اخبار اداری و استخدامی

سامانه آینه بهره‌وری ایران (سابا) رونمایی شد

امروز در مراسمی با حضور رئیس سازمان امور استخدامی و رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، سامانه آینه بهره وری ایران (سابا) رونمایی شد.

به گزارش شناسنامه قانون به نقل از فارس، امروز در مراسمی با حضور میثم لطیفی، رئیس سازمان امور استخدامی و پیشوایی، رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران، سامانه آینه بهره‌وری ایران (سابا) رونمایی شد.

‌در این مراسم رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت: ایران با توجه به پتانسیل خوبی که در اقتصاد دارد می‌تواند به سمت افزایش بهره‌وری حرکت کند و در سال آینده هدف‌گذاری دولت تحقق رشد ۸ درصدی است که طبق هدف‌گذاری انجام شده ۳.۵ درصد از این رشد از محل بهره‌وری باید به دست بیاید.

پیشوایی افزود:‌ در ۱۰ سال گذشته رشد اقتصادی کشور نیم‌درصد و رشد بهره‌وری منفی ۱ درصد بوده است و شاید یکی از عللی که رهبر انقلاب دهه ۹۰ را دهه تلخ عنوان کردند آمار نامناسب در بخش رشد اقتصادی و بهره‌وری باشد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران تصریح کرد: باید یک حرکت عمده و جمعی در حوزه بهره‌وری انجام شود. البته در سال ۹۹ رشد ۵.۷ درصدی در بخش بهره‌وری را تجربه کردیم که این رشد بسیار مناسبی بود اما رشد تک‌سالی نمی‌تواند ما را به اهداف برساند بلکه باید ۲ سال دیگر این میزان رشد در حوزه بهره‌وری را تجربه کنیم که تازه به شاخص بهره‌وری در سال ۱۳۹۱ برسیم.

پیشوایی گفت: چهار بخش صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و خدمات در اقتصاد داریم که از این چهار بخش تنها بخش کشاورزی به صورت مستمر رشد مثبت از ناحیه بهره‌وری داشته‌اند. البته ممکن است یکی از دلایل رشد منفی بهره‌وری در حوزه خدمات به دلیل کرونا باشد و در حوزه نفت و گاز هم تحریم‌ها بر کاهش بهره‌وری در این بخش اثرگذار بوده باشد.

به گفته وی، علت افزایش بهره‌وری و بخش کشاورزی استفاده بهینه‌تر از نیروی کار و افزایش به کارگیری فناوری در این بخش است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه برخی کشورهای آسیایی در یک دهه اخیر به طور متوسط ۱.۷ درصد در سال رشد ناشی از بهره‌وری داشتند که در مجموع در یک دوره ۱۰ ساله ۱۵ درصد رشد اقتصادی از این محل حاصل کرده‌اند.

پیشوایی با بیان اینکه براساس تکالیف بودجه و قانون برنامه توسعه سازمان ملی بهره‌وری مؤظف به پایش بهره‌وری و پیگیری استقرار چرخه بهره‌وری در دستگاه‌های اجرایی است، عنوان کرد: کمیته‌های بهره‌وری در اغلب دستگاه‌ها تشکیل شده و در سال آینده گزارش‌های دستگاه‌ها برای حوزه بهره‌وری دریافت و ارزیابی می‌شود.

وی افزود: یکی از تکالیف ما در سال آینده ارزیابی شرکـت‌های دولتی است و بر همین راستا در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ گزارشی تفصیلی از بهره‌وری شرکت‌های دولتی منتشر خواهیم کرد. هدف اصلی ما از انتشار این گزارش توجه به بهر‌ه‌وری در شرکت‌های دولتی است و هدف ما این است که بهره‌وری به یک حرکت و مطالبه ملی تبدیل شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به دغدغه مردم نسبت به دریافتی مدیران و انتشار فیش‌های حقوقی آنها در فضای مجازی اظهار داشت: با توجه به شفاف‌سازی که در این راستا در حال انجام است مردم می‌توانند از دریافتی مدیران مطلع شوند اما مهم‌تر از فیش‌های حقوقی نرخ‌ بهره‌وری در دستگاه‌ها و شرکت‌‌های دولتی است زیرا در پایین بودن بهره‌وری در دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی میلیاردها تومان به هدر خواهد رفت که بسیار فراتر از دریافتی مدیران است.

پیشوایی تصریح کرد: برای تبدیل شدن بهره‌وری و دغدغه مردم و تحقق حکمرانی مردمی سامانه سابا با هدف رصد و پایش بهره‌وری در همه دستگاه‌ها و شرکت‌های دولتی و همچنین بخش های مختلف اقتصاد طراحی و راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به قابلیت‌های سامانه ملی آینه بهره وری ایران گفت: در آینده نزدیک امکان پایش و رصد بهره‌وری در شرکت‌های دولتی هم فراهم خواهد شد و محققان می‌توانند از داده‌های این سامانه و حتی داده‌های خام آن برای مطالعه و تحقیقات استفاده کنند، در این سامانه مقایسه کشورها با یکدیگر، عملکرد سازمان‌های دولتی و استقرار چرخه بهره‌وری و گام‌های طراحی شده برای آن مشخص شده و به صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران گفت:‌عزم جدی دولت افزایش بهره‌وری در اقتصاد و تبدیل آن به مطالبه جدی برای افکار عمومی است.

مطالب مرتبط:

شناسنامه قانون در تلگرام