آزمون تعیین صلاحیت
بیمه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

دستورالعمل اجرایی اعطای سهام به نوزادان

دستورالعمل اجرایی اعطای سهام به نوزادان

شناسنامه قانون- در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، فرایند ثبت‌نام از متقاضیان دریافت سهام نوزادان متولد سه ماه نخست سال ۱۴۰۱ آغاز شد.

به گزارش شناسنامه قانون، قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مصوب ۱۴۰۰) در ماده ۱۱ خود پیش‌بینی کرده است:

دولت مکلف است به ازای هر فرزند که از ابتدای سال ۱۴۰۰ متولد شود، مبلغ ده میلیون (۱۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا سقف سالانه ده هزار میلیارد (۱۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزند اختصاص دهد.

اجرای حکم مقرر در این ماده پس از وقفه‌ای یک‌ساله آغاز شده و والدین می توانند از طریق ثبت نام اینترنتی، سهام صندوق های قابل معامله در بورس را تا سقف تعیین شده برای فرزندان خود دریافت کنند.

بر اساس آنچه احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، روز ۳ اردیبهشت در بخش خبری ساعت ۲۱ سیما اعلام کرد، رقم اختصاص‌یافته به  نوزادان متولد سال ۱۴۰۱، یک و نیم میلیون تومان است.

خاندوزی علت تاخیر در اجرای این مقرره را تامین نشدن منابع مالی آن عنوان کرد و افزود: «این سهام تا ۲۳ سالگی به نام خود نوزادان باقی می‌ماند و با تجمیع سود آن در واقع سرمایه ارزشمندی برای تشکیل زندگی یا اشتغال افراد ایجاد می‌کند که در ۲۴ سالگی می‌توانند از آن استفاده کنند.»

چه کسانی امکان ثبت‌نام دارند؟

در حال حاضر این سهام برای نوزادان متولد سال ۱۴۰۱ قابل ثبت‌نام است.

متولدین سال ۱۴۰۱ نیز به شرح ماه تولد برای ثبت‌نام توسط والدین فراخوان می‌شوند که در مرحله اول برای متولدین سه ماه نخست امکان ثبت‌نام وجود دارد و برای متولدین سه فصل دیگر به‌زودی جدول زمان‌بندی برای ثبت‌نام اعلام خواهد شد.

والدین نوزادان متولد ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲ منتظر بمانند

به گفته خاندوزی، در حال حاضر اعتبار لازم برای متولدین ۱۴۰۱ تخصیص داده شده و پس از تخصیص اعتبار برای متولدین سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۲، فرآیند ثبت‌نام آنها نیز اعلام خواهد شد.

راهنمای ثبت‌نام سهام دولتی نوزادان

 مراحل ثبت‌نام والدین متولدین سال ۱۴۰۱ برای دریافت سهام به ترتیب زیر است:

۱. ورود به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به آدرس my.gov.ir
۲. ورود از طریق شماره همراه والدین فرزند و دریافت کد یکبار مصرف

شناسنامه قانون | photo 2023 04 25 16 24 49

۳. مشاهده بخش داشبورد و ورود به قسمت طرح تشویق فرزندآوری

شناسنامه قانون | photo 2023 04 25 16 24 40

۴. مشاهده اطلاعات فرزندان متولد ۱۴۰۱

شناسنامه قانون | photo 2023 04 25 16 25 02

۵. انتخاب نام فرزند و درج تاریخ تولد

۶. ارسال اطلاعات و نمایش اطلاعات فرزند

۷. انتخاب بانک عامل و سه مورد از صندوق‌های سهام

شناسنامه قانون | photo 2023 04 26 14 44 55

۸. مشاهده پیام ثبت موفق و انتظار برای تأیید
۹. بقیه مراحل توسط دستگاه‌های حاکمیتی و با توجه به کد سجامی انجام می‌شود.

والدین موظف به دریافت کد سجامی برای فرزند خود هستند

لازم به یادآوری است که ثبت‌نام به منظور دریافت کد سجامی باید توسط والدین انجام شود. زمانی که کد سجامی نوزاد توسط والدین اخذ شود، به صورت اتوماتیک به ادامه فرایند ثبت نام و دریافت اطلاعات لینک می‌شود.

بانک‌‌های عامل طرح سهام بورسی نوزادان

گفتنی‌ست بانک‌های ملی ایران و پست بانک به عنوان بانک عامل جهت واریز وجه ریالی به حساب نوزادان تعیین شده‌اند. کارگزاری بانک ملی وظیفه خرید سهام صندوق‌های قابل معامله در بورس را بر عهده دارد، سازمان بورس و اوراق بهادار لیست صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس را به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌کند و در نهایت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی این اوراق سهام را برای متولدین جدید تا پایان ۲۲ سالگی بلوکه می‌کند.

2 دیدگاه

  1. ارزش پول که ازدست میره بلوکه میکنن . حداقل بازباش مادروپدر برای خودفرزند استفاده کنن . بعضی هاواقعاندارندپول پوشاک وشیرخشک سخت. یا خانواده برای فرزند طلا بگیرند بهترازبلوکه شدن که.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شناسنامه قانون در تلگرام