بودجه ۱۴۰۲

آيين نامه اجرايي بند (ن) تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

آيين نامه اجرايي بند (ن) تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور (تصویب‌نامه شماره ۱۱۴۴۵/ت۶۱۱۲۵هـ ۱۴۰۲/۱/۲۸)

وزارت کشور ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه و بودجه کشور

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱/۲۰ به پیشنهاد وزارت کشور (با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور) و به استناد بند (ن) تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین­ نامه اجرایی بند (ن) تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور

ماده ۱- در این آیین ­نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: بند (ن) تبصره ۱۹ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور.

۲ـ حساب: حساب کاهش آسیب­های اجتماعی، موضوع قانون.

۳ـ وزارت: وزارت کشور (سازمان امور اجتماعی کشور).

۴ـ شورا: شورای اجتماعی کشور.

۵ ـ منابع: منابع دولتی و غیردولتی (اعم از اعتبارات، هدایا، کمک­ها، مشارکت­ها و خیرین).

۶ ـ دستگاه اجرایی: دستگاه‌­های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران.

۷ـ برنامه­‌ها: برنامه‌­های مصوب شورا.

ماده ۲- به منظور استفاده بهینه، جلب و تجهیز و مدیریت هدفمند منابع در راستای پیشگیری و مقابله با آسیب‌­های اجتماعی، حساب در خزانه­‌داری کل کشور نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افتتاح می­گردد.

تبصره ۱ـ منابع واریز شده به حساب، قابل انتقال به سال بعد می‌باشد.

تبصره ۲ـ مانده منابع مرتبط با پیشگیری و مقابله با آسیب­‌های اجتماعی سال ۱۴۰۱ با رعایت مفاد قانون و این آیین‌­نامه قابل مصرف است.

تبصره ۳ـ در صورت عدم هزینه­کرد منابع توسط دستگاه‌­های اجرایی و گروه‌­های مردمی دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط، مانده منابع در پایان سال مالی به حساب منتقل می­شود تا پس از بررسی و آسیب­شناسی برنامه توسط وزارت، مجدداً در اختیار همان دستگاه اجرایی یا با تصویب شورا در اختیار سایر دستگاه­های اجرایی قرار گیرد.

ماده ۳- در مواردی که اشخاص حقیقی یا حقوقی اهدا کننده، موارد مصرف وجوه اهدایی خود را مشخص نمایند، با تصویب برنامه، وجوه مذکور منحصراً در موارد تعیین­‌شده مصرف خواهد گردید. در غیر این صورت با صلاحدید وزیر کشور، صرف اجرای برنامه‌­های اولویت‌­دار مصوب شورا خواهد گردید.

ماده ۴- وجوه حساب، برای اجرا و حمایت از برنامه‌­های گروه­های مردمی دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط و دستگاه‌­های اجرایی، صرف برنامه‌­های سلامت و ارتقای سرمایه اجتماعی و پیشگیری و مقابله با آسیب‌­های اجتماعی با اولویت اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، مناطق حاد و سکونت­گاه‌های غیررسمی، زنان سرپرست خانوار، خودسرپرست و بدسرپرست و کودکان کار خیابان می­گردد.

ماده ۵- وزارت می­تواند منابع غیردولتی حساب را در بانک­‌های توسعه­‌ای، تخصصی، قرض‌­الحسنه و صندوق کارآفرینی امید سپرده­گذاری نموده و صرف تحقق مفاد ماده (۴) این آیین­‌نامه نماید. نرخ سود سپرده­گذاری در بانک­‌های عامل و نهادهای مالی براساس توافق با بانک­های مذکور تعیین خواهد شد.

ماده ۶- وزارت می‌­تواند منابع این حساب را در قالب تسهیلات برای اجرای برنامه­‌های مصوب شورا در حمایت از گروه‌­های مردمی دارای مجوز از مراجع ذی‌ربط که در راستای تحقق مفاد ماده (۴) این آیین­‌نامه اقدام می­‌نمایند، پرداخت نماید. نرخ تسهیلات اعطایی متناسب با میزان مشارکت منابع بانکی و صندوق کارآفرینی امید، تعیین می‌­گردد.

ماده ۷- وزارت موظف است برنامه دستگاه­های اجرایی را با بازه سه ساله تا پایان اردیبهشت ماه دریافت و پس از بررسی و تصویب در شورا، به دستگاه‌­های اجرایی ابلاغ نماید.

ماده ۸- وزارت کشور موظف است گزارش عملکرد تصویب و اجرای برنامه­‌ها را در بازه سه ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور ارسال نماید.

معاون اول رئیس‌‎جمهور- محمد مخبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام