دستورالعمل ساماندهی مشاغل نیروهای قرارداد مدت موقت وزارت نفت و جبران خدمات مرتبط با آن
به: مدیران عامل محترم شرکت های اصلی
از: دبیر شورای اداری و استخدامی صنعت نفت
با سلام.
احتراماً در جلسه روز سه شنبه مورخ ۷/۱۰/۱۴۰۰ شورای اداری و استخدامی صنعت نفت، مستند به بند (۱۰) ماده (۲)، قسمت “ج” ماده (۱۱)، مواد (۱۲ و ۳۸) آیین نامه نظام های اداری و استخدامی و در راستای مفاد تبصره (۳) ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه کشور، موضوع “دستورالعمل ساماندهی مشاغل نیروهای قراردادی مدت موقت و جبران خدمات مرتبط با آن” مطرح و به شرح ذیل به تأیید رسید:
دستورالعمل ساماندهی مشاغل نیروهای قرارداد مدت موقت وزارت نفت
الف- ساماندهی مشاغل:
۱- اداره کل تشکیلات، روشها و تعالی سازمانی با رویکرد نظارت، راهبری و سیاستگذاری نسبت به ابلاغ روش کد دهی به مشاغل تحت تصدی کارکنان قراردادی مدت موقت مشتمل بر “لایههای سازمانی مورد نیاز و کدهای: منطقه، فعالیت اصلی، فعالیت فرعی، گروه شغلی، شغل، برنامه کار روزکار، نوبتکاری و اقماری” اقدام نماید.
۲- کارگروهی به مسئولیت اداره کل تشکیلات، روش ها و تعالی سازمانی متشکل از مدیریت های مهندسی ساختار و توسعه منابع انسانی شرکت ها نسبت به تعیین مدل گروهبندی مناسب مشاغل نیروهای قرارداد مدت موقت، جانمایی مشاغل تحت تصدی تمامی کارکنان مذکور در مدل گروهبندی منتخب و طراحی و ترسیم نمودار سازمانی سایه به ضمیمه سازمان رسمی شرکتها/ مدیریتها/ واحدهای سازمانی متبوع اقدام نماید.
ب- ساماندهی جبران خدمات
۱- شرکت های تابعه نسبت به تغذیه/ بروزرسانی اطلاعات شغلی و اعتبارسنجی شده نیروهای قراردادی مدت موقت برابر مفاد بند (۱) قسمت “الف” فوق اقدام نماید.
۲- اطلاعات پرسنلی کلیه کارکنان قراردادی مدت موقت در سیستم جامع نیروی انسانی توسط شرکت ذیربط تغذیه/ به روز رسانی شده و سپس شرکت اصلی مربوطه نسبت به تخصیص کدهای مندرج در بند (۱) قسمت “الف” برای هر کارمند در سیستم جامع نیروی انسانی اقدام نماید.
تبصره ۱: اطلاعات مدرک تحصیلی (رشته/ مقطع تحصیلی) که منحصراً متناسب با وظایف و فعالیتهای سنوات شغلی و تجربه کاری غالب دوره قراردادی کارمند و مرتبط با شرایط احراز شغل محوله است توسط شرکت ذیربط در سیستم جامع نیروی انسانی بروزرسانی می گردد.
تبصره ۲: تشخیص اعبار مدارک تحصیلی رسمی ارایه شده از سوی کارمند بر عهده شرکت ذیربط و صحت سنجی اقدامات انجام شده در اجرای مفاد این بند بر عهده مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت اصلی می باشد.
۳- پرداخت حقوق و مزایا صرفاً از طریق سیستم رایانه متمرکز دستمزد در شرکت ملی نفت/ گاز ایران (حسب مورد) با دریافت اطلاعات از سیستم جامع نیروی انسانی صورت گیرد و امور مالی شرکتها مجاز به پرداخت خارج از سیستم مذکور نمیباشند. مدیریت های فاوای شرکت های ملی نفت و ملی گاز ایران و امور راهبری سیستم جامع نیروی انسانی با همکاری مدیریت های مالی و توسعه منابع انسانی شرکت های اصلی با محوریت معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی، نسبت به توسعه و روزآمدسازی زیرساختهای مربوطه، اقدام نمایند به گونهای که هوشمندسازی نظام پرداخت تا حداکثر (۶) ماه از تاریخ اجرای این مصوبه محقق گردد.
۴- مبنای تعیین حقوق (دستمزد ماهانه) اولیه کارکنان قراردادی مدت موقت، مبالغ مندرج در جدول حقوق بدو استخدام کارکنان قراردادی مدت معین در سالجاری (ابلاغی اداره کل تدوین و هماهنگی مقررات اداری و استخدامی با رعایت حداقل مزد مصوب شورای عالی کار) به عنوان حقوق اصلی خواهد بود.
۵- پس از تعیین سوابق ار قبلی مرتبط با شغل (پس از کد دهی)، مورد تأیید شورای بررسی و تعیین سوابق کار طبق مصوبه ۱۰۶۱ به ازای هر سال سابقه کار قابل قبول ۲/۵ (دو و نیم) درصد به صورت ساده و غیرتراکمی به حقوق مبنای حاصله در بند (۱) فوق افزوده میگردد.
۶- در ابتدای فروردین هر سال، در صورت استمرار یا انعقاد قرارداد جدید، به آخرین حقوق پرداختی علاوه بر میزان افزایش مزد سالانه اعلامی از طرف شورای عالی کار، ۵% (پنج درصد) نیز به عنوان پایه سنوات به روش غیرتراکمی افزوده خواهد شد. در مورد افرادی که کمتر از یکسال خدمت کرده اند به نسبت ایام کارکرد محاسبه می گردد. در هر حال مبلغ ریالی پایه سنوات کارمندان قراردادی مدت موقت در هر سال نمی بایستی از مبلغ پایه سنوات مصوب شورای عالی کار کمتر باشد.
۷- فوقالعاده ها و مزایای قابل پرداخت به کارکنان قراردادی مدت موقت با مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر و برای مناطق و مشاغل عملیاتی با مدرک تحصیلی کاردانی شامل بر موارد مندرج در بندهای (۱۰ به غیر از جزء (ب)، ۱۱، ۱۵، ۱۷ و ۲۰) قسمت (۲۴–۱-۲) فصل دوم مجموعه مقررات اداری و استخدامی کارمندان صنعت نفت بوده و از نظر خدمات درمانی، بیمه و بازنشستگی، غرامت و حوادث ناشی و غیرناشی از کار، کسور بیمه و بازنشستگی، برنامه و ساعت کار و تعطیلات و مرخصی و سایر موارد، عیناً بندهای (۱۳، ۱۴، ۱۶، ۱۸ و ۱۹) قسمت فوقالذکر لازمالرعایه و کمک هزینه ایاب و ذهاب مطابق ضوابط اجرایی بودجه سالانه قابل پرداخت میباشد.
تبصره ۱- فوقالعادههای محل خدمت و نوع کار، جذب به کارکنان با مدرک تحصیلی فوق دیپلم و پایین تر نیز حسب مورد (گرمسیر/ غیرگرمسیر) قابل پرداخت میباشد. اضافه کاری طبق رویه فعلی پرداختی به نیروهای موضوع این مصوبه (دستمزد روزانه … اضافه کار ماهانه) محاسبه و پرداخت می گردد.
تبصره ۲- فوق العاده تخصصی شغل در مناطق متناظر با کارمندان قراردادی مدت معین فعلی به شرح فرمول مندرج در قسمت (۴-۱۰-۸) مجموعه مقررات اداری و استخدامی بر حسب مدرک تحصیلی (طبق رویه بند ۶ قسمت مذکور) به مشمولین مصوبه قابل پرداخت میباشد.
تبصره ۳- شرکتها مجازند بر اساس ماهیت تخصصی شغل تا حداکثر ۵۰% فوقالعاده مخصوص به کارکنان مشمول با طی فرایند پیشنهاد/ تأیید مربوطه پرداخت نمایند.
تبصره ۴- اقلام چهارگانه تسهیلات رفاهی (نفت/ گاز کارت) مشابه کارکنان مدت معین قابل پرداخت میباشد.
تبصره ۵- منحصراً پرداخت فوقالعاده تخصصی شغل در مناطق گرمسیر، بر مبنای حقوق بعلاوه فوقالعاده متمم مناطق گرمسیر جنوب محاسبه میشود.
۸- چنانچه انجام محاسبات نظام پرداخت به شرح بندهای فوق، موجب کاهش ناخالص دریافتی کارمند گردد، مابه التفاوت به عنوان تفاوت تطبیق، در همان شرایط قبلی (بدون تغییر محل خدمت، نوع کار)، پرداخت و در حکم حقوق پرداختی بدون تغییر باقی میماند. تغییر شرایط محل خدمت (از گرمسیر به غیر گرمسیر) و نوع کار (اقماری/ نوبت کار به روز کار) بعد از تعیین مبلغ تفاوت تطبیق باعث تعدیل مبلغ تفاوت تطبیق میگردد. این تفاوت تطبیق در محاسبه حقوق بازنشستگی نیز منظور میگردد.
۹- پذیرش مدرک تحصیلی جدید (بعد از به روزرسانی موضوع بند (۲)) حین قرارداد ممنوع و پذیرش مدرک در طول خدمت صرفاً برای یک نوبت (یک مقطع بالاتر از مدرک ملاک در زمان تبدیل وضعیت از پیمانکاری به قراردادی مدت موقت) در ابتدای عقد/ تجدید قرارداد (حسب مورد) مشروط به مرتبط بودن مدرک تحصیلی با شغل ارجاعی دارای کد شغل و سنوات و تجربه اری، با تأیید برنامه ریزی نیروی انسانی شرکت اصلی بلامانع میباشد.
۱۰- این مصوبه در خصوص هر یک از کارکنان مشمول تفاوت تطبیق موضوع بند (۸) فوق در صورت موافقت کتبی ایشان با اجرای مفاد کامل مصوبه از جمله روش اعمال تفاوت تطبیق مذکور، قابلیت اجرا خواهد داشت.
تاریخ اجرای این مصوبه از تاریخ ۱/۱۱/۱۴۰۰ بوده و مفاد مصوبات ۱۳۶ مورخ ۲۱/۳/۱۳۹۷ و ۱۳۷ مورخ ۲۵/۷/۱۳۹۷ و بخشنامه شماره ۱۸۸-۲/۲۰ مورخ ۲۲/۳/۱۳۹۷ در مواردی که مغایر با این مصوبه میباشد ملغی الاثر می گردد. تفسیر مفاد این مصوبه در موارد ابهام یا در روش و شرایط اجرایی به عهده معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی میباشد.
مهدی علی مددی- معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی