کتاب استخدامی اداری ها
استخدام و ورود به خدمتاستخدام و تبدیل وضعیت

ایرادات مرحله سوم شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان دولت

ایرادات مرحله سوم شورای نگهبان به طرح ساماندهی کارکنان دولت

شناسنامه قانون- همان‌گونه که در آخرین نشست خبری سخنگوی شورای نگهبان در سال ۱۴۰۳ عنوان شد، ایرادات قبلی شورای نگهبان در آخرین اصلاحیه طرح ساماندهی کارکنان دولت مرتفع شده و تنها ایرادات هیئت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام اداری مجمع تشخیص مصلحت نظام پابرجاست.

در این مطلب متن کامل مکاتبات در این خصوص را می‌خوانید.

نامه شماره ۴۱۱۶۲/۱۰۲ مورخ ۲۶/۱۲/۱۴۰۲ شورای نگهبان

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

عطف به نامه شماره ۴۴۹۵۱/۲۰۰ مورخ ۳۰/۱۱/۱۴۰۲ و پیرو نامه شماره ۴۰۹۹۷/۱۰۲ مورخ ۱۷/۱۲/۱۴۰۲؛

طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که با اصلاحاتی در جلسه مورخ هشتم بهمن ماه یکهزار و چهارصد و دو به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است؛ در جلسه مورخ ۲۲/۱۲/۱۴۰۲ شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده به شرح زیر اعلام نظر می‌گردد:

– با عنایت به نظر هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام در خصوص طرح فوق، مصوبه در موارد مذکور در نامه این هیأت، مغایر بند ۲ اصل ۱۱۰ قانون اساسی شناخته شد. به پیوست نظر این هیأت به شماره ۶۸۲۶۷- ۹۹۰۰ مورخ ۰۲/۱۲/۱۴۰۲ در خصوص این طرح عیناً برای اقدام لازم ارسال می‌گردد.

تذکر:

– در تبصره ۱ ماده واحده، واژه «رستوران» اصلاح گردد.

سیامک ره‌پیک- قائم مقام دبیر شورای نگهبان

نامه شماره ۶۸۲۶۷- ۹۹۰۰ مورخ ۲/۱۲/۱۴۰۲ هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام

حضرت آیت الله جنتی

دبیر محترم شورای نگهبان

پیرو نامه های شماره ۰۱۰۱/۱۰۲۵۷۱ مورخ ۱۰/۱۲/۱۴۰۱ و ۶۶۰۶۰- ۹۰۰۰ مورخ ۸/۶/۱۴۰۲ و در اجرای آیین نامه نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام و مطابق با ماده ۶ آیین‌نامه مذکور، مصوبات هیأت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام (جلسه مورخ ۱/۱۲/۱۴۰۲) در مورد “طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های موضوع ماده ۲۹ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران” مصوب مجلس شورای اسلامی، به شرح ذیل جهت اقدام مقتضی، طبق اصل یکصد و دهم قانون اساسی، ارسال می‌شود:

مغایرت ماده واحده مصوبه مجلس شورای اسلامی با بندهای ۲ و ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری و نیز بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی کماکان به قوت خود باقی است.

جدول تفصیلی مغایرت مصوبه مذکور با سیاست‌های کلی نظام به پیوست ارسال می‌گردد.

صادق آملی لاریجانی- رئیس هیأت عالی نظارت

موارد مغایرت مصوبه مجلس در خصوص طرح ساماندهی کارکنان دستگاه‌های اجرایی با سیاست‌های کلی نظام

اولاً، تبدیل وضعیت استخدامی نیروهای شرکتی، حجمی، پروژه‌ای و نظایر اینها به قرارداد کار معین و برقراری رابطه شغلی مستقیم میان آنها با دولت به شرح مذکور در تبصره ۲ به معنای افزایش تعداد کارکنان دولت است و در نتیجه در مغایرت با بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری قرار دارد.

بند ۱۰ سیاست‌های کلی نظام اداری:
«چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز.»

ثانیاً، با توجه به اینکه نیروهای شرکتی بدون آزمون و بررسی صلاحیت حرفه‌ای در شرکت‌های پیمانکاری به‌کارگرفته شده‌اند، ترجیح آنها بر سایر افراد متقاضی اشتغال (به صرف دارا بودن دو سال سابقه کار) مغایر عدالت محوری در جذب نیروی انسانی است که در بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری مورد تأکید قرار گرفته است.

بند ۲ سیاست‌های کلی نظام اداری:
عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی.

ثالثاً، انعقاد قرارداد مستقیم کارکنان شرکتی و نظایر آنها با دولت، با توجه به بیشتر بودن حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان دولت و نیز با توجه به شمول این مصوبه بر شاغلان پاره وقت، نهایتاً منجر به افزایش هزینه‌های عمومی خواهد شد که این امر نیز مغایر بند ۱۶ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است.

بند (۱۶) سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی:
صرفه جویی در هزینه‌های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه‌های موازی و غیرضرور و هزینه‌های زاید.

اصلاحیه مجلس شورای اسلامی نیز نه تنها مغایرت‌های پیشین را برطرف نکرده، بلکه به دلایلی همچون حذف شرط «دو سال سابقه خدمت مستمر و بیمه‌پردازی» سبب تشدید مغایرت مصوبه با سیاست‌های کلی نظام شده است.

در نتیجه: مغایرت باقی است و تشدید شده است.

شناسنامه قانون در پیام‌رسان‌های داخلی

35 دیدگاه

  1. در خصوص بند اول :
    ما همین الان هم کارمند دولتیم و صرفا اسممون شرکتی هست که حقوقمون رو دولت میده و یک بخشی از حقوقمون رو واسطه میخوره، پس بند اول رد
    بند دوم :
    اگر ما صلاحیت کار نداریم لطفا همه شرکتی ها را اخراج کرده و برای مشاغل دائمی با ازمون نیروی رسمی استخدام کنید

    اخرم که گفته ما با توجه به نقص قانون داریم برده داری میکنیم و پول کمتری نسبت به بقیه کارکنانمون ( هرچند به اون ها هم داریم کم میدیم) میدیم، مانع نشید

  2. باسلام، چرا زمان تبدیل وضعیت فرزندان افراد ایثار گر و جانباز زیر ۲۰درصد این ایراد های الکی را نگرفتید ، چون ما هیچ سهمیه ای نداریم باید بسوزیم ، ما شما را به خدا واگذار میکنیم اگر از خدا میترسید. که باعث دارید می شوید افرادی که ای چنین مورد ظلم شما قرار می گیرند از نظام زده شوند و شما ها باعث این اتفاقات هستید

  3. یعنی عملا باید بی خیال طرح شد. نوشته با توجه به بیشتر بودن حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان دولت و نیز با توجه به شمول این مصوبه بر شاغلان پاره وقت، نهایتاً منجر به افزایش هزینه‌های عمومی خواهد شد . خب واقعا نمی‌فهمی اینجا شرکت داره دلالی می‌کنه و میخوای باز بهش بها بدی . مافیا تا کجا نفوذ . خدایا خودت به داد برس از دست این بی سوادها

  4. موقع تصویب قانون تبدیل وضعیت ایثارگرها شما کجا بودین؟
    چرا قانونتبدیل وضعیت ایثارگری مغایرت نداشت ولی این داره؟
    این یک بام و دو هوای شما برای چی هست؟
    مگر نه این است که قانون برای همه یکسان است.
    مگر تو قانون اساسی گفته شده فرزندان ایثارگران معاف از قانون هستن.
    چرا همکار من ک پدرش ۶ ماه جبه بوده با ۳ سال سابقه تبدیل شده و من با ۱۲ سال سابقه باید شرکتی باشم؟

  5. اولا همه آموزش دیده اند دوما همین آلن دارن حقوق دریافت می کنند سوما همه بالای لیسانس هستند.اما همین الان بالاترین حقوق بابت اونها پرداخت می شه ولی شرکت بر می داره در هر حال از خزانه بیرون می یاد

  6. آقا این مجلس میدونه که تایید نمیشه حداقل برای کسانی که سابقه بالا ومدرک تحصیلی دارند مثل سال ۹۰ تصویب کنن که حداقل حق اونهایی که سابقه دارن ضایع نشه

  7. آیا تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی بدون حتی سابقه دو سال برای فرزندان رزمنده های ۶ماه جبهه مغایر با این اصول نبود؟؟! دولت ها با کفر شاید باقی بمانند ولی با ظلم…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام