Site icon شناسنامه قانون

طرح تشكيل سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور

ساختار سازمان اداری و استخدامی کشور انتصابات جدید در سازمان اداری انتصابات جدید در سازمان اداری و استخدامی کشور اطلاعیه جدید سازمان اداری و استخدامی تصویب طرح رتبه بندی مشاغل روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی مراکز آموزشی تأیید صلاحیت شده نظام‌نامه تعالی مدیریت منابع انسانی دستگاه‌های اجرایی کمیته آمارهای بخشی نظام اداری سامانه مدیریت اطلاعات پرداخت کارکنان نظام اداری سازمان اداری و استخدامی کشور

طرح تشكيل سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور (نامه شماره ۵۸۳۵۳ مورخ ۱۱/۹/۱۳۹۲ كميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي)

طرح يك فوريتي تشكيل سازمان مديريت، برنامه ريزي و بهره وري به شماره چاپ ۶۲۱ كه جهت رسيدگي به كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات به عنوان كميسيون فرعي ارجاع گرديده بود در جلسات متعدد با حضور طراحان، نمايندگان دولت، كارشناسان مركز پژوهش ها و ديوان محاسبات مورد بررسي قرار گرفت با اصلاحاتي در عنوان و متن به اين شرح به تصويب رسيد.

اينك گزارش آن تقديم مجلس محترم شوراي اسلامي مي گردد.

ماده ۱- در راستاي تحقق اصل ۱۲۶ قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و به منظور انجام امور مربوط به برنامه، بودجه و اداري و استخدامي كشور، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور كه در اين قانون سازمان ناميده مي شود، از ادغام معاونت هاي برنامه ريزي و نظارت راهبردي و توسعه مديريت و سرمايه انساني رييس جمهور، زير نظر رييس جمهور تشكيل مي گردد.

ماده ۲- مأموريت ها و اختيارات سازمان عبارتند از:

۱- مطالعات آينده پژوهي، توسعه اي و آمايش سرزمين و شناخت ظرفيت ها و امكانات كشور

۲- مطالعه و تدوين الگوي اسلامي- ايراني پيشرفت

۳- طراحي نظام برنامه ريزي، تدوين برنامه هاي بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت ملي، تدوين برنامه هاي توسعه استاني توسط واحدهاي استاني و ارائه الگوهاي نوي و بومي براي اداره مطلوب بخش هاي مختلف كشور.

۴- طراحي نظام بودجه ريزي و تهيه و تدوين بودجه هاي سالانه، ابلاغ بودجه مصوب، تخصيص منابع، شرح عمليات شامل اهداف كمي، استانداردها و قيمت تمام شده خدمات و طرح ها و طراحي نظام هوشمند مديريت بودجه و مالي كشور.

۵- بررسي و تعيين نقش ها و حدود وظايف بخش دولتي و غيردولتي در چارچوب اسناد بالادستي و قوانين مصوب، طراحي ساختار كلان دولت و تأييد ساختار دستگاه هاي اجرايي، طراحي برنامه هاي تمركززدايي، طراحي و تدوين نظام اداري و نظام هاي تصميم گيري، طراحي و استقرار مديريت فرآيندهاي منابع انساني و نظام شايستگي، طراحي استقرار دولت الكترونيك، چرخه بهره وري، نظام هاي مشاركت، خصوصي سازي و برون سپاري، خريد خدمت يا محصول، نظام ارتقاي سلامت اداري و ساير فنآوري هاي نوين اداري.

۶- تهيه، تدوين و ابلاغ معيارها و ضوابط مطالعاتي، فني و اجرايي طرح هاي عمراني و سرمايه گذاري شركت هاي دولتي و مؤسسات عمومي و تدوين ضوابط تشخيص صلاحيت و انجام رتبه بندي اشخاص حقيقي و حقوقي طرف قرارداد با دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني موضوع ماده پنج قانون مديريت خدمات كشوري در زمينه هاي عمراني، مطالعاتي و آموزشي و خدماتي.

۷- طراحي و استقرار نظام مديريت عملكرد شامل تهيه الگوهاي نظارت و ارزشيابي، تدوين گزارش هاي نظارتي و ارزشيابي از تهيه و اجراي برنامه هاي بلند مدت، ميان مدت و كوتاه مدت (ملي و استاني) و طرح هاي عمراني و فعاليت هاي دستگاه هاي اجرايي و موضوعات محوري نظير بهره وري، شفافيت، پاسخگويي، نقش و مشاركت مردم در اداره امور كشور و ارائه به مراجع ذيربط از جمله مجلس شوراي اسلامي بر اساس قوانين و مقررات.

۸- طراحي معيارهاي ارزيابي عملكرد و سنجش بهره وري و انجام ارزشيابي و رتبه بندي دستگاه هاي اجرايي ملي و استاني موضوع ماده پنج قانون مديريت خدمات كشوري در ميزان تحقق برنامه هاي توسعه و بودجه سالانه، ارتقاي بهره وري و اصلاحات اداري و مديريتي و ارائه پيشنهادهاي تنبيهي و تشويقي براي دستگاه هاي اجرايي.

۹- ارزيابي ميزان پيشرفت كشور در چارچوب سياست هاي كلي نظام و اهداف كمي و كيفي سند چشم انداز و برنامه هاي بلندمدت و ميان مدت همراه با تحليل هاي لازم

تبصره: اين گزارش ها به صورت سالانه منتشر و در اختيار همگان قرار مي گيرد.

۱۰- بررسي و اظهارنظر درباره پيش نويس لوايح و مصوبات دستگاه هاي اجرايي در چارچوب مأموريت هاي سازمان جهت هماهنگي و تطبيق با اسناد فرادستي نظير سياست هاي كلي نظام، قوانين موجود، برنامه هاي بلندمدت و ميان مدت و منابع عمومي كشور و نيز ارائه گزارش هاي لازم براي بيان پيامدها و شفافيت در اتخاذ تصميم ها قبل از تصويب در مراجع قانوني

تبصره: رويكرد سازمان در كليه مأموريت ها و وظايف موضوع اين ماده بايد در راستاي توليد كالا يا خدمت يا هزينه كمتر، كيفيت بهتر و سرعت بيشتر نسبت به كشورهاي منطقه سند چشم انداز باشد.

ماده ۳- به منظور تمركززدايي و تبديل سازمان به سازماني هدايتگر، ناظر و حمايت كننده در توسعه زيرساخت هاي نرم افزاري دستگاه ها، سازمان موظف است آن بخش از وظايف و واحدهاي خود كه جنبه اجرايي دارد و قابل واگذاري به دستگاه هاي ملي و استاني و تشكل هاي غيردولتي حرفه اي مي باشد را مشخص و پس از تأييد رئيس جمهور به آنها واگذار نمايد.

ماده ۴- سازمان ها و مراكز وابسته به معاونت هاي مذكور در ماده يك، مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و سازمان ملي بهره وري ايران به عنوان سازمان ها و مراكز وابسته به سازمان، به فعاليت خود ادامه مي دهند.

ماده ۵- شوراهايي كه رياست آنها و دبيرخانه هاي شوراهاي قانوني كه دبيري آنها در قانون مديريت خدمات كشوري، قانون برنامه و بودجه كشور و ساير قوانين و مقررات با سازمان مديريت و برنامه ريزي سابق و معاونت هاي مذكور در ماده يك مي باشند، به سازمان منتقل مي گردند.

ماده ۶- در راستاي جذب و نگهداري متخصصين، نخبگان و نيز اعمال سياست هاي حاكم بر سازمان هاي منعطف، بهره ور، يادگيرنده، پژوهش محور، چابك و كوچك، شرح وظايف، ساختار سازماني و مقررات اداري و استخدامي سازمان در مركز و استان‌ها، متناسب با احكام و مأموريت هاي پيش بيني شده در اين قانون و در چارچوب قانون مديريت خدمات كشوري توسط سازمان تهيه و به تصويب رييس جمهور مي رسد.

ماده ۷- سازمان موظف است با همكاري دستگاه هاي اجرايي و از طريق اشخاص حقوقي صاحب صلاحيت نسبت به ارائه گزارش هاي منظم سالانه و مستند در زمينه تطبيق برنامه هاي اجرايي و پيشرفت واقعي پروژه و تأثير عملكرد ذي نفعان (كارفرما، پيمانكاران، مشاور و ناظر) بر زمان بندي طرح ها اقدام نمايد.

غلامرضا مصباحي مقدم- رييس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات

Exit mobile version