استخدام و ورود به خدمتاستخدام و تبدیل وضعیت

ایرادات مرحله سوم شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان دولت

ایرادات مرحله سوم شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان دولت

شناسنامه قانون- همان‌گونه که در آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۳ عنوان شد، ایرادات قبلی شورای نگهبان در آخرین اصلاحیه طرح ساماندهی کارکنان دولت مرتفع شده و تنها ایرادات هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام پابرجاست.

در این مطلب متن کامل مکاتبات در این خصوص را می‌خوانید.

نامه شماره ۴۱۱۶۲/۱۰۲ مورخ ۲۶/۱۲/۱۴۰۲ شورای نگهبان

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

عطف به نامه شماره ۴۴۹۵۱/۲۰۰ مورخ ۳۰/۱۱/۱۴۰۲ و پیرو نامه شماره ۴۰۹۹۷/۱۰۲ مورخ ۱۷/۱۲/۱۴۰۲؛

طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که با اصلاحاتی در جلسه مورخ هشتم بهمن ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۲۲/۱۲/۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به شرح زیر اعلام نظر می‌گردد:

– با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص طرح فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. به پیوست نظر این هیأت به شماره ۶۸۲۶۷- ۹۹۰۰ مورخ ۰۲/۱۲/۱۴۰۲ در خصوص این طرح عیناً برای اقدام لازم ارسال می‌گردد.

تذکر:

– در تبصره ۱ ماده واحده، واژه «رستوران» اصلاح گردد.

سیامک ره‌پیک- قائم مقام دبیر شورای نگهبان

نامه شماره ۶۸۲۶۷- ۹۹۰۰ مورخ ۲/۱۲/۱۴۰۲ هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

حضرت آیت الله جنتی

دبیر محترم شورای نگهبان

پیرو نامه های شماره ۰۱۰۱/۱۰۲۵۷۱ مورخ ۱۰/۱۲/۱۴۰۱ و ۶۶۰۶۰- ۹۰۰۰ مورخ ۸/۶/۱۴۰۲ و در اجرای آیین نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام و مطابق با ماده ۶ آیین‌نامه مذکور، مصوبات هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام (جلسه مورخ ۱/۱۲/۱۴۰۲) در مورد “طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران” مصوب مجلس شورای اسلامی، به شرح ذیل جهت اقدام مقتضی، طبق اصل یکصد و دهم قانون اساسی، ارسال می‌شود:

مغایرت ماده واحده مصوبه مجلس شورای اسلامی با بندهای ۲ و ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری و نیز بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کماکان به قوت خود باقی است.

جدول تفصیلی مغایرت مصوبه مذکور با سیاست‌های کلی نظام به پیوست ارسال می‌گردد.

صادق آملی لاریجانی- رئیس هیأت عالی نظارت

موارد مغایرت مصوبه مجلس در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های اجرایی با سیاست‌های کلی نظام

اولاً، تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای شرکتی، حجمی، پروژه‌ای و نظایر اینها به قرارداد کار معین و برقراری رابطه شغلی مستقیم میان آنها با دولت به شرح مذکور در تبصره ۲ به معنای افزایش تعداد کارکنان دولت است و در نتیجه در مغایرت با بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری قرار دارد.

بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری:
«چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز.»

ثانیاً، با توجه به اینکه نیروهای شرکتی بدون آزمون و بررسی صلاحیت حرفه‌ای در شرکت‌های پیمانکاری به‌کارگرفته شده‌اند، ترجیح آنها بر سایر افراد متقاضی اشتغال (به صرف دارا بودن دو سال سابقه کار) مغایر عدالت محوری در جذب نیروی انسانی است که در بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری مورد تأکید قرار گرفته است.

بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری:
عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی.

ثالثاً، انعقاد قرارداد مستقیم کارکنان شرکتی و نظایر آنها با دولت، با توجه به بیشتر بودن حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان دولت و نیز با توجه به شمول این مصوبه بر شاغلان پاره وقت، نهایتاً منجر به افزایش هزینه‌های عمومی خواهد شد که این امر نیز مغایر بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

بند (۱۶) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی:
صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.

اصلاحیه مجلس شورای اسلامی نیز نه تنها مغایرت‌های پیشین را برطرف نکرده، بلکه به دلایلی همچون حذف شرط «دو سال سابقه خدمت مستمر و بیمه‌پردازی» سبب تشدید مغایرت مصوبه با سیاست‌های کلی نظام شده است.

در نتیجه: مغایرت باقی است و تشدید شده است.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

36 دیدگاه

  1. باسلام…درود به این عدالت که شامل حال این نیروهای شرکتی نشده…خوش به حال ما که تو مملکت اسلامی زندگی می کنیم..که هر روز خبر از یک اختلاس هست…مسلمانم آرزوست

  2. خدمت آقای لاریجانی عارضم که اولا حقوق این نیروهای شرکتی را چه کسی پرداخت می کند؟ آیا دولت با واسطه پرداخت نمی کند . پس بودجه کارکنان دولت به انضمام همین نیروهای شرکتی محاسبه شده است و هیچ افزایش حجمی وجود ندارد ، مگر قرار است یک ارگان علاوه بر پرسنل رسمی و شرکتی ، افراد جدیدی را وارد بدنه خود کند که افزایش حجم دولت محسوب شود؟. در ثانی جذب و استخدام افراد شرکتی شاغل در ارگان های دولتی که بعضا بالغ بر بیست سال سابقه کار مفید داشته و دارای تجربه کاری عالی هستند ، عین عدالت است. ثالثا در بند 16 سیاست های اقتصاد مقاومتی ، بر حذف هزینه های موازی و صرفه جویی تاکید شده است . پس با استناد شما به این بند ، بایستی نیروهای شرکتی نهادهای دولتی اصلا به کارگیری نمی شدند . مگر منابع نیروی انسانی دستگاه های اجرایی جزء هزینه های موازی هستند که حذف شوند
    واقعا که انسان تاسف می خورد امثال شما تصمیم گیر این مملکت شده اید. انشاالله خدا رهبری را حفظ بفرمایند که اگر ایشان نبودند تا الانچیزی به نام ایران نبود.

  3. با عرض سلام
    چطور برای نیروهای شرکتی ایثارگر که رسمی شدن همچین شرایطی نگذاشتند
    بیشتر شون سواد خواندن و نوشتن ندارند حتی اسم خودشون هم بلد نیستند بنویسند.
    چه کارایی می‌توانند داشته باشند برای سازمانی که درونش کار میکنند
    تا کی تبعیض؟؟؟

  4. سلام واقعا که ما چه مملکتی داریم نخبه تصویب می کنن ۸۰سال به بالا تصویب نمی کنن اقتصاد دان ها نمی فهمن حوزوی ها می فهمن خواهش می کنم التماس می کنم درج بفرمائید

  5. با عرض سلام
    چطور برای نیروهای شرکتی ایثارگر که رسمی شدن همچین شرایطی نگذاشتند
    بیشتر شون سواد خواندن و نوشتن ندارند حتی اسم خودشون هم بلد نیستند بنویسند.
    چه کارایی می‌توانند داشته باشند برای سازمانی که درونش کار میکنند
    تا کی تبعیض؟؟؟

  6. پس تبدیل وضعیت نیروهای قردادی که چندین سال پیش انجام شده اند چه میشه همه زیر مجموعه ما استخدام شدن چه حق التدریس ها چه نیرو های فرزندان ایثارگران…
    ما هم حق التدریس بودیم ما دانشجوی نمونه همین سازمان ( دانشگاه فنی و حرفه ای ) بودیم در صورتی که آنها حتی دانشجو نشده بودن و حالا آنها میتوانند رئیس مجموعه گردند ولی ما نمیتوانیم پست یا هیات علمی مجموعه شویم …

  7. چطور منی که پدرم هم ایثارگره هم جانباز به خاطر یکماه سابقه کمتر تبدیل وضعیت رسمی نشدم با عدالت شما جور در میاد..اومدید دوروبری های خودتونو رسمی کردید و بعدشم فورا قانون و برداشتید..کاش یکمم ترازوی عدالت و دقیق تر میچیدین..شما اومدید از چ عدالتی حرف میزنین؟؟؟ هرقانونی به نفعتونه میزارید هرموقعم به ضررتوته بر میدارید

    1. تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی با قانون من در آوردی ایثارگری نه بار مالی داشت، همشون هم تعین صلاحیت حرفه ای شدن، بدنه دولت هم بزرگ نشد
      فقط یک عده پر مدعا تبدیل وضعیت رسمی قطعی شدن
      حالا نوبت ما که شد یادشون افتاده باید دقت کنن و مته لای خشخاش بذارن
      اینه عدالتی که ازش دم میزنن

  8. چرا باعث تشدید استرس همه ما میشید حرفتون کامل بزنید بگید این تبدیل وضعیت مغایرت با نظام داره کار همه مارو یکسره کنید دیگه پاس کاری نکنید وباعث استرس ما هم نشید ما هم کاری از دستمون بر نمیاد فقط خداوند قاضی قرار میدیم وواگذارتون میکنیم به خداوند متعال وسلام

  9. این چه عدالتیه در حکومت اسلامی چطور برای تبدیل وضعیت چندین هزارنفر از نیروهای شرکتی که پدرشون ایثارگربوده تعداد کارمندان دولت زیاد نمیشد؟ صلاحیت حرفه ای اونا چطور تایید شد؟
    چطور اون موقع بارمالی نداشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون آیا مایلید تازه‌ها و مقررات مهم برای شما ارسال شود؟
رد کردن
اجازه دادن به اعلان ها