آزمون تعیین صلاحیت
اخبار اداری و استخدامی

ایرادات جدید شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان در خلال بررسی لایحه بودجه اصلاح شد

ایرادات جدید شورای نگهبان به لایحه رتبه بندی معلمان در خلال بررسی لایحه بودجه اصلاح شد

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در خلال بررسی های جزئیات لایحه قانون بودجه ۱۴۰۱، به منظور تامین نظر شورای نگهبان، ایرادات این شورا به لایحه رتبه بندی معلمان را اصلاح کردند.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس در میان بررسی ها و مذاکرات بودجه ای نمایندگان مجلس گفت: شورای نگهبان ایراداتی را نسبت به لایحه قانون رتبه بندی معلمان مطرح کرده است، ما نیز لایحه را به کمیسیون آموزش ارجاع داده و کمیسیون نیز پس از بررسی های لازم، اصلاحات مورد نظر شورای نگهبان را انجام داده است.

وی افزود: بر اساس ماده ۱۸۲ قانون آیین نامه داخلی مجلس، در دستور بررسی بودجه باید بلا انقطاع در کل ایام هفته جلسات بررسی بودجه را ادمه دهیم و موضوع دیگری را دستور جلسه قرار ندهیم، ولی این ماده تبصره‌ای نیز دارد که می‌گوید اگر مطالب فوری و فوتی اعم از طرح ها و لوایح دو فوریتی و غیره پیش آید که به تشخیص مجلس تأخیر آن موجب زیان شود باید درباره آن تصمیم‌گیری شود، پس اکنون در جلسه رای‌گیری خواهیم داشت تا پیشنهاد کمیسیون آموزش برای اصلاحات این لایحه مورد بررسی و رای گیری قرار گیرد.

پس از اظهارات رییس مجلس نیز بررسی یا عدم بررسی اصلاحات کمیسیون آموزش نسبت به ایرادات شورای نگهبان به لایحه رتبه‌بندی معلمان به رای گیری گذاشته شد، پس از موافقت این موضوع از سوی نمایندگان نیز اصل اصلاحات کمیسیون آموزش در لایحه رتبه‌بندی نیز به تصویب نمایندگان مجلس رسید و بدین شکل اصلاحات شورای نگهبان به این لایحه در جلسه علنی امروز مجلس رفع شد.

جزییات رفع ایرادات لایحه رتبه‌بندی معلمان

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه ایرادات جزئی شورای نگهبان در رابطه با لایحه رتبه بندی معلمان خارج از نوبت در صحن علنی مجلس اصلاح شد، گفت: لایحه رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اعمال و اجرا خواهد شد.

علیرضا منادی سفیدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملتضمن تبریک اعیاد شعبانیه، و روز پاسدار، جانباز و گرامی داشت یاد و خاطره شهید سردار سلیمانی، گفت: ایرادات مربوط به لایحه رتبه بندی معلمان خارج از نوبت در صحن علنی مجلس بررسی و اصلاح شد و لایحه به شورای نگهبان ارجاع شد.

وی یادآور شد: لایحه رتبه بندی به دلیل ایرادات جزئی شورای نگهبان به مجلس ارجاع داده شد که در نشست علنی امروز مجلس این ایرادات جزئی مورد اصلاح و تصویب قرار گرفت.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک به فرهنگیان بابت تصویب لایحه رتبه بندی معلمان، اضافه کرد: امیداورم شورای نگهبان نیز تا ساعتی دیگر نظر نهایی خود را نسبت به لایحه رتبه بندی معلمان اعلام کند.

منادی سفیدان تأکید کرد: لازم می‌دانم از شورای نگهبان به دلیل نظر مثبتی که به فرهنگیان داشتند و نگاه مثبتی که در زمینه ارتقای کیفیت آموزش و بهبود جایگاه و منزلت فرهنگیان برای نهایی شدن این لایحه به خرج دادند تشکر کنم چراکه شورای نگهبان ایرادات مبتنی بر اصل ۷۵ و بار مالی را مشمول این لایحه ندانست.

وی با بیان اینکه لایحه رتبه بندی معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اجرایی خواهد شد، افزود: از روز اولی که معلمان وارد کلاس درس می‌شوند، رتبه بندی خواهند شد، از طرفی همه کارکنان شریف وزارت آمورش و پروش که در حکم کارگزینی آنها معلم درج شده نیز شامل این لایحه خواهند شد و سه شاخصه حق شغل، حق شاغل و فوق العاده شغل فرهنگیان در رتبه بندی لحاظ می‌شود.

منادی سفیدان تصریح کرد: در رتبه بندی معلمان اولین رتبه، یعنی «آموزشیار معلم» ۴۵ درصد، دومین رتبه «مربی معلم» ۵۵ درصد، سومین رتبه «استادیار» معلم ۶۵ درصد، چهارمین رتبه «دانشیار معلم» ۷۵ درصد و پنجمین رتبه «استاد معلم» ۹۰ درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس ضمن تشکر و قدردانی از رئیس مجلس شورای اسلامی برای همراهی و یاری اعضای کمیسیون آموزش اظهار کرد: همچنین از رئیس جمهور، اعضای دولت و شورای نگهبان، نمایندگان مجلس به ویژه اعضای کمیسیون آموزش که حقیر را یاری کرده و پشت این موضوع ایستادند تا به نتیجه مطلوب برسد، تشکر و قدردانی می‌کنم. امیدوارم این مهم باعث افزایش کیفیت در آموزش و پرورش و تحول در این وزارت خانه شود.

1 دیدگاه

  1. سلام،
    در آیین نامه پیشنهادی برای ارتقا به رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم شرایط مدرک تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد0به همراه مقالات علمی پیش بینی شده است، یعنی بیش از ۹۵ درصد معلمان به این دو رتبه نخواهند رسید بویژه تنها نیم درصد همکاران به رتبه معلم استاد خواهند رسید و 99/5 درصد همکاران از این رتبه بهره ای نخواهند برد.در نتیجه همکاران از ده تا چهل سال سابقه تنها و حداکثر در رتبه سوم(استادیار معلم باقی خواهند ماند.)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام