آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

بخشنامه حداقل دستمزد سال 1401 و دستورالعمل های تبعی آن ابلاغ شد

بخشنامه حداقل دستمزد سال 1401 برای اجرا ابلاغ شد

شناسنامه قانون- بخشنامه حداقل مزد سال 1401 و دستورالعمل های تبعی آن برای اجرا ابلاغ شد. بخشنامه مذکور به امضای وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دستورالعمل های تبعی آن به امضای مدیر کل روابط کار وجبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت اجرا ابلاغ شد.

پیوست بخشنامه حداقل مزد سال 1401 و دستورالعمل‌های تبعی آن

بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱ چیست؟

بخشنامه حقوق سال ۱۴۰۱ که با عنوان بخشنامه مزد ۱۴۰۱ قانون کار بخشنامه مزد ۱۴۰۱ کارگران نیز شناخته می‌شود در واقع مصوبات جلسه شورای عالی کار برای تعیین افزایش حقوق و دستمزد ۱۴۰۱ است که پس از امضای صورتجلسه مربوطه توسط اعضای شورای عالی کار تدوین شده و به امضای وزیر کار می‌رسد. در بخشنامه مزد حداقل مزد و حقوق ۱۴۰۱،  نرخ و درصد افزایش حقوق ۱۴۰۱، بن کارگری (کمک هزینه اقلام مصرفی خانوار، پایه سنوات تعیین می‌شود. تعیین حق مسکن از وظایف شورای عالی کار نیست و در بخشنامه مزد درج نمی‌شود. مبلغ و میزان افزایش حق مسکن از طرف شورای عالی که به هیات وزیران پیشنهاد شده و توسط هیات وزیران تصویب می‌شود. پس از تصویب حق مسکن لیست حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ می‌تواند تکمیل شود. بدیهی است تا زمانی که حق مسکن جدید تصویب نشده باشد کارفرما مکلف است حق مسکن گذشته را به کارگران پرداخت کند.

دستورالعمل افزایش حقوق در کارگاه‌های دارای طبقه‌بندی مشاغل چیست؟

در متن اصلی بخشنامه مزد و جدول حقوق و دستمزد سال ۱۴۰۱ حداقل دستمزد کارگران در کارگاه‌های فاقد طبقه بندی مشاغل، فرمول افزایش مزد سایر سطوح مزدی و پایه سنوات فاقد طبقه بندی مشاغل تعیین می‌شود.

نحوه و چگونگی افزایش حقوق ۱۴۰۱ در کارگاه‌های دارای طبقه بندی مشاغل طبق روال سال‌های گذشته بلافاصله پس از صدور بخشنامه مزد توسط معاونت روابط کار تنظیم و همراه با بخشنامه مزد و حقوق منتشر می‌شود.

در این دستورالعمل ابتدا فرمول محاسبه افزایش حقوق ۱۴۰۱ کارگران طبقه بندی شده مشخص شده و طبق فرمول ارائه شده مزد گروه‌های شغلی کارگاه محاسبه و تعیین می‌شود.

علاوه بر فرمول محاسبه مزد گروه‌های شغلی، جدول پایه سنوات گروه‌های شغلی طبقه‌بندی مشاغل نیز در این دستور‌العمل تعیین و منتشر می‌شود.

پیوست بخشنامه حداقل مزد سال 1401 و دستورالعمل‌های تبعی آن

4 دیدگاه

    1. سلام. به هیات وزیران ارسال شده تا مصوب کنند. روال هر سال هست. فعلاً علی الحساب مطابق نرخ سال قبل پرداخت میشه و بعد از تصویب ابلاغ میشه تا کارگاه هم رقم را اصلاح کنه هم مابه التفاوت فروردین تا زمان تصویب و ابلاغ را (که معمولاً تیرماه بوده) پرداخت کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام