آزمون تعیین صلاحیت
تعطیلات و مرخصینظریه‌های رییس مجلس شورای اسلامی

ایراد رییس مجلس به مصوبه تغییر ساعت کاری ادارات

ایراد رییس مجلس به مصوبه تغییر ساعت کاری ادارات (نامه شماره ۱۵۹۸۳/هـ ب مورخ ۱/۳/۱۴۰۲ رییس مجلس شورای اسلامی)

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

بازگشت به رونوشت تصویبنامه هیأت محترم وزیران به شماره ۲۴۳۱۸۷/ت۶۱۰۱۱هـ مورخ ۲۸/۱۲/۱۴۰۱، موضوع: «تعیین ساعت آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در کشور»، متعاقب بررسی‌ها و اعلام نظر مقدماتی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» و مستنداً به صدر ماده واحده و تبصره (۴) الحاقی به «قانون نحوه اجراء اصول هشتاد و پنجم (۸۵) و یکصد و سی و هشتم (۱۳۸) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحات بعدی» و ماده (۱۰) آیین نامه اجرایی آن، مراتب متضمن اعلام نظر قطعی جهت اقدام لازم در مهلت مقرر قانونی و اعلام نتیجه به این جانب ابلاغ می‌گردد. بدیهی است پس از انقضای یک هفته مهلت مقرر در قانون، آن بخش از مصوبه که مورد ایراد قرار گرفته است، ملغی الاثر خواهد بود.

ایرادات مصوبه تغییر ساعت کاری ادارات

«اولاً- بر اساس ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- ساعت کار کارمندان دولت چهل و چهار ساعت در هفته می‌باشد». آنچه بر اساس قانون در صلاحیت هیئت وزیران و دستگاه‌های اجرایی است، صرفاً تعیین ترتیب و تنظیم ساعات مذکور است.

ثانیاً- آیین‌نامه‌های دورکاری به شماره‌های الف- ۱۲۷۷۹۷/ت۴۹۵۳۳هـ مورخ ۱۶/۷/۱۳۹۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی، ب- ۴۱۱۲/ت۵۹۷۲۸هـ مورخ ۱۶/۰۱/۱۴۰۱ مواجه با ایرادات رییس محترم مجلس شورای اسلامی شده که نظر ایشان نیز به شماره‌های ۱- ۵۱۶۸۹/هـ ب مورخ ۱۸/۰۸/۱۳۹۲ و ۲۰ ۲۶۳۶۱/هـ ب مورخ ۲۹/۰۳/۱۴۰۱ در این زمینه ابلاغ گردید.

بنابراین، بند (۴) مصوبه مبنی بر کاهش ساعات کار در یک دوره سه‌ماهه و تکلیف به جبران آن از طریق دورکاری: اولاً- از این حیث که دولت صلاحیت کاهش ساعات کار را نداشته و طریق مزبور برای جبران کسیر ساعات نیز با ایرادات قانونی مواجه است، ثانیاً- چون موجب احیای مصوباتی است که مغایرت آنها به موجب آرای فوق‌الوصف ابلاغ گردیده، علاوه بر مغایر بودن با ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری، مغایر با تبصره (۴) الحاقی به ماده واحده قانون نحوه اجرای اصول (۸۵) و (۱۳۸) قانون اساسی… است که مقرر می‌دارد: «چنانچه تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گیرد و ظرف یک هفته پس از اعلام ایراد به هیأت وزیران نسبت به اصلاح یا لغو آن اقدام نشود، حسب مورد تمام یا قسمتی از مصوبه مورد ایراد ملغی الاثر خواهد بود» می‌باشد.»

محمدباقر قالیباف- رییس مجلس شورای اسلامی

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

10 دیدگاه

  1. کم که نشد هیچی زیادشم کردن
    پیرو اطلاعیه شماره 1776053 مورخ 10/03/1402 به منظور بهینه سازی مصرف انرژی از تاریخ 15/03/1402 لغایت 15/06/1402 ساعت کار کارکنان از 06:00 صبح لغایت 45 : 14 بعد از ظهر تعیین و اصلاح می گردد . بدیهی است میزان حضور کارمندان در طول روز با ضوابط و مقررات ماده 87 قانون مدیریت خدمات کشوری رعایت سقف 44 ساعت کار در هفته و فاقد هر گونه ساعت شناور در ایام
    مذکور می باشد.

  2. با عرض سلام . تغییر ساعت کاری باعث افزایش بیماری های قلبی و سکته مغزی و همچنین افزایش سرعت تردد خودروها در ابتدای صبح ونتیجه افزایش تصادفات وتلافات انسانی می گردد . بدون شک هرگونه حوادث ومشکلی برای جامعه وسلامتی اجتماعی مسئولیت آن بعهده محرابی وزیر نیرو که پیشنهاد این طرح را داده خواهد بود. کاهش مصرف برق ربطی به ساعت کار نداره فقط باعث کاهش خدمات کارکنان می شود.

  3. با سلام اجرای قانون تغییر ساعات کار در ماه های خرداد تا شهریور باعث بروز ظلم بزرگ و تبعیض ناروای بیشتر مابین کارمندان دولت میگردد.ظلم بزرگ به کارمندان شهرستانی که مجبورند از شنبه تا پنجشنبه سرکاربروند میشود کارمندان تهرانی شنبه تا چهارشنبه تا ساعت یک سرکار هستند وپنجشنبه ها تعطیل وپول غذا و ایاب و ذهاب هم میگیرند در حالی که کارمندان شهرستانی از شنبه تا پنجشنبه هر روز از ساعت شش تا یک بعدالظهر سرکارهستند و پول غذا وایاب و ذهاب نمیگیرند این ظلم بزرگ است. چرا باید کارمندان شهرستانی پنجشنبه ها مثل کارمندان تهران تعطیل باشند ؟چرا نباید پول غذا بگیرند و چرا نباید حق ایاب وذهاب بگیرند در شهرستان ها که وسایل حمل ونقل عمومی کمتر است ؟ چرا قانونگذار بین کارمندان فرق میگذارد؟

    1. درست میفرمائید
      چرا کسی که تو تهرانه و باید سرکار بره یک ساعت و نیم زودتر راه بی افته تا سر وقت به محل کارش برسه
      چرا کسی که تو تهرانه و وقتی اداره تعطیل میشه 2 ساعت تو راه باشه تا بعد از گذر از ترافیک به منزل برسه
      چرا کسی که تو تهرانه و با هزینه های سرسام آور حمل و نقل و مسکن (اجاره بها) و درمان و … باید دریافتی اش شبیه فردی باشه که تو یک استان کوچیک هست
      آیا کسی که این تصمیمات رو میگیره به این موارد دقت نمیکنه و فقط نوک دماغش رو میبینه
      تصمیمات و … همه در تضاد هم هستند ؟

      نظرات بدون اینکه کارشناسی روی اون اتفاق بی افته فقط مصوب میشه و میگن باید اجرا بشه
      چرا همیشه ما باید در حال آزمایش باشیم
      از آموزش و پرورش گرفته تا …

  4. مسوولین به این توجه نمی‌کنند کسانی که کودک مهد ودبستانی دارند چگونه در ساعت پنج صبح آنها را روانه مدرسه یا مهد کنند ؟کمی هم به مشکلات مردم توجه کنیم .

  5. با سلام جناب قالیباف حدود شش ماه هست که لایحه اصلاح تبصره ۳ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارائه شده ولی هنوز در کمیسیون اجتماعی مجلس معطل مانده است آیا بعد شش ماه نباید بررسی میشد و ب تصویب می رسید شما اگر عرضه داشتین نسبت به احقاق حقه حقوق کارمندان دولت تلاشی می کردین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام