مرخصی تشویقی زایمان برای پدران پس از تصویب قانون برنامه هفتم

مرخصی تشویقی زایمان برای پدران پس از تصویب قانون برنامه هفتم (نامه شماره مورخ  ۱۴۰۳/۰۴/۱۳ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

جناب آقای غریوی

مدیر کل محترم روابط کار جبران خدمت و بیمه بیکاری

با سلام و احترام بازگشت به نامه شماره ۶۱۷۲۲ مورخ ۱۳۰۳/۴/۱۳ با موضوع استعلام سازمان همیاری شهرداری خراسان رضوی در خصوصی مرخصی تشویقی زایمان برای پدران به آگاهی می رساند:

به موجب ماده (۷۳) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب سال ۱۴۰۰ قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب سال ۱۳۷۲ با اصلاحات بعدی نسخ گردیده و بند «الف» ماده (۱۰۳) قانون برنامه ششم توسعه نیز با موضوع سه روز مرخصی تشویقی بر اساس مفاد قانون تمدید قانون برنامه ششم توسعه – مصوب سال ۱۴۰۲، قابلیت استناد ندارد.

جواد کثیری قهی- رئیس مرکز امور حقوقی

مرخصی تشویقی زایمان برای پدران پس از تصویب قانون برنامه هفتم

نقد نظر بالا در خصوص مرخصی تشویقی زایمان برای پدران:

شناسنامه قانون- این نظر قابل نقد به‌نظر می‌رسد. چرا که:

اولا، همان‌گونه که از نام “قانون اصلاح قوانین تنظیم جمعیت و خانواده” که مرخصی ۲ هفته تشویقی را برای پدران مقرر کرده مشخص است، این قانون صرفا اصلاحیه قانون تنظیم خانواده و جمعیت مصوب سال ۱۳۷۲ نیست که با لغو آن از اثر بیفتد.

ثانیا، در قانون موصوف صرفا اجازه‌ای به دولت برای اعطای این مرخصی اعطا شده بود و این مرخصی با تصویب‌نامه هیئت وزیران مستقر شده و حتی اگر قائل به لغو حکم قانونی باشیم، این مصوبه پابرجاست.

بنابه مراتب بالا، با پایان اعتبار حکم اعطای مرخصی ۳ روزه برای پدران در قانون برنامه ششم، مجددا حکم مرخصی دوهفته‌ای آنان قابلیت اجرایی خواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل