دکتر لطیفی با حضور در آیین رونمایی از سامانه استعدادیابی مدیران صالح کارآمد (امصاک) که ظهر امروز در محل سازمان اقتصادی کوثر برگزار شد، به ایراد سخن پرداخت.
شناسنامه قانون- معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با اشاره به روایت «مَنِ استَعمَلَ عامِلاً مِنَ المُسلِمینَ وَ هُوَ یعلَمُ اَنَّ فیهِم اَولَی بِذلِک مِنهُ وَ اَعلَمُ بِکتابِ اللهِ وَ سُنَّةِ نَبِیهِ فَقَد خانَ اللهَ وَ رَسولَه وَ جَمیعَ المُسلِمینَ» گفت: حضرت امیر در این روایت میفرمایند اگر کسی کارگزاری را در نظام اسلامی به کار بگیرد و بداند که افرادی از او اولی هستند، به کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) آشناتر هستند، ولی کسی که مرتبۀ کفایت، صلاحیت و شایستگیاش پایینتر باشد را به کار بگیرد، هم به خدا، هم به رسول خدا و هم به همۀ مسلمانان خیانت کرده است.
وی ادامه داد: شایستهسالاری یک اصل و مبنای آن عدالت، نظم و قراردادن هر چیز بر سر جای خود است. این موضوع مهم، شعار انقلاب اسلامی و برگرفته از آموزههای اسلامی است، اما در طول تاریخ که نگاه میکنیم، گاهی اوقات فراز و فرودهایی داشته است؛ بانک اطلاعات مدیران زمانی در مرکز آموزش مدیریت دولتی ذیل سازمان اداری و استخدامی کشور راهاندازی شد ولی عملاً تکمیل و بهروز نشد و مورد استفاده قرار نگرفت.
دکتر لطیفی با اشاره به سامانۀ استعدادیابی مدیران صالح کارآمد اظهار داشت: امروز با افتتاح این سامانه در گام دوم انقلاب اسلامی میخواهیم بگوییم که ما به سطحی از بلوغ در نظام اداری رسیدهایم که میتوانیم هم افراد کارآمد و هم افراد صالح را شناسایی کنیم و به کار بگیریم. انشاءالله این اتفاق رقم بخورد.
وی همچنین به خطبۀ ۱۷۵ حضرت امیر (ع) اشاره کرد و گفت: حضرت در این آیه میفرمایند «الْعَمَلَ الْعَمَلَ! ثُمَّ النِّهایةَ النِّهایةَ! وَالاْسْتِقامَةَ الاْسْتِقامَةَ! ثُمَّ الصَّبْرَ الصَّبْرَ! وَ الْوَرَعَ الْوَرَعَ! اِنَّ لَکمْ نِهایةً فَانْتَهُوا اِلى»؛ این کاری که به عنوان یک عمل خیر شروع کردهاید بسیار کار ارزشمندی است و بایستی به نهایت خود برسد و نهایت آن این است: اولاً بایستی استعدادیابی را به عنوان یک فرآیند پویا ببینیم و نه حالتی ایستا. گاهی در انتخابها به رزومه توجه میکنیم، رزومه فقط مجموعهای از شرح حال گذشته است ولی کارنامه نیست، بخشی از کارنامه است. بررسی اینکه یک نفر در کاری که بر عهده داشته صلاحیت لازم را داشته و کار ارزشمندی انجام داده، اتفاقی است که امیدواریم از طریق این سامانه صورت گیرد.
معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان اینکه شایستهسالاری را در پنج مرحله میبینیم، تصریح کرد: مرحلۀ اول شایستهپروری، مرحلۀ دوم شایستهشناسی، مرحلۀ سوم شایستهگزینی، مرحلۀ چهارم شایستهگماری و مرحلۀ پنجم شایستهداری است که همگی با هم نظام شایستهسالاری را تشکیل میدهند. سامانۀ استعدادیابی مدیران صالح کارآمد در مرحلۀ دوم، یعنی شایستهشناسی عمل میکند؛ یعنی مرحلهای که قرار است از آن جریان تربیتیای که در دستگاههای اجرایی و قبل از آن نظام آموزشی اتفاق افتاده، بهترینها را گزینش کنیم، بانک استعدادهای سازمان را شناسایی کنیم و انشاءالله در مقام عمل از آن استفاده کنیم. هرچند وقتی یک ملاک، معیار و مناطی به میان میآید، قطعاً عدهای در این اولویتبندیها در اولویت قرار نمیگیرند و در برابر این اتفاق مقاوت صورت میگیرد که از این موضوع نباید ترسید. اگر به این موضوع به عنوان یک تکلیف دینی، اخلاقی و انسانی نگاه کنیم، در حوزۀ جذب و بهکارگیری افراد نخبه و شایسته با جدیت آن را پیگیری خواهیم کرد.
وی خاطرنشان کرد: ما در سازمان اداری و استخدامی کشور و مرکز آموزش مدیریت دولتی در این مسیر در کنار شما و حامیتان هستیم؛ امیدواریم این فضا کمک کند به عنوان یک نمونه در یک بخش، این حرکت مبارک را به سایر بخشها تعمیم دهیم.
دکتر لطیفی در پایان این نشست در گفتوگو با خبرنگار شبکۀ خبر گفت: امیدواریم این سامانه پس از اینکه مرحلۀ مقدماتی و فاز پایلوت خود را در سازمان اقتصادی کوثر گذراند در سطح بنیاد شهید و امور ایثارگران اجرا شود و بتوانیم از این ظرفیت برای کل دولت استفاده کنیم و نظام شایستهسالاری دولت انشاءالله مبتنی بر نگاه به مدیران صالح و کارآمد در گام دوم انقلاب اسلامی باشد. شناسایی این ظرفیت در دستگاههای اجرایی از بین کارشناسان، مدیران پایه، میانی و عالی میتواند شایستهسالاری را در دستگاههای اجرایی تقویت کند.
وی تأکید کرد: ما به عنوان سازمان اداری و استخدامی کشور قطعاً در ادامۀ مسیر نظارت و مطالبه داریم. حتماً در بازۀ زمانی سه ماه آینده گزارشی از مجموعه میخواهیم که لازمۀ آن ورود اطلاعات از سوی کاربران است و باید بازاریابی استعداد از سوی سازمان اقتصادی کوثر صورت بگیرد. این فرصت مناسبی است که افراد یا خودشان در سامانه ثبت نام کنند یا اطلاعات کسانی که صلاحیت دارند را در سامانه وارد کنند. با واردکردن اطلاعات افراد مراحل بعدی را طی میکنند؛ یکی از آنها کانونهای ارزیابی است که سازمان اداری و استخدامی کشور سالهاست بر آن تأکید دارد. بایستی به سمتی برویم که از الگوهای علمی مبتنی بر شایستگی برای انتخاب افراد استفاده کنیم. این اتفاق اگر بهخوبی ادامه پیدا کند میتوانیم در آیندۀ نزدیک آن را به سایر دستگاههای اجرایی تعمیم دهیم و از آن بهرهمند شویم.
نمایش دیدگاهها
باسلام.
جالبه . ما یک حسابدار داشتیم که ماهانه حساب های شرکت رو میبرد شستا .بعد همین حسابدار شد مدیرعاملمون . درحالیکه تو یک کارخانه صنعتی با دو دهه تجربه یک مهندس عال رتبه از دانشگاه عالی داره همینجور میچرخه و سمتی نداره
از این طرح ها در همه دولت ها می دهند
هیچ وقت یادم نمی رود یک مدیری یک سال اومد سازمان ما گفت اینجا چرا همه مدیرا ماشین دارن وبیت المال را صرف کار های شخصی میکنن
ما کارکنان سازمان کیف کردیم گفتیم خدا پدرشوبیامرزه چه ادم کاردرستی ،اونایی که قدیمی تربودن گفتن عجله نکنین شاهنامه آخرش خوشه حلاصه تمام ماشین های مدیران رو گرفت ،یک هفته بعد خبرش اومد که با لند کروز سازمان که اون موقع بهترین ماشین سازمان ما بود در جاده چالوس تصادف شده وکی تصادف کرده همون مدیری مدافع بیت المال که با خانواده سوار برمرکب سازمانی عازم شمال بودن
بنابراین اظهار خوشحالی کردن برا این چیزا جای توقف وتامل داره
مثل سازمان اداری واستخدامی که بخشنامه میکنه میگه هرگونه بکارگیری ممنوعه وکذا وکذا اما افرادی که از پنجره میان شناسه بهشون میده
اینا بیشتر برا جلب توجه عوامه
از معاون اداری و استخدامی رئیس جمهور استدعا دارد ماده 103 قانون مدیریت خدمات کشوری که دارندگان فوق لیسانس می توانند تا 35 سال خدمت نمایند را به حالت قبل از سال 96 برگزدانند و فوق لیسانس ها نیز با 30 سال سابقه بازنشسته شوند تا فرصت اشتغال برای جوانان با استعداد ، پر انرژی ایران نیز فراهم شود
این قانون فقط منافع عده ای را پوشش می دهد و میتوان با اضافه کار و پاداش یک فرد بالای 30سال سابقه خدمت که معمولا توانایی کمی برای کار دارد حداقل 3 جوان بیکار را مشغول بکار نمود بهره وری نیروی انسانی نیز با این کار افزایش خواهد یافت
اقدام بسیار پسندیده و شایسته ای است البته اگر به درستی اجرا شود همانگونه که جناب دکتر لطیفی فرمودند بانک اطلاعات مدیران از قبل بوده لذا بلااستفاده مانده متاسفانه علت این بوده است که افرادی که در دو دولت گذشته تازه وارد عرصه اداری شده بودند؛ فاقد شرایط انتصاب از هر حیث بویژه از این طریق بودند لذا تا احراز شرایط؛ این سامانه را بعضا تعطیل و تعمدا برای عدم ثبت اطلاعات افراد شاخص در دستگاهها ، موضوع را بلااقدام گذاشتند از طرف دیگر با برگزاری کانونهای ارزیابی فرمایشی و جهت دار و با تخلفات عدیده (که همینجا از محضر شریف دکتر لطیفی خواستاریم تا به این مساله جدا رسیدگی کنند )شرایط انتصاب افراد غیر واجد صلاحیت را فراهم ساختند که علاوه بر تضییع حقوق استخدامی افراد شایسته، تضییع حقوق دستگاه را از باب محرومیت از وجود افراد لایق و تصدی پستهای مدیریتی توسط اشخاص غیر واجد صلاحیت را به دنبال داشت از قضا رزومه پر و پیمانی هم برای این افراد بی لیاقت دست و پا شده از اینرو پیشنهاد میشود در انتصابات اشخاص بویژه در تصدی پستهای مدیریتهای میانی به بالا سامانه ای طراحی شود که ترتیب ورود شخص به دستگاه و مدت حصورش ، تجربه و توقفش در پستهای مدیریتی قبلی قابل رصد باشد متاسفانه بودند افرادی که با فقدان هرگونه سابقه اداری حتی بعنوان کارمند ساده بدو ورود در پستهای مدیریت میانی و حتی ارشد قرار گرفتند و صدمات جبران ناپذیری به دستگاه وارد ساختند