اندیشه‌های حقوقی

سقف گروه های شغلی در طرح همسان سازی بازنشستگان کشوری و لشکری

در اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری برای هر گروه شغلی سقف نانوشته‌ای در نظر گرفته شده است.

علاوه بر امتیازات مندرج در جدول اعلامی که به میزان ٩٠% شاغل مشابه و با فرض ۳۰ سال خدمت در نظر گرفته شده است، برای سایر امتیازات شاغلین هر گروه شغلی هم نهایتاً ١٠%؜ امتیاز اضافه شده است. لذا، بازنشستگانی که با خدمت مازاد بر ٣٠ سال بازنشسته شده‌اند، در صورتی که از برخی آیتم‌های خاص مثل حق مدیریت برخوردار باشند، به این سقف می‌رسند و نمی‌توانند از مجموع امتیازات مقرر استفاده کنند.

مطلب مرتبط: محاسبه آنلاین صدور حکم همسان‌سازی مهر 99 بازنشستگان کشوری

جزییات افزایش حقوق بازنشستگان:

احکام جدید بازنشستگان کشوری با تاریخ اجرای اول مهرماه ۹۹، بمیزان حداقل ۹۰ درصد حقوق ناخالص مشمول کسور شاغل هم طبقه خود بشرح ذیل صادر شده است:

بخش عمومی:

شما بازنشستگان عزیز هر کدام بر اساس امتیازاتی که در دوران اشتغال سی ساله مانند؛ شاغلین فعلی در بخش‌های حق شغل و حق شاغل (موضوع مواد فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری) مانند؛ مدرک تحصیلی ، سابقه ، اخذ گروه تشویقی و پیچیدگی‌ها و شرایط آنها کسب نموده‌اید، که در اولین حکم بازنشستگی شما طبقه شغلی شما مشخص شده هست ، که بر اساس همین طبقه و با اضافه کردن عدد چهار به آن، در یکی از گروههای بیست گانه شغلی دوران بازنشستگی قرار گرفته اید و بر اساس امتیاز ان گروه شغلی که در ان تعریف شده اید با در نظر گرفتن ضریب ریالی سال حقوق دریافت می کنید الان در همسان سازی معادل اختلاف حقوقی که با میانگین حقوق شاغلین هم طبقه خود دارید به امتیاز گروه شغلی شما افزوده شده است و این موضوع انقدر دقیق محاسبه شده که هیچ بازنشسته ی کمتر از ٩٠٪؜ حقوق مشمول کسور شاغلین هم طبقه خود دریافت نخواهد کرد.

ضمنا در اجرای این طرح برای هرگروه شغلی سقفی در نظر گرفته شده است بطوریکه امتیازات مندرج در جدول اعلامی به عنوان ٩٠٪؜ شاغل مشابه در نظر گرفته شده برای امتیازات هر گروه شغلی ١٠ ٪؜ امتیاز هم اضافه کرده اند تا ١٠٠٪؜ حقوق شاغل مشابه مشخص شود به عنوان مثال امتیاز گروه ١٦ با در نظر گرفتن همه عوامل ٢٦٠٠٠ امتیاز مصوب شد ٢٦٠٠ امتیاز هم به ان اضافه کرده اند شده ٢٨٦٠٠ امتیاز سقف گروه ١٦ مشخص شده که در ضریب حقوقی سال ضرب کنیم. حداکثر مبلغ برای گروه ١٦ مبلغ ٦٩٧٢٦٨٠٠ ریال تعیین شده یعنی هیچ بازنشسته ایی در گروه ١٦ بدون محاسبه عائله مندی و حق اولاد نباید از این مبلغ اضافه بگیرد.

بخش اختصاصی:

بخش دیگری از حقوق شما متاثر از شرایط خاص شماست، که عمومیت ندارند و بعضی اشخاص ممکن است همه ایتم ها را داشته باشند یا بکلی فاقد آنها و یا صاحب بعضی از آنها باشند و اینها نیز با توجه به امتیازات خاصی که دارند، در ضریب ریالی ۲۴۳۸ ریال خاص امسال ضرب شده و به آن بخش عمومی اضافه می گردد و کل دریافتی شما را(حقوق مهرماه ۹۹) تشکیل خواهد داد. به شرطی که از سقف حقوق تعیین شده برای ان گروه شغلی بیشتر نباشد.

آیتم‌های خاص:

الف- حق مدیریت یا معاونت که از ٥٪؜ تا ٢٥٪؜ حقوق خود شخص متناسب با پست های مدیریتی که در طول خدمت شاغلی داشته اید داده می شود به شرطی که از سقف حقوق تعیین شده برای گروه شغلی بیشتر نباشد

ب- حق عائله مندی که به همه واجدین شرایط داده می شود و ربطی به سقف حقوق ندارد

ج- حق اولادکه به همه واجدین شرایط پرداخت می شود و ربطی به سقف حقوق تعیین شده ندارد

د- خدمت اداری در مناطق جنگی بمیزان هر سال ۱۸٧/٥ امتیاز به شرطی که از سقف حقوق تعیین شده برای گروه شغلی شما نباشد

ذ- سنوات مازاد بر سی سال، به ازای افزایش هر سال ۲/۵%حقوق و همچنین کسر ۲/۵% حقوق بابت هر سال کسر خدمت از سی سال به شرطی که از سقف حقوق تعیین شده بیشتر نباشد.

لازم به ذکر است این سقف تعیین شده برای کسانیکه ٣٠ سال خدمت دارند می تواند درست باشد ولی برای بازنشستگانی که با خدمت مازاد بر ٣٠ سال بازنشسته شده اند باید سقف افزایش داده شود که در کمیته پییگیری حتما پیگیری می کنیم.

ضمنا این دستورالعمل شامل حال بازنشستگان سال ١٣٩٩ هم میشود و اگر این دوستان صبر پیشه کنند حتما حکم انها هم صادر خواهد شد.

فرج کمیجانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام