قوانین و مقررات مالیاتی

مالیات حق اولاد و حق بن و حق مسکن در سال ۱۴۰۱

مالیات حق اولاد و حق بن و حق مسکن در سال ۱۴۰۱

مالیات حق اولاد ۱۴۰۱

چرا برخلاف بخشنامه بالا، در سایت به این مطلب اشاره کرده اید که حق مسکن و حق اولاد و بن مشمول مالیات در سال ۱۴۰۱ می باشند؟

طبق جز ۵ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱، حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق‌ العاده مدیریت و فوق العاده مستمر و غیرمستمر و سایر پرداختی ‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال مشمول مالیات بر درآمد حقوق است.

تفاوت بن کالا و بن (خواروبار) در چیست ؟

بن کارگری (بن و خوارو بار) مبلغ مقطوعی است که همه ساله و با تعیین حقوق پایه توسط شورای عالی کار مشخص و به کارفرمایان ابلاغ می‌شود. این مبلغ برای سال ۱۴۰۱ ماهانه ۸،۵۰۰،۰۰۰ ریال است. بن کارگری با بن کالا تفاوتی ندارد.

12 دیدگاه

  1. با سلام
    طبق ماده 83 قانون مالياتهاي مستقيم در آمد مشمول ماليات عبارتست از حقوق و مزاياي مرتبط با شغل ، بنابراين چون بن ، مسكن و اولاد جزء مزاياي مرتبط با شاغل است بنابراين مشمول ماليات نمي باشد . لازم به ذكر است قوانين مالياتي رو دارايي وضع نكرده كه هر موقع دلش خواست بخشنامه بده ، فوانين مالياتي توسط مجلس تصويب شده و به تاييد شوراي نگهبان رسيده و دارايي خارج از چارچوب اين قوانين نمي تواند بخشنامه صادر كند.

  2. باسلام من یک نامه به اداره دارایی مربوطه تنظیم کردم که این موضو رو مشخص کنه.و برای من نامه ای تنظیم کرد بااین شرح با عنایت به مفاد جز(5) بند الف تبصره 12 قانون یاد شده مافیت های مقرر در فصل مالیات بر درامد حقوق و سایر قوانین و همچنین موارد عدم شمول مواد 82 و 83 ق م م از قبیل کمک هزینه مهد.یارانه.بن ایاب ذهاب و …به قوت خود باقیست.حالا طبق این ماده 82 و 83 ق م م این موارد ماف از مالیات هستند.این یعنی ک معاف اند. و اعلام کرد بصورت شفاحی ک معاف اند.

  3. درود
    با توجه به تبصره 3 ماده 36 قانون کار حق مسکن و خواربار و حق…… ازجمله کمک های رفاهی است و مزایای مربوط به شغل تلقی نمی شود و بنابراین با توجه به رای دیوان عدالت اداری مشمول مالیات نیستند.

  4. سلام . کاش در یافت مالیات از فروشگاه ها و سایر مشاغل هم مثل دریافت مالیات کارمندان و کارگران بخش دولت و خصوصی اینقدر دقیق و بموقع بود. و هزینه ها از در امد کسر و مانده واقعی مشمولین مالیات می شدمانند شرکتها . همچنین سامانه جهت ثبت اطلاعات اتباع سایر کشورها از جمله مشاغل درآمدآنها و دریافت مالیات باتوجه به استفاده از یارانه های رفاهی مثل نان .اتوبوس .مترو و..‌. تهیه می گردید

  5. با سلام
    لطفا دقیقا اعلام بفرمایید در کجای این بخشنامه اعلام شده که بن و مسکن مشمول مالیات هست ؟با توجه به صحبت های که در مورخ ۲۰ فروردین از طریق صدا و سیما اعلام گردید بصورت واضح اعلام شد که حق بن و مسکن معاف از مالیات می‌باشد.ممنون میشم توضیح بدید.

    1. دقیقا کجا گفته مشمول مالیات هست؟؟گفته بجز عیدی پاداش مجموع حقوق 12 ماه باید بشه 672.000.000 ریال نگفته که همه مشمول مالیات هست بجز عیدی پاداش لطفا در شرح دادن دقت کنید باقی رو متضرر نکنید

  6. کجای این بخشنامه نوشته که حق اولاد و بن کارگری و حق مسکن مشمول مالیات هست؟ اشاره کرده هزینه های رفاهی معاف از مالیات حقوق هست. تبصره 3 ماده 36 قانون کار هم اشاره کرده که حق مسکن و بن کارگری و حق اولاد جزو هزینه های رفاهی هست.

    1. باسلام اگه بن،ومسکن وحق اولاشامل مالیات بشه دیگه ای چه منتیه که برسرکارگرمیذارن ومیگن57درصدبه حقوق اضافه شده همش میره جای مالیات،خخخخ

      1. سلام درسته اضافه شده ولی همه افزایش که نمی ره؟
        مبلغ مابه التفاوت افزایشی مالیات نسبت به افزایش حقوق ناچیز است که بهتره سقف مالیاتی بالا بره تا همین مقدار هم از حقوق کارگران کم نشود.
        انصاف صحبت کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام