عدم ابطال دستورالعمل ستاد کل نیروهای مسلح موضوع عدم احتساب مناطق امنیتی درگیر به عنوان حضور در منطقه جنگی و عملیاتی دوران دفاع مقدس (دادنامه شماره ۱۳۵۵ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۷ هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری)
کلاسه پرونده: ۰۰۰۳۰۳۴
شماره دادنامه: ۱۴۰۰۰۹۹۷۰۹۰۶۰۱۱۳۵۵
تاریخ دادنامه: ۱۴۰۰/۱۲/۰۷
هیات تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری
* شماره پرونده: هـ ع؍ ۰۰۰۳۰۳۴
* شاکی: آقای نقی رسولی
*طرف شکایت: ستاد کل نیروهای مسلح -معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح
*موضوع شکایت و خواسته: ابطال دستورالعمل شماره ۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸؍۱۰؍۸ معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
* شاکی دادخواستی به طرفیت ستاد کل نیروهای مسلح -معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به خواسته ابطال ابطال دستورالعمل شماره ۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸؍۱۰؍۸ معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح به دیوان عدالت اداری تقدیم کرده که به هیأت عمومی ارجاع شده است متن مقرره مورد شکایت به قرار زیر میباشد:
مطابق سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان خدمت سربازی موظفی بوده و مطابق تبصره همین بند حضور کارکنان وظیفه و پایور که با اختیار خود به جبهه اعزام شده اند داوطلبانه میباشد لذا به منظور تفکیک خدمت موظفی و داوطلبانه خدمت در جبهه کارکنان فوق یک چهارم کل مدت جبهه کارکنان مذکور به عنوان موظفی و سه چهارم ان به عنوان داوطلب منظور گردیده است.
دلایل شاکی برای ابطال مقرره :
۱. مطابق رأی هیأت عمومی دیوان عدالت به شماره ۲۵۷ (مورخ ۱۶؍۲؍۱۳۹۹) و دستور فرمانده معظم کل قوا، سه چهارم مدت خدمت وظیفه سربازان به مانند کادر نیروهای مسلح که در دروان دفاع مقدس در مناطق جنگی و عملیاتی حضور داشتند، به عنوان خدمت داوطلبانه تلقی گردیده است.
لکن مصوبه مورد شکایت، صرفاً حضور سربازان وظیفه در مناطق جنگی در بازه زمانی مورد نظر را ملاک اعطای امتیاز ایثارگری میداند و اشخاصی که در مناطق عملیاتی حاضر بودند، از این امتیاز محروم شده اند.
۲. مطابق بند ۱؍۹ سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان (مصوب ۱۳۹۴ هیأت وزیران)، ماده ۳ آیین نامه اجرایی نحوه تعیین فوق العاده ایثارگری (مصوب فرمانده معظم کل قوا)، بند ۱۲، ۱۳ و ۱۴ ماده ۱ آیین نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگری (مصوب ۱۳۹۳ هیأت وزیران) و بند ۱۲ ماده ۱ آیین نامه مذکور (مصوب فرمانده معظم کل قوا)، مناطق عملیاتی (منظم و نامنظم) تعریف و مشخص گردیده است و مصوبه مورد شکایت، مغایر با مواد یادشده میباشد.
۳. بند «و» ماده ۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، بند ۲- الف سند راهبردی خدمات رسانی به رزمندگان، بند ۹ ماده ۱ آیین نامه اجرایی نحوه تعیین فوق العاده ایثارگری نشان ها و خدمات اداری و بند ۸ ماده ۱ آیین نامه تعیین و احراز مصادیق شهید و ایثارگری به تعریف رزمنده پرداختهاند که مؤید مطالب مذکور در دادخواست است.
* خلاصه مدافعات طرف شکایت:
خدمت در مناطق امنیتی درگیر قابل احتساب به عنوان حضور در منطقه جنگی و عملیاتی دوران دفاع مقدس نمی باشد لذا خواسته شاکی مبنی بر ابطال نامه شماره ۹۸۱۱۸۴ مورخ ۱۳۹۸؍۱۰؍۸ معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح و احتساب منطقه امنیتی درگیر به عنوان منطقه عملیاتی دفاع مقدس فاقد وجاهت قانونی بوده و قابل رسیدگی نمیباشد.
پرونده شماره هـ ع؍۰۰۰۳۰۳۴ مبنی بر درخواست ابطال دستورالعمل شماره ۹۸۱۱۸۴؍۱۲؍۱؍۲۲۱۳ (مورخ ۸؍۱۰؍۱۳۹۸ معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح- اداره سرمایه انسانی سرباز- با موضوع: جبهه داوطلبانه کارکنان)، در جلسه هیأت تخصصی استخدامی مورد رسیدگی قرار گرفت و اعضا به شرح ذیل اقدام به صدور رأی نمودند:
رأی هیأت تخصصی استخدامی
نظر به اینکه اولاً مطابق ماده ۳ آییننامه فوقالعاده ایثارگری، نشانها و خدمت اداری در مناطق جنگ زده به شماره ۱۱؍۴۰؍۲۰۶؍ط (مورخ ۲۱؍۱۰؍۱۳۸۸ ستاد کل نیروهای مسلح) که بیان میدارد «سه چهارم مدت خدمت کارکنان پایور و وظیفه که توسط ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،کمیته، شهربانی و ژاندارمری (نیروی انتظامی)، وزارت سپاه، وزارت دفاع (وزارت دفاع و پشتیبانی ن.م) و جهاد سازندگی سابق، به جبهه و مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس اعزام شده اند، خدمت داوطلبانه تلقی میگردد»، علیهذا مصوبه مورد شکایت، مغایر با قوانین و مقررات نمیباشد.
ثانیاً رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۲۵۷ (مورخ ۱۳۹۹؍۲؍۱۶) که بیان میدارد «با توجه به اینکه [طبق] مقرره مورد شکایت (نامه شماره ۳۷۷۵۹۸- ۱۳۹۷؍۷؍۲۰ رئیس امور مشاغل و نظامهای پرداخت سازمان امور اداری و استخدامی کشور)، برقراری امتیازات ایثارگری مربوط به خدمت داوطلبانه در جبهه -موضوع احتساب سه چهارم خدمت وظیفه کارکنان جبهه- از تاریخ صدور دستورالعمل شماره ن؍۴؍م؍۲۰۱؍۱۴؍۴۵- مورخ ۱۳۹۱؍۵؍۱۴ ستاد کل نیروهای مسلّح مجاز میباشد، لذا مغایرتی با قانون نداشته و قابل ابطال تشخیص داده نمیشود»، بنابراین مقرره مورد شکایت که پس از صدور دستورالعمل فوق الذکر به تصویب رسیده نیز مغایر قوانین و مقررات نمیباشد.
بنا به مراتب فوق، دستورالعمل شماره ۹۸۱۱۸۴؍۱۲؍۱؍۲۲۱۳ (مورخ ۸ /۱۳۹۸؍۱۰ معاونت نیروی انسانی ستاد کل نیروهای مسلح- اداره سرمایه انسانی سرباز)، به اتفاق آرای اعضای هیأت تخصصی استخدامی، مغایر قوانین نبوده و قابل ابطال تشخیص نمیگردد. این رأی به استناد بند «ب» ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۳۹۲ ظرف مهلت بیست روز از تاریخ صدور از جانب رئیس محترم دیوان عدالت اداری یا ۱۰ نفر از قضات محترم دیوان عدالت اداری قابل اعتراض است.
علی اکابری- رئیس هیأت تخصصی استخدامی دیوان عدالت اداری