اخبار اداری و استخدامی

نتایج نهمین ارزیابی توسعه دولت الکترونیک اعلام شد

با اعلام نتایج نهمین ارزیابی توسعه دولت الکترونیک؛ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران دستگاه‌های برتر دولت الکترونیکی شدند / در این دوره ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفت

شناسنامه قانون- دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در نشست خبری اعلام نتایج دوره نهم ارزیابی دولت الکترونیکی از رسانه‌ها خواست مطالبه الکترونیکی و هوشمند شدن خدمات را از دستگاه‌هایی که رتبه‌های پایینی دارند پیگیری کنند.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، رضا باقری اصل دبیر شورای فناوری اطلاعات در نشست خبری اعلام نهمین دوره ارزیابی دولت الکترونیکی، با اشاره به اینکه دولت الکترونیک در چندین برهه در دولت‌های مختلف به صورت جدی پیگیری شد، گفت: در انتهای دولت دوازدهم و همزمان با دوران کرونا با نگاه جدیدی به دولت الکترونیک پرداخته شد و همین توسعه موجب نجات جان انسان‌های بسیاری می شود.

وی با اشاره به اینکه توسعه دولت الکترونیک در دولت سیزدهم هم از اولویت‌های رییس جمهور است، افزود: در این دولت نیز دولت الکترونیک با عنوان دولت هوشمند رنگ دیگری گرفت و بر اساس قانون بودجه سال جاری نیز برای دستگاه‌های مختلف به یک الزام قانونی تبدیل شد و فرصت بی نظیری برای رفع عقب ماندگی‌ها در این حوزه ایجاد کرده است.

باقری اصل با اشاره به تغییر شاخص‌ها با توجه به نیازمندی‌ها و فناوری‌های جدید، گفت: این شاخص‌ها بر اساس قوانین جاری و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و مجلس به صورت الزامات رعایت می‌شود و دارای پیچیدگی و پویایی است که با تحولات به روز می شود.

وی با اشاره به اینکه در این دوره ۱۷۰ دستگاه و ۱۶۶۲ خدمت مورد ارزیابی قرار گرفت، افزود: ارزیابی در محور دولت کاربر محور امتیاز ۵۲، دولت یکپارچه امتیاز ۳۵، دولت مشارکتی ۴۱ و دولت شفاف ۳۰ به دست آمده که در ارزیابی دوره هشتم این امتیازها به ترتیب ۵۳، ۳۱، ۳۶ و ۲۹ بوده است.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات به وضعیت دستگاه های اجرایی اصلی در این دوره اشاره کرد و گفت: وزارت ارتباطات با ۷۴.۱۷، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ۶۷.۲۳ و وزارت امور اقتصاد و دارایی با ۶۴.۰۲ رتبه های نخست تا سوم دستگاه ها را به دست آورده‌اند و وزارت دادگستری با ۱۳.۲۹، وزارت امور خارجه با ۱۸.۳۱ و بانک مرکزی با ۲۴.۶۴ امتیاز سه دستگاه آخر در بین دستگاه‌های اصلی هستند.

وی، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را سه دستگاه برتر بین دستگاه‌های پرمراجعه اعلام کرد و افزود: امتیاز کیفی نهایی ارزیابی این دستگاه ها به ترتیب ۹۸.۴۲، ۹۸.۴۲ و ۹۷.۹۲ شده است که نسبت به دوره قبل افزایش داشته اند.

باقری اصل گفت: مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات و بیمه مرکزی ایران را برترین ها بین تمام دستگاه های اجرایی در شاخص های دولت الکترونیک و هوشمند اعلام کرد و گفت: سازمان ملی استاندارد، شرکت ارتباطات زیرساخت، پست بانک ایران، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان بیمه سلامت ایران، سازمان حج و زیارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی، رتبه های ۴ تا ۱۰ را در این شاخص ها به دست آورده اند.

وی سازمان توسعه تجارت ایران با امتیاز ۸.۹۱، سازمان زندان ها با امتیاز ۹.۲۹ و مرکز آموزش مدیریت دولتی با امتیاز ۱۲.۱۹ را سه دستگاه آخر در رتبه بندی دستگاه های پرمراجعه اعلام کرد که وضعیت مناسبی از نظر شاخص های دولت الکترونیک ندارند.

دبیر شواری اجرایی فناوری اطلاعات برترین های شفافیت را مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، سازمان فناوری اطلاعات، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی بهره وری در رتبه نخست معرفی کرد و گفت: شرکت ارتباطات زیرساخت در رتبه دوم و بیمه مرکزی و وزارت امور اقتصادی در رتبه سوم این شاخص قرار دارند.

وی از موزه علم و فناوری، جهاد دانشگاهی و سازمان پژوهش های علمی و صنعتی به عنوان دستگاه هایی که بیشترین رشد را نسبت به دوره قبل داشتند یاد کرد.

باقری اصل درباره میزان الکترونیکی کردن خدمات نیز گفت: ۲۱ درصد خدمات شامل ۳۵۰ خدمت کاملا الکترونیکی شده و ۱۰۱۴ خدمت که ۶۱ درصد خدمات است به صورت نیمه الکترونیکی ارائه می شود و ۱۱۶ خدمت که ۷ درصد خدمات است به ذات الکترونیکی نمی شود و هنوز برای ۱۸۳ خدمت که ۱۱ درصد خدمات است اقدامی برای الکترونیکی شدن آنها انجام نشده است.

وی در بخش دیگری از این نشست خبری به اقدامات انجام شده برای پنجره واحد خدمات اشاره کرد و افزود: ۵۹ درصد دستگاه ها هنوز پنجره واحدی ندارند و ۲۵ درصد دستگاه ها نیز با کمتر از ۳۰ درصد خدمات راه اندازی کرده اند و ۱۶ درصد دستگاه ها نیز با ۳۰ درصد خدمات پنجره واحد خود ارائه کرده‌اند.

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات در پایان نشست خبری از خبرنگاران و رسانه ها خواست از دستگاه هایی که در رتبه های پایین ارزیابی ها قرار دارند وضعیت توسعه دولت الکترونیکی و هوشمند را مطالبه کنند.

برای مشاهده نتایج کامل نهمین دوره ارزیابی دولت الکترونیکی اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام