آزمون تعیین صلاحیت
تعطیلات و مرخصی

تصویب‌نامه تعیین ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲

ساعت کاری سال 1402

تعیین ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲

وزارت کشور- سازمان اداری و استخدامی کشور

هیئت وزیران در جلسه ۲۴/۱۲/۱۴۰۱ به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده واحده قانون نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور -مصوب ۱۴۰۱- تصویب کرد:

ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲

۱- ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:

ردیف واحد ساعت آغاز به کار (صبح)
۱ واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی ۶:۳۰
۲ واحدهای صنعتی ۷:۰۰
۳ ادارات الف: واحدهای ستادی (دستگاه‌های اجرایی ملی) مستقر در شهر تهران شناور از ۷:۰۰ تا ۹:۰۰
ب: واحدهای استانی ۷:۰۰
۴ مدارس الف: مقطع متوسطه ۷:۳۰
ب: مقطع ابتدایی ۸:۰۰
   مدارس به نحوی برنامه‌ریزی نمایند که از نیم‌ساعت قبل نسبت به پذیرش دانش‌آموزان اقدام و در فرصت مذکور برنامه‌های فرهنگی، تربیتی و ورزشی اجرا شود.
۵ بانک‌ها ۷:۳۰
  حضور کارمندان بانک‌ها نیم‌ساعت زودتر (ساعت ۷:۰۰ صبح) است.
۶ مراکز آموزش عالی و پژوهشی و بخش‌های آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (اعم از دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها) ۸:۰۰
۷ اصناف و بازاریان ۹:۳۰

تبصره- در راستای حمایت از خانواده و کاهش دغدغه والدینی که هر دو در دستگاه‌های اجرایی شاغل هستند و دارای فرزند در مقاطع پیش‌دبستان و دبستان می‌باشند، دستگاه‌های اجرایی در تعامل با یکدیگر مکلفند با شناور شدن ساعت شروع به کار یکی از والدین موافقت نمایند. کارکنان زن سرپرست خانوار دارای شرایط بالا نیز مشمول این حکم می‌باشند.

۲- ساعت آغاز به کار ادارات (به استثنای واحدهای عملیاتی خدمت‌رسان آموزشی، بهداشتی و…) در تمامی استان‌ها در ماه مبارک رمضان به صورت شناور، از ساعت ۷:۰۰ تا ۹:۰۰ صبح بوده و این ساعت در روزهای بعد از شب‌های قدر، ۹:۰۰ صبح است.

۳- با توجه به تنوع اقلیمی کشور و فصول بسیار سرد و بسیار گرم سال، ساعت آغاز به کار دستگاه‌های اجرایی موضوع این تصویب‌نامه با یک ساعت تأخیر یا تعجیل از ساعات مندرج در جدول موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه قابل تعیین است. هماهنگی و اطلاع‌رسانی در خصوص با استانداران خواهد بود.

۴ (اصلاحی تصویب‌نامه شماره ۴۲۳۰۴/ت۶۱۲۲۸هـ مورخ ۱۱/۳/۱۴۰۲)– به منظور مدیریت بهینه مصرف انرژی، ساعات آغاز به کار تمامی دستگاه‌های اجرایی (موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری) و بانک‌ها، شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی از پانزدهم خرداد ماه تا پانزدهم شهریور ماه هر سال، از ساعت ۶:۰۰ است. تمامی دستگاه‌های اجرایی مکلفند از یک ساعت قبل از خاتمه کار و در مناطق گرمسیری همزمان با خاتمه کار، دستگاه‌های سرمایشی را خاموش نمایند.

۵- تعداد روزهای کاری و ساعات پایان کار ادارات و مشاغل مختلف با رعایت قوانین و مقررات مربوط، تعیین می‌شود.

۶- در مواردی که مطابق این تصویب‌نامه ساعات آغاز به کار ادارات شناور است، لازم است رؤسای ادارات ستادی و استانی به گونه‌ای برنامه‌ریزی و نظارت کنند که ساعات کار شناور، هیچ خدشه‌ای در نحوه پاسخگویی و ارائه خدمات ایجاد ننماید.

۷- تصویب‌نامه شماره ۱۲۷۷۹۷/ت۴۹۵۳۳هـ مورخ ۱۶/۷/۱۳۹۳ لغو می‌شود.

محمد مخبر- معاون اول رییس‌جمهور

تعیین ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲
تعیین ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲
تعیین ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲
تعیین ساعات آغاز به کار ادارات و مشاغل مختلف در سال ۱۴۰۲
شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

16 دیدگاه

  1. اصلا هم اینطور نیست در استان گیلان ساعت کاری هیچ تغییری نکرده درضمن از 15 خرداد ساعت 6 کارمند باید سرکار باشه فکری به حال کارمندانی که از شهری به شهر دیگه میرن شده؟

  2. ممنون از شناورسازی ساعت شروع به کار، ولی لازم است از میزان ساعت کار بواسطه حذف زمان صرف نهار در ایام ماه رمضان کاسته شود. کم شدن زمان استراحت روزانه بدلیل سحرخیزی، برای کارکنان روزه‌دار بسیار توان‌فرساست.

  3. چه تعبیری کرده مثلا درمان رمضان؟ مدارس که ۷:۳۰بودن، مثلا الان به محصلا خیلی لطف کردن یا معلما؟ چرا فقط کارکنان تهران تا۹وقت دارن ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام