اخبار اداری و استخدامی

جهانگیری: توسعه همه جانبه و پایدار با توسعه منابع انسانی امکانپذیر است/ نارضایتی معلمان از طرح رتبه بندی

معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه آموزش و پرورش برای مسائل آینده ایران نقش تعیین کننده ای دارد، گفت: توسعه همه جانبه و پایدار جز با توسعه منابع انسانی امکانپذیر نیست و توسعه منابع انسانی نیز جز با آموزش و پرورش امکانپذیر نیست.

شناسنامه قانون | n82646993 71835221

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، اسحاق جهانگیری عصر دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه فخرالدین دانش آشتیانی و محمد بطحایی وزیران پیشین و فعلی آموزش و پرورش افزود: کشور ما در مسیر توسعه است و این توسعه را به دلیل متعدد باید دنبال کنیم، اگر به آینده ایران به عنوان یک ایران توسعه یافته فکر می کنیم، باید به حدی از توسعه برسیم که کشور بتواند بر مسائل غلبه کند، بنابراین باید به آموزش و پرورش حتما توجه کنیم.

وی افزود: در عصر ارتباطات و دانایی، آموزش و پرورش باید بتواند منابع انسانی را توسعه دهد.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه ضمن تبریک هفته دولت گفت: شهیدان باهنر و رجایی الگو و سرمشق هستند و در جلسه ای که روز شنبه در خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی بودیم ایشان فرمودند که دوره مسوولیت این شهیدان طولانی نبوده است که براساس ارزیابی عملکردشان از آنها اینگونه سخن می گوییم.

جهانگیری افزود: ویژگی های اخلاقی و شخصی و منش های انقلابی و سایر ویژگی هایی که این دو عزیز داشتند برای مسوولین و مردم ایران ماندگار شدند و زمانی که گفته می شود مدیری خیلی زحمتکش و مردمی است می گویند مثل شهید رجایی عمل می کند.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: افتخار آموزش و پرورش این است که شهیدان رجایی و باهنر متعلق به این خانواده بزرگ هستند. این دو شخصیت از آموزش و پرورش به دولت آمدند و مسئولیت را بر عهده گرفتند و کار بزرگ و ماندگاری از خود بر جای گذاشتند.

وی در ادامه به تکریم و معارفه دانش آشتیانی وزیر پیشین آموزش و پرورش درباره پذیرش این سمت در دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: چندماهی نگذشته است که در همین سالن تکریم و معارفه دکتر فانی و دکتر آشتیانی مطرح شد.

جهانگیری یادآور شد: آقای فانی دوره بیشتری در دولت یازدهم مسوولیت آموزش و پرورش را برعهده داشتند و انصافا انسانی خدوم و زحمتکش بودند که خیلی وقت گذاشتند تا مسایل آموزش و پرورش را حل کنند. 

وی اضافه کرد: برای آقای دانش آشتیانی خیلی سخت بود که در چند ماه آخر دولت یازدهم این مسوولیت را بر عهده بگیرد، آن هم مسوولیت وزارتخانه‌ بزرگی که از نظر سرنوشت اعتباری به طور کامل وابسته به دولت است و چشمش هر ماه به سازمان و برنامه و خزانه است که آیا پول به آن می دهد که بتواند توزیع کنند یا نمی دهد و کار پول گرفتن آن به دولت وصل می شود.

معاون اول رییس جمهوری گفت: ما وزارتخانه هایی مانند نفت و صنعت داریم که ریالی از دولت پول نمی گیرند و فقط در حد حقوق پرسنل است و در واقع خیلی وابستگی به بودجه دولت ندارند. 

جهانگیری افزود: در چنین شرایط دشواری برای چند ماه آخر ، فردی آمادگی پیدا کند و این مسوولیت را در آموزش و پرورش قبول کند کار بسیار بزرگی بود.

وی ادامه داد: به هر حال با روحیه انقلابی که داشتند باید قبول می کردند و قبول کردند که صمیمانه از ایشان تشکر می کنم. 

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: وی شخصیت بسیار متفکر، ارزشمند ، انقلابی و متدین است که برای جمهوری اسلامی برای مقاطع مختلف که نیاز بوده است شانه زیر بار گذاشتند و مسوولیت پذیرفتند و خدمات ارزشمندی هم انجام دادند.

جهانگیری گفت: آقای دانش آشتیانی در همان ابتدا هم پیش شرط شان برای قبولی پست وزارت آموزش و پرورش این بود که برای دولت آینده این اختیار باید به من داده شود که اگر تشخیصم این بود که ادامه ندهم، دیگر ادامه ندهم.

وی در ادامه به انتخاب سید محمد بطحایی برای وزیری آموزش و پرورش در دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: در این دوره به هر دلیلی دوستان اصرار عجیبی داشتند که وزیری که انتخاب می شود از داخل خانواده آموزش و پرورش باشد.

معاون اول رییس جمهوری افزود: برای این اصرار هم استدلال هایی داشتند که کسی که از داخل خانواده آموزش و پرورش باشد مناسب تر است البته نه به این معنی که اگر کسی از آموزش عالی به اینجا آمد مناسب نیست. 

جهانگیری ادامه داد: بنابراین افرادی که چه در سطح مدیران ملی و چه در سطح استانی مورد بررسی قرار گرفتند از داخل آموزش و پرورش بودند و نهایتا پس از بررسی‌های آقای رییس‌جمهور، آقای بطحایی را به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس شورای اسلامی معرفی کردند و مجلس هم رای بالایی به وی داد.

معاون اول رییس جمهوری گفت: امیدوارم اعتماد مجلس شورای اسلامی و رییس جمهوری پشتوانه خوبی برای انجام فعالیت وی در دولت دوازدهم برای انجام کارهای جدی و اثرگذار باشد. 

وی ادامه داد: آقای بطحایی آموزش و پرورش را به خوبی می‌شناسند و چهره‌ای دلسوز، علمی و زحمتکشی است که به سرنوشت این وزارتخانه علاقه‌مندند.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین، بزرگترین و اثرگذارترین دستگاه اجرایی دولت است، اظهار داشت: هیچ خانواده ای در کشور نیست که به نوعی با آموزش و پرورش ارتباط نداشته باشد و دامنه فعالیت این وزارتخانه تا دورترین نقاط کشور نیز گسترده است.

معاون اول رییس جمهور گفت: یکی از تلاش های وزارت آموزش و پرورش در دولت یازدهم زمینه سازی برای تحصیل بازماندگان از تحصیل است. 

وی افزود: در این دوره تلاش شد که افرادی که به سن تحصیل می رسند و به هر دلیل از تحصیل محروم می شوند، امکان تحصیل برایشان فراهم شود.

جهانگیری ادامه داد: قانون اساسی مسئولیت های متعددی بر دوش دولت گذاشته و دولت بر اساس قانون اساسی در برخی زمینه ها نظیر آموزش، تکالیف سنگینی بر عهده دارد که یکی از آنها این است که در هیچ نقطه از کشور نباید کسی که به تحصیل نیاز دارد از این امکان محروم شود.

معاون اول رییس جمهوری با تاکید بر اینکه آینده ایران متصل به آموزش و پرورش است، گفت: آموزش و پرورش دستگاهی تاثیرگذار است که نقش تعیین کننده ای در آینده ایران دارد. 

وی افزود: ایران کشوری در حال توسعه است و همه شرایط برای توسعه در کشور مهیاست، البته محدودیت های جدی در این مسیر وجود دارد و آموزش و پرورش نیز از این محدودیت ها به دور نیست. 

جهانگیری ادامه داد: بهره وری منابع در ایران یک مسئله اصلی و اساسی است چرا که آنطور که باید از منابع در هیچ یک از بخش ها استفاده مطلوب نمی شود و بهره وری از نیروی انسانی و دارایی های مادی نیز در کشور مناسب نیست.

معاون اول رییس جمهوری در ادامه به دوران تصدی وزارت آموزش و پرورش توسط دکتر فانی اشاره کرد و گفت: در آن دوره به دلیل خالی بودن ظرفیت مدارس غیرانتفاعی تصمیم گرفته شد که تعدادی از دانش آموزان را به این مدارس بفرستیم و دولت تمام شهریه آنها را پرداخت کند. 

وی گفت: تعداد 180 تا 200 هزار دانش آموز با هزینه دولت در این مدارس تحصیل کردند و هزینه هایی که آموزش و پرورش برای شهریه دانش آموزانش به مدارس غیرانتفاعی پرداخت کرد یک سوم هزینه هایی بود که در بخش دولتی پرداخت می کرد و این یعنی که ما از لحاظ اداره و بهره وری بالا در منابع دارای مشکل هستیم که حتماً باید اصلاح شود.

معاون اول رییس جمهوری افزود: اگر این مشکلات اصلاح شود حتما منابع ما پاسخگوی مشکلات آموزش و پرورش است و اگر نباشد دولت مکلف است که منابع را تامین کند.

جهانگیری ادامه داد: سال 92 کل بودجه ای که به آموزش و پرورش پرداخت شد 14 هزار و 500 میلیارد تومان بود و در سال 95 بودجه این وزارتخانه به حدود دو برابر یعنی 30 هزار میلیارد تومان ارتقاء پیدا کرد.

وی گفت: هدف دولت این بود که معلمین به عنوان کسانی که بار اصلی رسالت آموزش و پرورش را بر عهده دارند باید احساس کنند که از زندگی و وضعیت مالی خوبی برخوردار می شوند و یا برنامه ویژه ای در بحث آموزش و پرورش دانش آموزان اتفاق بیفتد.

جهانگیری در ادامه به اجرای طرح رتبه بندی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: تصور دولت آن بود که با اجرای این طرح اتفاقات خوبی رخ خواهد داد اما متاسفانه آنطور که انتظار می رفت در میان معلمان رضایت مشاهده نشد که شاید دلیلش این بود که مسائل و دشواری های معلمان به قدری است که این گونه اتفاقات نمی تواند تغییرات قابل ملاحظه ای در زندگی برای آنها ایجاد کند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه می خواهیم کاری کنیم که بهره وری مطلوبی از منابع دولت ایجاد شود، افزود: علی رغم محدودیت بودجه ، به دلیل اهمیت آموزش و پرورش،‌ جایگاه والای معلم و رسالت سنگین آنان ، دولت آمادگی دارد روش هایی را پیدا کند تا بتوانیم مشکلات معلمان کشور را حل و فصل کنیم.

وی ادامه داد: برای داشتن آموزش و پرورشی که می خواهد در عصر دانایی پاسخگوی نیازهای جامعه باشد، مدارس باید مجهز به ابزار آموزشی نوین باشند و این که گفته شود هنوز مدارس کپری وجود دارد موضوع ناخوشایندی برای مسئولین کشور است که باید با همت و تلاش جدی این دغدغه ها را برطرف کنیم.

عصر روز دوشنبه با حضور معاون اول رییس جمهوری آیین تکریم دانش آشتیانی وزیر سابق آموزش و پرورش و سیدمحمد بطحایی وزیر جدید این وزارتخانه برگزار شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام