آزمون تعیین صلاحیت
اندیشه‌های حقوقی

تفاوت مشاغل اختصاصی و مشاغل تخصصی در فوق العاده ویژه چیست؟

تفاوت مشاغل اختصاصی و مشاغل تخصصی در فوق العاده ویژه چیست؟

شناسنامه قانون- در برخی از خبرها به نقل برخی مسؤولین دستگاه‌های اجرایی از مصوبات افزایش فوق‌العاده ویژه به ۳۵ درصد در مشاغل عمومی و تخصصی و ۵۰ درصدی مشاغل اختصاصی آنها یاد شده است.

مشاغل اختصاصی چیست؟

بر اساس ماده (۷۰) قانون مدیریت خدمات کشوری، مشاغل اختصاصی آن دسته از مشاغلی هستند که صرفاً در یک دستگاه اجرایی وجود دارند؛ در مقابل این مشاغل، «مشاغل عمومی» قرار دارد که در بیش از یک دستگاه شاغل دارند.

مشاهده مشاغل اختصاصی دستگاه‌های اجرایی

مشاغل تخصصی چیست؟

تعریف قانونی از مشاغل تخصصی وجود ندارد؛ منتها در سال ۱۳۹۰ برای اعمال فوق‌العاده شغل مشاغل تخصصی موضوع بند (۵) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، به منظور شفاف‌سازی و استنباط یکسان در این‌باره این تعریف از این دسته از مشاغل ارائه شد:

«مشاغل تخصصی به آن دسته از مشاغلی اطلاق می‌شود که در شرایط احراز آن‌ها در طرح طبقه‌بندی مشاغل مورد عمل، دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی، مورد تأکید قرار گرفته باشد.»

مستند مربوط: بخشنامه تعریف مشاغل تخصصی (شماره ۳۲۴۱۰/۹۰/۲۰۰ مورخ ۱۴/۱۲/۱۳۹۰)

جمع‌بندی:

با هر تعریفی از مشاغل که در مصوبات مراجع مربوط از قبیل شورای حقوق و دستمزد و هیئت وزیران آورده شود، به استناد بند (۱۰) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری، فوق العاده ویژه برای حداکثر (۲۵%) از مشاغل قابل اعمال است.

13 دیدگاه

  1. سلام کسانی که این طرح را تصویب کردند خودشان بهتر می دانند که وافعا مشاغل امور اداری و مالی در دستگاهها کارشان خیلی بیشتر از بقیه مشاغل می باشد پس چرا این طرح را تصویب کردند؟

  2. سلام . لطفا تبعیض قائل نشید و اگر افزایشی است برای همه کارکنان باشه پست های اداری ومالی با این همه حجم کاری چرا نباید این افزایش ۵۰ درصد بگیرند ‌. چرا این همه بی انصافی !!!!

  3. سلام . لطفا تبعیض قائل نشید و اگر افزایشی است برای همه کارکنان باشه پست های اداری ومالی با این همه حجم کاری چرا نباید این افزایش ۵۰ درصد بگیرند ‌. چرا این همه بی انصافی !!!!

  4. در حال حاضر با توجه محدودیت استخدام زیر لیسانس و با توجه به دو تعریف فوق هم مشاغل اختصاصی و هم هم عمومی هر دو تخصصی نیز خواهند بود. و استفاده از مشاغل تخصصی موضوعیت ندارد

      1. مشاغل اختصاصی هم در صورت داشتن رانت و رابطه میتونه تخصصی نباشه! در وزارتخانه ها الی ماشالله! پر است از این موارد. طرفبا رشته عمران مدیر کل مکانیزاسیون کشاورزی در وزارت جهاد کشاورزی میشه چون با وزیر رفیقه!

          1. سلام عرض ادب اگر صبور باشید و همه همت کنید حتما متخصص ها سر جای خود قرار خواهند گرفت لطفاً خود شما باعث نشوید که آنها مجبور به رانت بازی شوند وقتی موقعیت هست استفاده کنید

          1. این تقسیم بندی غلطه واینکه فوق العاده ویژه ۵۰ درصد شامل مشاغل اختصاصی بشه و ۳۵ درصد شامل مشاغل تخصصی و عمومی بی اساسه..

          2. سلام جمع بندی شما با عرض پوزش منطبق با قانون نمی باشد با مراجعه به مواد فصل دهم و مصوبه هیات محترم وزیران و‌ بخشنامه های سازمان اداری صراحتا و بدون خدشه تحریر و تصویب شده که ملاک مشاغل تخصصی است. با سپاس فراوان.م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام