آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

دستورالعمل‌های استخدام نیروهای استعدادهای برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی تهیه شده است

دستورالعمل‌های آیین‌نامه استخدام و نگهداری سرمایه انسانی استعدادهای برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی تهیه شده است.

شناسنامه قانون- تفاهم‌نامه نوآوری در حوزه بهره‌وری صبح روز شنبه، ۳۱ اردیبهشت، در محل خانه نوآوری و فناوری ایران به امضای دکتر میثم لطیفی؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و دکتر سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور رسید.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از روابط‌عمومی سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر لطیفی با بیان اینکه این سازمان از دو سو می‌تواند به این حوزه کمک کند، گفت: «اولین کمک ما، به لحاظ شأن حکمرانی‌ سازمان اداری و استخدامی کشور است و باید دستگاه‌های دولتی را مکلف کنیم کفه عرضه و تقاضای دانش‌بنیانی را به نفع بخش تقاضا تقویت کنند. کارهای ارزشمندی در این حوزه صورت گرفته اما در دستگاه‌ها فرهنگ استفاده از این موضوع، نیست و یک مقاومتی برای تغییر وجود دارد.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر می‌توانیم در تدوین برخی از آیین‌نامه‌ها و مقررات و اصلاح ساختار دستگاه‌های اجرایی به پیشبرد این حوزه کمک کنیم. ما باید به سمت ساختارهای چابک و حتی‌الامکان غیردولتی‌شده برویم. امروز اندازه دولت بزرگ و غیربهره‌ور است.»

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تأکید کرد: «ما راهی نداریم جز اینکه در آینده دولت را به اندازه یک آیکون روی تلفن‌های همراه کوچک کنیم و این اتفاق را نباید دولت رقم بزند، بلکه دولت باید در سطح مشخص‌کردن پروتکل‌های پلتفرم‌ها نقش داشته باشد و حتی در سطح نگارش پلتفرم‌ها هم ورود نکند. باید به سمت ارائه خدمات ۲۴ساعته به مردم برویم. فناوری امروز به ما کمک می‌کند خدمات را ارزان‌تر و سهل‌تر ارائه کنیم و باید در این مسیر از این ابزار کمک بگیریم.»

دکتر لطیفی در پایان ضمن تشکر از دکتر ستاری و مجموعه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تفاهم‌نامه همکاری، تصریح کرد: «باید خیلی مراقب باشیم و کمک کنیم که این تفاهم‌نامه در این مرحله نماند و اجرایی شود، سازمان اداری و استخدامی کشور تمام‌قد آماده همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.»

در ادامه این نشست، دکتر سورنا ستاری گفت: «در حوزه بهره‌وری، مانند سایر حوزه‌ها کارهای روی‌زمین‌مانده بسیار است که سازمان ملی بهره‌وری ایران با تغییر جهت و رویه‌های پیشین خود می‌تواند بیش از پیش نقش‌آفرین و مؤثر باشد.»

گفتنی است، دکتر میثم لطیفی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه، از بخش‌های مختلف خانه نوآوری و فناوری ایران بازدید کرد و در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اقدامات معاونت علمی تحولات خوبی در حوزه دانش بنیان کشور ایجاد کرده است، گفت: «برای دستیابی به حکمرانی هوشمند، باید بیشتر از گذشته از شرکت‌های دانش‌بنیان در اداره دولت استفاده کنیم.»

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، فضای کار، نیروی انسانی و ساختارهای اداری تحولات جدی یافته است، اظهار کرد: «اگر بخواهیم خدمات را آسان‌تر به مردم ارائه دهیم و این خدمات در دسترس‌تر و با فساد کمتر و سلامت بیشتر باشد، راهی جز استفاده از مجموعه‌های دانش‌بنیان نداریم.»

دکتر لطیفی ادامه داد: «جذب و استخدام در بخش‌های دولتی، توسعه و توانمندسازی کارکنان دولت، اصلاح‌های فرآیندهای اداری، اصلاح ساختارها و تمرکززدایی و واگذاری امور به مردم، از جمله حوزه‌هایی هستند که باید برای پیشبرد آن‌ها از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان بهره برد. ما با توجه به شعار سال، در حوزه‌های حکمرانی و اداره از دانش‌بنیان‌ها استفاده می‌کنیم و امیدوارم بازدید امروز مقدمه‌ای برای همکاری جدی با این مجموعه‌ها باشد، چون قطعاً رفع بخش عمده‌ای از مشکلات کشور از طریق راهکارهای شرکت‌های دانش بنیان خواهد بود.»

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در خصوص رویکرد این سازمان در زمینه جذب نخبگان در دستگاه‌های دولتی خاطر نشان کرد: «آیین‌نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعدادهای برتر و نخبه در دستگاه‌های اجرایی تهیه شده است و به دنبال این هستیم که برای استخدام نخبگان خط ویژه‌ای ایجاد کنیم؛ چراکه نخبگان انتظار دارند نوع شغلی که برای آن‌ها طراحی می‌شود متناسب با استعداد و ظرفیت‌هایشان باشد.»

وی اصلاح ساختارهای شغلی را از دیگر اقدامات این سازمان در راستای اجرایی‌سازی آیین‌نامه جذب نخبگان در دستگاه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: «نظام جبران خدمات و ارزیابی و ارتقای این افراد از دیگر موضوعاتی است که با عملیاتی‌شدن این آیین‌نامه پیگیری می‌شود.»

دکتر لطیفی با تأکید بر اینکه اجرای این آیین‌نامه آغاز شده است، افزود: «ضوابط اجرایی و شیوه نامه‌های آن تهیه شده است و از آنجایی که بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی در اجرایی‌سازی این آیین‌نامه مشارکت دارند، زمینه فراهم شده و ما هم این فرصت را ایجاد می‌کنیم تا از ظرفیت نخبگان بیش از گذشته استفاده شود.»

2 دیدگاه

  1. اجرای بازنشستگی کارمندان بیمارونانوان که بالای ۲۵ سابقه دارندوجایگزینی نیروهای غیررسمی هرسازمان بجای آنها واین دیگربار مالی هم ندارد.

  2. سلام بهتر بود آیین نامه جذب مدیران با استعدادهای برتر رو طراحی میکردن. چون تصور کنین یک کارمند نخبه زیر دست یک مدیر نالایق و اغلب بیسواد چه زجری میکشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام