آزمون تعیین صلاحیت
تعطیلات و مرخصی

لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تعطیلی روزهای پنجشنبه)

لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری (تعطیلی روزهای پنجشنبه)

شناسنامه قانون- متن کامل لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- که به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور در جلسه ۱۸/۸/۱۴۰۱ هیئت وزیران به منظور تعیین ساعت کار ادارات دولتی و بخش خصوصی و تعطیلی روزهای پنجشنبه به تصویب رسیده است، برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

متن کامل لایحه به شرح زیر است:

مقدمه توجیهی:

در راستای اجرای بندهای (۱)، (۹)، (۱۲) و (۱۷) سیاست‌های کلی نظام اداری مبنی بر نهادینه‌سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه‌های انسانی و اجتماعیف توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری، توجه به اثربخشی و کارآیی در فرآیندها و روش‌های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات کشور و خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایت‌مندی و اعتماد مردم، لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری برای طی تشریفات قانونی تقدیم می‌شود:

لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری

ماده واحده- ماده (۸۷) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- به صورت زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۸۷- ساعات کار کارمندان دولت چهل و دو ساعت و سی دقیقه در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کارمندان با رعایت سقف مذکور و در چهارچوب ضوابط پیشنهادی سازمان اداری و استخدامی کشور که به تصویب هیئت وزیران می‌رسد، بر عهده دستگاه ذی‌ربط می‌باشد. میزان ساعات تدریس معلمان و اعضای هیئت علمی از ساعات موظف، در طرح های طبقه بندی مشاغل ذیربط تعیین خواهد شد.

تبصره ۱- کارمندان می‌توانند با موافقت دستگاه اجرایی ساعات کار خود را تا یک چهارم ساعت کار روزانه (حداکثر (۱۰) ساعت) تقلیل دهند. میزان حقوق و مزایا، نحوه محاسبه سوابق خدمت این قبیل کارمندان متناسب با ساعات کار آنان تعیین خواهد شد.

تبصره ۲- دستگاه های اجرایی می توانند در موارد خاص با موافقت هیئت وزیران و رعایت سقف ساعات کار با توجه به شرایط جغرافیایی و منطقه ای و فصلی ساعات کار خود را به ترتیب دیگری تنظیم نمایند.

تبصره ۳- متناسب با تغییرات فناوری و در شرایط اضطرار و بحران نظیر آلودگی هوا، کمبود انرژی، وقوع حوادث غیرمترقبه، شیوع بیماری‌های فراگیر و یا در ایام خاص نظیر ماه مبارک رمضان، به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران، ساعت کار و نحوه ارائه خدمت کارمندان، فارغ از سقف مذکور در این ماده تعیین می‌شود.

تبصره ۴- همه دستگاه‌های اجرایی اعم از ستادی و استانی، به استثنای بخش عملیاتی مراکز و واحدهای خدمت‌رسان نظیر واحدهای ذی‌ربط بهزیستی، بانک‌ها، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی- درمانی، اماکن ورزشی و واحدهای نظامی، انتظامی و امنیتی موظفند ساعات کار خود را در پنج روز هفته تنظیم نمایند.

تبصره ۵- در همه قوانین و مقرراتی که از مبنای چهل و چهار ساعت کار در هفته و یکصد و هفتاد و شش ساعت کار در ماه استفاده شده است، از تاریخ ابلاغ این قانون به ترتیب به چهل و دو ساعت و سی دقیقه کار در هفته و یکصد و هفتاد ساعت کار در ماه اصلاح می‌شود.

رییس‌جمهور

دانلود لایحه تعیین ساعت کار ادارات

مطلب مرتبط: لایحه تعطیلی روزهای پنجشنبه و تغییر ساعات کاری ادارات در سراسر کشور تصویب شد

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

?روبیکا
https://rubika.ir/shenasname
?ایتا
eitaa.com/Shenasname
?بله
https://ble.ir/Shenasname
?سروش
splus.ir/Shenasname

14 دیدگاه

  1. سلام اینکه پنجشنبه ها تعطیل میشود کاری بسیار خوب و ارزشداری است ولی 2به بعد عملا کسی مراجعه نخواهد کرد واتلاف وقت و انرژی است بهترین ساعت کاری 7صبح الی 13

  2. این طرح نه تنها به تحکیم خانواده‌ کمک نمیکنه بلکه بسيار مخرب و آسیب زا هم هست مادران شاغل که بچه کوچیک دارن باید چیکار کنن، یا بچه دانش آموز دارن و احتیاج به کمک کردن به انجام تکالیف درسی دارن کی برگردن به بچه هاشون برسن، تا برگردن شب شده کی به زندگی شخصی و خانواده رسیدگی کنن اینا همش میشه آشوب و اختلاف توی زندگی ، با این طرح نظم چندین و چندساله زندگیمون بهم میخوره ، به جای اینکه به فکر کاهش ساعت کاری بانوان باشین بدترش کردین یه زن شاغل با این وضعیت چطور میخواد به بارداری و فرزندآوری فکر کنه

  3. کارمند بانک با بالاترین راندمان کاری در بین کارمندان دولت
    که هر روز با انواع فشار ها و استرس ها روبه رو هستش ۵ شنبه باید بیاد سر کار
    اونوقت یه کارمند در بعضی ادارات که در طول هفته به تعداد انگشتان دست ارباب رجوع ندیده ۵ شنبه استراحت کنه و ساعت ۱۰ که از خواب پا شد بره تو شعبه بانک واسه کارای عقب مونده ی بانکیش
    خیلی جالبه

  4. به نظر بنده تعطیلی روز پنج شنبه کار کاملا اشتباهی هست که چند مورد را به عنوان مثال بیان می نمایم:
    اول: اینکه اگر هدف پرداختن به بحث خانواده و اولویت در کنار خانواده بودن در روزهای پایان هفته بوده در حالت قبل حداقل کارمند ساعت ۱۴ و ۳۰ که تعطیل می شد ناهار را با خانواده میل می کرد ولی الان ۵ روز ناهار دور از خانواده هست بخاطر اینکه یک روز بیشتر کنارشون باشه
    دوم: آیا تا به حال فکر کردید مثلا یک کارمند که در شهرستان هست و خدای نکرده اگر قصد داشته باشه بعد از ظهر به مرکز استان جهت درمان مراجعه کند و ساعت ۴ تعطیل شود چطور می‌خواهد درمان خود را با توجه به بعد مسافت و زمان لازم جهت درمان و سپس بازگشت به شهرستان انجام دهد؟
    سوم: آیا به این فکر شده بیشتر بیماری هایی که کارمندان به آن مبتلا می شوند از نشستن زیاد و عدم تحرک هست حالا دولت با اینکار باعث بیشتر بیمار شدن کارمندان می گردد؟
    چهارم آیا به این مورد فکر شده آیا اگر قرار باشد همکاران خودشان نسبت به تهیه غذا ناهار اقدام کنند و همکاری شاید اصلا از وضعیت مالی مناسبی جهت تهیه غذا برخوردار نبوده و شاید با نان خالی ناهارش را می گذراند و یا اگر خود دولت قصد توزیع غذا را دارد چه میزان هزینه بر روی دوش دولت باقی خواهد گذاشت؟
    پنجم؛آیا کارمندی که روزانه حدود ۷ ساعت کار می کند و در ساعت پایانی کار مفیدی انجام نمی‌دهد چگونه سازمان ها و دولت می خواهند بهره وری این کارمند را افزایش دهند در صورتی که چنین کارمندی دیگر توان کار مفید را نداشته؟
    متاسفانه کاری که دولت قصد انجام آن را دارد نه تنها کارشناسی انجام نشده بلکه حتی یک نظر خواهی از سازمان ها و ارگان ها و کارمندان نیز انجام نداده و امیدوارم مجلس حداقل با فکر و کارشناسی و مشورت با سازمان ها و حتی پزشکان و اهالی اهل فن به تصویب یا رد آن اقدام نماید

  5. کاهش ساعات کار هفتگی از 44.30 ساعت به 42.30 ساعت یک کار کارشناسی است که دولت محترم در لایحه تقدیمی به مجلس به آن توجه نموده است اما توجه مسئولین سازمان امور اداری و استخدامی لرا به نورم های استاندارد کار هفتگی در کشورهای مختلف و حتی پیشرفته توجه بفرمایند در اکثر کشورهایی که بهره وری و راندمان کار نیروی انسانی بالاست ساعات کار هفتگی بین 36 ساعت در هفته تا 39 ساعت متغییر است که با کاهش پیشنهادی دولت باز هم با این عدد اختلاف زیادی داریم اگر دولت بخواهد ساعت کار را همچنان ساعت 8 تا 4.30 بعد از ظهر مد نظر قرار دهد عملا هزینه تهیه غذا برای 3 میلیون نفر کارمند کشوری و 4 میلیون نفر نیروی لشگری و سایر قوا بصورت یک پرس غذای روزانه تهیه نماید که به عبارتی روزانه 7 میلیون پر س غذا و سالیانه بیش از 150 میلیون پرس غذا می بایست تهیه گردد که هزینه سنگینی را بر دولت تحمیل می نماید از سویی حداقل هر کتارمند 45 دقیقه وقت را برای خوردن غذا لحالظ خواهد نمود که هر دو مورد هزینه بر می باشد لذا ای کاش دولت بجای کاهش به 42 ساعت کاهش به 38 ساعت را مد نظر قرار می داد که عملا ساعت کار می شد از 8 تا 3.30 و طبق قانون نیازی به تهیه غذا نیز دیگر نخواهد بود

  6. برای تعطیلی ۵ شنبه ها بهترین تصمیم گرفته شده، دلایلی که به ذهن کوتاه ما می آید
    ۱ بهره وری و کار مفید روزهای پنج شنبه به شدت صفر است و منفی. فقط از ابتدای صبح مصرف انرژیها محاسبه می شود در تابستان کولرها و فنها و در زمستان بخاری و شوفاژها، بماند که سیستمهای برقی و کامپیوتری روشن می شوند تا ظهر.اما دریغ از بهره وری مفید. تعدادی کارکنان نیز یا در مرخصی هستند و یا حضور فیزیکی ندارند. در این شرایط میتوان در مصرف برق و گاز صرفه جویی کرد.
    ** حتی میتوان موضوع مصرف انرژی را بهتر توضیح داد که خانواده ۴ نفره، سه نفر شاغل در ادارات دولتی و یا خصوصی هستند. از ساعت ۷ صبح تا ۱۴ در محل کار حضور دارند و سه کولر سه بخاری سه کامپیوتر و …. در سه جای مختلف شهر روشن میشود و فرزندی که در منزل هست کولر یا بخاری روشن دارد تلویزیون و کامپیوتر هم روشن دارد و …. اگر روزهای ۵ شنبه تعطیل شود ۴ سیستم مصرع به یک سیستم مصرف تبدیل می شود و چه بسا استفاده هم نشود و ممکن است به دل طبیعت بروند و مصرف اب و برق و گاز و …. کاهش پیدا کند.
    ۲ والدین شاغل در روزهای پنج شنبه در محل کار حضور دارند و فرزندان در منزل و چه بسا اتفاقهایی ناخوشایند در این ساعات برای کودکان می افتد و برای خانواده نگرانی به دنبال دارند. زمانی که روزهای ۵شنبه تعطیل باشد به نفع خانواده نیز می شود.
    ۳ برای بانوانی که شاغل می باشند بسیار مناسب می شود. خانم شاغل اداره دولتی: دختر یک خانواده است، خواهر برادارن و خواهرانش است، همسر یک مرد در جامعه، مادر فرزندان و دوست و همراهی برای دوستانش. پس باید نقشهای زیادی را بتواند اجرا کند، روزهای ۵ شنبه به تمامی کارهای منزل می رسد و روز جمعه می تواند کنار خانواده همسر و فرزندان باشد و بنیان خانواده را با مهر و محبت و در کنارشان محکم کند و روز شنبه با انرژی بیشتر به محل کار مراجعه کند و کار مردم را راه بیاندازد.
    البته باید به تنظیم ساعت ۵ روز هفته دقت نمود چرا که ساعت ۱۶ در روزهای تابستان اوج گرما و مصرف بی اندازه برق است و ساعت ۱۶ فصل زمستان برابر می شود با سرمای سوزناک عصر و استفاده وسایل گرمایشی و حدود اذان مغرب.
    باید دید بهره وری در ادارت از چه ساعت تا چه ساعتی است که به نفع کشور، هزینه ها و مروم باشد.
    از دولت بسیار سپاسگذاریم به دلیل تغییر شرایط ساعت کاری ادارات و تلاش جهت تصویب نهایی ان.
    عاقبتتان ختم به خیر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام