قوانین و مقررات ایثارگران

آیین نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون جامع ایثارگران موضوع: ساماندهی گلزار و یادمان شهدا

آیین نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران موضوع: ساماندهی گلزار و یادمان شهدا (تصویبنامه شماره ۱۲۰۶۶۰/ت۵۰۵۷۲هـ مورخ ۱۴/۱۰/۱۳۹۳ هیأت وزیران)

وزارت کشور- وزارت نیرو- وزارت نفت- وزارت راه و شهرسازی

سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور- بنیاد شهید و امور ایثارگران

هیئت وزیران در جلسه ۷ /۱۰ /۱۳۹۳ به پیشنهاد وزارت کشور با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران و ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و وزارتخانه های نیرو، نفت و راه و شهرسازی و به استناد ماده (۱۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران- مصوب ۱۳۹۱-، آیین نامه اجرایی ماده مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف- قانون: قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران -مصوب ۱۳۹۱-.

ب- بنیاد: بنیاد شهید و امور ایثارگران.

پ- مزار شهید: محل دفن پیکر مطهر شهید معلوم الجسد و گمنام و سنگ یادبود شهید مفقودالجسد.

ت- گلزار شهدا: محلی که مشتمل بر وجود یک یا تعدادی از مزار شهید می باشد.

ث- یادمان شهدا: کلیه فضاها، ساختمان ها، معماری آثار حجمی و نقوش برجسته مرتبط با شهیدان و مفاهیم ایثار و شهادت که طراحی و در گلزار شهدا و یا در جوار آن اجرا می گردد.

ج- ساخت و ساماندهی گلزار شهدا: اقداماتی که در ارتباط با فضاسازی، بهسازی و زیباسازی گلزار شهدا طراحی و اجرا می شود.

چ- نگهداری گلزار و یادمان شهدا: اقداماتی که در ارتباط با حفظ، حراست، نظافت و مرمت مستمر گلزار و یادمان شهدا اجرا می شود.

هـ -دستگاههای مشمول: وزارتخانه های کشور، نیرو، نفت و راه و شهرسازی.

ماده ۲- وزارتخانه های نفت و نیرو موظفند حسب مورد هزینه خدمات مربوط به آبرسانی، برق رسانی و گازرسانی از جمله انشعاب موارد یاد شده در کلیه گزارها و یادمان شهدا را تأمین نمایند.

تبصره- هزینه های آب، برق و گاز مصرفی گلزارها و یادمان شهدا در مکانهایی که تحت پوشش شهرداری ها و سازمان های اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیستند، رایگان است.

ماده ۳- وزارت راه و شهرسازی موظف است نسبت به احداث و بهسازی جاده های مواصلاتی مناسب و تامین هزینه های خدمات مربوط و تهیه و نصب تابلوهای راهنمای گلزارها و یادمان شهدا در مناطق مختلف کشور اقدام نماید.

ماده ۴- وزارت کشور موظف است نسبت به تامین هزینه و اجرای خدمات مربوط به نگهداری گلزارها و یادمان شهدا از طریق شهرداری ها و دهیاری های مربوط اقدام نماید.

ماده ۵- هر گونه جابجایی قبور و دفن افراد غیرشهید یا تغییر کاربری و اجرای هر گونه طرح ساماندهی در قطعات و حریم گلزار شهدا با موافقت بنیاد امکانپذیر است.

ماده ۶- بنیاد موظف است نسبت به ساخت و ساماندهی گلزارها و یادمان شهدا اقدام نماید.

ماده ۷- دستگاههای مشمول مکلفند اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این آیین نامه را با هماهنگی بنیاد جهت پیش بینی در لوایح بودجه سالانه به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعلام نمایند و سازمان یاد شده مکلف است اعتبار مربوط را در ردیف اعتباری دستگاههای مشمول منظور و پرداخت نماید.

ماده ۸- به منظور پیگیری و ایجاد هماهنگی های لازم بین دستگاههای ذی ربط جهت اجرای مناسب این آیین نامه کارگروه ساماندهی گلزار شهدا در مراکز استانها به ترکیب زیر تشکیل می شود:

الف- معاون امور عمرانی استاندار (رییس)

ب- مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان (دبیر)

پ- رییس واحد استانی وزارت نیرو

ت- رییس واحد استانی وزارت نفت

ث- رییس واحد استانی وزارت راه و شهرسازی

ج- رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان

چ- نماینده ستاد کل نیروهای مسلح در استان

ح- مدیر کل بنیاد حفظ و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان

تبصره ۱- دبیرخانه کارگروه در بنیاد شهید و امور ایثارگران استان مستقر می باشد.

تبصره ۲- جلسات کارگروه هر سه ماه یکبار با دستور جلسه مشخص برای بررسی وضعیت گلزارها و اتخاذ تدابیر لازم در رابطه با مسایل و مشکلات مربوط تشکیل می گردد.

تبصره ۳- در صورت لزوم از سایر سازمانهای دولتی و غیردولتی و همچنین اشخاص صاحب نظر برای شرکت در جلسات مزبور دعوت خواهد شد.

تبصره ۴- رییس کارگروه موظف است گزارش عملکرد کارگروه را به طور سالانه تهیه و به وزارت کشور و بنیاد شهید و امور ایثارگران رایه نماید.

اسحاق جهانگیری- معاون اول رییس جمهور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام