استخدام و تبدیل وضعیت

بخشنامه نحوه بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی

بخشنامه نحوه بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری (بخشنامه شماره ۹۷۳۵۷۹ مورخ ۲/۱۱/۱۳۹۵ سازمان اداری و استخدامی کشور)

بخشنامه به کلیه دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری

شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ ۱۳‏/۱۰‏/۱۳۹۵ با توجه به نسخ ماده (۹۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۹۱) قانون استخدام کشوری، در اجرای اجزای چهار و پنج بند (ب) ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری، بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور چگونگی بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی را به شرح زیر تصویب نمود:

بخشنامه نحوه بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی

۱‏- بازنشستگانی که تا قبل از ابلاغ قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان (۰۴‏/۰۳‏/۱۳۹۵)، در اجرای قوانین معتبر قبلی بکارگیری شده‌اند، در صورت نیاز دستگاه، تمدید قرارداد آنان حسب مورد صرفاً در موارد پیش‌بینی شده در تبصره (۱) و (۲) قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب ۲۰‏/۰۲‏/۱۳۹۵ امکانپذیر است. دستگاه‌های اجرایی مواردی از بکارگیری بازنشستگان را که موافقت می‌نمایند جهت اخذ شناسه در چارچوب سند برنامه‌ریزی نیروی انسانی دستگاه اجرایی به سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام نمایند.

۲‏- بازنشستگانی که در اجرای ماده ۹۱ قانون استخدام کشوری و در زمان اعتبار قانونی ماده مذکور در سمت مقامات اعاده به خدمت شده‌اند، تا زمان بازنشستگی مجدد یا پایان خدمت بنا به دلایل قانونی دیگر، به خدمت ادامه خواهند داد. در صورت بازنشستگی مجدد، پاداش پایان خدمت و وجوه مرخصی استحقاقی استفاده نشده این قبیل کارمندان، در صورت استحقاق با رعایت سقف مقرر به تناسب سنوات خدمت انجام شده بعد از اعاده به خدمت قابل پرداخت است.

۳‏- دستگاه اجرایی می‌تواند بدون لغو مستمری بازنشستگی با مشمولین تبصره (۱) ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان (۰۴‏/۰۳‏/۱۳۹۵) همانند شاغلین مشابه در همان دستگاه و در خصوص مشمولین تبصره(۲) ماده واحده قانون یاد شده معادل یک سوم مبلغ مندرج در احکام کارگزینی کارمندان شاغل مشابه قرارداد منعقد نماید.

۴‏- با عنایت به مفاد بند ۱۰ اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که دولت را مجاز نموده همه امکانات خود را برای ایجاد نظام اداری صحیح به کار گیرد  لذا مستثنی نمودن مقامات در تبصره (۱) ماده واحده قانون، هم شامل بازنشستگانی است که در سمت مقامات و همترازان بکارگیری می¬شوند و هم شامل بازنشستگانی است که قبل از بکارگیری، در سمت مقامات و یا همترازان خدمت می‌نموده‌اند.

۵‏- مستثنیات مذکور در تبصره (۱) ماده واحده قانون، برای افراد مستثنی شده حقی ایجاد نمی‌کند و در هر حال به کارگیری بازنشستگان در موارد مستثنی شده منوط به نیاز دولت یا دستگاه است که در چارچوب قرارداد منعقده صورت می‌گیرد.

۶‏- مشمولین تبصره ذیل بند «و» ماده «۱» قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران (مصوبه مورخ ۰۲‏/۱۰‏/۱۳۹۱ مجمع تشخیص مصلحت نظام) از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

۷‏- بازنشستگان بکارگیری شده که پس از انقضای مهلت مقرر در تبصره ۳ ماده واحده قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان، ادامه خدمت آنان در اجرای مستثنیات مقرر در تبصره‌های (۱) و (۲) ماده واحده قانون مذکور امکانپذیر نباشد، از خدمت منتزع و با آنان تسویه حساب شود.

جمشید انصاری- رییس سازمان اداری و استخدامی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام