وزارت امور خارجه

آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از حقوق ملت ایران

آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران (تصویبنامه شماره ۱۱۳۴۲۳/ت۵۸۳۰۳هـ مورخ ۱۳۹۹/۱۰/۷ هیئت وزیران)

وزارت امور خارجه – وزارت نفت

وزارت امور  اقتصادی و دارایی

وزارت صنعت، معدن و تجارت

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

وزارت دادگستری – سازمان انرژی اتمی ایران

سازمان برنامه و بودجه کشور 

معاونت حقوقی رییس‌جمهور

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیأت وزیران در جلسه ۱۳۹۹/۹/۳۰ به پیشنهاد وزارت امور خارجه، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رییس‌جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور تأمین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم¬ها و صیانت از منافع ملت ایران – مصوب ۱۳۹۹ – آیین¬نامه اجرایی قانون یادشده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران

ماده۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- قانون: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران – مصوب ۱۳۹۹ ـ

۲- قانون اقدام: قانون اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام – مصوب ۱۳۹۴ـ

۳- سازمان: سازمان انرژی اتمی ایران

۴- هدف: صیانت از منافع ملت ایران با رفع موثر تحریم‌ها و اجرای کامل برجام. بنابراین هر زمان این هدف حاصل شد، همزمان اجرای قانون متوقف می‌شود.

ماده۲- سازمان در اجرای ماده (۱) قانون گزارش جامعی از وضعیت موجود و نیز موارد نیاز به اورانیوم با غنای بیست درصد و پیش‌نیازهای فنی و مالی آنها و دیگر ابعاد مربوط را تهیه و ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون به دولت ارایه می‌دهد. با تأمین اعتبار و پیش‌نیازهای فنی، سازمان اقدامات لازم را جهت غنی‌سازی به منظور استفاده صلح‌آمیز به عمل می‌آورد به نحوی که ظرف یک سال، حداقل یکصد و بیست کیلوگرم مواد مقرر در ماده (۱) قانون، ذخیره‌سازی شود.

ماده ۳- در اجرای مواد (۲) و (۳) قانون و شروط نه گانه مقام معظم رهبری و با رعایت قانون اقدام و مصوبات شورای¬عالی امنیت ملی، سازمان به منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهیانه (۵۰۰) کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ( LEU ) پس از تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه‌اندازی یک هزار ماشین آی – آر – تو – ام ( IR۲M ) و یک هزار ماشین آی – آر – سیکس (۶ – IR ) به ترتیب در بازه‌های زمانی سه ماهه و یک‌ساله اقدام خواهد کرد.

ماده ۴- در اجرای تبصره ماده (۳) قانون، سازمان از سازمان پدافند غیرعامل استانداردهای انتخاب و تعیین مکان نصب و استقرار ماشین‌های ذکرشده در ماده (۳) قانون را اخذ می‌نماید. چنانچه اعمال استانداردهای مذکور موجب شرایط و هزینه‌های اضافی شود، سازمان موظف است گزارش آثار اعمال استانداردهای اخذشده از سازمان پدافند غیرعامل را جهت اتخاذ تصمیم مقتضی به دولت ارایه نماید.

ماده ۵- سازمان با رعایت شاخص برگشت‌پذیری و اهداف قانون، در اجرای ماده (۴) قانون نسبت به تکمیل فرآیند راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان اقدام می‌نماید به گونه‌ای که در پایان مدت مذکور، کارخانه، قابلیت بهره‌برداری داشته باشد. سازمان برای تحقق تکلیف موضوع این ماده شیوه‌نامه لازم را تدوین و پس از ارایه آن به دولت طبق ترتیبات مقرر در شیوه‌نامه اقدام می¬کند.

ماده۶ – در اجرای ماده (۵) قانون، سازمان موظف است گزارش اقدامات انجام‌شده و اقدامات باقیمانده و نیز اقلام و منابع مورد نیاز تا مرحله بهره‌برداری از راکتور خنداب و روند بهینه‌سازی آن را به تفکیک به دولت ارایه و جدول زمان‌بندی موضوع ماده (۵) قانون را جهت ارایه به مجلس شورای اسلامی به دولت ارایه نماید.

ماده۷- در اجرای موضوع ماده (۶) قانون توسط دستگاه‌های ذی‌ربط (وزارتخانه ‌های نفت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت حقوقی رییس جمهور با محوریت وزارت امورخارجه)، گزارش‌های مربوط درخصوص اجرای تعهدات کشورهای طرف برجام و رفع موانع مذکور در این ماده را تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۹ ارایه خواهند کرد. گزارش‌های مذکور توسط وزارت امورخارجه تجمیع و جهت تصمیم‌گیری به دولت ارایه می‌شود. دولت ظرف مهلت باقی‌مانده براساس گزارش جامع دریافتی، با لحاظ مصوبات شورای عالی امنیت ملی و اهداف قانون و منافع و مصالح ملی تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌نماید.

ماده۸ – وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری، نفت، امور خارجه، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و معاونت حقوقی رییس‌جمهور در اجرای ماده (۷) قانون و قانون اقدام روند تحولات در زمینه پایبندی کشورهای طرف برجام در زمینه رفع موثر تحریم‌ها و برخورداری جمهوری اسلامی ایران از حقوق و منافع اقتصادی و سیاسی را در بازه‌های زمانی مناسب از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون به دولت، جهت اتخاذ تصمیم مقتضی گزارش می‌نمایند.

ماده۹- سازمان در اجرای این آیین‌نامه، مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی و مقررات و ملاحظات پادمانی را رعایت می‌نماید.

ماده۱۰- سازمان برنامه و بودجه کشور منابع موردنیاز اجرای قانون را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی خواهد کرد.

ماده۱۱- در اجرای ماده (۹) قانون، مستنکف فردی است که اقدام لازم را علی‌رغم آماده بودن منابع (طبق نظر رییس سازمان برنامه و بودجه کشور) و امکانات فنی (طبق نظر رییس سازمان) و شرایط سیاسی (طبق نظر وزیر امورخارجه) عمداً انجام نداده یا آن را به عمد به تأخیر انداخته است و قصد بی‌اثر کردن قانون را داشته باشد.

معاون اول رئیس‎جمهور – اسحاق جهانگیری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام