فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
اخبار اداری و استخدامی

لایحه تشکیل وزارت بازرگانی با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت

درخواست رئیس جمهور برای فرصت دو ماهه جهت ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت/ لایحه تشکیل وزارت بازرگانی با تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرف دو ماه به مجلس می‌آید

رئیس مجلس شورای اسلامی از درخواست رئیس جمهور جهت ارائه لایحه تفکیک وزارت صمت خبر داد و گفت: با توجه به اینکه طرح استیضاح در راستای اصلاح امور و پیشرفت کار است، بهتر است این فرصت را برای اصلاح اصولی ساختار به دولت بدهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۷ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی درخصوص روند پیگیری استیضاح وزیر صمت از سوی تعدادی از نمایندگان گفت: صراحتاً می گویم ما وظیفه خود می دانیم که هر ۳ قوه مخصوصاً در حوزه مسائل مدیریتی و اجرایی کشور، مجلس و دولت در خدمت به مردم و در مسیر حل مشکلات، هماهنگ و همدل بوده و هم افزایی داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر روزی مجلس شورای اسلامی به این نتیجه می رسید که وزیر عزیزی را استیضاح کند، جز اینکه به این نتیجه رسیده که راه حل این مشکل از این طریق است، به عنوان مثال امروزه مسئله گرانی و معیشت مردم و مباحث مربوط به خودرو که درخصوص وزیر صمت بوده یا مرتبط با برخی وزرای دیگر است که در اختیار هیات رئیسه بوده و هنوز به کمیسیون ها ارائه نشده است، هیچ نیتی در مجلس جز اصلاح امور و پیشرفت کار و کمک به دولت وجود ندارد؛ در واقع این مهم به معنای اختلاف نیست، بلکه مرتبط با وظیفه ذاتی مجلس است که در راستای آن اقدام و عمل می کند و دولت نیز وظایفی دارد که باید در جای خودش به آن عمل کرده و مسئولیت پذیر باشد تا مسئولیت ها لوث نشود.

وی ادامه داد: همچنین باید اذعان کرد وزارت صمت جزو سنگین ترین مجموعه ها و وزارتخانه های دولت است؛ روزی وزارت صنایع سبک و بازرگانی و معادن داشتیم، اما امروز بازرگانی و صنعت سنگین و سبک و تجارت همه در یک مجموعه متمرکز شده است.

دکتر قالیباف اظهار کرد: این وزارتخانه مشکلات ساختاری و مدیریتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد؛ مجلس تشخیص داد به نقطه ای رسیدیم که باید استیضاح انجام شود و امروز نیز از جهت قانونی، پایان زمان استیضاح است که همچنان ۱۷ نفر از نمایندگان در لیست استیضاح قرار دارند؛ وقتی ۱۰ نفر درخواست استیضاح داشته باشند، استیضاح قابل طرح و وصول در صحن است.

رئیس قوه مقننه کشورمان گفت: چون مجلس قصد اصلاح امور دارد، در این زمینه با رئیس جمهور، معاون اول و وزیر صمت طی ۳ روز گذشته صحبت شد و موضوع ساختاری مورد بحث قرار گرفت. موضوعی که پیش از عید نیز با رئیس جمهور مطرح شد و دولت نیز خودش در این راستا دغدغه دارد. رئیس جمهور در آخرین صحبت عنوان کرد که به این نتیجه رسیده اند که این وزارتخانه باید حتما نیازمند تجدیدنظ بوده و به دو وزارتخانه تبدیل شود و نهایتاً دو وزیر به جلس معرفی شود تا اصلاح ساختاری اصولی صورت گیرد.

بنابراین این موضوع از طریق لایحه تشکیل وزارت بازرگانی به سرعت به مجلس داده خواهد شد، لذا چون خود دولت به این نتیجه رسیده و قصد مجلس نیز اصلاح امور است، به صورت خصوصی با آقای سیاهکلی نخستین درخواست کننده استیضاح و همچنین ۱۶ نماینده دیگر صحبت کردم. بنابراین از نمایندگان درخواست می کنم چون دولت تصمیم به اقدام دارد، فرصت دو ماهه به دولت بدهیم.

مطلب مرتبط:

2 دیدگاه

  1. آیا وقت آن نرسیده تا کسانیکه موضوع ادغام وزاتخانه های بازرگانی با وزارت صنایع رااعلام واصرارداشتند موفقیتهای بزرگی بااین ادغام رخ میدهد را به میز محاکمه بکشند ومطالبه نمایند که شماها بااین تفکرات غلط وبی اساس ونسنجیده وغیرکارشناسی خود ، برپیکره مالی واداری کشور صدمات زیادی واردنمودید وتشکیل وادغام وانحلال وزارتخانه ها محل آزمایش غیرکارشناسی افرادناکارآمد نیست وکسانیکه ازاین بازیها نان درمی آورند باید مشخص شود تامنبعد ازاینگونه اتفاقات رخ ندهد .

    1. هنوز جای موفقیت های قبلی وزارت بازرگانی بر پیکره ی تولید درد میکند.
      دولتی که بخواهد با واردات و سرکوب قیمت و تعذیرات تورم را کنترل کند باید از همین الان پای میز محاکمه بنشیند. با تفکیک هیچ مسئله ای حل نخواهد شد و فقط یک سال و نیم دیگر دولت بلاتکلیفتر از قبل به رتق و فتق دعوای وزیر بازرگانی با وزیر صنعت و کشاورزی خواهد پرداخت. کسانی که نانشان در تجارت جدای از تولید داخل است و ماسک حمایت از مصرف کننده بر صورت می زنند باید پاسخ این هزینه ها و اتلاف وقت کشور را بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام