اخبار اداری و استخدامی

معرفی سامانه آینه بهره‌وری ایران (سابا) در دیدار با “سلام سفاف” وزير توسعه اداری سوريه

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران در دیدار با دكتر سلام سفاف، وزير توسعه اداری جمهوری عربی سوريه، ضمن معرفی سازمان ملی بهره‌وری , سامانه آینه بهره‌وری ایران (سابا)، راهبردها، حوزه فعالیت و اهداف سازمان را تشریح کرد.

دکتر میرسامان پیشوایی با بیان تعریفی از «بهره‌وری» و اینکه سازمان ملی بهره‌وری ایران متولی موضوع بهره‌وری در کشور است، خاطرنشان کرد: حرکت بهره‌وری در ایران حدود ۶۰ سال قدمت دارد. بنابراین کشور ایران آمادگی دارد همان‌ طور که در روزگار سخت در کنار مردم سوریه بوده است، در ادامه مسیر هم، این کشور را در زمینه همکاری‌های مشاوره‌ای در خصوص تشکیل نهاد بهره‌وری و ارائه آموزش‌های تخصصی در حوزه بهره‌وری توسط مدرسان و متخصصان ایرانی همراهی کند.

وی با اشاره به ماموریت سازمان ملی بهره‌وری ایران، خاطرنشان کرد: این سازمان راهبر «حرکت ملی بهره‌وری» در راستای «ارتقای مستمر بهره‌وری کشور» به‌منظور تحقق پیشرفت پایدار کشور و تمدن نوین اسلامی است و در عین حال چشم‌انداز ما این است که از نظر بهره‌وری، الهام‌بخش کشورهای آسیایی باشیم.

پیشوایی ضمن تشریح ساختار سازمانی سازمان ملی بهره‌وری ایران، تاکید کرد: تا زمانی که موضوع بهره‌وری به یک مطالبه ملی در سطح جامعه تبدیل نشود، در این حوزه اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ از این‌رو می‌کوشیم مردم و متخصصان را در حوزه بهره‌وری دغدغه‌مند کنیم تا حرکتی ملی در این حوزه شکل گیرد؛ به‌طوری که مردم و متخصصان نسبت به مدیری که مدیریت بهره‌ورانه ندارد، مطالبه‌گر باشند. لازمه این امر این است که تفکر بهره‌ورانه از کانون خانواده شروع شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران ضمن معرفی سامانه آینه بهره‌وری ایران (سابا)، به تشریح کارکرد این سامانه پرداخت و افزود: یکی از اقدام‌های مهمی که در سال جاری در دستور کار سازمان قرار گرفته است، تکمیل این سامانه بوده است.

وی با اشاره به اقدام‌های کلیدی سازمان ملی بهره‌وری ایران تصریح کرد: تکلیف جدید سازمان که از سال گذشته در حال انجام آن هستیم، ارزیابی بهره‌وری شرکت‌های دولتی است که برای تحقق این امر، در قانون بودجه سنواتی کشور، بندی اضافه شده است که بر مبنای آن پاداش اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های دولتی وابسته به گزارش سازمان ملی بهره‌وری است. همچنین با همکاری سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) قرار است در آینده نزدیک، سازمان ملی بهره‌وری ایران به‌عنوان نهاد اعتباربخشی، گواهینامه بین‌المللی متخصصان (CB) در حوزه بهره‌وری را صادر کند.

دکتر پیشوایی ضمن اشاره به زمینه‌های همکاری مشترک بین دو کشور، از اعلام آمادگی سازمان ملی بهره‌وری ایران جهت صدور گواهینامه بین‌المللی برای متخصصان سوری، خبر داد و خاطرنشان کرد: این سازمان همچنین می‌تواند در زمینه انتقال تجارب و تبادل دانش با کشور سوریه همکاری کند. در همین حال، آمادگی داریم با همکاری کشورهای محور مقاومت مانند سوریه، عراق، لبنان و یمن در حوزه بهره‌وری اتحادیه‌ای تشکیل دهیم.

دكتر سلام سفاف، وزير توسعه اداري جمهوري عربي سوريه در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در نظام اداری دستاوردهای بزرگی کسب کرده است و در حال حاضر با تمرکز بر اصلاحات نظام اداری، تبدیل به قدرت منطقه‌ای شده است، افزود: رئیس‌جمهوری سوریه به‌دنبال تحقق این ایده‌ها و اصلاحات در سوریه است و از بهره‌ گرفتن از تجربه کشور ایران و ایده‌های بسیاری که در این زمینه دارد استقبال می‌کند.

وی با بیان اینکه کشور سوریه به تازگی شرایط جنگی را پشت سر گذاشته است و برای حرکت در مسیر پیشرفت ملزم به اصلاح نظام اداری خود است، خاطرنشان کرد: استنباط من از کشور ایران این است که این کشور بعد از جنگ تحمیلی، گام‌های بسیار خوبی برای پیشرفت برداشته است و کاملا بر این واقفم که با چه مشکلاتی روبه‌رو شده است تا به نقطه کنونی برسد.

وزير توسعه اداری جمهوری عربی سوريه با اشاره به سابقه حضور خود در اداره توسعه انسانی کشور سوریه، بیان کرد که به‌ خوبی با موانع موجود در این حوزه آشناست و بعد از تصویب قانون اصلاح نظام اداری توسط بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه، اهمیت این امر بیش از پیش بر همگان آشکار است.

وی با اشاره به این که پروژه‌ای برای تبدیل وزارت صنایع سوریه به وزارت توسعه در حال انجام است یادآور شد: وزارت صنایع سوریه در سال ۱۹۶۰ میلادی تاسیس شده است و به‌رغم گذشت ۶۰ سال، به نتایج قابل قبول دست نیافته است و این مسئله حاکی از آن است که وجود نهادی به‌عنوان متولی امر بهره‌وری در کشور سوریه ضروری است. اگرچه در اواسط سال گذشته میلادی سازمان سنجش کیفیت به‌منظور بازنگری سیستم اداری تاسیس شده است.

لازم به ذکر است، در بخش دوم این نشست، علیرضا یوسف‌زاده، ارزیاب جایزه ملی کیفیت و بهره‌وری ایران، مدل‌های تعالی و کیفیت سازمانی در ایران و مدل تعالی سازمانی EFQM (ابزار مدیریت کیفیت در اروپا) را برای حاضران در نشست ارائه کرد.

بیشتر ببینید:

1 دیدگاه

  1. خداوند به هر کشوری رحم کنه که میخاد از بهره وری ایران الگو بردادری کند. کدام بهره وری؟
    ساعت کاری در ایران 20 دقیقه هم نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام