اندیشه‌های حقوقی

معافیت پاداش افزایش بهره‌وری و پاداش تولید از کسور تأمین اجتماعی

معافیت پاداش افزایش بهره‌وری و پاداش تولید از کسور تأمین اجتماعی

با ابلاغ بخشنامه ۱۱ جدید درآمد، سازمان تامین اجتماعی رسما پاداش افزایش بهره وری و پاداش تولید را از شمول کسور تامین اجتماعی معاف شناخت.

به گزارش شناسنامه قانون، برابر قانون تامین اجتماعی کارفرما مکلف است صورت مزد یا حقوق بیمه شدگان را به ترتیبى که در آیین نامه طرز تنظیم و ارسال صورت مزد که به تصویب شوراى عـالى سـازمان تامین اجتماعی خواهد رسید به سازمان تامین اجتماعی تسلیم نماید ، شورای عالی تامین اجتماعی نیز مقرر کرده است مزایای نقدی غیر مشمول حق بیمه عبارت است از: بازخرید ایام مرخصی کمک عائله مندی طبق قانون (ماده ۸۶ قانون تامین اجتماعی)، هزینه سفر و فوق‎العاده ماموریت، عیدی، کمک هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری، حق شیر، پاداش و نهضت سوادآموزی، حق التضمین (کسر صندوق) خسارت اخراج و مزایای پایان کار و پاداش افزایش تولید، سایر مزایای نقدی که تحت هر عنوان به بیمه شدگان پرداخت می‎گردد، مشمول کسر حق بیمه خواهد بود .

بنابراین شورای عالی تامین اجتماعی ( به عنوان عالی ترین رکن تشکیلاتی سازمان تامین اجتماعی ) براساس اختیارات ناشی از اساسنامه سازمان تامین اجتماعی مبادرت به تصویب آیین‎نامه موصوف نموده و با توجه به اصلاحیه مذکور از اول خرداد ماه سال ۱۳۷۲ مزایائی که بابت پاداش افزایش تولید به بیمه شدگان پرداخت میگردد مشمول کسر حق بیمه نمی باشد.

لازم به ذکر است که به موجب ماده ۴۷ قانون کار : به منظور ایجاد انگیزه برای تولید بیشتر و کیفیت بهتر و تقلیل ضایعات و افزایش علاقه مندی و بالا بردن سطح درآمد کارگران ، طرفین قرارداد دریافت و پرداخت پاداش افزایش تولید را مطابق آیین نامه ای که به تصویب وزیر کار و امور اجتماعی تعیین می شود منعقد می نمایند .

بر همین اساس در تاریخ ۱۵ مردادماه سال جاری ، سازمان تامین اجتماعی رسما پاداش افزایش بهره تولید و بهره وری را در زمره اقلام معاف از شمول کسور تامین اجتماعی قرار داد.

لازم به ذکر است که سازمان تامین اجتماعی از بهمن ماه ۱۳۹۴ ، با صدور بخشنامه ۱۱.۳ درآمد ، اشتباها پاداش افزایش بهره وری و تولید را از شمول معافیت های بیمه ای خارج نموده بود که هرچند در حسابرسی های تامین اجتماعی قابل توجیه بود اما در برخی از موارد موجب ایجاد زحمت برای کارفرمایان می شد.

مطلب مرتبط:

آیین نامه نحوه انعقاد قراردادهای مربوط به تعیین و پرداخت پاداش افزایش تولید به منظور افزایش بهره وری

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام