اخبار اداری و استخدامی

در نخستین جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل دستمزد سال ۱۴۰۱ چه گذشت؟

نخستین جلسه تعیین حداقل دستمزد شورای عالی کار پس از ساعتها مذاکره در حالی پایان یافت که نمایندگان کارگری بر نزدیک شدن رقم دستمزد ۱۴۰۱ به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت کارگران تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، پنجمین نشست شورای عالی کار با موضوع دستمزد ۱۴۰۱ که از ساعاتی قبل در وزارت کار آغاز شده بود، با اعلام نقطه نظرات و دیدگاههای گروه کارگری و کارفرمایی پایان یافت.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی به دلیل دیدار با معاون اول رییس جمهور موفق به حضور در جلسه نشد هرچند که قبل از شروع نشست دستمزد، دیدار کوتاهی با نمایندگان دو گروه کارفرمایی و کارگری داشت و با آنها گفت و گو کرد.

در این نشست، طرفین دیدگاهها و نقطه نظرات خود را در خصوص دستمزد سال آینده وشرایط بنگاه‌ها مطرح کردند.

گروه کارفرمایی معتقد بود برخی از هزینه ها مثل مسکن، هزینه های اجتماعی و برای عموم مردم است و تاکید داشتند که دولت طبق قانون اساسی موظف به تامین و پرداخت این هزینه ها و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است.

نمایندگان گروه کارگری نیز توجه به تبصره یک و دو ماده ۴۱ قانون کار را خواستار شده و بر نزدیک شدن رقم دستمزد کارگران به هزینه ۹ میلیون تومانی سبد معیشت تاکید داشتند.

هادی ابوی نماینده کارگران در شورای عالی کار جزئیات بیشتری از نخستین نشست شورای عالی کار در اختیار ایسنا قرارداد و گفت: پنجمین نشست شورای عالی کار با حضور معاون روابط کار، نماینده وزارت صمت، نماینده موسسه استاندارد و نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل شد. گروه کارگری در بیان نقطه نظرات مزدی خود بر لزوم توجه به بند ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار که به نرخ تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت خانوار اشاره دارد، تاکید کردند. با توجه به آنکه رقم ماهانه سبد معیشت خانوارهای کارگری در نشست قبلی شورای عالی کار ۸ میلیون و ۹۷۲ هزار تومان تعیین شد، نمایندگان کارگری نزدیک شدن رقم دستمزد سال آینده به سبد معیشت را خواستار شدند.

ابوی در خصوص مطرح شدن موضوع مزد منطقه ای نیز گفت:مقرر شد تا این طرح به صورت آزمایشی در پنج نقطه کشور و از سال آینده به اجرا درآید و پس از به دست آمدن نتایج آن، در خصوص اجرای آن تصمیم گیری شود لذا دستمزد ۱۴۰۱ همچون روال سال های گذشته تعیین خواهد شد.

به گزارش ایسنا، دومین نشست دستمزد شورای عالی کار در تاریخ چهاردهم اسفند ماه و شنبه هفته آینده برگزار می شود.

در جلسه امروز دیدگاه‌های حداقل دستمزد ۱۴۰۱ مطرح شد اما به عدد و رقم ورود نشد

در جلسه امروز شورایعالی کار، سه طرف دیدگاه‌های خود را بیان کردند.

فرامرز توفیقی (از نمایندگان کارگری دستمزد) در ارتباط با خروجی جلسه امشب (هفتم اسفند) به خبرنگار ایلنا گفت: در این نشستِ شورایعالی کار، هر سه گروه دولتی، کارگری و کارفرمایی دیدگاه‌های خود را در ارتباط با حداقل دستمزد ۱۴۰۱ مطرح کردند اما به عدد و رقم ورود نشد.

وی افزود: در این نشست، در رابطه با تاثیر حداقل دستمزد در پایداری و توانمندی اقتصادی و اجتماعی خانوارهای کارگری بحث و اهمیت موضوع تبیین شد و مقرر شد که در نشست شنبه آینده به بحث عدد و رقم ورود کنیم.

توفیقی با بیان اینکه «جلسات امسال در بستر علمی پیش می‌رود» افزود: امسال جلسات منطقی و در راستای قانون جلو می‌رود و تا اینجای کار، روند نشست‌ها و مذاکرات مثبت بوده است؛ امیدواریم در بقیه مسیر نیز همین رویه علمی و منطقی در پیش گرفته شود و دستمزد ۱۴۰۱ براساس هزینه‌های خانوار و محاسبات سبد معیشت تعیین شود.

نشست بعدی شورایعالی کار، چهاردهم اسفند با موضوع تعیین دستمزد سال آینده برگزار خواهد شد.

پیش از این، علی‌حسین رعیتی‌فرد گفته بود: امشب جلسه شورای عالی کار برای تعیین حداقل حقوق کارگران که با حضور شرکای اجتماعی، کارگران و کارفرمایان برگزار می‌شود.

به گفته وی، در جلسات قبلی شورای عالی کار سبد معیشت میانگین خانوار کارگری ۸ میلیون و ۹۷۵ هزار تومان تعیین شد همچنین نرخ تورم یکساله منتهی به بهمن امسال ۴۱.۴ درصد از سوی مرکز آمار ایران اعلام شده است که با توجه به این دو مؤلفه و در یک فرآیند چانه‌زنی بین شرکای اجتماعی حداقل مزد کارگران برای سال آینده تعیین می‌شود.

وی افزوده بود: حداقل مزد بستگی به توافق جامعه کارگری و کارفرمایی است تا کنون ۴ جلسه شورای عالی کار برگزار شده امروز پنجمین جلسه برگزار می‌شود همچنین تا کنون ۱۰ جلسه کمیته تخصصی مزد در ذیل شورای عالی کار برگزار شده است.

معاون روابط کار وزارت کار در مورد آمار کارگران گفت: کارگران مشمول قانون کار ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند، همچنین کارگاه‌های زیر ۵ نفر متفاوت است، اما کارگاه‌های دارای ۵ نفر و بالاتر به تعداد ۸۸ هزار کارگاه در کشور وجود دارد.

مطالب مرتبط:

33 دیدگاه

  1. سلام
    تمام قیمتها در ایران به دلار حساب میشه
    درکشور سوییس که حداقل حقوق کارگران شش هزاردلار هست
    گوشت گوسفندبسته بندی شده بدون چربی و استخوان کیلویی ۱۲ فرانکه که میشه حدود سیصد هزار تومن و دقیقا با قیمت گوشت در ایران یکی هست
    ولی حداقل حقوق کارگران ایران صد دلار حساب شده که یعنی ما گوشت رو به قیمت کشور سوییس میخریم ولی حقوق کارگران اونجا شصت برابر ایرانه

  2. سلام وقتتون بخیر اگه یه مدیر با کفایت باشه میتونه تو بدترین مشکلات اداره امور رو هدایت کنه اما متاسفانه این مدیر وجود نداره خیلی ها با مدارک بالا هستن که دارن زیر دست افراد بی سواد و نالایق کار میکنن اگه هر چیزی جای درستش قرار بگیره عالیه نمونه ش خود من که مدرک کارشناسی علوم سیاسی دارم تو شرکت کارگری میکنم و این استعداد و توانایی های هست که بیهوده هدر میرن اگه جایی بود که هر رشته رو از پایه درست کرد عالیه که انقدر پراکندگی نداشته باشیم ممنون که وقت گذاشتید این متن رو خوندید

  3. باعرض سلام وخداقوت خدمت همه،اقایان عزیز چرا در درک و فهم این موضوع که ما کارگران و کارمندان بدبخت آرین مردم جهان هستیم مقاومت میکنید،هرچقدرجلسه یا کمیسیون یاامثال اینها برگزار بشه ولی خروجی این جلسات هیچی جز تباهی نباشه پس چرا الکی دلخوشیم که مجلس داریم نماینده داریم و….،کشوری که بزرگانش در مقابل زجر وناتوانی مردمش در همه شرایط کر وکورن چه انتظاری دارید که به وضعیتش رسیدگی کنند،خلاصه کلام هیچ وقت کسی که سیره خبرازحال گرسنه ندارم یا کسی که سواره خبر از حال پیاده نداره،حقوق 80درصدمردم زیر10میلیون باید باشه تا مردم سرگردم بدبختیهایشان باشندودولت مردان هرکاری خواستن به راحتی هرچه تمام‌تر بکنند

  4. با سلام بنده کارمند رسمی وزارت صمت هستم باور میکنید که با توجه به اینکه 24 سال خدمت دارم و رسمی هستم با مدرک لیسانس از ابتدای خدمتم با دو فرزند تو حکم کارگزینی 7700000 تومان برام محاسبه شده که بعد از کسر بیمه و مالیات و بیمه تکمیلی دریافتی بنده 6700000 تومان است همیشه در اولین روزهای ماه دیگه پولی برای خرج کردن ندارم. تنها درخواستم رسیدگی به مشکلات ما کارمندان رسمی دولت است

  5. سلام نمایش و دیدار دوستانه به بهانه دستمزد کارگران وقتی نماینده کارگران از سوی وزیر کار با معرفی مجلس انتخاب می‌شود جلسه اول وزیر کار نیست جلسه دوم نماینده کارگران نیست جلسه سوم نماینده کارفرمایان نیست جلسه بعدی نماینده حقوقی مجلس نیست جلسه بعدی کارفرما قبول نمی‌کند جلسه بعدی نماینده کارگران امضاء نمی‌زند جلسه بعدی وزیر در ماموریت کاری است جلسه بعدی توافق حاصل نمی‌شود ودولت خودش توسط وزیر کار که باید هوای پیمانکاران یا کارفرمایان را داشته باشد نرخ تورم ۲۳۰ درصدی را ۲۰ درصد اعلام می‌کند شما که قراره آخرش ۲۰ درصد اضافه کنید با منت چرا این همه جلسه میزارید آبروی کارگران را به چند میفروشی نماینده کارگران که توسط نماینده مجلس انتخاب شدی ما با این داستان سالهاست آشنا هستیم درسته کارگران اما سواد تحلیل وتجربه سالیان قبل برای ما درس بوده وهست فقط یک چیزی به نماینده کارگران دراین جلسه بعداز خوش وبش با رفقات سهم خودت رو از کارفرمایان بگیر شاید مثل سالها قبل بدردت بخوره

  6. هیچ اراده ای برای بهبود شرایط وجود نداره، این جلسات هم نمایشیه که هر سال راه میندازن، اولش کلی سر و صدا، نهایت یه مقدار ناچیز اضافه میکنن که دردی از هیچ کارگری درمان نمیکنه. اگه بخوان حق امثال کارگر رو بدن، جیباشونو چجوری پر کنن؟

  7. درود
    وقتی فرق میزارید برای پرداخت عیدی بین بازنشسته مجرد و متاهل
    لطفن پرونده مجردها رو هم کمی بخودتون زحمت بدید و مطالعه کنید ببینید آیا اون مجرد مطلقه هستش یانه؟؟دارای فرزند هست یا نه؟؟
    الان من بازنشسته مجرد هستم اما یه دخترو دومادو نوه دارم ک مدام میان پیش من
    من نباید بهشون عیدی بدم ؟ من نباید از مهمونام پذیرایی کنم ؟؟ من خودم ک مستاجرم هزینه ندارم ؟؟ من قسط و بدهی ندارم ؟؟

    1. کی ب این حرفا اصلا توجهی می‌کنه کلا اونا بحث حقوق کارگربراشون مهم نیست ی رقمی ک قبلا باهم توافق کردن آخرش همچون اعلام میکنن دیگه کاری با این بحثاندارن ابجی

    2. با سلام لطفا با اسم و آبروی کارگر بازی نکنید شما که هر سال این جلسات رو برگزار می کنید و برای جامعه کارگری که سودی نداره چون تو هر جلسه یکی نیست پس مجلس محترم زحمت همون رقم ۱۲ تا ۲۰درصد رو بکشه و ما رو بیشتر سپر بلای خودتون نکنید و بخاطر مبلغ ماموریت و شرکت در جلسات با اعداد و کاغذ ها بازی نکنید و پول مالیات کارگران رو حیف و میل نکنید .برگزاری جلسات از اون پایین ترین رده تا بالاترین رده شرکت کننده و نفرات پشت صحنه حقوق و حق برگزاری جلسه میگیرند به غیر از حقوق ماهانه پس لطفا اینقدر به جامعه ضرر نزنید و همون کار اخر رو همین اول انجام بدهید

  8. درود
    نماینده کارگران چه کسانی هستند و چقدر حقوق میگیرند؟بنده در یک شرکت دارویی مشغول هستم و برحسب اعتمادی ک به مدیر داشتم بعد از ۲۰ماه قراردادهایم رو امضا کردم!اما متاسفانه نسبت به سایر شرکت ها نصف پرداخت کردن!بعد از ۲۰ماه بهم گفتن خودت و نیسانت با حدود ۱۵۰۰۰کیلومتر ماهیانه ک نشان از دوندگی بالا داردبه میزان ۷میلیون تومان که عیدی و سنوات نیز بهت تعلق نمیگیرد!نصف این مبلغ فقط هزینه سوخت میشود،سوای بیمه ،لاستیک،و سایر هزینه های تعمیراتی ک ممکن است پیش آید!و متاسفانه هیچکس هم جوابگو نیست!مستحضرید که قیمت دارو هم لحظه ای بالا میرود اما این افزایش قیمت ها نباید هیچ چیزی از آن عاید کارگر شود؟ در این شرکت مرجوعی ها نیز از حقوق کارگر کسر میشود!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام