افزایش عادلانهتر حقوق کارمندان از طریق الگوی امتیازی/ طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهاماتی دارد
افزایش عادلانهتر حقوق کارمندان از طریق الگوی امتیازی/ طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهاماتی دارد
دکتر میثم لطیفی؛ معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی، در حاشیه نشست خبری هفدهمین جشنواره شهید رجایی که صبح روز یکشنبه ۶ شهریور برگزار شدُ پاسخگوی پرسشهای خبرنگاران حاضر در جلسه بود.
پرداخت عادلانهتر از طریق الگوی امتیازی به جای الگوی درصدی
دکتر لطیفی در پاسخ به پرسشی که در خصوص شفافیت دریافتی کارکنان دولت مطرح شد، گفت: بر اساس اطلاعات سامانه پاکنا و سامانه حقوق و دستمزد، تعداد کارکنان کشوری حدود ۲ میلیون ۱۰۰ هزار نفر و میانگین دریافتی آنان بین ۸ تا ۹ میلیون تومان است. رئیسجمهور دستور دادهاند اطلاعات همه کسانی که از دولت دریافتی دارند را داشته باشیم و در حال تهیه سامانهای هستیم که اطلاعات عمومی کارکنان دولت را در اختیار مردم قرار دهد.
پرسش بعدی در خصوص پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور برای نظام جبران خدمات کارکنان دولت مطرح شد که رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در پاسخ به این پرسش گفت: سازمان اداری و استخدامی کشور این الگو را در لایحه قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نیز ارائه داده بود؛ اما در مجلس دچار تغییراتی شد. نظام جبران خدمات امروز مبتنی بر درصد است؛ این الگو که طبق آن سالانه حقوقها درصدی افزایش پیدا میکند، موجب افزایش بیشتر دریافتی کارکنانی میشود که از قبل هم دریافتی بیشتری داشتند. بخشی از فاصله میان دریافتیهای کارکنان دولت از همین موضوع ناشی میشود.
وی اضافه کرد: درحالیکه طبق قانون مدیریت خدمات کشوری نظام جبران خدمت باید ترکیبی از امتیاز و ضریب ریالی سالانه باشد. نگرانی ما برای اجرای این الگو استفادهنکردن از منابع پایدار و ایجاد بار تورمی برای دولت است اما به هر حال امیدواریم این الگو روند قانونی خود را طی کند. در صورت تأمینشدن اعتبار، پرداخت طبق الگوی جدید از اول شهریورماه صورت خواهد گرفت. البته تا زمانی که مشکل تورم در کشور وجود داشته باشد، افزایش حقوقها مدت کوتاهی کمککننده خواهند بود.
دکتر لطیفی در پاسخ به پرسشی درباره عدالت در پرداخت، بر لزوم عادلانهبودن پرداخت به کارکنان تاکید کرد و توضیح داد: البته منظور از پرداخت عادلانه، پرداخت برابر نیست، اما معتقدیم نظام جبران خدمت باید به سمت پرداخت بر اساس شغل، ویژگیهای فردی و بهرهوری کارکنان برود.
وی افزود: امروز مشکل اصلی در تفاوت پرداختها، احکام کارکنان نیست، بلکه مشکل در وجود فیش دوم و رفاهیات است که آن هم به موجب استثنائات قانونی صورت میگیرد. ساماندهی این وضعیت منوط بر وجود اطلاعات پرداختی به کارکنان همه دستگاههای اجرایی است.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، بنا بر اشاره خبرنگاران به حقوقهای نجومی، بر سیاستهای دولت سیزدهم تاکید و تصریح کرد: بنای ما بر این است که در دولت سیزدهم حقوق نامتعارف نداشته باشیم. در حال حاضر نیز بر اساس اطلاعاتی که در سامانه حقوق و دستمزد سازمان اداری و استخدامی کشور وجود دارد، اگر پرداختی بیش از حدود قانونی صورت گیرد، سامانه به طور خودکار گزارش میکند. همچنین در نظر داریم با همکاری بانک مرکزی از طریق یک شناسه ۳۰ رقمی برای کارکنان دولت یک حساب مجازی ایجاد کنیم تا اطلاعات همه حسابهای آنان از طریق آن قابل دسترسی باشد تا پرداختی مغایر با قانون به هیچ فردی صورت نگیرد.
دکتر لطیفی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان اطلاعات دریافتی مدیران را منتشر نکرده است، گفت: ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه تکلیف انتشار دریافتی مدیران را بر عهده خود دستگاههای اجرایی گذاشته و سازمان اداری و استخدامی کشور صرفاً راهبری این موضوع را بر عهده دارد.
وی از ورود ۷۳ درصدی اطلاعات پرداختی به کارکنان در سامانه حقوق و دستمزد خبر داد و گفت: با همکاری وزارت نفت امروز به اطلاعات مجموعههای شرکت نیز دسترسی داریم اما نهادهایی همچون شهرداریها همچنان در این خصوص همکاری ندارند.
لزوم بهکارگیری و نگهداشت نخبگان در دولت
یکی از خبرنگاران با اشاره به گفتگوهای قبلی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، جویای وضعیت نخبگان در دولت سیزدهم شد که لطیفی در پاسخ گفت: امسال صدمین سال تأسیس نظام اداری مدرن در کشور ماست و نیاز امروز ما هوشمندسازی دولت است. امروز نگاه بخشی در تصمیمگیریها باعث میشود نتوانیم مشکلات را حل کنیم؛ با یکپارچهسازی سامانهها و حکمرانی هوشمند میتواند به رفع بخشینگری کمک کرد.
وی یکی از عارضههای نظام اداری را استفادهنکردن از نخبگان در دستگاههای اجرایی خواند و گفت: رئیسجمهوری از بنیاد ملی نخبگان خواستهاند گزارشی از نخبگانی که در دستگاههای اجرایی مشغول به خدمت هستند، ارائه دهد. همچنین سازمان اداری و استخدامی کشور آییننامه جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی کشور را نیز ابلاغ کرده است چرا که موضوع نگهداشت و جبران خدمت نخبگان از جذب آنان مهمتر است. طراحی شغل نخبگان و میزان پرداختی به آنان باید از سایر کارکنان متفاوت باشد.
طرح ساماندهی کارکنان دولت ابهاماتی دارد
وضعیت قانونی برای ساماندهی نیروهای شرکتی یکی دیگر از پرسشهای خبرنگاران بود که لطیفی اینگونه پاسخ داد: در خصوص طرح ساماندهی نیروهای شرکتی، همکاری خیلی خوبی بین سازمان اداری و استخدامی کشور و مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و چندین بار این طرح اصلاح شده است؛ اما این طرح ابهاماتی دارد.
وی ادامه داد: ساماندهی صرفاً به معنای جذب و استخدام نیست، ساماندهی نیروی انسانی برای دولت در وهله اول به معنای جذب عادلانه و متناسب با نیاز دستگاههای اجرایی است. در جاهایی اشکالاتی نیز به شرکتهای طرف قرارداد با دولت وارد است و وزارت کار نیز موظف است به تخلفات این شرکتها رسیدگی کند. برداشت ما این است که در حال حاضر ظرفیتهای قانونی برای ساماندهی نیروهای شرکتی وجود دارد اما به نظر میرسد الان قانون جدید خیلی کمککننده نیست.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به دایره شمول ساماندهی نیروهای شرکتی، گفت: نظرات متفاوتی در خصوص شمول ساماندهی و اینکه ساماندهی صرفاً جذب نیرو است و یا جبران خدمت را هم شامل میشود، ابهام وجود دارد و در حال پیگیری این موضوع پیچیده هستیم.
در مورد نیروهایی شرکتی که در طول سال بیمه کامل ندارن ولی سابقه بال دارن
گناه ما چیه بخاطر ایثارگری استخدام شدیم میزان دریافتی ما الان شده حدود ۶ میلیون در صورتی که از حقوق بین ۸ تا ۹ میلیون صحبت میکنید.
واقعا یعنی ایثارگران آنقدر حقیر شدن که با بچه هاشون اینطوری رفتار بشه.
کدوم حقوق عادلانه
۵ ماه تموم ماهی ۳ میلیون ۹۰۰ حقوق گرفتم چون گفتن کارگر قراردادی بودی باید یسری از موارد حقوقی قطع بشه.
اگه قرار بود این وضعیت استخدام ما بشه چرا مارو استخدام کردید.
ما حقوق کارگری میگرفتیم رازی هم بودیم الان این افزایش حقوق قانون کار هم بهمون نکرده. همکارای دیگه ما نزدیک ۱۰ میلیون دارن حقوق میگیرن.
آقای رئیس صدای ما حد اقل بگیره ها رو هم بشنوید.
سلام
وقتتون بخیر
به نظر من تعیین میزان دریافتی کارمندان دولت که جمعا حدود ۲ میلیون نفر هستن، کار سختی نیست و همچنین تعیین میزان تفاوتهای دریافتی ایشان، می بایست متناسب با نوع کار و میزان سختی کار و همچنین جامعه هدف و مشتریان اون دستگاه مقدار حقوق دریافتی تعیین و پرداخت شود، مثلا دریافتی کارمندان سازمان بهزیستی در حال حاضر اصلا متناسب با نوع کار و سختی اون نیست، امیدوارم در این بازنگری که کاری فوقالعاده ضروری هم هست در این شرایط، نسبت به افزایش دریافتی کارکنان سازمان بهزیستی هم اقدامی عادلانه صورت پذیرد تا سطح انگیزه کارکنان نیز ارتقای کمی و کیفی پیدا کند.
من ۱۲ ساله کارمند قراردادی سازمان صنعت، معدن و تجارت هستم زیر حکم من ۷ میلیون تومان اونم تازه امسال شده است با دو تا فرزند آقای دکتر لطیفی و همکارانش چه جوری آمار گیری می کنند که می فرمایید حداقل دریافتی ۲ میلیون کارمند ۹ میلیون تومان هست؟
شاید قراردادی ها که ستون سازمانها و ادارات در بدنه دولت از لحاظ تعهد کاری هستند را کا مند حساب نمی کنند، ما هم بخدا در زمان تحصیل تا دکتری نخبه کشور بودیم……
یه سوال از تصمیم گیرندگان افزایش حقوق کارمندان که هر گاه بحث افزایش حقوق کارمندان و کارگران پیش میاد آقایون نگران بار تورمی این چندرغاز افزایش حقوق هستند.
سوال؟از سال ۹۷ تا کنون(نیمه اول ۱۴۰۱) که همه مایحتاج انسان ایرانی حداقل ۱۰ نا ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده، به خصوص مسکن، آیا حقوق و مزایای کارکنان دولت ۱۰ تا ۱۲ برابر شده یا خیر؟!
وقتی تورم های لجام گسیخته همیشه مدت ها قبل از افزایش حقوق کارمندان و آن هم بی تناسب با افزایش حقوق کارمندان رخ داده و میدهد میشه لطفن این توجیه بلاوجه و ارتباط نا مرتبط نرخ تورم و افزایش حقوق کارمندان را اول برای خودتان حل کنید بعد اینجا و آنجا هم تکرار نکنید؟!
۱۰ساله دارم شرکتی حقم را می خورن بعد بنده خدا سواد نداره ۵ابتدایی به واسطه ایثارگری پدر استخدام رسمی شد تازه ۸۹روز کار کرده بود تازه معتاد بود
جناب لطیفی اینا درد است نه نیروی که ۱۰ساله داره کار می کنه
آنقدر خراب کردند که درست کردنش کار هر کسی نیست. حالا اگر جرات دارید به حقوق های نامتعارف فلان وزارتخانه دست بزنید. چرا بیخودی شعار می دید تا چهارسال شما هم تموم بشه. دولت ها یادگرفتن که دوره های چهار یا هشت سال خودشون رو با همین مزخرفات و سر کار گذاشتن مردم تمام کنند
حقوق های پایین را به حقوق های بالا نزدیک کردن کاملا ضد عدالت است….هر کس باید براساس مدرک تحصیلی .شغل موردی تصدی و بهره وری دریافتی داشته باشه مطمئنا مدرک بالا بهره وری پایین باید دریافتی پایین داشته باشه ولی نباید برابر فردی باشه که مدرک پایین و بهره وری هم پایین باشه….
با عرض سلام
من یه نیروی قراردادی طرحهای عمرانی طرحی وزارت نیرو هستم با ۱۵ سال تمام سابقه کار ، دریافتی من با یه نیروی پیمانی هم ردیف خودم حداقل ۳ میلیون اختلاف داره اندازه دو نفر هم کار میکنم بجز اون پیمانی ها داخل فیش حقوقشون ، ماهانه پول غذا و رفاهیات و پاداش ۶ ماه اول و پایان سال و بیمه عمر و پس انداز و وام مسکن و ضروری و … دارن که ما از این مزایا محروم هستیم هر پرداختی میخوان به ما انجام بدن میگن قانون اجازه نمیده و تو بودجه پیش بینی نشده خواهش میکنم به داد نیروهایی مثل ما برسید و تو قانون نیروهای طرحی و سرو سامان دادن به این نیروها تجدید نظر کنید .
در مورد نیروی شرکتی چرا. واضح حرف نمیزنین همشو خوب توضیح دادین رییدین به ساماندهی یه جور. دیگه حرف زدین نامفهوم