فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
اخبار اداری و استخدامی

فرم ج سبز ثبت نام مسکن چیست ؟

سبز بودن استعلام فرم ج از شرایط ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن یا سامانه سمن اعلام شده است

شناسنامه قانون- یکی از شرایط ثبت نام متقاضیان در سامانه ملی نهضت مسکن یا سامانه سمن دارا بودن فرم ج سبز اعلام شده است، منظور از استعلام فرم ج استعلام در مورد سوابق مالکیت متقاضی و احراز فاقد مسکن بودن او موضوع ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن است.

[icon name=”toggle-on” style=”solid” class=”” unprefixed_class=””] شرایط ثبت نام در سامانه ملی نهضت مسکن

در حالی که ثبت نام متقاضیان فاقد مسکن در سامانه ملی نهضت مسکن به نشانی www.saman.mrud.ir آغاز می شود، فرم ج سبز که به مفهوم نداشتن سابقه مالکیت فرد متقاضی یا استفاده او از تسهیلات دولتی مسکن است یکی از شرایط لازم اعلام شده است.

طبق قانون جهش تولید مسکن دولت مکلف شده است سالانه یک میلیون خانه در زمین هایی که به صورت اجاره واگذار می کند برای افراد واجد شرایط فاقد مسکن بسازد.

فرم «ج» قرمز برای ثبت نام طرح ملی مسکن چگونه سبز می‌شود؟

بسیاری از متقاضیان ثبت نام در طرح جدید تأمین مسکن دولت که تحت عنوان «طرح اقدام ملی مسکن» اجرا شده است، صرفاً به واسطه ثبت نام اولیه در طرح مسکن مهر، به رغم اینکه از امتیازات این طرح بهره مند نشدند اما فرم (ج) آنها قرمز است؛ به این معنا که در پالایش متقاضیان واقعی طرح جدید دولت به واسطه همان ثبت نام اولیه مشمول طرح جدید دولت نمی‌شوند.

این افراد باید به ادارات کل راه و شهرسازی استانی که ثبت‌نام کرده‌اند، مراجعه کنند.

ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها این موارد را بررسی می‌کنند و اگر قرمز شدن فرم (ج) منجر به واگذاری نشده است، تقاضای اصلاح می‌کنند و فرم این افراد دوباره سبز می‌شود.

تعریف قانونی «فاقدین مسکن»

بر اساس بند یک ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن، افراد فاقد مسکن کسانی هستند خودشان و افراد تحت تکفلشان (شامل همسر و فرزندان)، از تاریخ ۱۳۸۴/۱/۱ مالک زمین مسکونی یا واحد مسکونی نبوده اند و از تاریخ پیروزی انقلاب اسلامی (۲۲ بهمن ۱۳۵۷) به بعد از هیچ نوع امکانات دولتی و عمومی تامین مسکن مانند زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

بند یک ماده یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن:

فاقدین مسکن: افراد سرپرست خانواری که خود و افراد تحت تکفل آنان از تاریخ ۱۳۸۴/۱/۱ (تاریخ اجرای قانون برنامه چهارم توسعه) فاقد زمین مسکونی یا واحد مسکونی بوده و از تاریخ ۱۳۵۷/۱۱/۲۲ از هیچ یک از امکانات دولتی یا امکانات نهادهای عمومی غیر دولتی مربوط به تامین مسکن شامل زمین، واحد مسکونی و یا تسهیلات یارانه ای خرید و یا ساخت واحد مسکونی استفاده نکرده باشند.

فرم ج سبز برای فاقدین مسکن

برای احراز این شرط، فرمی با عنوان فرم ج طراحی شده است که متقاضیان می توانند به صورت بر خط در وبسایت ادارات کل راه و شهرسازی استان محل سکونتشان با تکمیل اطلاعات لازم استعلام فرم ج را درخواست کنند.

استعلام این فرم برای افرادی که مصداق فاقدین مسکن مذکور در بند یک آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن باشند سبز خواهد بود، و برای کسانی که قبلا از امکانات دولتی تامین مسکن استفاده کرده اند یا مالک زمین یا واحد مسکونی باشند استعلام فرم ج قرمز اعلام خواهد شد.

احتمال اشتباه در اعلام فرم ج قرمز

آن طور که مسوولان اعلام کرده اند احتمال اعلام پاسخ اشتباه استعلام فرم ج قرمز وجود دارد، این اشتباه می تواند ناشی از درخواست های سابق متقاضی برای استفاده از امکانات دولتی مسکن باشد که منتهی به نتیجه و اختصاص امکانات به متقاضی نشده است، در این موارد متقاضی می تواند برای دریافت استعلام فرم ج سبز درخواست بازبینی کند.

اعتراض به رد درخواست در طرح نهضت ملی مسکن

در صورتی که فرم «ج» متقاضی به اشتباه قرمز اعلام شده و وضعیت متقاضی رددرخواست شده باشد، چه اقدامی جهت رفع آن می­بایست انجام شود؟

برخی متقاضیان ثبت­نام در طرح اقدام ملی مسکن به علت ثبت­نام­های اولیه برای مسکن و زمین در گذشته، به رغم اینکه از امتیازات بهره­مند نشده­اند اما فرم (ج) آنها قرمز اعلام شده و وضعیتشان رد درخواست باشد، لذا این افراد به منظور مرتفع شدن این مشکل می­بایست در زمانی که برای اعتراض در سامانه در نظر گرفته شده بود، اعتراض خود را در سامانه طرح اقدام ملی مسکن(قسمت مشاهده و پیگیری درخواست) ثبت نموده و برای سبز شدن فرم (ج) و سبقه خود به اداره کل راه و شهرسازی استانی که ثبت نام را انجام دادند، مراجعه می­نمودند.

در صورتی که وضعیت متقاضی غیر از رد درخواست باشد، جهت سبز نمودن استعلامات خود می بایست به اداره کل راه و شهرسازی استان مراجعه نماید و جهت سبز کردن استعلام فرم(ج) خود اقدام کند.

در صورتی که استعلام ثبت یا بانک متقاضی قرمز اعلام شده و وضعیت متقاضی رددرخواست شده باشد، چه اقدامی جهت رفع آن می­بایست انجام شود؟

در صورتیکه استعلامات ثبت یا بانک متقاضی قرمز اعلام شده و وضعیتشان رد درخواست باشد، لذا این افراد به منظور مرتفع شدن این مشکل می­بایست اعتراض خود را در سامانه طرح اقدام ملی مسکن(قسمت مشاهده و پیگیری درخواست) ثبت نموده و برای سبز شدن استعلامات خود به اداره کل راه و شهرسازی استان /بنیاد مسکن استان/ شرکت عمران شهر جدید/ اداره کل آموزش و پرورش استانی که ثبت نام را انجام دادند، مراجعه نمایند.

در صورتی که وضعیت متقاضی غیر از رد درخواست (دارای وضعیت در انتظار تایید استعلام باشد و یکی از استعلامات مالکیت و یا تسهیلات قرمز باشد)، جهت سبز نمودن استعلامات خود می بایست به اداره کل راه و شهرسازی استان /بنیاد مسکن استان/ شرکت عمران شهر جدید/ اداره کل آموزش و پرورش استانی که ثبت نام را انجام دادند، مراجعه کرده و جهت سبز کردن استعلامات خود اقدام کند.

فرم ج سبز شرط استفاده از وام ودیعه مسکن

قبلاً نیز این شرط به عنوان یکی از شرایط لازم برای اختصاص وام ودیعه مسکن هم اعلام شده بود و وام به افرادی که مسکن مهر دریافت کرده یا متقاضی طرح اقدام ملی مسکن بودند اختصاص پیدا نمی کرد.

شرح فرم ج سبز ثبت نام سامانه ملی نهضت مسکن
شرح فرم ج سبز ثبت نام سامانه ملی نهضت مسکن
فرایند فرم ج سبز ثبت نام سامانه ملی نهضت مسکن
فرایند فرم ج سبز ثبت نام سامانه ملی نهضت مسکن

41 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام