آزمون تعیین صلاحیت
مقررات کار

دستورالعمل شماره ۴۵ روابط کار (رسیدگی به دعاوی کار کارگران شاغل در موقوفات)

دستورالعمل شماره ۴۵ روابط کار (رسیدگی به دعاوی کار کارگران شاغل در موقوفات) (بخشنامه شماره ۱۸۹۷۷۰ مورخ ۱/۱۰/۱۳۹۴ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

“دستورالعمل شماره (۴۵) روابط کار”

مدیران کل محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان‌ها

نظر به اینکه در بعضی از موارد مشاهده شده است در جریان رسیدگی به دعاوی کارگران شاغل در موقوفات (از جمله مساجد و اماکن مذهبی)، متولی موقوفه یا سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان خوانده دعوا محکوم می گردد که این امر منجر به بروز نتایج نامناسب از جمله برداشت وجه از حساب‌های سازمان مذکور می گردد که کاملاً مستقل از حساب‌های موقوفه است و نیز به منظور ایجاد رویه واحد در رسیدگی به این قبیل دعاوی، دستورالعمل ذیل برای اجرا ابلاغ می‌گردد.

رسیدگی به دعاوی کار کارگران شاغل در موقوفات

ماده ۱- به موجب ماده (۳) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه (مصوب ۲۱۰/۱۳۶۳)، هر موقوفه دارای شخصیت حقوقی مستقل است و متولی یا سازمان اوقاف و امور خیریه حسب مورد نماینده آن می‌باشد. از این رو باید در مراجع حل اختلفا، دعوی به طرفیت موقوفه مطرح گردد و رأی صادره نیز می‌بایست به نفع یا ضرر موقوفه ضادر شود و از صدور رأی به نفع یا ضرر متولی موقوفه یا سازمان اوقاف و امور خیریه خودداری شود.

ماده ۲- به موجب تبصره ذیل ماده (۳) آیین نامه اجرایی قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه (مصوب ۱۰/۲/۱۳۶۵)، عرصه و اعیان مساجد، مدارس علوم دینی تکایا رقیه موقوفه می باشد و از این رو در خصوص مساجد، مدارس علوم دینی و تکایا نیز باید مفاد بند قبل رعایت شود، شایان ذکر است به موجب بند (۷) ماده (۱) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه (مصوب ۱۲۱۲۱۳۷۵)، اثلاث باقیه، محبوسات، نذور، صدقات و هر مال دیگری که به غیر از عنوان وقف برای امور عام المنفعه و خیریه اختصاص یافته در حکم موقوفات عامه است و چنانچه فاقد متولی و متصدی باشد با اذن ولی فقیه تحت نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار خواهد گرفت.

ماده ۳- به موجب ماده (۵) قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان مذکور به عنوان متولی اداره اماکن مذهبی اسلامی می تواند اشخاصی را به عنوان هیأت امنا انتخاب کند که در این صورت هیأت امنا نیز صرفاً نماینده موقوفه بوده و رعایت مفاد بند (۱) این نامه در خصوص آنها نیز الزامی خواهد بود.

ماده ۴- با توجه به موارد فوق الذکر چنانچه خواهان، دعوای خود را علیه نماینده موقوفه (متولی خاص، سازمان اوقاف و امور خیریه و یا هیأت امنا) طرح نماید مرجع حل اختلاف می بایست به استناد بند (۴) ماده (۷۳) آیین دادرسی کار نسبت به صدور قرار رد دعوا اقدام نماید.

ماده ۵- در دعاوی کارگر علیه موقوفه، خواهان می بایست حسب مورد در دادخواست نسبت به درج عنوان متولی یا سازمان اوقاف و امور خیریه و یا هیأت امنای موقوفه در قسمت “نماینده خوانده” اقدام کند و با توجه به ماده (۳۹) آیین دادرسی کار ابلاغ اوراق دعوا باید به نماینده صورت گیرد.

ماده ۶- در مواردی که سازمان اوقاف و امور خیریه نماینده موقوفه است اوراق دعوا باید به اداره اوقاف و امور خیریه واقع در شهرستان مربوط ابلاغ گردد تا آن اداره نسبت به معرفی نماینده تام الاختیار خود برای حضور در جلسات رسیدگی اقدام نماید. در خصوص ابلاغ رأی صادره نیز باید مفاد این بند رعایت گردد.

ماده ۷- ادارات کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ها باید بلافاصله پس از ابلاغ، ضمن اجرا، مفاد این دستورالعمل را به آگاهی کلیه کارشناسان و کارکنان ذیربط و اعضای مراجع حل اختلاف کار برسانند.

ماده ۸- اداره کل روابط کار و جبران خدمت مسؤول نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل این دستورالعمل بوده و در صورت بروز هر گونه ابهام در اجرای مفاد آن، نظر آن اداره کل لازم الاتباع می باشد.

سید حسن هفده تن- معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام