مشروح برنامه تهران ۲۰ با موضوع تبدیل وضعیت نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی

طرح ساماندهی تبدیل وضعیت استخدام کارکنان دولت

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور، ۲۴ خرداد با حضور در برنامه تهران ۲۰، تبدیل وضعیت نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی را تشریح کرد.

به گزارش شناسنامه قانون، دکتر عرب‌اسدی با اشاره به اینکه ورود اطلاعات در سامانه حقوق و مزایا از سوی دستگاه‌ها و بر مبنای خوداظهاری انجام می‌شود، گفت: «مادامی که این اطلاعات تدقیق و صحت‌سنجی نشود، قابل انتشار نیست. البته این فرایند در حال انجام و از وظایف جاری سازمان اداری و استخدامی کشور است و یک مجموعه مجزا از همکاران مشغول این کار هستند و به نتایج خوبی هم رسیده‌اند که ان‌شاءالله اطلاع‌رسانی در مورد آن صورت می‌گیرد.»

وی تعریف دقیق و مطابق با ضوابط نظام اداری از کارمند را این‌گونه تشریح کرد: «در قانون به فردی کارمند گفته می‌شود که طی تشریفات اداری به استخدام درآید؛ استخدام هم به معنی شرکت در آزمون‌های استخدامی عمومی و رقابت با سایر متقاضیان، برگزیده‌شدن، شرکت در مصاحبه‌های تخصصی و طی‌کردن سایر مراحل است. به طور مثال در سال گذشته آزمون استخدامی برای جذب ۳۵هزار معلم برگزار شد که حدود ۵۰۰ هزار متقاضی در آن شرکت کردند و با وجود این میزان از رقابت، باید شرایط عادلانه باشد. لذا به کسی که تمام این مراحل را طی می‌کند، کارمند گفته می‌شود.»

نیروی شرکتی، پشتیبانی است نه کارمند

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور به نوعی از به‌کارگیری نیروی انسانی به جز استخدام از طریق آزمون‌های استخدامی اشاره کرد و گفت: «بر اساس قانون مدیریت خدمات کشوری و از دو دهه گذشته، فعالیت‌های پشتیبانی و خدمات اجرایی از مجموعه نظام اداری حذف و در قالب شرکت‌های تأمین نیروی انسانی به بخش خصوصی واگذار شده است. پس جنس فعالیت‌های کارمندان، تخصصی و عمومی و مربوط به مأموریت‌های اصلی دستگاه‌ها و جنس فعالیت‌های نیروهایی که از طریق شرکت‌ها به‌کار گرفته شده‌اند، پشتیبانی است.»

وی افزود: «به‌دلیل سخت و زمان‌بربودن فرایند به‌کارگیری نیروی انسانی از طریق آزمون‌های استخدامی، بعضاً برخی دستگاه‌ها فرایند دیگری را به‌خلاف ایجاد کرده‌اند تا نیرویی که طبق قانون باید خدمات پشتیبانی ارائه دهد، همان کار کارمندان را انجام دهد. این اتفاق، حجم انباشته‌ای از نیروی انسانی را شکل داده است که همواره خود را با کارمندان قیاس می‌کنند.»

دکتر عرب‌اسدی چالش اصلی غیررسمی به‌کارگرفتن نیروی انسانی را مشخص‌نبودن تعداد دقیق کارکنان نیروی انسانی شرکتی دانست و تصریح کرد: «سازمان اداری و استخدامی کشور از ماه‌های گذشته با ابلاغ بخشنامه‌هایی به دستگاه‌های اجرایی، از آنان خواستیم اطلاعات مربوط به کارکنان شرکتی را در سامانه وارد کنند؛ این الزام در قانون بودجه سال جاری نیز دیده شده است و درواقع ساماندهی نیروی انسانی یکی از دستورکارهای جدی سازمان اداری و استخدامی کشور است. تا امروز نیز اطلاعات بیش از ۴۰۰هزار نفر در سامانه ثبت شده است.»

وی ادامه داد: «سازمان اداری و استخدامی کشور در تعامل با مجلس نیز این موضوع را عنوان کرده است که اگر شغلی در نظام اداری مورد نیاز است و دوام دارد، حتی اگر خدمات باشد نیز توجیهی ندارد برای آن از شرکت‌ها استفاده کنیم، بلکه باید مشاغلی مانند خدماتی را نظام اداری بازتعریف کنیم؛ به عقیده ما حذف این مشاغل آنچنان که در دهه‌های قبل صورت گرفت، درست نبوده است.»

استخدام فقط با آزمون استخدامی

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور عدالت استخدامی را خط قرمز قوانین و مقررات خواند و گفت: «افرادی که متقاضی جذب به عنوان کارمند در دستگاه‌های اجرایی هستند، اعم از اینکه در حال حاضر در دستگاه مشغول هستند و یا قصد ورود به دستگاه را دارند صرفاً باید از طریق آزمون استخدامی اقدام کنند؛ امتیاز قائل‌شدن در آزمون استخدامی برای کسانی که در قالب نیروی شرکتی در دستگاه‌ها مشغول به‌کارند، مغایر با عدالت است و از نظر قانون همه برابر هستند. البته افرادی که سال‌هاست در دستگاهی مشغول به‌کارند، با توجه به تجربه‌شان راحت‌تر در آزمون نمره قبولی می‌آورند.»

دکتر عرب‌اسدی از بازنگری در مواد امتحانی آزمون کتبی استخدامی خبر داد و گفت: «گاهی اوقات آزمون‌های استخدامی شبیه به کنکور می‌شوند و برخی معلومات در آن‌ها سنجیده می‌شود که شاید اصلاً برای ایفای آن شغل لازم نباشد، در حال بازنگری این موضوع هستیم اما به هر حال درخصوص برگزاری آزمون الزام داریم و عدالت ایجاب می‌کند همه متقاضیان در شرایط برابر با هم رقابت کنند.»

وی ادامه داد: «تنها محدودیت ممکن است شرط سنی باشد که برای آن امتیاز قائل شده‌ایم و بنای ما این است که این موضوع محدودیت ایجاد نکند. در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری آزمون در زمان‌های ثابت هستیم. در مورد کارکنانی که در قالب شرکتی به انجام مأموریت‌های اصلی دستگاه می‌پردازند، معتقدیم اگر نیاز دستگاه این است که این نیرو در پست تخصصی فعالیت کند، باید در قالب آزمون جابه‌جایی از حالت شرکتی صورت بگیرد و این افراد در اولویت تبدیل وضعیت نیروی انسانی از شرکتی به قراردادی قرار می‌گیرند.»

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور پیشنهاد این سازمان درخصوص کارکنانی که در قالب شرکتی و در مشاغل خدماتی فعالیت می‌کنند را پرداخت مستقیم دستگاه به ذی‌نفع نهایی عنوان کرد و گفت: «البته برای جذب در شرکت‌های خدماتی نیز باید ضابطه گذاشته شود؛ اساساً شرکت‌ها باید مجوز بگیرند، رتبه‌بندی و ارزیابی شوند تا پرداخت به شرکت و نیروی انسانی جداگانه صورت بگیرد و عدالت در پرداخت محقق شود.»

رها کردن پرستاران کرونایی انصاف نیست!

دکتر عرب‌اسدی با اشاره به موضوع جذب پرستاران تأکید کرد: «خلاف انصاف است پرستارانی که در برهه کرونا کار جهادی کرده‌اند را رها کنیم، بلکه ستاد ملی کرونا امتیاز ویژه‌ای در آزمون استخدامی برای این افراد در نظر گرفته است. اینکه به‌کارگیری این افراد دچار تطویل شده است را ناظر به شرایط نظام اداری کشور و زمان‌بربودن فرایندها می‌دانیم اما معتقدیم نباید موجب تأخیر و به‌فراموشی‌سپردن شود.»
وی درخصوص تمدید قرارداد پرستارانی که در دوران کرونا خدمت کرده‌اند، تصریح کرد: «سازمان اداری و استخدامی کشور دخالتی در فرایند تمدید قرارداد ندارد و این موضوع منوط بر تأمین بودجه و نیاز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است.»

فرایند تبدیل وضعیت ایثارگران روشن است

معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی کشور فرایند تبدیل وضعیت نیروی انسانی ایثارگر را مشخص و روشن خواند و گفت: «سال گذشته سازمان اداری و استخدامی کشور سه بخشنامه در این خصوص ابلاغ کرد و تعداد قابل توجهی از دستگاه‌ها تا امروز این فرایند را اجرا کرده‌اند؛ اما نکته‌ای که در مورد ایثارگران مطرح می‌شود، گستره دستگاه‌های مشمول است. ماده (۲) قانون جامع ایثارگران مشمول برخی دستگاه‌هایی است که مشمول قانون خدمات کشوری هم نیستند؛ بلکه ممکن است نیمه‌دولتی و یا خصوصی باشند و نظارت بر آنان کار راحتی نیست.»

بیشتر ببینید: تبدیل وضعیت ایثارگران قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با آخرین اصلاحات و الحاقات ابلاغی

وی افزود: «دستورالعمل تبدیل وضعیت ایثارگران شفاف است و دستگاه‌ها باید آن را اجرا کنند، مگر اینکه خود دستگاه نیرو را نخواهد و یا بودجه نداشته باشد. در این صورت ایثارگران می‌توانند برای حل مشکل خود به بنیاد شهید و امور ایثارگران و دیوان عدالت اداری مراجعه کنند.»

2 دیدگاه دربارهٔ «مشروح برنامه تهران ۲۰ با موضوع تبدیل وضعیت نیروی انسانی دستگاه‌های اجرایی»

  1. عجب حرفی
    میگه کسی که سالهاست تو یه شغله با تجربه اش راحت میتونه نمره قبولی بیاره
    اخه داداش تو ازمون استخدامی سوالای دیفرانسیل و … میپرسن که بیچاره چند سال ازشون خبر نداره و ربطی به سابقه نداره

    1. واقعا به این نوع طرز فکر مسئولان باید گریست
      نیروی با بیش از ۱۵ سال کار حالا باید ازمون بده شاید تو همون شغل بتونه بمونه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

به بالای صفحه بردن