فروشگاه کتاب استخدامی اداری ها
انتقال و مأموریت کارکنان

پرداخت فوق‌العاده روزانه مأموریت منوط به صدور حکم مأموریت است

پرداخت فوق‌العاده روزانه مأموریت منوط به صدور حکم مأموریت است (رأی شماره ۶۹۷ مورخ ۹/۱۰/۱۳۹۲ هیأت عمومی دیوان عدالت اداری)

تاریخ دادنامه : ۹/۱۰/۱۳۹۲

شماره دادنامه: ۶۹۷

کلاسه پرونده : ۹۱/۴۰۳

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

شاکی : آقای اکبر میرزاده

موضوع شکایت و خواسته : اعلام تعارض در آراء صادر شده از شعب دیوان عدالت اداری

گردش کار : آقای اکبر میرزاده به موجب لایحه‌ای که به شماره ۴۲۳-۲۰/۳/۱۳۹۱ ثبت دفتر اندیکاتور هیأت عمومی شده اعلام کرده است که:

سلام علیکم،

موضوع: تعارض آراء (به استناد دادنامه‌های پیوستی)

با احترام به استحضار می‌رساند که آقای رمضان احمدی از کارکنان فنی و حرفه‌ای شهرستان ایوان از توابع استان ایلام طی نامه شماره ۴۵۲۱/۲۵-۱۰/۶/۱۳۸۴ مبنی بر نیاز مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان ایلام به خدمت نامبرده در شهرستان ایلام آقای رمضان احمدی طی دادخواستی به کلاسه پرونده شماره ۳۳/۸۶/۱۶۰۲ تقاضای مطالبه فوق‌العاده روزانه (مأموریت) را کرده است که شعبه ۳۳ دیوان عدالت اداری به وارد بودن خواسته رأی صادر کرده است. اما این جانب اکبر میرزاده از کارکنان فنی و حرفه‌ای شهرستان شیروان چرداول از توابع استان ایلام طی نامه شماره ۳۰۵۰/۷۱/۲۵- ۹/۴/۱۳۸۳ مبنی بر نیاز مدیرکل فنی و حرفه‌ای استان ایلام به خدمت این جانب در شهرستان دهلران طی دادخواستی به کلاسه پرونده ۲۳/۹۰/۲۰۸ تقاضای مطالبه فوق‌العاده روزانه (مأموریت) را کردم که شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری به رد خواسته این جانب رأی صادر کرده است لذا خواهشمند است برای این که حقوق خدمتی این جانب تضییع نشود دستورات لازم را مبذول فرمایید.

گردش کار پرونده‌ها و مشروح آراء به قرار زیر است:

الف: شعبه بیست و سوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده کلاسه ۹۰۰۹۹۸۰۹۰۰۰۰۵۴۷۸، با موضوع دادخواست آقای اکبر میرزاده به طرفیت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام و به خواسته الزام به پرداخت فوق‌العاده روزانه به موجب دادنامه شماره ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۳۰۰۸۵۶-۳۰/۵/۱۳۹۰، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

با عنایت به این که به موجب بند (ب) ماده ۳ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انتقال کارکنان در همان شهر نیاز به کسب موافقت مستخدم ندارد و به موجب بند۱ آئین‌نامه فوق‌العاده روزانه موضوع بند (ث) ماده ۳۹ قانون استخدام کشوری پرداخت حق مأموریت محتاج صدور حکم مأموریت از سوی مقامات ذی‌صلاح است و در مورد شاکی تحقق این امر محرز نیست و صرف تغییر غیرقانونی محل خدمت مستخدم موجبی قانونی برای پرداخت حق مأموریت نیست ضمن این که مصادیق مأموریت در ماده ۱۱ قانون استخدام کشوری تعریف شده است که در مانحن‌فیه با هیچ یک از شقوق سه گانه مذکور در ماده مرقوم مطابقت ندارد بنابراین شکایت وارد تشخیص نمی‌شود و به رد آن حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

ب: شعبه سی و سوم دیوان عدالت اداری در رسیدگی به پرونده شماره ۳۲/۸۶/۱۶۰۲، با موضوع دادخواست آقای رمضان احمدی به طرفیت اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان ایلام و به خواسته الزام به پرداخت فوق‌العاده روزانه به موجب دادنامه شماره ۱۱۷۱- ۳۰/۱۰/۱۳۸۷، مفاداً به شرح آینده به صدور رأی مبادرت کرده است:

نظر به احکام پیوست دادخواست تقدیمی از جمله نامه شماره ۴۵۲۱/۲۵- ۱۰/۶/۱۳۸۴ مدیرکل وقت مبنی بر درخواست وی به لحاظ نیاز به خدمت شاکی در اداره کل ایلام که همگی مؤید مأموریت خواهان است و علی‌القاعده صدور حکم مأموریت هر چند در جهت مساعدت به خواهان صادر شده باشد استحقاق وی برای دریافت فوق‌العاده روزانه را محقق می‌سازد و عدم پرداخت آن موجب تضییع حقوق خدمتی وی است. لذا با رد دفاعیات اداره خوانده خواسته خواهان را وارد تشخیص و به اجابت خواسته خواهان حکم صادر و اعلام می‌شود. رأی دیوان قطعی است.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ یاد شده با حضور رؤسا، مستشاران و دادرس-ان شعب دیوان تشکیل شد. پس از بحث و بررسی، با اکثریت آراء به شرح آینده به صدور رأی مبادرت می ‎ کند.

رأی هیأت عمومی

اولاً: تعارض در آراء محرز است.

ثانیاً: نظر به این که به موجب بند ۱ ماده ۱ آئین‌نامه فوق‌العاده روزانه، پرداخت فوق‌العاده روزانه به صدور حکم مأموریت منوط شده است و در پرونده‌های موضوع تعارض، حکم مأموریت موضوع ماده ۱۱ قانون استخدام کشوری برای شکات صادر نشده است در نتیجه شرایط پرداخت فوق‌العاده روزانه به آنان فراهم نیست و رأی شعبه ۲۳ دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۹۰۰۹۹۷۰۹۰۲۳۰۰۸۵۶- ۳۰/۵/۱۳۹۰ که متضمن این معنی است صحیح و موافق مقررات تشخیص می شود. این رأی به استناد بند ۲ ماده ۱۲ و ماده ۸۹ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲، برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‌الاتباع است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری- محمدجعفر منتظری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام