راهنمای طرح شکایت در سازمان بازرسی کل کشور
راهنمای طرح شکایت در سازمان بازرسی کل کشور
شناسنامه قانون- سازمان بازرسی کل کشور به منظور نظارت بر مجموعه سازمان های اداری کشور در جهت مقابله با فساد زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل شده و فعالیت می نماید.
این سازمان در جهت بهبود خدمات خود سامانهای تحت عنوان سامانه شکایت راهاندازی کرده است تا شهروندان بتوانند به صورت آنلاین شکایات خود را ثبت و پیگیری نمایند.
در ادامه به معرفی این سامانه و نحو ثبت شکایات می پردازیم.
از جمله شکایاتی که در سازمان بازرسی کل کشور قابل طرح می باشد ، می توان به موارد زیر اشاره نمود :
✅ شکایات مربوط به جذب ، استخدام و گزینش در دستگاه های اجرایی و دانشگاه ها
✅ شکایات و اعتراضات نسبت به انجام مزایده ها و مناقصه ها
✅ شکایات علیه کارمندان دستگاه های اجرایی در زمینه تصرف غیر قانونی و تضییع اموال دولتی و اختلاس یا سایر جرایمی که مرتبط با وظایف و تکالیف سازمانی کارمندان است
✅ رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی حقوق خصوصی در زمینه مربوط به تصرف و تملک غیر قانونی اراضی و اموال و املاک شهروندان
✅ شکایات علیه دستگاه های دولتی و موسسات وابسته در صورت عدم پرداخت حقوق بیمه کارکنان و کارگران
✅ شکایات از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و مدارس غیر انتفاعی
✅ شکایت از کلانتری ها و واحدهای نیروی انتظامی و ضابطین دادگستری
در چه مواردی سازمان بازرسی کل کشور صلاحیت رسیدگی را ندارد؟
رسیدگی به شکایات وارده از سازمان ها و نهادهای زیر در صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور نبوده و این سازمان امکان رسیدگی به آن را ندارد. بدیهی است در صورت شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل الذکر، شاکی می بایست به مراجع حقوقی و قضایی ذیصلاح مراجعه نماید:
❌ رسیدگی به شکایت از اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی
❌شکایت از مراجع قضایی
❌ شکایت از دیوان عدالت اداری
❌ شکایات مربوط به گرانفروشی
❌ رسیدگی به شکایات از روند انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری و شوراهای اسلامی شهر و روستا
❌ اعتراض به تصمیمات و آراء مراجع غیرقضائی نظیر کمیسیونهای مالیاتی، ماده ۱۰۰ قانون شهرداری ها، هیأتهای حل اختلاف کارگری
❌ رسیدگی به تخلفات مطبوعاتی
❌ رسیدگی به تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی
❌ رسیدگی به تصمیمات شورای نگهبان در زمینه تأیید و یا رد صلاحیت کاندیداها
❌ رسیدگی به تصمیمات دیوان محاسبات کشور
❌ مطالبه وام، مساعدت، کمک های مالی و درخواست کار و نظایر آن .
در زمان طرح اعلام و یا شکایت به عملکرد دستگاه ها و سازمان های اجرایی و ارائه اطلاعات، لطفاٌ به نکات زیر توجه فرمایید:
۱. شکایات و اعلامات باید مدلل و مستند باشد. بدیهی است مسئولیت قانونی مطالب اظهارشده بر عهده شاکی خواهد بود.
۲. لازم است هنگام ورود اطلاعات خود، حتماٌ شماره تلفن همراه را وارد نمایید تا امکان ارسال کد پیگیری و اطلاع رسانی مراحل مختلف رسیدگی به شکایت به شما فراهم گردد. لازم به ذکر است در نگهداری شماره پیگیری و عدم افشای آن به دیگران دقت و توجه لازم را داشته باشید.
۳. بر اساس ماده ۲ قانون تشکیل سازمان، اعلامات و شکایاتی قابل رسیدگی است که در خصوص عملکرد شرکت ها و مؤسسات و ارگان های دولتی و یا مؤسسات و شرکت های عام المنفعه و سازمان هایی که تمام یا قسمتی ازسرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت بنحوی از انحاء بر آنها نظارت یا کمک می نماید، باشد.
۴. درصورت عدم ذکر دقیق مرجع مورد شکایت، رسیدگی به آن امکان پذیر نخواهد بود.
۵. چنانچه مرجع مورد شکایت از یک مورد بیشتر باشد (دو یا سه یا چهار مورد) شاکی می بایست از مراجع ذیربط، به صورت جداگانه در قالب چند طرفیت شکایت نماید.
۶. سیستم به طور خودکار به شکایاتی که قبلاٌ به سامانه رسیدگی به شکایات ارسال شده ترتیب اثر نخواهد داد مگر اینکه موضوع با شکایت قبلی تفاوت داشته باشد، لذا از ارسال شکایات تکراری خودداری نمایید.
۷. چنانچه شکایتی توسط جمعی از اشخاص حقیقی مطرح گردد می بایست جهت ثبت با عنوان شکایت، فردی به نمایندگی ذینفعان، مشخصات فردی خود را مرقوم نماید، در غیر اینصورت به عنوان اعلامیه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
نحوه شکایت و رسیدگی از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور
به منظور ثبت درخواست شکایت یا گزارش فساد، می بایست ابتدا به سایت سازمان بازرسی کل کشور به نشانی bazresi.ir مراجعه نمود و مطابق تصویر زیر ، از قسمت « میز خدمت » ، گزینه سامانه شکایت را انتخاب و بر روی « ورود به سامانه » کلیک نمایید.
در صورت نداشتن حساب شهروند و سامانه ثنا قوه قضاییه از گزینه ثبت نام شهروند نسبت به ثبت نام اقدام کنید.
لازم به ذکر است برای ثبت درخواست ” شکایت یا گزارش فساد ” به هر کاربر یک حساب شهروندی اختصاص داده می شود که پس از ثبت نام در سامانه ایجاد شده و تمامی درخواست ها (اعم از ثبت، پیگیری، تکمیل مدارک، اعلام نتیجه) از طریق حساب شهروندی انجام می گردد.
وارد کارتابل شده و بر اساس نوع درخواست ” شکایت یا گزارش فساد ” درخواست مورد نظر را ثبت نمایید.
در صورت تکمیل اطلاعات مورد نیاز ارسال شکایت امکان پذیر است و با ارسال شکایت درخواست ثبت شده برای مرکز نظارت همگانی سازمان بازرسی کل کشور ارسال می شود، توجه داشته باشید در صورت تایید سازمان عین شکایت شما به دستگاه اجرایی ارسال خواهد شد لذا از صحت محتوای ارسالی و مستندات ارائه شده اطمینان حاصل فرمایید.
در صورتی که تمایل به ثبت گزارش فساد داشته باشید کافیست از قسمت “ثبت جدید ” نوع درخواست را ” گزارش فساد” انتخاب نماید. در این قسمت شهروند باید ۵ فیلد نوع گزارش، فوریت، سطح، ارزش و محدوده را براساس گزینه های موجود انتخاب نماید. سایر مراحل در ثبت گزارش فساد مانند ثبت شکایت می باشد.
در صورت تمایل شهروند برای عدم نمایش اطلاعات هویتی باید از امکان ” ثبت گزارش فساد ناشناس ” استفاده نماید. برای این کار کافیست وارد https://136.bazresi.ir/ شده و ” گزارش فساد ناشناس ” را انتخاب نمایید.
بعد از تکمیل فرم مربوط به “گزارش فساد ناشناس ” مطابق فرم زیر:
کافیست کدرهگیری را جهت پیگیری های آتی نزد خود نگه دارید و از طریق “پیگیری وضعیت گزارش فساد ناشناس ” اقدام نمایید.
پیگیری درخواست های ثبت شده
برای پیگیری درخواست های ثبت شده می بایست وارد حساب شهروندی خود شوید و از طریق منو شهروندی آخرین وضعیت درخواست های خود را مشاهده نمایید. در این قسمت تمامی درخواست های ثبت شده شهروند اعم از شکایت یا گزارش فساد و همچنین درخواست هایی که نیاز به پیگیری (نظیر تکمیل مدارک) یا اطلاع ( اعلام نتیجه درخواست/اعلام نتیجه نهایی) شهروند دارد نمایش داده می شود.
۱- کارتابل من: نمایش درخواست هایی که نیاز به پیگیری و یا اقدام شهروند دارد.
۲- پیش نویس ها: درخواست هایی که هنوز ارسال نشده است و نیاز به اقدام تکمیلی و ارسال دارد.
۳- ارسال شده ها: درخواست هایی که توسط شهروند ثبت شده است(می تواند در کارتابل شهروند یا رسیدگی کننده باشد)
۴- جستجو سوابق: در این قسمت تمام درخواست ها از جمله درخواست هایی که بایگانی شده اند نمایش داده می شود.
ثبت درخواست حضوری
شهروندان می توانند با مراجعه به مرکز نظارت همگانی واقع در سازمان بازرسی کل کشور به صورت حضوری شکایت یا گزارش فساد خود را ثبت کنند.