری راه به جایی نخواهد برد. وزرا، مدیران و معاونین وزراتخانه‌ها و دستگاه‌های مختلف میزان بودجه و اعتبار درخواستی خود را با بهره‌وری دستگاه‌شان قیاس کنند.

دکتر رئیسی بازنگری و تحول را برای افزایش بهره‌وری دستگاه‌های اجرایی لازم دانست و با تاکید بر ضرورت رشد اقتصادی برای پیشرفت کشور تصریح کرد: اگر بهره‌وری افزایش پیدا کند، نیروی انسانی، بودجه و اعتبارات دستگاه‌‌ها می‌تواند محصول متناسبی به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور در تشریح وظایف سازمان بهره‌وری اظهار داشت: سازمان بهره‌وری باید در میدان ارتقای بهره‌وری نظام اداری کشور فعال شود و به ارائه کارنامه بسنده نکند. لازم است دستگاه به دستگاه برود و همه مدیران و کارکنان را آسیب شناسی کند و سپس راهکارهای رفع آسیب را ارائه و به دنبال آسیب‌زدایی از دستگاه‌ها باشد، تا تحول مورد نظر اتفاق بیفتد.

دکتر رئیسی در بخش پایانی سخنانش با گرامی‌داشت یاد شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: همه شهدای دولت برکار ما نظاره‌گرند و از ما تحول، کارآمدی و پاسخگویی حقیقی به مردم را می‌خواهند. سازمان اداری چابک، متفکر و با اندیشه که بتواند سازمان و دستگاه مربوطه را راهبری کند بسیار اهمیت دارد.

پیش از این سخنان با حضور رئیس جمهور از ۱۵ دستگاه برتر در سطح ملی و دستگاه‌های اجرایی به عنوان سازمان‌های برگزیده جشنواره هفدهم شهید رجایی تقدیر به عمل آمد.

همچنین با دستور آیت الله رئیسی سامانه «دولت سنج» به منظور ارزیابی وضعیت عملکرد دستگاه‌ها راه‌اندازی شد.

بیشتر ببینید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام