اخبار اداری و استخدامی

نظام اداری در خدمت‌رسانی با مشکل مواجه است/ بهره‌وری منفی یک نظام حکمرانی

معاون رئيس‌جمهور در همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی»: بهره‌وری نظام حکمرانی بر اساس شاخص‌ها، صفر نیست؛ بلکه منفی یک است/ نظام اداری در خدمت‌رسانی با مشکل مواجه است اما بیش از هر چیزی دغدغه کارکنان آن ساعات اداری و اضافه کاری است.

دکتر میثم لطیفی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در همایش تخصصی «جریان‌های حلقه‌های میانی؛ پیشران حکمرانی مردمی» با تکیه بر نظرات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص توجه به حلقه‌های میانی، گفت: «حکمرانی مردمی نه جان‌مایه‌اش اقتدار سیاسی است و نه بر منطق بازار و سود؛ بلکه اصالت آن بر نهاد اجتماعی است و از مسجد شروع می‌شود.»

به گزارش روابط عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، این همایش اول خردادماه در سالن کوثر نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و لطیفی به عنوان سخنران در این همایش با تاکید بر اینکه برای هر موضوع و ماموریتی، نمی‌توان یک ساختار جدید اداری ساخت، تصریح کرد: «در حال حاضر بهره‌وری نظام حکمرانی بر اساس شاخص‌ها، صفر نیست؛ بلکه منفی یک است. به طوری که ۸۰ درصد درآمد کشور، به حقوق و دستمزد یک ساختار گسترده و به تعبیری ناکارآمد تبدیل می‌شود. این نظام اداری در خدمت‌رسانی با مشکل مواجه است اما بیش از هر چیزی دغدغه کارکنان آن ساعات اداری و اضافه کاری است.»

لطیفی راه‌حل را حرکت به سوی الگوی حکمرانی مردمی دانست و تشریح کرد: «حکمرانی لیبرال مبتنی بر بانک، بیمه و بورس و در جهت الگوی بازار حرکت می‌کند. الگوهای سوسیالیستی هم مبتنی بر دولت‌ها و قدرت‌های مقتدر است و همه چیز در دست دولت قرار دارد. ما یک خط سومی داریم و آن الگوی حکمرانی مردمی است.»

وی افزود: «باید از همان نهاد اجتماعی که حکومت اسلامی شکل گرفته، شروع کنیم و الگوی حکمرانی خانواده محور و مسجد محور را مدنظر قرار دهیم.»

لطیفی با بیان اینکه حکمرانی به یک بازسازی بر اساس دال مرکزی نیازمند است، گفت: «اگر در حوزه ساختار و ساز و کارها به دال مرکزی حکمرانی اسلامی برنگردیم، باید بدانیم که این نهادها، نهادهایی هستند که برای خودشان ساختارسازی کرده و جریان‌های خود را ایجاد خواهند کرد.»

وی با اشاره به شناخت آفرینی، اصلاح جهت‌گیری، امیدبخشی و امیدآفرینی و ارائه راهکار عملی به عنوان چهار برداشت از سخنان مقام معظم رهبری گفت: «ما نیاز داریم از ظرفیت جوانان انقلابی استفاده کنیم. دولت دست نیاز به سمت نخبگان دراز کرده است. گوش دولت آماده شنیدن تمام ایده‌هایی است که قابلیت عملی شدن دارند.»

لطیفی افزود: «اتفاقات بزرگی در کشور رقم می‌خورد اما بلد نیستیم تبلیغ کنیم. اما همانگونه که کشورهای متخاصم ناامیدی را پمپاژ می‌کنند، ما باید امیدواری را به نوجوانان و جوانان انتقال دهیم.»

وی، «تمرکز روی مسئله»، «ایجاد برنامه کاری»، «پیدا کردن راهکار» و «ارائه راهکار» را به عنوان مراحل حل مسئله دانست و گفت: «اگر در مقام تصمیم‌گیری نیستیم، راهکار که می‌توانیم ارائه دهیم.»

لطیفی در پایان استفاده از ظرفیت مردمی را لازم دانست و گفت: «در برخی از حوزه‌ها، نیروی متخصص تربیت نشده که امروز از آن بهره ببریم و باید از ظرفیت مردمی استفاده کنیم و اگر به دنبال ظرفیت مردمی نرویم، باید ساختارها را افزایش بدهیم. سرشاخه‌های نظام در شهرستان‌ها، روستاها و بخش‌هاست و خدمت در آنجا ارائه می‌شود، اما توجه برخی مسئولان به ساختارهای اداری در مناطق بزرگ‌تر است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام