اندیشه‌های حقوقی

همه چیز در مورد مالیات سال 1401 حقوق کارمندان و کارگران+ فهرست موارد مشمول مالیات حقوق

فهرست عناوین این صفحه

همه چیز در مورد مالیات حقوق کارمندان و کارگران+ فهرست موارد مشمول مالیات حقوق در ۱۴۰۱

طبق ماده یک قانون مالیات‌های مستقیم، تمام افراد حقیقی و حقوقی که در داخل کشور با فعالیت اقتصادی، خدماتی و غیره درآمد کسب می‌کنند، مشمول پرداخت مالیات هستند. مالیات بر حقوق از نظر حجم، ثبات، کارایی و سهولتی که در وصول دارد از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تعریف مالیات حقوق؛ محاسبه مالیات حقوق کارگران و پرداخت آن وظیفه کیست؟

در یک دسته بندی کلی مالیات به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود:

  • مالیات مستقیم: مالیات‌های که مستقیماً از دارایی و درآمد اشخاص (حقیقی یا حقوقی) حاصل می‌شود؛ نظیر مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر دارایی.
  • مالیات غیرمستقیم: مالیاتی که به قیمت کالا و خدمات تعلق می‌گیرد و به مصرف کننده منتقل می‌شود. نظیر مالیات بر ارزش افزوه و مالیات واردات

طبق ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم (ق.م.م) و تبصره این ماده، مالیات بر حقوق جز مالیات‌های تکلیفی محسوب می‌شود. مالیات تکلیفی بدین معناست که شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق پرسنل به عهده پرداخت‌کننده حقوق (کارفرما) است و پرسنل در قبال مالیات بر درآمد حقوق وظیفه‌ای ندارند. شرکت‌ها می‌توانند به کمک نرم افزار حقوق و دستمزد، به راحتی محاسبه مالیات حقوق را انجام دهند.

مالیات حقوق کارگران چقدر است؟

تفاوتی بین مالیات حقوق کارگران و کارمندان از نظر کسر مالیات وجود ندارد. در پایان هر سال نرخ مالیات بر درآمد برای همه کارگران و کارمندها به صورت یکسان تعیین می‌شود. نکته‌ای که مهم است به آن توجه کنیم این است که نرخ مالیات با توجه به میزان درآمدی که کارمند یا کارگر دارد تعیین می‌شود. برای تعیین نرخ مالیات بر درآمد برای هر سال، در ابتدا مقدار حقوقی که معاف از مالیات است مشخص می‌شود. برای مثال حداکثر حقوق معاف از مالیات برای سال ۱۴۰۱ برابر با پنج میلیون و ششصد هزار تومان تعیین شده است.

بعد از تعیین میزان حقوقی که معاف از مالیات است، نرخ مالیات به صورت پله‌ای تعیین می‌شود. به عبارت دیگر به میزانی که درآمد بالاتری داشته باشید باید بر اساس نرخ‌های مالیاتی بالاتری مالیات حقوق خودتان را پرداخت کنید. برای مثال کسانی که در سال ۱۴۰۱ بین پنج میلیون و ششصد هزار تومان تا پانزده میلیون تومان حقوق می‌گیرند باید ۱۰% مالیات پرداخت کنند و کسانی که بین پانزده میلیون تومان تا بیست و پنج میلیون تومان درآمد دارند باید ۱۵% مالیات پرداخت کنند. در این مقاله نرخ مالیات حقوق سال ۱۴۰۱ مصوبه کمیسیون تلفیق را برای سطوح مختلف درآمدی در یک جدول ارائه کرده‌ایم.

بنابراین مالیات حقوق کارگران تفاوتی با مالیات حقوق کارمندان ندارد و نرخ مالیات حقوق فقط بر اساس میزان درآمد افراد تعیین می‌شود.

فرایند محاسبه مالیات بر حقوق کارگران چگونه است؟

مالیات و نرخ آن هر ساله یک مسئله مهم برای تما‌می‌مشمولان است و در واقع همه مودیان در ابتدای سال منتظر اعلام بخشنامه مراجع قانونی در خصوص میزان معافیت مالیاتی و چگونگی محاسبه آن هستند. اما در میان همه مودیان و مشمولان، مالیاتِ کارگران و افرادی که در کارخانه‌های تولیدی یا خدماتی کار می‌کنند به دلیل اینکه سطح درامد پایین تری دارند از اهمیت خاصی برخوردار بوده و همیشه مورد توجه رسانه‌‌ها قرار گرفته است.

اینکه نمایندگان کارگران چقدر می‌توانند حقوق کارگران را رعایت کنند و چقدر شرایط اقتصادی و تورم موثر است همه بستگی به کمسیون تعیین کننده مالیات‌ها دارد و در نهایت خروجی این کمسیون الزامات قانونی را به همراه دارد؛ و کارفرمایان موظف می‌شوند قبل از پرداخت حقوق کارگران خود مالیات تکلیفی آن را کسر کرده و باقی مانده حقوق را به حساب آن‌ها واریز نمایند.

اشخاص مشمول مالیات برحقوق چه کسانی هستند؟

طبق ماده ۸۲ قانون مالیات‌های مستقیم درآمدی که شخص حقیقی در خدمت شخص دیگر (اعم از حقیقی یا حقوقی) در قبال تسلیم نیروی کار خود بابت اشتغال در ایران برحسب مدت یا کار انجام یافته به طور نقد یا غیرنقد تحصیل می‌کند مشمول مالیات بر درامد حقوق است.

موارد مشمول مالیات حقوق + قوانین مالیات بر درآمد حقوق کارگران

کلیه افرادی که که به هر شکلی مشغول به کار هستند و حقوق دریافت می‌کنند و بیمه تامین اجتماعی برای آن‌ها لحاظ می‌شود باید بخشی از حقوق دریافتی خود را به عنوان مالیات حقوق به وزرات اقتصاد و دارایی پرداخت نمایند. میزان و پرداخت مالیات حقوق در هر سال متفاوت بوده و طبق بخشنامه‌هایی به کلیه کارفرماها و بنگاه‌های اقتصادی ارسال می‌شود و کارفرما موظف است مالیات تعلق گرفته به حقوق و مزایای کارکنان خود را کسر کرده و مالیات بر حقوق کارکنان را به حساب مشخص شده وزرات امور اقتصادی و دارایی واریز نماید.

برای اطلاع از تمام مواد قانونی مالیات بر درآمد حقوق، لازم است مواد ۸۲ تا ۹۲ قانون مالیات‌های مستقیم مورد توجه قرار گیرد. کامل ترین فهرست موارد مشمول مالیات حقوق در ۱۴۰۱ در قالب ۶۶ عنوان هستند که فهرست آن‌ها در ذیل آورده شده است:

۱ حقوق اصلی (ثابت) ۳۴ حق افزایش بهره وری تولید
۲ اضافه کار ۳۵ حق تولید
۳ فوق العاده بدی آب و هوا ۳۶ حق کمیسیون فروش
۴ محرومیت از تسهیلات زندگی ۳۷ جمعه کاری
۵ فوق العاده محل خدمت ۳۸ جیره نقدی
۶ فوق العاده مرزی ۳۹ مزایای نقدی
۷ فوق العاده شرایط محیط کار ۴۰ پول صبحانه
۸ نوبت کاری ۴۱ مزایای تولید
۹ فوق العاده کشیک ۴۲ کارمزد
۱۰ فوق العاده جذب ۴۳ فوق العاده محل خدمت
۱۱ مزایای ارزی ۴۴ پول اتوبوس (غیر از خرج خرید)
۱۲ ایاب و ذهاب ۴۵ فوق العاده سیاری
۱۳ حق خوار و بار ۴۶ حق آنکال
۱۴ حق امضاء ۴۷ حق آکورد (تولید)
۱۵ حق باجه ۴۸ فوق العاده کیلومتری
۱۶ حق سرپرستی ۴۹ حق مشاوره
۱۷ حق مدیریت ۵۰ پول جارو
۱۸ حق خزانه ۵۱ حق مسکن
۱۹ حق سرایداری ۵۲ سایر مزایای غیر نقدی به قیمت تمام شده
۲۰ حق حسابرسی ۵۳ مسکن با اثاثیه
۲۱ حق پاسداری ۵۴ مسکن بدون اثاثیه
۲۲ حق نمایندگی بیمه ۵۵ اتومبیل اختصاصی با راننده
۲۳ حق ترانسپورت و سرویس ۵۶ اتومبیل اختصاصی بدون راننده
۲۴ حق دیپلم ۵۷ عیدی سالانه یا پاداش آخر سال
۲۵ برودت (بدی آب و هوای سردخانه) ۵۸ سایر مزایای پرداختنی غیر نقدی به کارگران
۲۶ حق فنی ۵۹ تغذیه
۲۷ حق انبارداری ۶۰ پول شیر
۲۸ حق شیفت ۶۱ حق تأهل
۲۹ حق یک وعده غذا ۶۲ حق عیال
۳۰ حق پول نهار و شام ۶۳ حق اولاد
۳۱ فوق العاده نگهبانی ۶۴ پول لباس کار
۳۲ فوق العاده کشیک ۶۵ بهای صابون
۳۳ حق ثابت ۶۶ کسری انبار

تعریف درآمد مشمول مالیات حقوق

طبق ماده ۸۳ ق.م.م درآمد مشمول مالیات عبارت است ازحقوق (مقرری یا مزد، یا حقوق اصلی) و مزایای مربوط به شغل اعم از مستمر و یا غیرمستمر قبل از وضع کسور و پس از کسر معافیت‌های مقرر در این قانون. این درآمد به دو بخش نقدی و غیرنقدی تقسیم می‌شود.

مالیات بر درآمد حقوق شامل حقوق دریافتی از شرکت‌های خارجی هم می­‌شود

‫در مواردی که از اشخاص مقیم خارج که در ایران شعبه یا نماینـدگی ندارند حقوق دریافت شود دریافت کنندگان حقوق مکلفنـد تا پایان ماه بعد از تاریخ دریافت حقوق، مالیات متعلق را طبق مقررات این فصل بـه اداره امور مالیاتی محل سکونت خود پرداخت و تا آخر تیرماه سال بعد اظهارنامه مالیاتی مربوط بـه حقوق دریافتی خود را به اداره امور مالیاتی مزبور تسلیم نمایند.

خروج اتباع خارجی از کشور مستلزم پرداخت مالیات حقوق است

‫بر اساس ماده ۸۹ قانون مالیات مستقیم، صدور پروانه خروج از کشور یا تمدید پروانه اقامت و یا اشتغال برای اتباع خارجـه، به استثنای کسانی که طبق مقررات این قـانون از پرداخـت مالیات معـاف هستند، موکول به ارائه مفاصا حساب مالیاتی یا تعهد کتبی کارفرمای اشخاص حقوقی ایرانی طرف قرارداد با کارفرمای اتباع خارجی یا اشخاص حقوقی ثالث ایرانی است.

منظور از مالیات عادی، مالیات مناطق محروم و معاف از مالیات چیست؟

با توجه به نوع مکان و پرسنلی که در یک مجموعه مشغول به کار هستند، ممکن است ضرایب معافیت مالیاتی حقوق برای آن‌ها وجود داشته باشد. به همین دلیل سپیدار سه دسته‌بندی عمده را برای جدوال مالیاتی هر سال پیش‌بینی می‌کند. جزییات این معافیت‌ها در ادامه بصورت کامل در جدول معافیت‌های مالیاتی شرح داده شده است.

معافیت‌های مالیات بر درآمد حقوق کارگران + معافیت مالیاتی حقوق سال ۱۴۰۱

معافیت مالیاتی حقوق دارای ۱۳ بند مختلف است که در ماده ۹۱ ق.م.م بطور شفاف مورد بحث قرار گرفته و در ادامه آورده شده است:

  • مدیران و اعضای هیئت‌های سیاسی خارجی که به کشور وارد می‌شوند. هم‌چنین اعضای نمایندگی‌های فوق‌العاده از دولت‌های بین‌المللی که در کشور حضور دارند. البته این معافیت مالیاتی حقوق به شرط وجود معاملات متقابل قابلیت اجرایی دارد.
  • رؤسا و اعضای مأموریت‌های کنسولی خارجی در ایران و هم‌چنین کارمندان مؤسسات فرهنگی دولت خارجی نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت متبوع خود به شرط معامله متقابل.
  • کارشناسان خارجی که با موافقت دولت جمهوری اسلامی‌ایران از محل کمک‌های بلاعوض فنی و اقتصادی و علمی‌و فرهنگی دولت خارجی و یا مؤسسات بین‌المللی به ایران اعزام می‌شوند.
  • کارمندان محلی سفارتخانه‌ها وکنسولگری‌ها ونمایندگی‌های دولت جمهوری اسلامی‌ایران در خارج نسبت به درآمد حقوق دریافتی از دولت جمهوری اسلامی‌ایران درصورتی‌که دارای تابعیت دولت جمهوری اسلامی‌ایران نباشند به شرط معامله متقابل.
  • حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده‌نشده که در موقع بازنشستگی یا از کارافتادگی به حقوق بگیر پرداخت می‌شود.
  • هزینه سفر و فوق العاده مسافرت مربوط به شغل.
  • مسکن واگذاری در محل کارگاه یا کارخانه جهت استفاده کارگران و خانه‌های ارزان قیمت سازمانی در خارج از محل کارگاه یا کارخانه که مورد استفاده کارگران قرار می‌گیرد.
  • وجوه حاصل از بیمه بابت جبران خسارت بدنی و معالجه و امثال آن.
  • عیدی سالانه یا پاداش آخر سال جمعاً معادل یک دوازدهم میزان معافیت مالیاتی موضوع ماده (۸۴) این قانون.
  • خانه‌های سازمانی که با اجازه قانونی یا به موجب آیین‌نامه‌های خاص در اختیار مأموران کشوری گذارده می‌شود.
  • وجوهی که کارفرما بابت هزینه معالجه کارکنان خود یا افراد تحت تکفل آن‌ها مستقیماً یا به وسیله حقوق بگیر به پزشک یا بیمارستان به استناد اسناد و مدارک مثبته پرداخت کند.
  • مزایای غیرنقدی پرداختی به کارکنان حداکثر معادل دو دوازدهم معافیت موضوع ماده (۸۴) این قانون.
  • درآمد حقوق پرسنل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی‌ایران اعم از نظامی‌و انتظامی، مشمولان قانون استخدامی‌وزارت اطلاعات و جانبازان انقلاب اسلامی‌و جنگ تحمیلی و آزادگان.

نرخ مالیات حقوق ۱۴۰۱ چقدر است + جدول مالیات حقوق سال ۱۴۰۱ کارگران

بخش زیادی از درآمد دولت در سال جاری را مالیات تشکیل می‌دهد. در این قسمت از مقاله بر اساس آخرین قوانین، خبرها و آپدیت‌ها نرخ و محاسبه مالیات حقوق سال ۱۴۰۱ را بررسی می‌کنیم. به عنوان مثال، اگر مجموع پرداختی مشمول مالیات یک کارگر ۷ میلیون تومان شد، در ابتدا آستانه معافیت ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از آن کسر می‌شود، باقی مانده آن در نرخ مصوب ضرب شده و میزان مالیات پرداختی او مشخص می‌شود. این مبلغ نیز قبل از اینکه حقوق کارگر به حساب او واریز شود، از آن کسر می‌شود.

جدول مالیات حقوق در سال 1401
جدول مالیات حقوق در سال ۱۴۰۱

مالیات حقوق بازنشستگان چقدر است؟ نحوه محاسبه مالیات حقوق بازنشستگان

در ماده ۹۱ قانون مالیات های مستقیم، قانون گذار درباره معافیت‌های مربوط به مالیات بر درآمد صحبت کرده است. مواردی که معاف از مالیات هستند در چند بند آورده شده است. قانون گذار در یکی از بندهای ماده ۹۱، مواردی را به عنوان معاف از مالیات اعلام می‌کند:

“حقوق بازنشستگی و وظیفه و مستمری و پایان خدمت و خسارت اخراج و بازخرید خدمت و وظیفه یا مستمری پرداختی به وراث و حق سنوات و حقوق ایام مرخصی استفاده نشده.”

همان‌طور که می‌بینید بر اساس این بند از ماده ۹۱ قانون مالیات‌های مستقیم، حقوق بازنشستگان از جمله بازنشستگان تامین اجتماعی از پرداخت هر گونه مالیات بر درآمد معاف شده است.

معافیت مالیات بر حقوق سال ۱۴۰۱ کارکنان دولت چقدر است؟

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ گفت که سقف معافیت مالیاتی کارکنان دولت در سال آینده، ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان شد و حقوق‌های بیشتر از این میزان مشمول مالیات پلکانی خواهند شد. رحیم زارع در توضیح مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ گفت: کمیسیون تلفیق تصویب کرد که حقوق‌های تا ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان از مالیات معاف شوند.وی افزود: مالیات حقوق‌های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد، از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد، از ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان ۲۰ درصد و بیشتر از ۳۵ میلیون تومان ، ۳۰ درصد تعیین شد. به گفته زارع، این مالیات‌ها شامل مابه‌التفاوت هر پلکان می‌شود.

 حقوق اعضای رسمی‌هیئت علمی‌دانشگاه‌ها با رعایت ماده ۵ قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی‌هیئت علمی‌(آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب ۱۶/۱۲۱۳۶۸ با اصلاحات و الحاقات بعدی، با رعایت معافیت‌های مقرر در قانون مالیات‌های مستقیم، در سال ۱۴۰۰ مشمول مالیات به نرخ ده درصد (%۱۰) خواهد بود.

 بر اساس ماده (۵) قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به پایه حقوق اعضای رسمی‌هیئت علمی‌(آموزشی و پژوهشی) شاغل و بازنشسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، از درآمد مشمول مالیات اعضای هیئت علمی‌موضوع این قانون حداکثر ده درصد (۱۰%) به عنوان مالیات کسر خواهد شد. با توجه به اینکه در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ مذکور عبارت «کارانه» خارج از موارد استثنا شده مربوط به حقوق اعضای هیئت علمی‌به کار رفته است، بنابراین کارانه دریافتی توسط اعضای هیئت علمی‌(با رعایت بخشنامه شماره ۵۱۸/۹۸/۲۰۰ مورخ ۲۱/۱۱/۱۳۹۸) مشمول نرخ ده درصد (%۱۰) نبوده و با توجه به میزانی که حقوق و مزایای اعضای هیئت علمی‌دانشگاه‌ها نرخ پلکانی مقرر را پوشش می‌دهد به نرخ بعدی مشمول مالیات خواهد بود.

به عنوان مثال: چنانچه حقوق و مزایای فوق العاده اعضای رسمی‌هیأت علمی‌مبلغ (۱.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال باشد، کارانه دریافتی به نرخ‌های مربوط به درآمد مازاد بر مبلغ یاد شده (حسب مورد بیست درصد (۲۰%)، بیست و پنج درصد (۲۰%) و…) مشمول مالیات خواهد بود.

 با توجه به استثنای احکام تبصره‌های (۱) و (۲) ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم از مقررات جزء (۴) بند الف تبصره ۱۲ یادشده، تمامی‌احکام تبصره‌های (۱) و (۲) ماده واحده قانون اصلاح ماده ۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۲۷/۴/۱۳۹۶ (اعم از نرخ و…) مطابق مقررات، در سال ۱۴۰۰ کماکان لازم الاجراست.

 با توجه به اینکه درآمد حقوق قضات از نرخ‌های مقرر در جزء (۴) بند (الف) تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کشور مستثنی گردیده است، درآمد حقوق قضات در سال یاد شده مشمول مقررات ماده ۸۵ قانون مالیات‌های مستقیم بوده و پس از اعمال معافیت مالیاتی سال ۱۴۰۰ تا ۷ برابر آن (معادل ۳.۳۶۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال)،  مشمول مالیات به نرخ ده درصد (%۱۰) و نسبت به مازاد آن مشمول مالیات به نرخ بیست درصد (%۲۰) خواهد بود.

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق+ آدرس سامانه مالیات حقوق

مدتی است که ارسال لیست مالیات حقوق از طریق اینترنت امکان پذیر شده است. برای فرستادن لیست مالیات حقوق باید به سامانه مالیات حقوق به آدرس http://salary.tax.gov.ir/ مراجعه کنید. البته قبل و بعد از ارسال لیست مالیات حقوق باید به نکاتی توجه کنید. در مقاله ارسال لیست مالیات حقوق به طور کامل به این موضوع پرداخته و صفر تا صد ارسال لیست مالیات حقوق را مرحله به مرحله توضیح داده ایم. پیشنهاد می‌کنیم قبل از ارسال لیست مالیات حقوق ۱۴۰۱ از این آموزش دیدن کنید.

معافیت سالانه مزایای غیرنقد در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

طبق بند ۱۲ ماده ۹۱ ق.­م­.م مزایای غیرنقدی به میزان دو دوازدهم معافیت سالانه از پرداخت مالیات معاف است.میزان معافیت سالیانه مالیات سال ۱۴۰۱ برابر است با:

۱۲× معافیت ماهانه = معافیت مالیات سالانه

۱۲× ۵۶.۰۰۰.۰۰۰= معافیت سالانه سال ۱۴۰۱

ریال۶۷۲،۰۰۰،۰۰۰ = معافیت سالانه سال ۱۴۰۱

بنابراین:

۲ × (۱۲ ÷ معافیت مالیاتی سالانه) = معافیت مزایای غیرنقد

۲ × (۱۲ ÷ ۶۷۲،۰۰۰،۰۰۰) = معافیت مزایای غیرنقد

ریال ۱۱۲،۰۰۰،۰۰۰ = معافیت مزایای غیرنقد

میزان معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۰ چه مبلغی است؟

برای بسیاری از افراد این سوال به وجود می‌آید که آیا عیدی مالیات دارد؟ طبق قوانین مرتبط با پرداخت عیدی، افرادی که در پایان سال این مبالغ را دریافت می‌کنند موظف به پرداخت مالیات عیدی هستند. در ادامه، قوانین مربوط به محاسبه مالیات عیدی سال ۱۴۰۰ و معافیت مالیاتی عیدی را شرح می‌دهیم.

 طبق قانون معافیت مالیات عیدی سال ۱۴۰۰، کارگران و کارمندانی که میزان عیدی آن‌ها کمتر از ۴ میلیون تومان باشد، مشمول معافیت مالیات عیدی می‌شوند. بنابراین کسانی که بیش از ۴ میلیون تومان عیدی دریافت می‌کنند، مشمول مالیات عیدی خواهند بود.

طبق بند ۹ ماده ۹۱ ق.­م.­م عیدی سالانه یا پاداش آخر سال مجموعاً تا میزان یک دوازدهم معافیت مالیات‌های موضوع ماده ۸۴ ق.م.م بدون در نظر گرفتن مدت کارکرد در طول سال از پرداخت مالیات معاف است. پاداش دریافتی در بخش دولتی و خصوصی به مجموع درآمدها اضافه و مشمول مالیات می‌شود. توجه نمایید به استناد ماده ۸۴ ق.م.م معافیت مالیاتی باید بر مبنای درآمد سالانه آن‌ها اعمال شود.

۱ × (۱۲ ÷ معافیت مالیاتی سالانه) = معافیت عیدی و پاداش پایان سال

۱ × (۱۲ ÷ ۴۸۰،۰۰۰،۰۰۰) = معافیت عیدی و پاداش پایان سال

ریال ۴۰،۰۰۰،۰۰۰ = معافیت عیدی و پاداش پایان سال

پاداش‌های طول سال به کارمند، مشمول معافیت مالیات عیدی می‌شود؟

خیر. حتی اگر در طول سال چندین پاداش پرداخت شود، تنها پاداش پایان سال و عیدی پرداختی در محاسبه، برابر با یک دوازدهم از ۸۴ معافیت مالیات عیدی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این مبلغ با توجه به ماده مقدار کل خواهد بود.

سایر معافیت‌هایی که بصورت ماهانه به حقوق پرسنل تعلق می‌گیرند؛ کدامند؟

خوب است بدانید فصل اول باب چهارم قوانین مالیات‌های مستقیم، مربوط به انواع معافیت‌های مالیات است. (تمام معافیت‌ها و نه فقط معافیت‌های حقوق) طبق ماده ۱۳۶ ق.م.م وجوه پرداختی بابت بیمه عمر از طرف مؤسسات بیمه که به موجب قراردادهای منعقده بیمه عاید ذینفع می‌شود؛ شامل معافیت مالیاتی حقوق می‌شود. به همین خاطر است که نرم افزار حسابداری سپیدار هم بیمه تکمیلی سهم کارمند را با ضریب یک، معاف از حقوق می‌کند.

همچنین با توجه به ماده ۱۳۷ ق.م.م و با توجه به بند ۲ بخشنامه ۱۹۴۱۸/۴۳۸۵/۲۱۱ مورخ ۷/۱۱/۱۳۸۳ “کارفرمایان بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی می‌توانند صرفاً با کسر دو هفتم از سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده و کارفرمایان بیمه شدگان سازمان خدمات درمانی و سایر موسسات بیمه‌گر ایرانی نیز می‌توانند با کسر کل سهم حق بیمه پرداختی حقوق بگیران بیمه شده خود از درآمد حقوق آنان و با قید میزان آن در فهرست‌های حقوق تسلیمی‌به اداره امور مالیاتی ذیربط مالیات متعلق را محاسبه نمایند.”

حق بیمه عمر پرداختنی بابت بیمه عمر پرسنل، معاف از مالیات نیست.

زمان ارسال فایل مالیات بر درآمد حقوق

مطابق ماده ۸۶ ق.م.م، پرداخت‌کنندگان حقوق هنگام هر پرداخت یا تخصیص آن مکلف‌اند مالیات متعلق را طبق مقررات ماده ۸۵ ق.م.م محاسبه و کسر و‌ تا پایان ماه بعد ضمن تسلیم فهرستی متضمن نام و نشانی دریافت‌کنندگان حقوق و میزان آن به اداره امور مالیاتی محل پرداخت و در ماه‌های بعد فقط ‌تغییرات را صورت دهند.

توجه کنید این مهلت طبق ماده قانونی تا سال گذشته سی روزه بوده است و در قانون جدید آخرین روز ماه بعدی است.

جریمه عدم ارسال مالیات حقوق یا تاخیر در ارسال فایل مالیات بر درآمد

طبق ماده ۱۹۷ ق.م.م در صورت عدم ارسال لیست مالیات حقوق، دو ‌درصد (۲%) حقوق پرداختی و در صورت عدم پرداخت مالیات درصورتی‌که مشمول مالیات گردند، بر اساس ماده ۱۹۹ ق.م.م مشمول جریمه‌ای معادل ده ‌درصد (۱۰%) مالیات پرداخت ‌نشده در موعد مقرر و دو­ و نیم درصد (۲.۵%) مالیات به ازای هرماه نسبت به مدت تأخیر از سررسید پرداخت، خواهد بود.

آیا اضافه پرداختی مودی بابت مالیات بر حقوق قابل استرداد است؟

بر اساس ماده ۸۷ قانون مالیات­های مستقیم اضافه پرداختی بابت مالیات بردرآمد حقـوق طبق مقررات این قانون قابل استرداد است مشروط براینکه بعد از انقضای تیرماه سال بعد تا آخر آن سال با درخواست کتبی حقوق بگیر از اداره امور مالیاتی محل سکونت مورد مطالبه قرار گیرد. در رابطه با وظیفه اداره امور مالیاتی در این موضوع اشاره شده که اداره امور مالیاتی مذکور موظف است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم درخواسـت رسیدگی­های لازم را معمول و در صورت احراز اضافه پرداختی و نداشتن بدهی قطعی دیگر در آن اداره امور مالیاتی نسبت به استرداد اضافه پرداختی از محل وصولی‌های جاری اقدام کند. البته این در صورتی است که درخواست کننده بدهی مالیاتی دیگری نداشته باشد، در غیر این صورت اضافه پرداختی به حساب بدهی مزبور منظور و مازاد مسترد خواهد شد.

منبع: کارتابان

آیا در سال ۱۴۰۱ حق اولاد و حق بن و حق مسکن مشمول مالیات است؟

بله، مطابق جزء ۵ بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱: «نرخ مالیات بر درآمد حقوق کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از مجموع مندرج در احکام کارگزینی شامل حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده مدیریت و فوق‌العاده مستمر و غیر مستمر و سایر پرداختی‌ها و کارانه به استثنای عیدی پایان سال به شرح زیر می‌باشد:»

19 دیدگاه

  1. سلام
    لطفا بفرمایید که اگر یک فرد بازنشسته تأمین اجتماعی بصورت ساعتی درآمد داشته باشدطبق قانون جدید آیا مالیات بر درآمد به درآمدش تعلق می گیرد یا نه ممنون از لطف شما سپاسگزارم

  2. سلام وقت بخیر ،هزینه مهدکودک و کمک هزینه تحصیلی چطور؟ معاف از مالیاتن یا مشمول.
    طبق بخشنامه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱،ایا حق مسکن و بن کارگری هم معاف از مالیات هستن؟

  3. سلام
    لطفا طبق آخرین تغییرات سال 1401در یک جدول جداگانه نشان دهید کدام یک از 66 مورد درج شده در جدول بالا مشمول بیمه هستند و کدام یک معاف از بیمه هستند با تشکر

  4. نگاه کنین به طبقه بندی حدول مالیاتی.کسی که کمتر از 5600 حقوق میگیره معافه.(معمولا این افراد جز شاغلین بحساب نمیآن چون حد اقل حقوق کارگر از این مبلغ بیشتره پس معاف بودن جنبه تبلیغی داره که معااااااافیت گذاشته دولت) .در رده دوم بین 5600 تا 15 میلیون. اینجا یهو 10 میلیون رفت بالا .که بخش عظیمیشون کارگران و کارمندان هستند.یعنی مثل همیشه به اسم عیسی به شکم موسی.بعد از این 5 میلیون 5 میلیون رفته بالا.نتیجه میگیریم اگر طبقه دوم بجای ده میلیون , 5 میلیون یعنی از 5600 تا 10 میلیون بود دولت ضرر میکرد.چون کارگران که هشتاد درصد از حقوق بگیران کشور هستند بجای ده درصد مالیات باید 5 درصد مالیات میدادن.نتیجه گیری کلی اینه که ]فشار دولت بر قشر اکثریته.نه قشر مرفع. اگر از خانه های خالی پولداران,ماشینهای میلیاردی ,حقوق های صد میلیون 40 درصد هم مالیات کم میکردن به اندازه مالیات کارگران جیب دولت رو پر نمیکرد.

  5. سلام
    کسانی که به صورت ساعتی به سازمانها خدمت ارئه میدهند , سازمانها 10% از مبلغ را به عنوان مالیات کم می کنند , در اغلب موارد درآمد این افراد کمتر 5600000 تومان است . برای این افراد چکاری می توان انجام داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام