آیین نامه اجرایی مواد (۸۱) و (۸۲) قانون مدیریت خدمات کشوری (تصویبنامه شماره ۴۲۲۵/۴۴۳۲۷ مورخ ۱۴/۱/۱۳۸۹ هیأت وزیران)
وزیران عضو کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک در جلسه مورخ ۱۳/۱۰/۱۳۸۸ بنا به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور و به استناد مواد ۸۱ و ۸۲ قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- و با رعایت جزء “ط” بند (1) تصویبنامه شماره ۱۵۸۸۹۵/ت۳۸۸۵۶ه مورخ ۱/۱۰/۱۳۸۶ آییننامه اجرایی مواد یادشده را به شرح ذیل موافقت نمودند:
آیین نامه اجرایی مواد (۸۱) و (۸۲) قانون مدیریت خدمات کشوری
ماده ۱- کلیه دستگاههای اجرایی مدیریت خدمات کشوری موظفند:
الفـ برنامه راهبردی خود را در چارچوب تکالیف قانونی تهیه نموده و برنامههای عملیاتی سالانه را با تعیین اهداف کمی در راستای برنامه راهبردی تدوین نمایند.
ب- نظام ارزیابی عملکرد را با در نظر گرفتن واحدهای استانی، مؤسسات و سازمانهای وابسته در سه سطح سازمان، مدیران و کارکنان و بر مبنای شاخصهای عمومی و اختصاصی مستقر نماید.
تبصره: نحوه و فرآیند ارزیابی عملکرد مدیران و کارکنان بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ میگردد.
ج- نظام پاسخگویی در مقابل عملکرد را در سطوح سازمان، مدیران و کارکنان مستقر نماید، به طوری که کارکنان، مدیران و سازمان در چارچوب تکالیف قانونی و وظایف محوله پاسخگوی عملکرد خود در مقابل مسؤولین مافوق، مراجع ذیصلاح و دیگر ذینفعان باشند.
د- نظام جمعآوری دادههای عملکرد را در سطوح ستاد، استان، سازمانها و مؤسسات وابسته با زمانبندی مشخص به صورت یکپارچه و منسجم مستقر نمایند.
ه- نظام تحلیل دادههای عملکرد را مستقر نمایند. به طوری که تبدیل دادههای خام به اطلاعات و دانش به نحوی صورت پذیرد که زمینه بکارگیری دانش حاصل شده در جهت بهبود عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان فراهم شود.
و- ساز وکار استفاده از نتایج ارزیابی عملکرد را به نحوی فراهم نمایند که ضمن رفع نقاط ضعف، موانع و مشکلات وضعیت موجود، زمینه ارتقای بهرهوری و بهبود عملکرد سازمان، مدیران و کارکنان فراهم شود.
ز- بر اساس فرآیند نظام مدیریت عملکرد نسبت به تدوین گزارش خودارزیابی در ابعاد شاخصهای عمومی و اختصاصی اقدام نموده و میزان تحقق اهداف برنامهها و بهرهوری را به صورت دورهای و منظم به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ارایه نمایند.
ح- فرآیند اجرایی نظام مدیریت عملکرد دستگاه را در راستای سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد مستقر در معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور مکانیزه نمایند به نحوی که امکان ارتباط و نظارت همزمان معاونت با دستگاه و همچنین ستاد دستگاه با واحدهای استانی و مؤسسات وابسته فراهم گردد.
تبصره- دفاتر مدیریت عملکرد دستگاه (ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات) که زیر نظر بالاترین مقام دستگاه فعالیت مینمایند، مسؤولیت استقرار و اجرای نظام مدیریت عملکرد را به عهده دارند.
ماده ۲- استانداریها در چارچوب نظام مدیریت عملکرد و بر اساس دستورالعملهایی که از سوی معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ابلاغ میشود، دستگاههای اجرایی استان را مورد ارزیابی قرارداده و ضمن بهرهبرداری از نتایج حاصله در برنامهریزیها و تصمیمگیریها، گزارش مربوط را به معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور ارسال نمایند.
ماده ۳- تکالیف معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور
الف- محورها و شاخصهای عمومی ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی را در دو سطح ملی و استانی به همراه ضریب اهمیت محورها و شاخصها با همکاری دستگاههای اجرایی در سطح ملی و استانی تدوین نموده و حداکثر تا پایان بهمنماه هر سال برای ارزیابی عملکرد سال آتی به دستگاههای اجرایی و استانها ابلاغ نماید.
ب- محورها، شاخصهای اختصاصی ارزیابی عملکرد، ضریب اهمیت، استاندارد عملکرد و برشهای استانی پیشنهاد شده از سوی دستگاههای اجرایی را با همکاری معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تدوین نهایی نموده و حداکثر تا پایان بهمنماه هر سال برای ارزیابی عملکرد و اختصاص بودجه سال آتی به دستگاه ابلاغ و بر اجرای آنها نظارت نماید.
تبصره: چنانچه تصویب بودجه سالانه بعد از ابلاغ شاخصها انجام شود، مغایرتهای احتمالی متعاقباً به دستگاهها ابلاغ خواهد شد.
ج- گزارش ارزیابی عملکرد دستگاههای اجرایی را در دو بعد شاخصهای عمومی و اختصاصی بررسی و تحلیل نموده و گزارش جامع ارزیابی عملکرد دستگاهها را پس از تدوین به رییس جمهور و مجلس شورای اسلامی ارایه نماید.
د- سامانه جامع نظام مدیریت عملکرد را با هدف نظارت، پیگیری و گزارشگیری از عملکرد دستگاههای اجرایی، مکانیزه نماید.
ه- دستورالعملهای اجرایی مربوط به نحوه استقرار نظام مدیریت عملکرد (فصل یازدهم) در دستگاههای اجرایی را ظرف مدت سه ماه پس از تصویب این آییننامه ابلاغ نماید.
و- سازوکار اجرایی مناسب را به منظور تعیین میزان موفقیت دستگاههای اجرایی و نحوه تشویق آنها در جهت اجرای بند ب ردیف ۶ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری فراهم نماید.
ماده ۴- مدیرانی که موفق به تحقق هشتاد درصد از شاخص کیفی و صرفهجویی در منابع شوند از محل منابع صرفهجویی میتوانند فوق العاده بندهای (۵) و (۶) ماده (۶۸) قانون مدیریت خدمات کشوری را بر اساس دستورالعمل معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور پرداخت نمایند.
ماده ۵- معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور قیمت تمام شده فعالیتها یا هزینه سرانه هر دستگاه را محاسبه و اعلام خواهد کرد.
این تصمیم نامه در تاریخ ۹/۱/۱۳۸۹ به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.
محمد رضا رحیمی- معاون اول رییس جمهور